Škoda Auto zvažuje odchod z čínského trhu, rozhodne se v příštím roce. Uvedla to agentura Reuters s odkazem na rozhovor serveru Automobilwoche se šéfem automobilky Klausem Zellmerem. Podle Zellmera na čínském trhu, který byl v roce 2021 čtvrtým největším pro automobilku, panuje velmi tvrdá konkurence. Firma by se mohla více zaměřit na indický trh. Skupina Volkswagen, jejíž je Škoda Auto součástí, výroky nekomentovala, píše podle ČTK agentura Reuters. Česká automobilka připustila diskuse o dalším směřování na čínském trhu.
"Konkurence je tam velmi silná, s našimi čínskými partnery ve společném podniku zvážíme, jak pokračovat," uvedl Zellmer. Podle něj je také možné, že Škoda Auto na čínském trhu zůstane, ale zastaví výrobu ve svém čínském závodě. Mezi perspektivní asijské trhy patří pro automobilku Indie, uvedl Zellmer.
Vyhlídky na ruském trhu jsou podle Zellmera velmi nejisté. Škoda Auto a celá skupina Volkswagen zastavily prodeje a výrobu v této zemi po začátku války proti Ukrajině. Rusko bylo v roce 2021 druhým největším trhem pro Škoda Auto s 90.000 prodanými vozy. Finanční dopad rozhodnutí na letošní provozní zisk odhaduje Zellmer kolem 500 milionů eur (12,5 miliardy korun).
Vedoucí komunikace podniku Škoda Auto Tomáš Kotera dnes večer ČTK řekl, že automobilka průběžně přezkoumává své postavení na mezinárodních trzích a přizpůsobuje své obchodní strategie místnímu vývoji. "Za tímto účelem vedeme pravidelnou konstruktivní diskusi s naším joint venture partnerem SAIC Volkswagen, abychom vyhodnotili, jak nejlépe umístit značku na čínském trhu na pozadí transformace Číny směrem k elektromobilitě," uvedl dále Kotera. O případných změnách na čínském trhu podle něj zatím rozhodnuto nebylo.
Případný odchod z čínského trhu by ovšem neměl mít na společnost fatální dopad, řekl dnes v televizi Prima viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Zdůraznil, že je však pro automobilku nezbytné, aby posílila na jiných i nových trzích. "To, myslím, že škodovka dělá," podotkl Špicar. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy jde naopak o signál, že Škoda Auto nedokáže uspokojivě obstát v celosvětové konkurenci a nezachytává nové trendy. Krátkodobě se podle něj stažení z Číny výrazněji neprojeví, z dlouhodobého hlediska však Kovanda varuje před zásadním ohrožením zaměstnanosti i v tuzemských továrnách automobilky.
Čína patří k hlavním trhům mladoboleslavské automobilky, prodeje tam ale od roku 2019 prudce klesají. Škoda Auto loni podle své výroční zprávy v Číně prodala na 71.000 vozů, což byl její čtvrtý největší trh po Německu, Rusku a ČR. Znamenalo to meziroční pokles o 60 procent. V letech 2018 a 2019 byla Čína největším trhem pro Škoda Auto. Prodalo se tam v roce 2018 zhruba 341.000 vozů a v roce 2019 zhruba 282.000 vozů. K poklesu přispěla i pandemie covidu-19.
V září se odbyt mladoboleslavské automobilky v Číně meziročně zlepšil o třetinu, vývoj za první tři čtvrtletí ale zůstává negativní. Od ledna do konce září automobilka prodala v asijské zemi o 31 procent méně vozů než ve stejném období roku 2021. Naopak prodeje v Indii se ve stejném období téměř zdvojnásobily. V této zemi Škoda Auto od ledna do konce září prodala 38.300 vozů, o 2000 aut více než v Číně.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.