Zhruba 91 procent českých řidičů je ochotných se přizpůsobit změnám, které by vedly k větší bezpečnosti na silnicích. Většina však neví, jaké změny by to měly být. Při výběru z nabídnutých opatření oslovení lidé souhlasili například s pravidelnými zdravotními prohlídkami. Vyplývá to podle ČTK z průzkumu České asociace pojišťoven (ČAP), který udělala agentura Ipsos mezi 1000 respondenty. Podle dřívějšího průzkumu asociace se na silnicích necítí bezpečně 54 procent českých řidičů. Třetina Čechů si myslí, že pravidel silničního provozu je moc.
To, jaké úpravy by vedly ke zvýšení bezpečnosti na českých silnicích, neví podle průzkumu 66 procent lidí. "Ve chvíli, kdy dostali řidiči na výběr z několika možných opatření ke zvýšení bezpečnosti, zvolili přesvědčivě pravidelné zdravotní prohlídky a dodatečná školení pro řidiče," uvedla Kateřina Rábová z agentury Ipsos. S pravidelnými prohlídkami včetně vyšetření zraku by souhlasilo 81 procent respondentů, s dodatečnými školeními pro řidiče 70 procent.
Naopak v malé míře by řidiči souhlasili se snížením maximální povolené rychlosti mimo obec z 90 na 80 km/h, takovou změnu by přijalo 31 procent řidičů. Čtvrtina by byla pro technickou kontrolu každý rok namísto dvou let. A 23 procent by přijalo vyšší daně pro zkvalitnění vozovek.
"Za nebezpečné považujeme ostatní řidiče, jejich styl jízdy, sami sebe vidíme bezproblémově. Paradoxem je, že i my pácháme přestupky, vědomě a někdy i cíleně. Dobrou zprávou je, že jsme ochotni přijmout změny, které by bezpečnost na našich silnicích zlepšily," uvedl výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.
Velké téma je podle Matouška překračování rychlosti. Podle průzkumu k dodržování rychlosti řidiče nemotivují pokuty, protože je považují za nízké. Naopak pro 84 procent dotázaných je motivací hrozba naplnění bodového konta.
Asi třetina všech Čechů si podle průzkumu myslí, že pravidel silničního provozu je moc, asi 55 procent uvedlo, že jich je akorát. "Některá, jako například 1,5metrový odstup od cyklisty při předjíždění nebo rychlostní omezení na přehledných a bezproblémových úsecích jim přijdou nadbytečná,“ dodala Rábová.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?