Podle prognózy Goldman Sachs Research budou elektromobily do roku 2035 tvořit přibližně polovinu celosvětového prodeje nových vozů. V roce 2040 by měl prodej vzrůst na cca 73 milionů vozů. V tomto desetiletí by měl prodej elektromobilů růst o 32 procent každý rok.
Průzkum předpovídá, že se náklady na baterie v roce 2023 zvýší oproti předchozímu roku o šest procent. Elektromobilový sektor poroste především díky stále přísnějším environmentálním požadavkům.
Současně se očekává, že se podíl elektromobilů na světovém prodeji automobilů během této doby zvýší ze dvou procent na 61 procent. Má se rovněž za to, že v řadě vyspělých zemí podíl prodeje elektromobilů významně překročí 80 procent.
„Očekáváme, že automobilový průmysl v letech 2020 až 2030 prodělá zásadní transformaci způsobenou díky stále intenzivnějšímu zavádění elektrických pohonů vozidel a autonomní jízdy,“ uvádí zpráva Goldman Sachs.
Útlum se nečeká
Expanzi elektromobilového odvětví nečeká útlum, neboť environmentální předpisy se stále zpřísňují a technologie používané v elektrických pohonech aut jsou stále důmyslnější. Diametrálně odlišné ovšem budou zdroje zisku tohoto sektoru.
Mezitím dochází ke koncentraci trhu s bateriemi pro elektromobily, které představují až 40 procent nákladů vozu. Podle odhadů Goldman Sachs Research mělo v roce 2020 pět největších výrobců baterií více než 80procentní podíl na světovém trhu.
Pro srovnání, pět největších výrobců aut mělo na celosvětovém trhu podíl přibližně 40 %. Cenová síla se přesunula k výrobcům baterií, což jim poskytuje výhodu v generování vyšších výdělků.
Vznikají nové podniky
Ve snaze zvrátit situaci a srovnat svoji cenovou sílu s výrobci baterií se montéři hotových automobilů předhánějí v zakládání vertikálně integrovaných výrobních závodů a joint-venture podniků.
K postupné elektrifikaci modelového portfolia přechází většina světových automobilek. Například Toyota, která se dlouhodobě zaměřuje spíše na vývoj hybridního pohonu nebo na inovace v oblasti vodíku, představila v nedávné době první čistě bateriový elektromobil bZ4X. Toyota si dala závazek do roku 2035 dosáhnout stoprocentního snížení emisí CO2 v rámci všech nových vozidel prodaných v EU, Velké Británii a zemích EFTA.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.