Technika: Vodíkový pohon Bmw

BMW
BMW, foto: BMW Group
Martin Kovalčík 26. října 2006 10:00
Sdílej:

Pod Názvem CleanEnergy chce automobilka prosadit vodíkový pohon. Myšlenkou projektu BMW CleanEnergy je, aby vodík jednou nahradil benzín.

Protože však vodíkové čerpací stanice nejsou v současnosti dostupné, mají vozy BMW CleanEnergy nádrže na oba druhy paliva, vodík i benzín. Pokud je jedna z nádrží prázdná, bivalentní motorová jednotka BMW automaticky přepne na druhý palivový systém.

Na rozdíl od uhlí a nafty může být vodík produkován v neomezeném množství. Při jeho spalování se neuvolňuje do ovzduší uhlík. Dnes je vodík převážně získáván z přírodního plynu, přičemž se do atmosféry uvolňuje uhlík v podobě oxidu uhličitého (CO2). V budoucnosti ovšem bude získáván z obnovitelných zdrojů elektřiny a vody.

Slunce vyšle na zem za jednu hodinu takové množství energie, jaké lidstvo spotřebuje za jeden rok. Tuto energii lze využit pro výrobu elektřiny. Ta může být upotřebena pro rozdělení vody na vodík a kyslík. Během tohoto procesu je získaná energie uložena ve vodíku. Vodík je tak pouze nosič energie a ne její zdroj jako benzín. Proto není vodík spotřebováván v pravém slova smyslu.

Energie naakumulovaná ve vodíku může být použita pro pohon vozidla dvěmi způsoby: prvním je spalovací motor a druhým je elektromotor poháněný energií z palivového článku. Velkou výhodou spalovacích motorů je možnost použití obou druhů paliv, vodík i benzín. To vytváří ideální podmínky pro přechod mezi neobnovitelnými a obnovitelnými zdroji energie.

Společně se svými partnery BMW otevřelo v roce 1999 na letišti v Mnichově první plně automatickou a veřejnou vodíkovou čerpací stanici. Díky společenství Clean Energy vstoupila v Berlíně na podzim roku 2004 do služby největší vodíková čerpací stanice na světě. Na těchto stanicích byly získány cenné zkušenosti s každodenním provozem, který zahrnuje výrobu, přepravu, uskladnění a čerpání alternativního paliva.

Samozřejmě budete schopni si naplnit nádrž na vodík sami. Ale je mnohem výhodnější použít speciálně vyvinutých tankovacích robotů. Čerpací stanice na mnichovském letišti předbíhá technologie budoucnosti. Tankovací roboti během tří minut naleznou a otevřou nádrž a vzduchotěsným spojením ji doplní vodíkem. Vše potom opět uzavřou a zaznamenají cenu paliva, aniž byste vystoupili z vozu.

Zdroj: BMW

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.