Víte, že už 10 let musíme povinně svítit? Podívejte se, kolik tím ušetříme

AutoRoad.cz, 28. února 2017, 07:12 Google+

Řidiči na českém území musí již více než deset let celoročně svítit. Česká republika tak významně ušetřila, tvrdí vedoucí Bezpečnosti silničního provozu (BESIP), podle kterého jde o násobky vynaložených peněz.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
hyundai elantra

hyundai elantra | foto: Hyundai

Sdílejte článek

Opírá se přitom o poměr nákladů a přínosů celoročního svícení. Pokud jsou v automobilech zabudované žárovky, činí poměr 1:4,4, v případě použití LED osvětlení dokonce 1:6,4.

Podle dřívější informace BESIPu jeden mrtvý při dopravní nehodě stojí přes 18,5 milionu korun. Do této částky se nezapočítává pouze „přímá škoda“, ale i průměrná hodnota práce (přepočtená na peníze), kterou by byl schopen člověk vyprodukovat, pokud by nezemřel.

Jak říkají provedené zahraniční výzkumy, nedostatečná viditelnost vozidel hraje roli až v polovině nehod, ke kterým došlo za dne, při neštěstí na křižovatkách se pak hovoří o dopadu až na čtyři pětiny nehod (80 procent). „Byl učiněn závěr, že denní svícení snižuje výskyt nehod se zraněním o 3 – 12 procent, u fatálních nehod se jednalo až o 15procentní redukci,“ dodává expert, podle kterého se díky lepší viditelnosti zachrání každý rok skoro 2 500 životů Evropanů. Podle některých studií se například snížilo počtu srážek vozidla s chodcem o 10 až 15 procent.

Povinnost na silnicích celoročně svítit zavedl zákon od 1. července 2006, Česká republika se tak zařadila mezi šestnáct států Evropské unie, které mají tuto nebo podobnou normu.

Kromě toho, že je osvětlené vozidlo lépe viditelné, řidiči díky většímu kontrastu mezi vozidlem a okolím jej dokážou lépe zaregistrovat. Navíc se lidem zdá, že jsou osvětlená vozidla blíže, než ve skutečnosti jsou.

Vytisknout

Diskuze: Víte, že už 10 let musíme povinně svítit? Podívejte se, kolik tím ušetříme

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo (2017)

TEST: Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW) Monte Carlo: Dokonalá náhrada za RS?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud