Jaké jsou české řidičky za volantem? Každá čtvrtá by si za řízení dala jedničku, třetina se však setkala s posměchem, protože za volantem „sedí žena“. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Volkswagen Financial Services. Při pořízení auta ženy nejvíce zajímá cena a provozní náklady, chladnými je naopak nechávají jízdní asistenti nebo konkrétní barva karosérie. Zatímco dříve byla hotovost dominantním způsobem financování, dnes už její nadvláda slábne.
České řidičky s pořízením automobilu rozhodně neotálejí. Čtvrtina si svůj první vůz pořídila už před dvacátými narozeninami, ve třiceti letech vlastním autem jezdilo téměř 90 % z nich. Nejvíce na vlastní vůz spěchají v Karlovarském kraji, načas si naopak dávají v Plzeňském kraji a Praze.
Pro celých 77 % řidiček je auto zcela nepostradatelnou součástí jejich každodenního života. Představuje pro ně především pohodlnou možnost, jak s blízkými cestovat za koníčky, vzděláním i zážitky, každé třetí ženě pak vlastní auto dává pocit svobody. Pořízení vozu je však někdy otázkou potřeby, například kvůli absenci veřejné hromadné dopravy, což potvrzuje i 7 % respondentek, které auto označily za nutné zlo.
Velké rozdíly panují mezi respondentkami v oblasti financování. Přibližně každá pátá žena svůj první vůz získala darem, o něco větší počet pak svůj první vůz pořídily za pomoci finančních společností. Zbytek využil stále nejpopulárnější, ale postupně ustupující nákup za hotové. V případě, že by auto pořizovaly dnes, by ale nemalá část z nich volila jinak.
„Ještě před lety bylo financování automobilu pomocí operativního leasingu spíše raritou, zájem o něj ale nejen v České republice postupně roste. Zatímco svůj první automobil takto financovalo 6 % žen, nyní by tak učinilo více než dvakrát tolik řidiček,“ říká Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.
Při výběru financování by se zaměřily na produkt nabízející nízkou měsíční splátku (41 %) a nízkou nebo nulovou akontaci (29 %). Pověst Češek jakožto cenově orientovaných zákaznic pak potvrzuje i žebříček nejdůležitějších faktorů rozhodujících o výběru konkrétního vozu, kterému kraluje cena (94 %), provozní náklady (92 %) a spotřeba paliva (90 %). Nejméně řidičkám naopak záleží na barvě (46 %), doplňkové výbavě v podobě jízdních asistentů nebo vyhřívání sedadel (49 %) a šíři servisní sítě (56 %).
Polovina dotázaných žen (51 %) hodnotí svoje řidičské schopnosti jako průměrné, každá čtvrtá by pak sama sebe ohodnotila na výbornou. Vůbec nejhůře se vidí řidičky starší 65 let, mezi nimiž najdeme celých 19 %, které o sobě tvrdí, že mají téměř nulové řidičské schopnosti. Třetina žen se kvůli svému pohlaví stala terčem posměchu kvůli jejich řidičským schopnostem, nejčastěji od neznámých lidí. Výjimkou ale nejsou ani předsudky od rodiny nebo známých, kterým čelila každá pátá.
Zcela vyrovnaná je pak situace v případě finálního rozhodování o tom, jaké auto domácnost pořídí – ve 21 % rodin má poslední slovo partnerka, ve stejném počtu případů muž a ve zbytku domácností jde o společné rozhodnutí. Výrazné jsou rozdíly mezi věkovými kategoriemi – zatímco v domácnostech do 26 let mají daleko častěji poslední slovo ženy (28 % vs 22 %), s rostoucím věkem se poměr obrací ve prospěch mužů (22 % vs. 33 %). Ženy častěji rozhodují o barvě, velikosti kufru nebo počtu sedadel, kdežto jejich partneři ve větší míře volí typ pohonu nebo konkrétní položky výbavy.
Rozpolcené jsou řidičky pro změnu v otázce, kdo má zajišťovat servisní prohlídky. Zatímco tři čtvrtiny si je zařizují samy, ať už v autorizovaných (24 %) nebo neautorizovaných servisech (21 %), u známých (27 %) nebo vlastníma rukama (6 %), zbytek přenechává starosti spojené s výměnou pneumatik, prohlídkou kapalin a pravidelnými prohlídkami na partnerovi nebo známých.
Poznámka k metodice: Výzkum proběhl v létě letošního roku na reprezentativním vzorku 500 českých řidiček. Výzkum proběhl prostřednictvím nástroje Instant Research.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.