Čeští řidiči obstáli jako nejsolidárnější

Martin Hájek, 19. července 2007, 12:35 Google+

Čeští řidiči jsou solidárnější než jejich maďarští a slovenští kolegové, to vyplývá z mezinárodního průzkumu Goodyear – Good Driver 2007, který proběhl na konci června a začátkem července letošního roku ve třech státech Evropské unie (Česká republika, Slovenská republika, Maďarsko).

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: GoodYear Dunlop Europe

Sdílejte článek

Cílem průzkumu Goodyear - Good Driver 2007, který testoval, zda-li jsou řidiči ochotni pomoci ženě-řidičce s výměnou poškozené pneumatiky, je upozornit na klesající míru solidarity řidičů.

Průzkum byl rozdělen do dvou fází, každá z nich trvala jednu hodinu. V první fázi žena-figurantka pouze bezradně postávala u automobilu, v ruce držela hever a čekala, zda někdo z řidičů sám od sebe zastaví a pomůže. Ve druhé fázi figurantka aktivně stopovala kolemjedoucí automobily. Do testu byly vybrány figurantky ve středním věku, aby výsledky nebyly nijak zkresleny atraktivností mladých řidiček.

V ČR probíhal průzkum na dvou místech - v Praze (Jeremiášova ulice) a ve Zbuzanech. "Záměrně jsme vybrali tato dvě místa, abychom mohli sledovat rozdíl, jak se k sobě chovají lidé ve městě a lidé mimo město. Samotný fakt, že byli ochotnější řidiči ve Zbuzanech než v Praze jsme očekávali, ale byli jsme překvapeni celkovým počtem řidičů, kteří zastavili na obou místech. Ve výsledcích se tak čeští řidiči ukázali jako daleko solidárnější než jejich kolegové ze Slovenska a Maďarska," komentuje výsledky průzkumu Goodyear - Good Driver 2007 Ing. Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních
a lehkých nákladních pneumatik, Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o. Na Slovensku se testování uskutečnilo v Bratislavě a ve vesnici Rovinka, v Maďarsku proběhl průzkum dokonce v pěti městech (Budapešť, Debrecin, Győr, Pécs a Szeged).

A jak si tedy stojí čeští řidiči? V Praze během první hodiny, kdy figurantka nestopovala, zastavili čtyři řidiči, což představuje 1,1 % z celkového počtu projetých automobilů. První ochotný řidič zastavil velmi rychle, během 30 sec. Ve druhé části, kdy se žena-figurantka snažila stopovat, zastavilo 15 řidičů (3,1 % z celkového počtu projetých automobilů), první z nich zastavil po 3 min. Ve Zbuzanech v první fázi zastavilo osm řidičů - 6,3 % z celkového počtu (první řidič zastavil po 10 min.) a ve druhé fázi dokonce 15 řidičů - 14,4 % z celkového počtu (první řidič zastavil po 8 min.). V několika případech zastavovali i řidiči jedoucí z protisměru.

"Byla jsem opravdu mile překvapená, kolik řidičů zastavilo. I přesto, že bylo hrozné horko, všichni řidiči, kteří zastavili, byli milí a nikdo z nich se netvářil otráveně, že obtěžuji. Zastavovaly i ženy, a i když věděly, že mi s tím asi neporadí, nabízely mi alespoň telefon k zavolání pomoci. Dokonce jedna řidička zajela pro manžela a vrátila se spolu s ním, aby mi pomohl," říká paní Iveta Mrnková, svěží čtyřicátnice a figurantka průzkumu v ČR, a dodává: "Zastavovaly různé vozy, většinou osobní, ale i několik nákladních. Někteří řidiči, kteří spěchali, alespoň omluvně gestikulovali."

Výsledky z Maďarska i Slovenské republiky nejsou tak povzbuzující. Celkové procento řidičů je v obou případech nižší. V Bratislavě v první fázi bez stopování zastavilo 1 % řidičů (první po 13 min.), ve druhé fázi 2,1 % (první po 9 min.); v Rovince zastavilo během první hodiny 0,7 % řidičů (první po 8 min.) a během druhé hodiny 1,2 % řidičů (první po 7 min.). Zajímavý je ale fakt, že v Rovince chtěl pomoci dokonce i jeden chodec. Také je paradoxní, že na obou místech zastavovali pouze muži. V Maďarsku byli nejochotnější řidiči v Győru (oblast severozápadního Maďarska, u hranic s Rakouskem) - v první fázi zastavilo 2,7 % řidičů (první po 9 min.), ve druhé fázi 7,5 % řidičů (první po 2 min.). Nejhorší celkové výsledky byly z města Pécs (oblast jihozápadního Maďarska, u hranic s Chorvatskem), kde během první hodiny zastavilo 0,5 % řidičů (první po 15 min.) a během druhé hodiny 0,6 % řidičů (první po 5 min.). Konkurovat těmto výsledků může pouze město Szeged (oblast jihovýchodního Maďarska), které dosáhlo v první fázi nejhoršího výsledku (0,2 %), kdy zastavil pouze jediný řidič, a to po 54 min.

"Čeští řidiči i řidičky se ukázali jako velmi ochotní, otázka je, jak by se zachovali, pokud by nebylo tak pěkné počasí - pršelo a byla zima a pokud bychom postávali někde na dálnici. I přesto, že čeští řidiči projevili značnou míru solidarity, doporučil bych všem řidičům, zejména nyní v době letního cestování, aby si před cestou zkontrolovali vybavení automobilu (hever, klíč, rezervní kolo) a prostudovali možnosti využití asistenčních služeb," podotýká Ing. Richard Srbecký a dodává: "Dalším řešením této nepříjemné situace, kterou jsme testovali, je použití pneumatik s technologií RunOnFlat, jež i po defektu umožňují dojezd automobilu až do vzdálenosti 80 km (pozn. při rychlosti 80 km/hod.). Řidiči tak bezpečně dojedou domů či do servisu." To je umožněno speciální konstrukcí pneumatik RunOnFlat, které mají zesílené bočnice, jenž jsou schopny nést váhu automobilu, i když jsou pneumatiky po ztrátě tlaku. Je však nutné, aby byl automobil vybaven systémem monitorujícím tlak v pneumatikách, a řidič tak byl ihned informován o jeho poklesu.

1. podrobné výsledky průzkumu

2. schéma technologie RunOnFlat


Goodyear Dunlop Tires Czech

Vytisknout

Diskuze: Čeští řidiči obstáli jako nejsolidárnější

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

LS 600h

Vlajková loď Lexusu LS600h - známe ceny

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud