2 dny strávené na polygonu, 12 odborných instruktorů pod vedením bývalého rallye jezdce Martina Semeráda a téměř 250 spokojených mladých řidičů – takový byl víkendový kurz bezpečné jízdy Ford Driving Skills for Life (DSFL), který se po dvouleté pauze způsobené koronavirem opět vrátil do Česka. Akce se uskutečnila 24. – 25. září na polygonu MAX CARS v Dlouhé Lhotě u Příbrami a její účastníci, majitelé řidičského průkazu ve věku 18 – 24 let, si mohli bezplatně vylepšit své řidičské schopnosti prostřednictvím praktických zdokonalovacích cvičení a teoretických školení.
"Mezi nejrozšířenější důvody dopravních nehod mladých řidičů patří nepřiměřená rychlost, ztráta kontroly nad vozidlem a nepozornost. Takové nehody většinou končí smrtí, přičemž zhruba 81 % z toho bývají mladí muži. My bychom rádi tuto statistiku změnili, a proto jsme se rozhodli vrátit program Ford Driving Skills for Life zpátky do Česka a přispět tak k celkovému zlepšení situace na českých silnicích," komentuje Petr Burián, Public Relations Communication & Public Affairs Manager ze společnosti Ford Motor Company.
Zvládnutí přetáčivého smyku, testování reakční doby a simulace účinků drog
Účastníci akce Ford DSFL měli možnost vyzkoušet si různé krizové situace, se kterými se za volantem jako řidiči setkají. Jednou z nich byla lekce ovládání vozidla při přetáčivém smyku, kdy je testovací vůz vybaven speciálními plastovými návleky na zadních kolech (tzv. Easy Drift), které simulují ztrátu přilnavosti.
Řidiči si tak doslova na vlastní kůži zkusili, jaké to je, když jim „ujede zadek" vozu a jak tuto situaci správně zvládnout.
Dalším cvičením, které dokonale prověřilo schopnosti mladých řidičů, bylo testování reakční doby. V tomto případě se jedná o aktivitu, v níž účastníci poznávají, jak dlouhá je brzdná vzdálenost jejich vozu a kolik vteřin trvá, než zareagují. Na testovací dráhu se rozmístily tři semafory a úkolem účastníků bylo provést co nejrychleji nouzové zastavení, jakmile se na nich rozsvítí zelená. Každý z řidičů tak mohl v praxi vidět, kolik metrů jejich vůz ujede, než bezpečně zastaví.
Třetí praktické cvičení testovalo vliv nedostatečné pozornosti věnované řízení (rizika používání mobilního telefonu za jízdy) a stav po požití návykových látek prostřednictvím speciálních brýlí, které simulují opilost a účinky marihuany. Oba prohřešky bohužel patří mezi častý nešvar mladých řidičů a bývají jednou z nejčastějších příčin dopravných nehod.
Virtuální realita a program „Share the Road"
Doplňkovou aktivitou k jednotlivým praktickým cvičením bylo speciální technické školení, jenž mladé řidiče seznámilo s nejnovějšími asistenčními systémy, které se mohou postarat o jejich bezpečí. Kromě toho byl pro všechny účastníky připraven také moderní výukový program využívající virtuální realitu, který jim zábavnou formou přiblížil, jak se chovat na silnicích ohleduplněji a bezpečněji.
Součástí akce DSFL byl opět i výukový modul projektu „Share the Road", jehož cílem je podpořit bezpečnější způsoby interakce mezi řidiči a cyklisty na evropských silnicích. Účastníci si tak mohli osvojit techniku vystupování z vozu, aby neúmyslně neotevřeli dveře do cesty blížícímu se cyklistovi, jak nepřehlédnout cyklistu v mrtvém úhlu nebo jak jedoucí cyklisty bezpečně předjíždět s dostatečným bočním odstupem.
„Na programu Ford Driving Skills for Life (DSFL) si nejvíc cením toho, že ukazuje mladým řidičům, jak snadno může dojít k dopravní nehodě s často fatálními následky. Zároveň je pro ně skvělou příležitostí vyzkoušet si různé krizové situace za volantem, naučit se jednat a správně reagovat. To vše navíc zábavnou, akční formou, v bezpečném prostředí a ve společnosti našich skvělých lektorů," hodnotí celý program i uplynulý ročník Martin Semerád, bývalý rallye jezdec a hlavní instruktor Ford DSFL.
O programu Ford Driving Skills for Life
Ford Driving Skills for Life (Ford DSFL) byl založen nadací Ford Motor Company Fund v roce 2003. V Evropě funguje od roku 2013, a to ve spolupráci s britskou automobilovou asociací AA a nadací pro prevenci dopravních nehod ROSPA. Základní myšlenkou Ford Driving Skills for Life je nabídnout další krok v procesu vzdělávání řidičů, kdy čerstvé držitele řidičského oprávnění trénujeme v dovednostech, které si nemohli osvojit ve standardním kurzu autoškoly. Kurz je bezplatný. Obsahuje praktickou část i online studium prostřednictvím internetové stránky. Lekce v programu Ford Driving Skills for Life se zaměřují na chybějící zkušenosti i záležitosti spojené s nedostatečnou koncentrací na řízení.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.