Renault DeZir: náznak změny designového směru

DeZir
DeZir, foto: Archiv AutoRoad.cz
Jan Ševčík 5. července 2010 21:00
Sdílej:

Nový šéfdesignér Renaultu Holanďan Laurens van den Acker se prezentuje prvním projektem vytvořeným pod jeho vedením. Koncept DeZir ukázal Renault již nyní v předpremiéře před podzimním autosalonem v Paříži.

Koncept DeZir je dvoumístný sportovní automobil poháněný dnes již standardně elektromotorem. Jeho zevnějšek je tvořen mnoha oblinami, hranám je již u Renaultu nejspíše odzvoněno.

Kevlarová karoserie je poměrně nízká, jen 1163 mm. Linie pontonu je vyvýšena v oblasti blatníků, musela ustoupit jednadvacetipalcovým kolům. Výsledná hodnota součinitele odporu vzduchu Cd 0,25 není rozhodně špatná hodnota. Karoserie konceptu DeZir je lakována červeným metalickým lakem, na zádi je částčně aplikována i stříbrná barva. Tvar karoserie a dvoubarevné lakování připomíná R8 od Audi.

Výrazným prvkem designu jsou motýlý dveře. Ty řidičovy jsou ukotveny vpředu, spolujezdcovy naopak vzadu. Otevírají se jako u supersportů nahoru. Dalším pozoruhodným prvkem je absence prosklení od sloupku B, takže couvací kamera se jeví jako nezbytnost. Světlomety využívají technologii LED diod, zajímavě působí čevený světelný pás táhnoucí se po celé šíři zádě.

 

Nakolik je exteriér DeZiru realistický pak v interiéru se designěři odvázali a je značně futuristický. Je vyveden v bíločerveném zabarvení a i zde dominují oblé tvary. Základním kamenem palubní desky je jako již obvykle dotykový displej.

 

A nyní něco z uvolněných technických parametrů. Zadní nápravu pohání synchronní elektromotor o výkonu 150 koní. Je napájen bateriemi Li-ion o kapacitě 24 kW/h. Agregát je chlazen chladiči  v přídi a na bocích karoserie schovanými za shluky chladících otvorů. Doplnění energie může probíhat třemi způsoby. Z běžné sítě v domácnosti za 8 hodin, rychlonabitím z třífázové sítě na 80% kapacity za 20 minut nebo výměnou celé baterie systémem Renault Drop. Dojezd konceptu je uváděn nikterak omračujících 150 km. Rozměry vozu jsou na délku 4225 mm, na šířku 1986 mm a na výšku zmíněných 1163 mm. Rozvor náprav dosahuje hodnoty 2582 mm.

Jízdní parametry jsou ovšem na elektromobil solidní. Maximální rychlost 180 km/h a zrychlení na stovku za 5 sekund. Ke krocení konceptu jsou určeny ventilované kotouče průměru 356 mm.

 

Zvlášností konstrukce je aplikace systému KERS znímého z monopostů F1. Koncept tedy dokáže využít kinetickou energii získanou během brždění, tuto je následně možno využít k časově omezenému zvýšení výkonu stiskem tlačítka na volantu. Rovněž zajímavým počinem je úsilí věnované optimalizaci audioaparatury. Ta byla vyvíjena ve spolupráci s uznávanou společností na poli akustiky, institutem IRCAM.

Asi nelze předpokládat, že by koncept DeZir byl v nějaké formě někdy vyráběn. Automobilka Renault se prozatím na poli sportovních vozů neprosazovala. Je zaměřena spíše na velkosériové kompaktní modely. Studii je nutné brát pouze jako designové cvičení. Některé její prvky  se časem do sériové výroby mohou dostat.

 

 VIDEO:

 

 

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.