Nový šéfdesignér Renaultu Holanďan Laurens van den Acker se prezentuje prvním projektem vytvořeným pod jeho vedením. Koncept DeZir ukázal Renault již nyní v předpremiéře před podzimním autosalonem v Paříži.
Koncept DeZir je dvoumístný sportovní automobil poháněný dnes již standardně elektromotorem. Jeho zevnějšek je tvořen mnoha oblinami, hranám je již u Renaultu nejspíše odzvoněno.
Kevlarová karoserie je poměrně nízká, jen 1163 mm. Linie pontonu je vyvýšena v oblasti blatníků, musela ustoupit jednadvacetipalcovým kolům. Výsledná hodnota součinitele odporu vzduchu Cd 0,25 není rozhodně špatná hodnota. Karoserie konceptu DeZir je lakována červeným metalickým lakem, na zádi je částčně aplikována i stříbrná barva. Tvar karoserie a dvoubarevné lakování připomíná R8 od Audi.
Výrazným prvkem designu jsou motýlý dveře. Ty řidičovy jsou ukotveny vpředu, spolujezdcovy naopak vzadu. Otevírají se jako u supersportů nahoru. Dalším pozoruhodným prvkem je absence prosklení od sloupku B, takže couvací kamera se jeví jako nezbytnost. Světlomety využívají technologii LED diod, zajímavě působí čevený světelný pás táhnoucí se po celé šíři zádě.
Nakolik je exteriér DeZiru realistický pak v interiéru se designěři odvázali a je značně futuristický. Je vyveden v bíločerveném zabarvení a i zde dominují oblé tvary. Základním kamenem palubní desky je jako již obvykle dotykový displej.
A nyní něco z uvolněných technických parametrů. Zadní nápravu pohání synchronní elektromotor o výkonu 150 koní. Je napájen bateriemi Li-ion o kapacitě 24 kW/h. Agregát je chlazen chladiči v přídi a na bocích karoserie schovanými za shluky chladících otvorů. Doplnění energie může probíhat třemi způsoby. Z běžné sítě v domácnosti za 8 hodin, rychlonabitím z třífázové sítě na 80% kapacity za 20 minut nebo výměnou celé baterie systémem Renault Drop. Dojezd konceptu je uváděn nikterak omračujících 150 km. Rozměry vozu jsou na délku 4225 mm, na šířku 1986 mm a na výšku zmíněných 1163 mm. Rozvor náprav dosahuje hodnoty 2582 mm.
Jízdní parametry jsou ovšem na elektromobil solidní. Maximální rychlost 180 km/h a zrychlení na stovku za 5 sekund. Ke krocení konceptu jsou určeny ventilované kotouče průměru 356 mm.
Zvlášností konstrukce je aplikace systému KERS znímého z monopostů F1. Koncept tedy dokáže využít kinetickou energii získanou během brždění, tuto je následně možno využít k časově omezenému zvýšení výkonu stiskem tlačítka na volantu. Rovněž zajímavým počinem je úsilí věnované optimalizaci audioaparatury. Ta byla vyvíjena ve spolupráci s uznávanou společností na poli akustiky, institutem IRCAM.
Asi nelze předpokládat, že by koncept DeZir byl v nějaké formě někdy vyráběn. Automobilka Renault se prozatím na poli sportovních vozů neprosazovala. Je zaměřena spíše na velkosériové kompaktní modely. Studii je nutné brát pouze jako designové cvičení. Některé její prvky se časem do sériové výroby mohou dostat.
VIDEO:
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?