Podle prognózy Goldman Sachs Research budou elektromobily do roku 2035 tvořit přibližně polovinu celosvětového prodeje nových vozů. V roce 2040 by měl prodej vzrůst na cca 73 milionů vozů. V tomto desetiletí by měl prodej elektromobilů růst o 32 procent každý rok.
Průzkum předpovídá, že se náklady na baterie v roce 2023 zvýší oproti předchozímu roku o šest procent. Elektromobilový sektor poroste především díky stále přísnějším environmentálním požadavkům.
Současně se očekává, že se podíl elektromobilů na světovém prodeji automobilů během této doby zvýší ze dvou procent na 61 procent. Má se rovněž za to, že v řadě vyspělých zemí podíl prodeje elektromobilů významně překročí 80 procent.
„Očekáváme, že automobilový průmysl v letech 2020 až 2030 prodělá zásadní transformaci způsobenou díky stále intenzivnějšímu zavádění elektrických pohonů vozidel a autonomní jízdy,“ uvádí zpráva Goldman Sachs.
Útlum se nečeká
Expanzi elektromobilového odvětví nečeká útlum, neboť environmentální předpisy se stále zpřísňují a technologie používané v elektrických pohonech aut jsou stále důmyslnější. Diametrálně odlišné ovšem budou zdroje zisku tohoto sektoru.
Mezitím dochází ke koncentraci trhu s bateriemi pro elektromobily, které představují až 40 procent nákladů vozu. Podle odhadů Goldman Sachs Research mělo v roce 2020 pět největších výrobců baterií více než 80procentní podíl na světovém trhu.
Pro srovnání, pět největších výrobců aut mělo na celosvětovém trhu podíl přibližně 40 %. Cenová síla se přesunula k výrobcům baterií, což jim poskytuje výhodu v generování vyšších výdělků.
Vznikají nové podniky
Ve snaze zvrátit situaci a srovnat svoji cenovou sílu s výrobci baterií se montéři hotových automobilů předhánějí v zakládání vertikálně integrovaných výrobních závodů a joint-venture podniků.
K postupné elektrifikaci modelového portfolia přechází většina světových automobilek. Například Toyota, která se dlouhodobě zaměřuje spíše na vývoj hybridního pohonu nebo na inovace v oblasti vodíku, představila v nedávné době první čistě bateriový elektromobil bZ4X. Toyota si dala závazek do roku 2035 dosáhnout stoprocentního snížení emisí CO2 v rámci všech nových vozidel prodaných v EU, Velké Británii a zemích EFTA.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?