Ani dlouhý, ani krátký, praktický, prostorný a vysoký: to vše jsou charakteristiky nového SUV od Nissanu, modelu Qashqai.
Uvedením tohoto modelu začátkem září v nepoužívané továrně na Pařížském předměstí chtěl Carlos Ghosn, ředitel konsorcia Renault/Nissan, podpořit toto šikovně navržené, ale nepříliš okázalé a honosné SUV s pohonem 4X4, svou přítomností i řečí, kterou při té příležitosti pronesl. Rozměry 4.31m délky/ 1.78m šířky/1.61m výšky se Qashqai řadí do segmentu convenčních kompaktních vozů, které bývají "fádní a okoukané"; podle Carlose Ghosna by měl ale Qashqai mít jako cílovou skupinu zákazníky, hledající náhradu za Almeru, která pomalu mizí z nabídky. Qashqai, jehož komplikované jméno připomíná portugalské pobřežní město poblíž Estorilu, je produktem marketingu. Musí uspokojit kupce znuděné autosalony, zaujmout milovníky pohonu 4X4 a také malé dopravce. Vůz má být snadno řiditelný, uklidňující, mít nízkou spotřebu, mít pohledný interiér a nabízet zvýšenou pozici řidiče, která je oceňována především ženami.
Prvním příjemným překvapením Qashqai je možnost volby mezi pohonem přední nápravy nebo všech kol. Podobně jako další výrobci (například Hyundai u svých modelů Tucson a Santa Fé) i Nissan již při návrhu počítal s tím, že vůz bude k dispozici jako předokolka nebo čtyřkolka 4X4. Levnější, lehčí a úspornější je samozřejmě verze s pohonem pouze přední nápravy. Očekává se, že tato verze se bude na prodejích podílet až 70%. Výrocbi konečně začínají zjišťovat, že je to vzhled vozů 4X4, nikoliv (hmotný) vlastní pohon všech kol, co přitahuje nové zákazníky k vozům SUV. Přesto se Nissan, jehož úspěch u velkých čtyřkolek jako je Patrol je založen na dobrém poměru ceny/protihodnota, rozhodl prodávat Qashqai také s pohonem všech kol. Tato varianta pohonu, použitá již u modelu X-Trail, je nabízena spolu s nejvýkonnějším motorem o objemu 2 litry. Systém je inteligentní a za normálních okolností na suchém povrchu jsou poháněna pouze přední kola. Jakmile se zhorší přilnavost a přední kola začnou prokluzovat, elektronický systém začne přenášet točivý moment také na zadní nápravu, a to v poměru 57% dopředu a 43% dozadu. Použitím ovladače se třemi polohami může řidič také uzamknout systém tak, aby nedošlo ke zpětnému přepnutí na pohon pouze přední nápravy, nebo zvolit rovnoměrnou distribuci točivého momentu 50/50 mezi přední a zadní nápravu například při jízdě v blátě nebo na písku.
Samozřejmě, bez ohledu na vzhled, není Nissan Qashqai čistokrevnou čtyřkolkou. Jde o off road, určený spíše na nezpevněné cesty, než do opravdového terénu. Nissan Qashqai má elektrický posilovač řízení a víceprvkovou zadní nápravu a přijde do prodeje na počátku příštího roku. Na výběr budou čtyři motory: základní zastupují benzínový motor o objemu a 1600 ccm a výkonu 115 koní – který je již montován do modelů Micra a Note – nebo diesel Renault dCi o objemu 1500 ccm a výkonu 106 koní. Vrcholem nabídky pak budou dvoulitrový benzinový motor o výkonu 140 koní a dieselový agregát dCi o výkonu 150 koní. Oba dieselové motory budou standardně vybaveny filtrem pevných částic s automatickou regenerací. V závislosti na verzi budou v nabídce čtyři převodovky: pěti nebo šestistupňový manuál, šestistupňový automat nebo převodovka s plynule měnitelným převodem typu CVT.
There remains the packaging, in other words what is likely to attract customers. Modelem Murano které dosáhlo ve Francii neočekávaného úspěchu, přestože nemá v nabídce dieselový agregát, byl Nissan schopen zaujmout novou klientelu. Hezký, avšak neosobní model Qashqai, navržený v Londýně, bude muset podobného úspěchu dosáhnout díky své výbavě a bohatým funkcím. Na první pohled pečlivě promyšlený a velmi kvalitně zpracovaný interiér se může o to může zasloužit nemalou měrou. Podle Carlose Ghosna se toto SUV rozhodně stane v Europě úspěšným vozem. Až 80% z předpokládaného ročního prodeje 100 000 vozů by měli zakoupit lidé, kteří nikdy předtím vůz značky nissan nevlastnili. Vůz se bude vyrábět v Sunderlandu v Anglii a očekávaná cena Nissan Qashqai na britském trhu by měla být v rozmezí 14500 až 22000 liber.Foto: Nissan
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?