Pod Názvem CleanEnergy chce automobilka prosadit vodíkový pohon. Myšlenkou projektu BMW CleanEnergy je, aby vodík jednou nahradil benzín.
Protože však vodíkové čerpací stanice nejsou v současnosti dostupné, mají vozy BMW CleanEnergy nádrže na oba druhy paliva, vodík i benzín. Pokud je jedna z nádrží prázdná, bivalentní motorová jednotka BMW automaticky přepne na druhý palivový systém.
Na rozdíl od uhlí a nafty může být vodík produkován v neomezeném množství. Při jeho spalování se neuvolňuje do ovzduší uhlík. Dnes je vodík převážně získáván z přírodního plynu, přičemž se do atmosféry uvolňuje uhlík v podobě oxidu uhličitého (CO2). V budoucnosti ovšem bude získáván z obnovitelných zdrojů elektřiny a vody.
Slunce vyšle na zem za jednu hodinu takové množství energie, jaké lidstvo spotřebuje za jeden rok. Tuto energii lze využit pro výrobu elektřiny. Ta může být upotřebena pro rozdělení vody na vodík a kyslík. Během tohoto procesu je získaná energie uložena ve vodíku. Vodík je tak pouze nosič energie a ne její zdroj jako benzín. Proto není vodík spotřebováván v pravém slova smyslu.
Energie naakumulovaná ve vodíku může být použita pro pohon vozidla dvěmi způsoby: prvním je spalovací motor a druhým je elektromotor poháněný energií z palivového článku. Velkou výhodou spalovacích motorů je možnost použití obou druhů paliv, vodík i benzín. To vytváří ideální podmínky pro přechod mezi neobnovitelnými a obnovitelnými zdroji energie.
Společně se svými partnery BMW otevřelo v roce 1999 na letišti v Mnichově první plně automatickou a veřejnou vodíkovou čerpací stanici. Díky společenství Clean Energy vstoupila v Berlíně na podzim roku 2004 do služby největší vodíková čerpací stanice na světě. Na těchto stanicích byly získány cenné zkušenosti s každodenním provozem, který zahrnuje výrobu, přepravu, uskladnění a čerpání alternativního paliva.
Samozřejmě budete schopni si naplnit nádrž na vodík sami. Ale je mnohem výhodnější použít speciálně vyvinutých tankovacích robotů. Čerpací stanice na mnichovském letišti předbíhá technologie budoucnosti. Tankovací roboti během tří minut naleznou a otevřou nádrž a vzduchotěsným spojením ji doplní vodíkem. Vše potom opět uzavřou a zaznamenají cenu paliva, aniž byste vystoupili z vozu.
Zdroj: BMW
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.