Ani dlouhý, ani krátký, praktický, prostorný a vysoký: to vše jsou charakteristiky nového SUV od Nissanu, modelu Qashqai.
Uvedením tohoto modelu začátkem září v nepoužívané továrně na Pařížském předměstí chtěl Carlos Ghosn, ředitel konsorcia Renault/Nissan, podpořit toto šikovně navržené, ale nepříliš okázalé a honosné SUV s pohonem 4X4, svou přítomností i řečí, kterou při té příležitosti pronesl. Rozměry 4.31m délky/ 1.78m šířky/1.61m výšky se Qashqai řadí do segmentu convenčních kompaktních vozů, které bývají "fádní a okoukané"; podle Carlose Ghosna by měl ale Qashqai mít jako cílovou skupinu zákazníky, hledající náhradu za Almeru, která pomalu mizí z nabídky. Qashqai, jehož komplikované jméno připomíná portugalské pobřežní město poblíž Estorilu, je produktem marketingu. Musí uspokojit kupce znuděné autosalony, zaujmout milovníky pohonu 4X4 a také malé dopravce. Vůz má být snadno řiditelný, uklidňující, mít nízkou spotřebu, mít pohledný interiér a nabízet zvýšenou pozici řidiče, která je oceňována především ženami.
Prvním příjemným překvapením Qashqai je možnost volby mezi pohonem přední nápravy nebo všech kol. Podobně jako další výrobci (například Hyundai u svých modelů Tucson a Santa Fé) i Nissan již při návrhu počítal s tím, že vůz bude k dispozici jako předokolka nebo čtyřkolka 4X4. Levnější, lehčí a úspornější je samozřejmě verze s pohonem pouze přední nápravy. Očekává se, že tato verze se bude na prodejích podílet až 70%. Výrocbi konečně začínají zjišťovat, že je to vzhled vozů 4X4, nikoliv (hmotný) vlastní pohon všech kol, co přitahuje nové zákazníky k vozům SUV. Přesto se Nissan, jehož úspěch u velkých čtyřkolek jako je Patrol je založen na dobrém poměru ceny/protihodnota, rozhodl prodávat Qashqai také s pohonem všech kol. Tato varianta pohonu, použitá již u modelu X-Trail, je nabízena spolu s nejvýkonnějším motorem o objemu 2 litry. Systém je inteligentní a za normálních okolností na suchém povrchu jsou poháněna pouze přední kola. Jakmile se zhorší přilnavost a přední kola začnou prokluzovat, elektronický systém začne přenášet točivý moment také na zadní nápravu, a to v poměru 57% dopředu a 43% dozadu. Použitím ovladače se třemi polohami může řidič také uzamknout systém tak, aby nedošlo ke zpětnému přepnutí na pohon pouze přední nápravy, nebo zvolit rovnoměrnou distribuci točivého momentu 50/50 mezi přední a zadní nápravu například při jízdě v blátě nebo na písku.
Samozřejmě, bez ohledu na vzhled, není Nissan Qashqai čistokrevnou čtyřkolkou. Jde o off road, určený spíše na nezpevněné cesty, než do opravdového terénu. Nissan Qashqai má elektrický posilovač řízení a víceprvkovou zadní nápravu a přijde do prodeje na počátku příštího roku. Na výběr budou čtyři motory: základní zastupují benzínový motor o objemu a 1600 ccm a výkonu 115 koní – který je již montován do modelů Micra a Note – nebo diesel Renault dCi o objemu 1500 ccm a výkonu 106 koní. Vrcholem nabídky pak budou dvoulitrový benzinový motor o výkonu 140 koní a dieselový agregát dCi o výkonu 150 koní. Oba dieselové motory budou standardně vybaveny filtrem pevných částic s automatickou regenerací. V závislosti na verzi budou v nabídce čtyři převodovky: pěti nebo šestistupňový manuál, šestistupňový automat nebo převodovka s plynule měnitelným převodem typu CVT.
There remains the packaging, in other words what is likely to attract customers. Modelem Murano které dosáhlo ve Francii neočekávaného úspěchu, přestože nemá v nabídce dieselový agregát, byl Nissan schopen zaujmout novou klientelu. Hezký, avšak neosobní model Qashqai, navržený v Londýně, bude muset podobného úspěchu dosáhnout díky své výbavě a bohatým funkcím. Na první pohled pečlivě promyšlený a velmi kvalitně zpracovaný interiér se může o to může zasloužit nemalou měrou. Podle Carlose Ghosna se toto SUV rozhodně stane v Europě úspěšným vozem. Až 80% z předpokládaného ročního prodeje 100 000 vozů by měli zakoupit lidé, kteří nikdy předtím vůz značky nissan nevlastnili. Vůz se bude vyrábět v Sunderlandu v Anglii a očekávaná cena Nissan Qashqai na britském trhu by měla být v rozmezí 14500 až 22000 liber.Foto: Nissan
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.