Honda Motor Co., Ltd. uskutečnila demonstrační jízdu příští generace konceptu FCX – vozu s palivovými články.
Nový koncept FCX představuje nově vyvinutou kompaktní a aerodynamicky účinnou karoserii s nízkou podlahovou plošinou, malou sv2tlou výškou a krátkou přední kapotou. Tím je zajištěna komfortní velikost kabiny a futuristický vzhled spolu se znatelnými vylepšeními s ohledem na životní prostření. Marketingová kampaň zcela nového modelu vozu poháněného palivovými články a vycházejícího z tohoto konceptu by měla být spuštěna v Japonsku a USA v roce 2008.
K tomu, aby bylo dosaženo jízdních výkonů a ohleduplnosti k životnímu prostředí, je koncept FCX vybaven palivovým článkem V Flow (vertikální konstrukce), kdy je kompaktní a vysoce efektivního palivový článek inovativně umístěn ve středovém tunelu. To umožnilo návrhářům vytvořit elegantní, nízký sedan, což by při použití klasických palivových článků bylo jen obtížně dosažitelné. Tento nový palivový článek je o 20% menší a o 30% lehčí než článek v současném FCX, přičemž dodávaný výkon je o 14kW vyšší. Hnací motor byl umístěn koaxiálně s převodovkou a návrh tak je kompaktní, přestože se výkon zvýšil o 15kW. Celkově je pohonná jednotka o zhruba 180kg lehčí než ta, použitá v předchozím modelu FCX a přitom zabírá o 40 procent menší prostor. Výsledkem je lepší efektivita a výkon spolu s prostornějším interiérem.
Zatímco u dřívějších vozů s pohonem palivovými články byly zásobníky vodíku a vody pro generování elektrické energie uspořádány horizontálně, v novém konceptu FCX je použito vertikální uspořádání. Díky tomu napomáhá gravitace přirozenému odtoku produkované vody, což značí významný pokrok ve smyslu odvedení vznikající vody, které je klíčem k dosažení vyšší úrovně efektivity tohoto typu pohonu. Výsledkem je ustálená produkce energie za všech podmínek a vyšší účinnost (větší množství získané energie z menšího článku). Start za nízkých teplot byl také znatelně vylepšen – nyní je možno startovat při teplotách o 10°C nižších než u předchozího modelu FCX – to znamená i při teplotách -30°C.
Jako zásobníky energie používá koncept FCX kompaktní, vysoce efektivní lithium-iontové baterie, přispívající ke zvýšení dodávaného výkonu a úspoře potřebného prostoru. Tato vylepšení účinnosti zdrojů energie zajišťují vozu o 30% delší dojezd v porovnání se současným modelem FCX. Vůz také velmi účinně využívá dostupnou energii, a to až ze 60 procent – což je zhruba 3x více nežli u vozů se spalovacím motorem, dvakrát více než u hybridních vozů a o 10% více než u stávajícího modelu FCX.
Výbava zahrnuje také čalounění sedaček a dveřní výplně vyrobené z materiálu Honda Bio Fabric, což je materiál rostlinného původu s výbornou trvanlivostí a odolností proti poškození slunečním svitem. Dalšími vylepšeními jsou řazení Shift-by-Wire a nově navržený panel přístrojů s přehledným a čitelným displejem spotřeby vodíku.
Nový vůz s pohonem palivovými články a vycházející z tohoto konceptu má být představen v roce 2008 a bude využívat stejné základní technologie. Má být vstřícný k životnímu prostředí a nabízet potěšení z jízdy, které s vozy poháněnými spalovacím motorem nelze zažít. Foto: Honda Motor
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?