Na přebalech nových lékárniček ještě nestačil zaschnout ani potisk a už se kolem nich začíná svádět nová bitva. O co vlastně jde a mluví se vůbec o tom správném problému?
Novela vyhlášky, která upravuje obsah lékárniček, prošla již v roce 2009. Od té doby až do počátku tohoto roku běžel čas, po který měli řidiči možnost vyměnit své stávající lékárničky za nové. Nezměnilo se toho mnoho, ale přeci. Jistou chválu si zaslouží povinnost výrobce vybavit lékárničku pořádnými nůžkami. Namítat lze těžko i proti termofólii, která má za úkol udržet zraněného v teple. Na druhou stranu se do výbavy vplížil i jeden prvek, který se ukázal být poměrně kontroverzní. Je jím resuscitační maska, která v lékárničkách vystřídala resuscitační roušku.
To si vysloužilo kritiku od odborníků. Lékaři totiž namítají, že resusciatční maska je zbytečně komplikovaná, je třeba ji umístit správným způsobem a samotné umělé dýchání provádět trochu jiným způsobem a z jiného úhlu, než bez ní. Při krizové situaci tak zbytečně zdržuje zachránce a ten tak ztrácí cenné sekundy. Celý problém je ještě horší ve chvíli, kdy má zraněná osoba vousy nebo poranění v obličeji, popřípadě nemá-li maska kvalitní těsnění po obvodu.
Záchranáři udělali na dobrovolnících test. Z jejich zkušeností vyplynulo, že polovina lidí ji nedokázala vůbec nasadit správně. Část lidí ji nasazuje sobě místo zraněnému, část ji nasadila obráceně.
Aktuální doporučení expertů zní pro laika následovně - žádné umělé dýchání nezavádějte, zejména pokud to neumíte. Tělo člověka, kterému se zastavilo srdce, je obvykle dostatečně nasyceno kyslíkem k tomu, aby několik minut do příjezdu záchranné služby přežilo. Zásadní je udržet krevní oběh nepřímou srdeční masáží, aby se kyslík vůbec měl šanci dostat kam má, značná část populace nedokáže provádět umělé dýchání dostatečně účinně a jen se zdrží něčím, co stejně nemá účinek. Přesně tohle by zachránci měla říci i operátorka na lince 155, která je dobře vyškolena k tomu, aby při záchraně života kvalifikovanými radami pomohla. Zároveň podá přesné pokyny co vše a jak v krizové situaci dělat, je proto zásadní naslouchat její rady.
Z tohoto celého můžeme vyvodit jeden důležitý poznatek. Nikdo nebude nutit řidiče, aby si koupili novou verzi lékárničky. Pokud budou vyslyšeny hlasy lékařů, pravděpodobně vypadne povinnost řidičů vozit ve voze resuscitační masku, což se podle některých zákulisních hlasů i stane.
Dovolte mi k tomu celému ještě krátký osobní komentář. Nemohu se zbavit pocitu, že celý tento problém se tahá z úplně špatného konce. Odborná veřejnost řeší jak vyloučit pro nepoučeného člověka zbytečné vybavení autolékáren namísto toho, aby se diskutovalo o tom, jak zvýšit schopnost obyvatel reagovat v podobné situaci. Nemám za sebou autoškolu natolik dlouhou dobu, abych si nepamatoval, co se zde o první pomoci učilo. Téměř nic. Proběhla jedna hodinová přednáška, kdy přednášející kus po kusu probral autolékárničku a řekl, k čemu co slouží. O praktické zkušenosti například s resuscitací se mluvit nedá. Velmi podobně se vyučovala první pomoc i na škole, totiž nevyučovala. Pokud by existoval slušný systém výuky, pravděpodobně bychom nemuseli řešit, který kus lékárny vyměnit, aby nedělal mezi neznalými více škody než užitku.
Máte jinou zkušenost? Dokázali byste dát člověku první pomoc? Kdo vás ji naučil? Diskutujte.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.