Nissan Qashqai - další informace

Qashqai
Qashqai, foto: Nissan
Jan Fiala 24. října 2006 22:08
Sdílej:

Ani dlouhý, ani krátký, praktický, prostorný a vysoký: to vše jsou charakteristiky nového SUV od Nissanu, modelu Qashqai.

Uvedením tohoto modelu začátkem září v nepoužívané továrně na Pařížském předměstí chtěl Carlos Ghosn, ředitel konsorcia Renault/Nissan, podpořit toto šikovně navržené, ale nepříliš okázalé a honosné SUV s pohonem 4X4, svou přítomností i řečí, kterou při té příležitosti pronesl. Rozměry 4.31m délky/ 1.78m šířky/1.61m výšky se Qashqai řadí do segmentu convenčních kompaktních vozů, které bývají "fádní a okoukané"; podle Carlose Ghosna by měl ale Qashqai mít jako cílovou skupinu zákazníky, hledající náhradu za Almeru, která pomalu mizí z nabídky. Qashqai, jehož komplikované jméno připomíná portugalské pobřežní město poblíž Estorilu, je produktem marketingu. Musí uspokojit kupce znuděné autosalony, zaujmout milovníky pohonu 4X4 a také malé dopravce. Vůz má být snadno řiditelný, uklidňující, mít nízkou spotřebu, mít pohledný interiér a nabízet zvýšenou pozici řidiče, která je oceňována především ženami.

Prvním příjemným překvapením Qashqai je možnost volby mezi pohonem přední nápravy nebo všech kol. Podobně jako další výrobci (například Hyundai u svých modelů Tucson a Santa Fé) i Nissan již při návrhu počítal s tím, že vůz bude k dispozici jako předokolka nebo čtyřkolka 4X4. Levnější, lehčí a úspornější je samozřejmě verze s pohonem pouze přední nápravy. Očekává se, že tato verze se bude na prodejích podílet až 70%. Výrocbi konečně začínají zjišťovat, že je to vzhled vozů 4X4, nikoliv (hmotný) vlastní pohon všech kol, co přitahuje nové zákazníky k vozům SUV. Přesto se Nissan, jehož úspěch u velkých čtyřkolek jako je Patrol je založen na dobrém poměru ceny/protihodnota, rozhodl prodávat Qashqai také s pohonem všech kol. Tato varianta pohonu, použitá již u modelu X-Trail, je nabízena spolu s nejvýkonnějším motorem o objemu 2 litry. Systém je inteligentní a za normálních okolností na suchém povrchu jsou poháněna pouze přední kola. Jakmile se zhorší přilnavost a přední kola začnou prokluzovat, elektronický systém začne přenášet točivý moment také na zadní nápravu, a to v poměru 57% dopředu a 43% dozadu. Použitím ovladače se třemi polohami může řidič také uzamknout systém tak, aby nedošlo ke zpětnému přepnutí na pohon pouze přední nápravy, nebo zvolit rovnoměrnou distribuci točivého momentu 50/50 mezi přední a zadní nápravu například při jízdě v blátě nebo na písku. 

Samozřejmě, bez ohledu na vzhled, není Nissan Qashqai čistokrevnou čtyřkolkou. Jde o off road, určený spíše na nezpevněné cesty, než do opravdového terénu. Nissan Qashqai má elektrický posilovač řízení a víceprvkovou zadní nápravu a přijde do prodeje  na počátku příštího roku. Na výběr budou čtyři motory: základní zastupují benzínový motor o objemu a 1600 ccm a výkonu 115 koní – který je již montován do modelů Micra a Note – nebo diesel Renault dCi o objemu 1500 ccm  a výkonu 106 koní. Vrcholem nabídky pak budou dvoulitrový benzinový motor o výkonu 140 koní a dieselový agregát dCi o výkonu 150 koní. Oba dieselové motory budou standardně vybaveny filtrem pevných částic s automatickou regenerací. V závislosti na verzi budou v nabídce čtyři převodovky: pěti nebo šestistupňový manuál, šestistupňový automat nebo převodovka s plynule měnitelným převodem typu CVT.

There remains the packaging, in other words what is likely to attract customers. Modelem Murano které dosáhlo ve Francii neočekávaného úspěchu, přestože nemá v nabídce dieselový agregát, byl Nissan schopen zaujmout novou klientelu. Hezký, avšak neosobní model Qashqai, navržený v Londýně, bude muset podobného úspěchu dosáhnout díky své výbavě a bohatým funkcím. Na první pohled pečlivě promyšlený a velmi kvalitně zpracovaný interiér se může o to může zasloužit nemalou měrou. Podle Carlose Ghosna se toto SUV rozhodně stane v Europě úspěšným vozem. Až 80% z předpokládaného ročního prodeje 100 000 vozů by měli zakoupit lidé, kteří nikdy předtím vůz značky nissan nevlastnili. Vůz se bude vyrábět v Sunderlandu v Anglii a očekávaná cena Nissan Qashqai na britském trhu by měla být v rozmezí 14500 až 22000 liber.Foto: Nissan

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.