Technika: Vodíkový pohon Bmw

Martin Kovalčík, 26. října 2006, 10:00 Google+

Pod Názvem CleanEnergy chce automobilka prosadit vodíkový pohon. Myšlenkou projektu BMW CleanEnergy je, aby vodík jednou nahradil benzín.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW

BMW | foto: BMW Group

Sdílejte článek

Protože však vodíkové čerpací stanice nejsou v současnosti dostupné, mají vozy BMW CleanEnergy nádrže na oba druhy paliva, vodík i benzín. Pokud je jedna z nádrží prázdná, bivalentní motorová jednotka BMW automaticky přepne na druhý palivový systém.

Na rozdíl od uhlí a nafty může být vodík produkován v neomezeném množství. Při jeho spalování se neuvolňuje do ovzduší uhlík. Dnes je vodík převážně získáván z přírodního plynu, přičemž se do atmosféry uvolňuje uhlík v podobě oxidu uhličitého (CO2). V budoucnosti ovšem bude získáván z obnovitelných zdrojů elektřiny a vody.

Slunce vyšle na zem za jednu hodinu takové množství energie, jaké lidstvo spotřebuje za jeden rok. Tuto energii lze využit pro výrobu elektřiny. Ta může být upotřebena pro rozdělení vody na vodík a kyslík. Během tohoto procesu je získaná energie uložena ve vodíku. Vodík je tak pouze nosič energie a ne její zdroj jako benzín. Proto není vodík spotřebováván v pravém slova smyslu.

Energie naakumulovaná ve vodíku může být použita pro pohon vozidla dvěmi způsoby: prvním je spalovací motor a druhým je elektromotor poháněný energií z palivového článku. Velkou výhodou spalovacích motorů je možnost použití obou druhů paliv, vodík i benzín. To vytváří ideální podmínky pro přechod mezi neobnovitelnými a obnovitelnými zdroji energie.

Společně se svými partnery BMW otevřelo v roce 1999 na letišti v Mnichově první plně automatickou a veřejnou vodíkovou čerpací stanici. Díky společenství Clean Energy vstoupila v Berlíně na podzim roku 2004 do služby největší vodíková čerpací stanice na světě. Na těchto stanicích byly získány cenné zkušenosti s každodenním provozem, který zahrnuje výrobu, přepravu, uskladnění a čerpání alternativního paliva.

Samozřejmě budete schopni si naplnit nádrž na vodík sami. Ale je mnohem výhodnější použít speciálně vyvinutých tankovacích robotů. Čerpací stanice na mnichovském letišti předbíhá technologie budoucnosti. Tankovací roboti během tří minut naleznou a otevřou nádrž a vzduchotěsným spojením ji doplní vodíkem. Vše potom opět uzavřou a zaznamenají cenu paliva, aniž byste vystoupili z vozu.

Zdroj: BMW

Vytisknout

Diskuze: Technika: Vodíkový pohon Bmw

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

FCX

Nový koncept Honda FCX

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud