Na přebalech nových lékárniček ještě nestačil zaschnout ani potisk a už se kolem nich začíná svádět nová bitva. O co vlastně jde a mluví se vůbec o tom správném problému?
Novela vyhlášky, která upravuje obsah lékárniček, prošla již v roce 2009. Od té doby až do počátku tohoto roku běžel čas, po který měli řidiči možnost vyměnit své stávající lékárničky za nové. Nezměnilo se toho mnoho, ale přeci. Jistou chválu si zaslouží povinnost výrobce vybavit lékárničku pořádnými nůžkami. Namítat lze těžko i proti termofólii, která má za úkol udržet zraněného v teple. Na druhou stranu se do výbavy vplížil i jeden prvek, který se ukázal být poměrně kontroverzní. Je jím resuscitační maska, která v lékárničkách vystřídala resuscitační roušku.
To si vysloužilo kritiku od odborníků. Lékaři totiž namítají, že resusciatční maska je zbytečně komplikovaná, je třeba ji umístit správným způsobem a samotné umělé dýchání provádět trochu jiným způsobem a z jiného úhlu, než bez ní. Při krizové situaci tak zbytečně zdržuje zachránce a ten tak ztrácí cenné sekundy. Celý problém je ještě horší ve chvíli, kdy má zraněná osoba vousy nebo poranění v obličeji, popřípadě nemá-li maska kvalitní těsnění po obvodu.
Záchranáři udělali na dobrovolnících test. Z jejich zkušeností vyplynulo, že polovina lidí ji nedokázala vůbec nasadit správně. Část lidí ji nasazuje sobě místo zraněnému, část ji nasadila obráceně.
Aktuální doporučení expertů zní pro laika následovně - žádné umělé dýchání nezavádějte, zejména pokud to neumíte. Tělo člověka, kterému se zastavilo srdce, je obvykle dostatečně nasyceno kyslíkem k tomu, aby několik minut do příjezdu záchranné služby přežilo. Zásadní je udržet krevní oběh nepřímou srdeční masáží, aby se kyslík vůbec měl šanci dostat kam má, značná část populace nedokáže provádět umělé dýchání dostatečně účinně a jen se zdrží něčím, co stejně nemá účinek. Přesně tohle by zachránci měla říci i operátorka na lince 155, která je dobře vyškolena k tomu, aby při záchraně života kvalifikovanými radami pomohla. Zároveň podá přesné pokyny co vše a jak v krizové situaci dělat, je proto zásadní naslouchat její rady.
Z tohoto celého můžeme vyvodit jeden důležitý poznatek. Nikdo nebude nutit řidiče, aby si koupili novou verzi lékárničky. Pokud budou vyslyšeny hlasy lékařů, pravděpodobně vypadne povinnost řidičů vozit ve voze resuscitační masku, což se podle některých zákulisních hlasů i stane.
Dovolte mi k tomu celému ještě krátký osobní komentář. Nemohu se zbavit pocitu, že celý tento problém se tahá z úplně špatného konce. Odborná veřejnost řeší jak vyloučit pro nepoučeného člověka zbytečné vybavení autolékáren namísto toho, aby se diskutovalo o tom, jak zvýšit schopnost obyvatel reagovat v podobné situaci. Nemám za sebou autoškolu natolik dlouhou dobu, abych si nepamatoval, co se zde o první pomoci učilo. Téměř nic. Proběhla jedna hodinová přednáška, kdy přednášející kus po kusu probral autolékárničku a řekl, k čemu co slouží. O praktické zkušenosti například s resuscitací se mluvit nedá. Velmi podobně se vyučovala první pomoc i na škole, totiž nevyučovala. Pokud by existoval slušný systém výuky, pravděpodobně bychom nemuseli řešit, který kus lékárny vyměnit, aby nedělal mezi neznalými více škody než užitku.
Máte jinou zkušenost? Dokázali byste dát člověku první pomoc? Kdo vás ji naučil? Diskutujte.
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.