Pod Názvem CleanEnergy chce automobilka prosadit vodíkový pohon. Myšlenkou projektu BMW CleanEnergy je, aby vodík jednou nahradil benzín.
Protože však vodíkové čerpací stanice nejsou v současnosti dostupné, mají vozy BMW CleanEnergy nádrže na oba druhy paliva, vodík i benzín. Pokud je jedna z nádrží prázdná, bivalentní motorová jednotka BMW automaticky přepne na druhý palivový systém.
Na rozdíl od uhlí a nafty může být vodík produkován v neomezeném množství. Při jeho spalování se neuvolňuje do ovzduší uhlík. Dnes je vodík převážně získáván z přírodního plynu, přičemž se do atmosféry uvolňuje uhlík v podobě oxidu uhličitého (CO2). V budoucnosti ovšem bude získáván z obnovitelných zdrojů elektřiny a vody.
Slunce vyšle na zem za jednu hodinu takové množství energie, jaké lidstvo spotřebuje za jeden rok. Tuto energii lze využit pro výrobu elektřiny. Ta může být upotřebena pro rozdělení vody na vodík a kyslík. Během tohoto procesu je získaná energie uložena ve vodíku. Vodík je tak pouze nosič energie a ne její zdroj jako benzín. Proto není vodík spotřebováván v pravém slova smyslu.
Energie naakumulovaná ve vodíku může být použita pro pohon vozidla dvěmi způsoby: prvním je spalovací motor a druhým je elektromotor poháněný energií z palivového článku. Velkou výhodou spalovacích motorů je možnost použití obou druhů paliv, vodík i benzín. To vytváří ideální podmínky pro přechod mezi neobnovitelnými a obnovitelnými zdroji energie.
Společně se svými partnery BMW otevřelo v roce 1999 na letišti v Mnichově první plně automatickou a veřejnou vodíkovou čerpací stanici. Díky společenství Clean Energy vstoupila v Berlíně na podzim roku 2004 do služby největší vodíková čerpací stanice na světě. Na těchto stanicích byly získány cenné zkušenosti s každodenním provozem, který zahrnuje výrobu, přepravu, uskladnění a čerpání alternativního paliva.
Samozřejmě budete schopni si naplnit nádrž na vodík sami. Ale je mnohem výhodnější použít speciálně vyvinutých tankovacích robotů. Čerpací stanice na mnichovském letišti předbíhá technologie budoucnosti. Tankovací roboti během tří minut naleznou a otevřou nádrž a vzduchotěsným spojením ji doplní vodíkem. Vše potom opět uzavřou a zaznamenají cenu paliva, aniž byste vystoupili z vozu.
Zdroj: BMW
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.