Renault DeZir: náznak změny designového směru

DeZir
DeZir, foto: Archiv AutoRoad.cz
Jan Ševčík 5. července 2010 21:00
Sdílej:

Nový šéfdesignér Renaultu Holanďan Laurens van den Acker se prezentuje prvním projektem vytvořeným pod jeho vedením. Koncept DeZir ukázal Renault již nyní v předpremiéře před podzimním autosalonem v Paříži.

Koncept DeZir je dvoumístný sportovní automobil poháněný dnes již standardně elektromotorem. Jeho zevnějšek je tvořen mnoha oblinami, hranám je již u Renaultu nejspíše odzvoněno.

Kevlarová karoserie je poměrně nízká, jen 1163 mm. Linie pontonu je vyvýšena v oblasti blatníků, musela ustoupit jednadvacetipalcovým kolům. Výsledná hodnota součinitele odporu vzduchu Cd 0,25 není rozhodně špatná hodnota. Karoserie konceptu DeZir je lakována červeným metalickým lakem, na zádi je částčně aplikována i stříbrná barva. Tvar karoserie a dvoubarevné lakování připomíná R8 od Audi.

Výrazným prvkem designu jsou motýlý dveře. Ty řidičovy jsou ukotveny vpředu, spolujezdcovy naopak vzadu. Otevírají se jako u supersportů nahoru. Dalším pozoruhodným prvkem je absence prosklení od sloupku B, takže couvací kamera se jeví jako nezbytnost. Světlomety využívají technologii LED diod, zajímavě působí čevený světelný pás táhnoucí se po celé šíři zádě.

 

Nakolik je exteriér DeZiru realistický pak v interiéru se designěři odvázali a je značně futuristický. Je vyveden v bíločerveném zabarvení a i zde dominují oblé tvary. Základním kamenem palubní desky je jako již obvykle dotykový displej.

 

A nyní něco z uvolněných technických parametrů. Zadní nápravu pohání synchronní elektromotor o výkonu 150 koní. Je napájen bateriemi Li-ion o kapacitě 24 kW/h. Agregát je chlazen chladiči  v přídi a na bocích karoserie schovanými za shluky chladících otvorů. Doplnění energie může probíhat třemi způsoby. Z běžné sítě v domácnosti za 8 hodin, rychlonabitím z třífázové sítě na 80% kapacity za 20 minut nebo výměnou celé baterie systémem Renault Drop. Dojezd konceptu je uváděn nikterak omračujících 150 km. Rozměry vozu jsou na délku 4225 mm, na šířku 1986 mm a na výšku zmíněných 1163 mm. Rozvor náprav dosahuje hodnoty 2582 mm.

Jízdní parametry jsou ovšem na elektromobil solidní. Maximální rychlost 180 km/h a zrychlení na stovku za 5 sekund. Ke krocení konceptu jsou určeny ventilované kotouče průměru 356 mm.

 

Zvlášností konstrukce je aplikace systému KERS znímého z monopostů F1. Koncept tedy dokáže využít kinetickou energii získanou během brždění, tuto je následně možno využít k časově omezenému zvýšení výkonu stiskem tlačítka na volantu. Rovněž zajímavým počinem je úsilí věnované optimalizaci audioaparatury. Ta byla vyvíjena ve spolupráci s uznávanou společností na poli akustiky, institutem IRCAM.

Asi nelze předpokládat, že by koncept DeZir byl v nějaké formě někdy vyráběn. Automobilka Renault se prozatím na poli sportovních vozů neprosazovala. Je zaměřena spíše na velkosériové kompaktní modely. Studii je nutné brát pouze jako designové cvičení. Některé její prvky  se časem do sériové výroby mohou dostat.

 

 VIDEO:

 

 

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?