Víte, že už 10 let musíme povinně svítit? Podívejte se, kolik tím ušetříme

hyundai elantra
hyundai elantra, foto: Hyundai
AutoRoad.cz 28. února 2017 07:12
Sdílej:

Řidiči na českém území musí již více než deset let celoročně svítit. Česká republika tak významně ušetřila, tvrdí vedoucí Bezpečnosti silničního provozu (BESIP), podle kterého jde o násobky vynaložených peněz.

Opírá se přitom o poměr nákladů a přínosů celoročního svícení. Pokud jsou v automobilech zabudované žárovky, činí poměr 1:4,4, v případě použití LED osvětlení dokonce 1:6,4.

Podle dřívější informace BESIPu jeden mrtvý při dopravní nehodě stojí přes 18,5 milionu korun. Do této částky se nezapočítává pouze „přímá škoda“, ale i průměrná hodnota práce (přepočtená na peníze), kterou by byl schopen člověk vyprodukovat, pokud by nezemřel.

Jak říkají provedené zahraniční výzkumy, nedostatečná viditelnost vozidel hraje roli až v polovině nehod, ke kterým došlo za dne, při neštěstí na křižovatkách se pak hovoří o dopadu až na čtyři pětiny nehod (80 procent). „Byl učiněn závěr, že denní svícení snižuje výskyt nehod se zraněním o 3 – 12 procent, u fatálních nehod se jednalo až o 15procentní redukci,“ dodává expert, podle kterého se díky lepší viditelnosti zachrání každý rok skoro 2 500 životů Evropanů. Podle některých studií se například snížilo počtu srážek vozidla s chodcem o 10 až 15 procent.

Povinnost na silnicích celoročně svítit zavedl zákon od 1. července 2006, Česká republika se tak zařadila mezi šestnáct států Evropské unie, které mají tuto nebo podobnou normu.

Kromě toho, že je osvětlené vozidlo lépe viditelné, řidiči díky většímu kontrastu mezi vozidlem a okolím jej dokážou lépe zaregistrovat. Navíc se lidem zdá, že jsou osvětlená vozidla blíže, než ve skutečnosti jsou.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?