Cílem průzkumu Goodyear - Good Driver 2007, který testoval, zda-li jsou řidiči ochotni pomoci ženě-řidičce s výměnou poškozené pneumatiky, je upozornit na klesající míru solidarity řidičů.
Průzkum byl rozdělen do dvou fází, každá z nich trvala jednu hodinu. V první fázi žena-figurantka pouze bezradně postávala u automobilu, v ruce držela hever a čekala, zda někdo z řidičů sám od sebe zastaví a pomůže. Ve druhé fázi figurantka aktivně stopovala kolemjedoucí automobily. Do testu byly vybrány figurantky ve středním věku, aby výsledky nebyly nijak zkresleny atraktivností mladých řidiček.
V ČR probíhal průzkum na dvou místech - v Praze (Jeremiášova ulice) a ve Zbuzanech. "Záměrně jsme vybrali tato dvě místa, abychom mohli sledovat rozdíl, jak se k sobě chovají lidé ve městě a lidé mimo město. Samotný fakt, že byli ochotnější řidiči ve Zbuzanech než v Praze jsme očekávali, ale byli jsme překvapeni celkovým počtem řidičů, kteří zastavili na obou místech. Ve výsledcích se tak čeští řidiči ukázali jako daleko solidárnější než jejich kolegové ze Slovenska a Maďarska," komentuje výsledky průzkumu Goodyear - Good Driver 2007 Ing. Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních
a lehkých nákladních pneumatik, Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o. Na Slovensku se testování uskutečnilo v Bratislavě a ve vesnici Rovinka, v Maďarsku proběhl průzkum dokonce v pěti městech (Budapešť, Debrecin, Győr, Pécs a Szeged).
A jak si tedy stojí čeští řidiči? V Praze během první hodiny, kdy figurantka nestopovala, zastavili čtyři řidiči, což představuje 1,1 % z celkového počtu projetých automobilů. První ochotný řidič zastavil velmi rychle, během 30 sec. Ve druhé části, kdy se žena-figurantka snažila stopovat, zastavilo 15 řidičů (3,1 % z celkového počtu projetých automobilů), první z nich zastavil po 3 min. Ve Zbuzanech v první fázi zastavilo osm řidičů - 6,3 % z celkového počtu (první řidič zastavil po 10 min.) a ve druhé fázi dokonce 15 řidičů - 14,4 % z celkového počtu (první řidič zastavil po 8 min.). V několika případech zastavovali i řidiči jedoucí z protisměru.
"Byla jsem opravdu mile překvapená, kolik řidičů zastavilo. I přesto, že bylo hrozné horko, všichni řidiči, kteří zastavili, byli milí a nikdo z nich se netvářil otráveně, že obtěžuji. Zastavovaly i ženy, a i když věděly, že mi s tím asi neporadí, nabízely mi alespoň telefon k zavolání pomoci. Dokonce jedna řidička zajela pro manžela a vrátila se spolu s ním, aby mi pomohl," říká paní Iveta Mrnková, svěží čtyřicátnice a figurantka průzkumu v ČR, a dodává: "Zastavovaly různé vozy, většinou osobní, ale i několik nákladních. Někteří řidiči, kteří spěchali, alespoň omluvně gestikulovali."
Výsledky z Maďarska i Slovenské republiky nejsou tak povzbuzující. Celkové procento řidičů je v obou případech nižší. V Bratislavě v první fázi bez stopování zastavilo 1 % řidičů (první po 13 min.), ve druhé fázi 2,1 % (první po 9 min.); v Rovince zastavilo během první hodiny 0,7 % řidičů (první po 8 min.) a během druhé hodiny 1,2 % řidičů (první po 7 min.). Zajímavý je ale fakt, že v Rovince chtěl pomoci dokonce i jeden chodec. Také je paradoxní, že na obou místech zastavovali pouze muži. V Maďarsku byli nejochotnější řidiči v Győru (oblast severozápadního Maďarska, u hranic s Rakouskem) - v první fázi zastavilo 2,7 % řidičů (první po 9 min.), ve druhé fázi 7,5 % řidičů (první po 2 min.). Nejhorší celkové výsledky byly z města Pécs (oblast jihozápadního Maďarska, u hranic s Chorvatskem), kde během první hodiny zastavilo 0,5 % řidičů (první po 15 min.) a během druhé hodiny 0,6 % řidičů (první po 5 min.). Konkurovat těmto výsledků může pouze město Szeged (oblast jihovýchodního Maďarska), které dosáhlo v první fázi nejhoršího výsledku (0,2 %), kdy zastavil pouze jediný řidič, a to po 54 min.
"Čeští řidiči i řidičky se ukázali jako velmi ochotní, otázka je, jak by se zachovali, pokud by nebylo tak pěkné počasí - pršelo a byla zima a pokud bychom postávali někde na dálnici. I přesto, že čeští řidiči projevili značnou míru solidarity, doporučil bych všem řidičům, zejména nyní v době letního cestování, aby si před cestou zkontrolovali vybavení automobilu (hever, klíč, rezervní kolo) a prostudovali možnosti využití asistenčních služeb," podotýká Ing. Richard Srbecký a dodává: "Dalším řešením této nepříjemné situace, kterou jsme testovali, je použití pneumatik s technologií RunOnFlat, jež i po defektu umožňují dojezd automobilu až do vzdálenosti 80 km (pozn. při rychlosti 80 km/hod.). Řidiči tak bezpečně dojedou domů či do servisu." To je umožněno speciální konstrukcí pneumatik RunOnFlat, které mají zesílené bočnice, jenž jsou schopny nést váhu automobilu, i když jsou pneumatiky po ztrátě tlaku. Je však nutné, aby byl automobil vybaven systémem monitorujícím tlak v pneumatikách, a řidič tak byl ihned informován o jeho poklesu.
1. podrobné výsledky průzkumu
2. schéma technologie RunOnFlat
Goodyear Dunlop Tires Czech