Víte, že už 10 let musíme povinně svítit? Podívejte se, kolik tím ušetříme

AutoRoad.cz, 28. února 2017, 07:12 Google+

Řidiči na českém území musí již více než deset let celoročně svítit. Česká republika tak významně ušetřila, tvrdí vedoucí Bezpečnosti silničního provozu (BESIP), podle kterého jde o násobky vynaložených peněz.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
hyundai elantra

hyundai elantra | foto: Hyundai

Sdílejte článek

Opírá se přitom o poměr nákladů a přínosů celoročního svícení. Pokud jsou v automobilech zabudované žárovky, činí poměr 1:4,4, v případě použití LED osvětlení dokonce 1:6,4.

Podle dřívější informace BESIPu jeden mrtvý při dopravní nehodě stojí přes 18,5 milionu korun. Do této částky se nezapočítává pouze „přímá škoda“, ale i průměrná hodnota práce (přepočtená na peníze), kterou by byl schopen člověk vyprodukovat, pokud by nezemřel.

Jak říkají provedené zahraniční výzkumy, nedostatečná viditelnost vozidel hraje roli až v polovině nehod, ke kterým došlo za dne, při neštěstí na křižovatkách se pak hovoří o dopadu až na čtyři pětiny nehod (80 procent). „Byl učiněn závěr, že denní svícení snižuje výskyt nehod se zraněním o 3 – 12 procent, u fatálních nehod se jednalo až o 15procentní redukci,“ dodává expert, podle kterého se díky lepší viditelnosti zachrání každý rok skoro 2 500 životů Evropanů. Podle některých studií se například snížilo počtu srážek vozidla s chodcem o 10 až 15 procent.

Povinnost na silnicích celoročně svítit zavedl zákon od 1. července 2006, Česká republika se tak zařadila mezi šestnáct států Evropské unie, které mají tuto nebo podobnou normu.

Kromě toho, že je osvětlené vozidlo lépe viditelné, řidiči díky většímu kontrastu mezi vozidlem a okolím jej dokážou lépe zaregistrovat. Navíc se lidem zdá, že jsou osvětlená vozidla blíže, než ve skutečnosti jsou.

Vytisknout

Diskuze: Víte, že už 10 let musíme povinně svítit? Podívejte se, kolik tím ušetříme

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo (2017)

TEST: Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW) Monte Carlo: Dokonalá náhrada za RS?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud