Prognóza: Do roku 2035 budou elektromobily tvořit polovinu prodeje aut

Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem
Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem, foto: Toyota
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 25. dubna 2023 20:22
Sdílej:

Podle prognózy Goldman Sachs Research budou elektromobily do roku 2035 tvořit přibližně polovinu celosvětového prodeje nových vozů. V roce 2040 by měl prodej vzrůst na cca 73 milionů vozů. V tomto desetiletí by měl prodej elektromobilů růst o 32 procent každý rok.

Průzkum předpovídá, že se náklady na baterie v roce 2023 zvýší oproti předchozímu roku o šest procent. Elektromobilový sektor poroste především díky stále přísnějším environmentálním požadavkům.

Současně se očekává, že se podíl elektromobilů na světovém prodeji automobilů během této doby zvýší ze dvou procent na 61 procent. Má se rovněž za to, že v řadě vyspělých zemí podíl prodeje elektromobilů významně překročí 80 procent.

„Očekáváme, že automobilový průmysl v letech 2020 až 2030 prodělá zásadní transformaci způsobenou díky stále intenzivnějšímu zavádění elektrických pohonů vozidel a autonomní jízdy,“ uvádí zpráva Goldman Sachs.

Útlum se nečeká

Expanzi elektromobilového odvětví nečeká útlum, neboť environmentální předpisy se stále zpřísňují a technologie používané v elektrických pohonech aut jsou stále důmyslnější. Diametrálně odlišné ovšem budou zdroje zisku tohoto sektoru.

Mezitím dochází ke koncentraci trhu s bateriemi pro elektromobily, které představují až 40 procent nákladů vozu. Podle odhadů Goldman Sachs Research mělo v roce 2020 pět největších výrobců baterií více než 80procentní podíl na světovém trhu.

Pro srovnání, pět největších výrobců aut mělo na celosvětovém trhu podíl přibližně 40 %. Cenová síla se přesunula k výrobcům baterií, což jim poskytuje výhodu v generování vyšších výdělků.

Vznikají nové podniky

Ve snaze zvrátit situaci a srovnat svoji cenovou sílu s výrobci baterií se montéři hotových automobilů předhánějí v zakládání vertikálně integrovaných výrobních závodů a joint-venture podniků.

K postupné elektrifikaci modelového portfolia přechází většina světových automobilek. Například Toyota, která se dlouhodobě zaměřuje spíše na vývoj hybridního pohonu nebo na inovace v oblasti vodíku, představila v nedávné době první čistě bateriový elektromobil bZ4X. Toyota si dala závazek do roku 2035 dosáhnout stoprocentního snížení emisí CO2 v rámci všech nových vozidel prodaných v EU, Velké Británii a zemích EFTA.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.