Na přebalech nových lékárniček ještě nestačil zaschnout ani potisk a už se kolem nich začíná svádět nová bitva. O co vlastně jde a mluví se vůbec o tom správném problému?
Novela vyhlášky, která upravuje obsah lékárniček, prošla již v roce 2009. Od té doby až do počátku tohoto roku běžel čas, po který měli řidiči možnost vyměnit své stávající lékárničky za nové. Nezměnilo se toho mnoho, ale přeci. Jistou chválu si zaslouží povinnost výrobce vybavit lékárničku pořádnými nůžkami. Namítat lze těžko i proti termofólii, která má za úkol udržet zraněného v teple. Na druhou stranu se do výbavy vplížil i jeden prvek, který se ukázal být poměrně kontroverzní. Je jím resuscitační maska, která v lékárničkách vystřídala resuscitační roušku.
To si vysloužilo kritiku od odborníků. Lékaři totiž namítají, že resusciatční maska je zbytečně komplikovaná, je třeba ji umístit správným způsobem a samotné umělé dýchání provádět trochu jiným způsobem a z jiného úhlu, než bez ní. Při krizové situaci tak zbytečně zdržuje zachránce a ten tak ztrácí cenné sekundy. Celý problém je ještě horší ve chvíli, kdy má zraněná osoba vousy nebo poranění v obličeji, popřípadě nemá-li maska kvalitní těsnění po obvodu.
Záchranáři udělali na dobrovolnících test. Z jejich zkušeností vyplynulo, že polovina lidí ji nedokázala vůbec nasadit správně. Část lidí ji nasazuje sobě místo zraněnému, část ji nasadila obráceně.
Aktuální doporučení expertů zní pro laika následovně - žádné umělé dýchání nezavádějte, zejména pokud to neumíte. Tělo člověka, kterému se zastavilo srdce, je obvykle dostatečně nasyceno kyslíkem k tomu, aby několik minut do příjezdu záchranné služby přežilo. Zásadní je udržet krevní oběh nepřímou srdeční masáží, aby se kyslík vůbec měl šanci dostat kam má, značná část populace nedokáže provádět umělé dýchání dostatečně účinně a jen se zdrží něčím, co stejně nemá účinek. Přesně tohle by zachránci měla říci i operátorka na lince 155, která je dobře vyškolena k tomu, aby při záchraně života kvalifikovanými radami pomohla. Zároveň podá přesné pokyny co vše a jak v krizové situaci dělat, je proto zásadní naslouchat její rady.
Z tohoto celého můžeme vyvodit jeden důležitý poznatek. Nikdo nebude nutit řidiče, aby si koupili novou verzi lékárničky. Pokud budou vyslyšeny hlasy lékařů, pravděpodobně vypadne povinnost řidičů vozit ve voze resuscitační masku, což se podle některých zákulisních hlasů i stane.
Dovolte mi k tomu celému ještě krátký osobní komentář. Nemohu se zbavit pocitu, že celý tento problém se tahá z úplně špatného konce. Odborná veřejnost řeší jak vyloučit pro nepoučeného člověka zbytečné vybavení autolékáren namísto toho, aby se diskutovalo o tom, jak zvýšit schopnost obyvatel reagovat v podobné situaci. Nemám za sebou autoškolu natolik dlouhou dobu, abych si nepamatoval, co se zde o první pomoci učilo. Téměř nic. Proběhla jedna hodinová přednáška, kdy přednášející kus po kusu probral autolékárničku a řekl, k čemu co slouží. O praktické zkušenosti například s resuscitací se mluvit nedá. Velmi podobně se vyučovala první pomoc i na škole, totiž nevyučovala. Pokud by existoval slušný systém výuky, pravděpodobně bychom nemuseli řešit, který kus lékárny vyměnit, aby nedělal mezi neznalými více škody než užitku.
Máte jinou zkušenost? Dokázali byste dát člověku první pomoc? Kdo vás ji naučil? Diskutujte.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.