Nový koncept Honda FCX

Jan Fiala, 25. října 2006, 16:50 Google+

Honda Motor Co., Ltd. uskutečnila demonstrační jízdu příští generace konceptu FCX – vozu s palivovými články.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
FCX

FCX | foto: Honda Motor

Sdílejte článek

Nový koncept FCX představuje nově vyvinutou kompaktní a aerodynamicky účinnou karoserii s nízkou podlahovou plošinou, malou sv2tlou výškou a krátkou přední kapotou. Tím je zajištěna komfortní velikost kabiny a futuristický vzhled spolu se znatelnými vylepšeními s ohledem na životní prostření. Marketingová kampaň zcela nového modelu vozu poháněného palivovými články a vycházejícího z tohoto konceptu by měla být spuštěna v Japonsku a USA v roce 2008.

K tomu, aby bylo dosaženo jízdních výkonů a ohleduplnosti k životnímu prostředí, je koncept FCX vybaven palivovým článkem V Flow (vertikální konstrukce),  kdy je kompaktní a vysoce efektivního palivový článek inovativně umístěn ve středovém tunelu. To umožnilo návrhářům vytvořit elegantní, nízký  sedan, což by při použití klasických palivových článků bylo jen obtížně dosažitelné. Tento nový palivový článek je o 20% menší a o 30% lehčí než článek v současném FCX, přičemž dodávaný výkon je o 14kW vyšší. Hnací motor byl umístěn koaxiálně s převodovkou a návrh tak je kompaktní, přestože se výkon zvýšil o 15kW. Celkově je pohonná jednotka o zhruba 180kg lehčí než ta, použitá v předchozím modelu FCX a přitom zabírá o 40 procent menší prostor. Výsledkem je lepší efektivita a výkon spolu s prostornějším interiérem.

Zatímco u dřívějších vozů s pohonem palivovými články byly zásobníky vodíku a vody pro generování elektrické energie uspořádány horizontálně, v novém konceptu FCX je použito vertikální uspořádání. Díky tomu napomáhá gravitace přirozenému odtoku produkované vody, což značí významný pokrok ve smyslu odvedení vznikající vody, které je klíčem k dosažení vyšší úrovně efektivity tohoto typu pohonu. Výsledkem je ustálená produkce energie za všech podmínek a vyšší účinnost (větší množství získané energie z menšího článku). Start za nízkých teplot byl také znatelně vylepšen – nyní je možno startovat při teplotách o 10°C nižších než u předchozího modelu FCX – to znamená i při teplotách -30°C.

Jako zásobníky energie používá koncept FCX kompaktní, vysoce efektivní lithium-iontové  baterie, přispívající ke zvýšení dodávaného výkonu a úspoře potřebného prostoru. Tato vylepšení účinnosti zdrojů energie zajišťují vozu o 30% delší dojezd v porovnání se současným modelem FCX. Vůz také velmi účinně využívá dostupnou energii, a to až ze 60 procent – což je zhruba 3x více nežli u vozů se spalovacím motorem, dvakrát více než u hybridních vozů a o 10% více než u stávajícího modelu FCX.

Výbava zahrnuje také čalounění sedaček a dveřní výplně vyrobené z materiálu Honda Bio Fabric, což je materiál rostlinného původu s výbornou trvanlivostí a odolností proti poškození slunečním svitem. Dalšími vylepšeními jsou řazení Shift-by-Wire a nově navržený panel přístrojů s přehledným a čitelným displejem
spotřeby vodíku.

Nový vůz s pohonem palivovými články a vycházející z tohoto konceptu má být představen v roce 2008 a bude využívat stejné základní technologie. Má být vstřícný k životnímu prostředí a nabízet potěšení z jízdy, které s vozy poháněnými spalovacím motorem nelze zažít.

Foto: Honda Motor

Vytisknout

Diskuze: Nový koncept Honda FCX

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Phedra Emblema Plus

Lancia Phedra Emblema Plus

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud