Jaké jsou české řidičky za volantem? Každá čtvrtá by si za řízení dala jedničku, třetina se však setkala s posměchem, protože za volantem „sedí žena“. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Volkswagen Financial Services. Při pořízení auta ženy nejvíce zajímá cena a provozní náklady, chladnými je naopak nechávají jízdní asistenti nebo konkrétní barva karosérie. Zatímco dříve byla hotovost dominantním způsobem financování, dnes už její nadvláda slábne.
České řidičky s pořízením automobilu rozhodně neotálejí. Čtvrtina si svůj první vůz pořídila už před dvacátými narozeninami, ve třiceti letech vlastním autem jezdilo téměř 90 % z nich. Nejvíce na vlastní vůz spěchají v Karlovarském kraji, načas si naopak dávají v Plzeňském kraji a Praze.
Pro celých 77 % řidiček je auto zcela nepostradatelnou součástí jejich každodenního života. Představuje pro ně především pohodlnou možnost, jak s blízkými cestovat za koníčky, vzděláním i zážitky, každé třetí ženě pak vlastní auto dává pocit svobody. Pořízení vozu je však někdy otázkou potřeby, například kvůli absenci veřejné hromadné dopravy, což potvrzuje i 7 % respondentek, které auto označily za nutné zlo.
Velké rozdíly panují mezi respondentkami v oblasti financování. Přibližně každá pátá žena svůj první vůz získala darem, o něco větší počet pak svůj první vůz pořídily za pomoci finančních společností. Zbytek využil stále nejpopulárnější, ale postupně ustupující nákup za hotové. V případě, že by auto pořizovaly dnes, by ale nemalá část z nich volila jinak.
„Ještě před lety bylo financování automobilu pomocí operativního leasingu spíše raritou, zájem o něj ale nejen v České republice postupně roste. Zatímco svůj první automobil takto financovalo 6 % žen, nyní by tak učinilo více než dvakrát tolik řidiček,“ říká Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.
Při výběru financování by se zaměřily na produkt nabízející nízkou měsíční splátku (41 %) a nízkou nebo nulovou akontaci (29 %). Pověst Češek jakožto cenově orientovaných zákaznic pak potvrzuje i žebříček nejdůležitějších faktorů rozhodujících o výběru konkrétního vozu, kterému kraluje cena (94 %), provozní náklady (92 %) a spotřeba paliva (90 %). Nejméně řidičkám naopak záleží na barvě (46 %), doplňkové výbavě v podobě jízdních asistentů nebo vyhřívání sedadel (49 %) a šíři servisní sítě (56 %).
Polovina dotázaných žen (51 %) hodnotí svoje řidičské schopnosti jako průměrné, každá čtvrtá by pak sama sebe ohodnotila na výbornou. Vůbec nejhůře se vidí řidičky starší 65 let, mezi nimiž najdeme celých 19 %, které o sobě tvrdí, že mají téměř nulové řidičské schopnosti. Třetina žen se kvůli svému pohlaví stala terčem posměchu kvůli jejich řidičským schopnostem, nejčastěji od neznámých lidí. Výjimkou ale nejsou ani předsudky od rodiny nebo známých, kterým čelila každá pátá.
Zcela vyrovnaná je pak situace v případě finálního rozhodování o tom, jaké auto domácnost pořídí – ve 21 % rodin má poslední slovo partnerka, ve stejném počtu případů muž a ve zbytku domácností jde o společné rozhodnutí. Výrazné jsou rozdíly mezi věkovými kategoriemi – zatímco v domácnostech do 26 let mají daleko častěji poslední slovo ženy (28 % vs 22 %), s rostoucím věkem se poměr obrací ve prospěch mužů (22 % vs. 33 %). Ženy častěji rozhodují o barvě, velikosti kufru nebo počtu sedadel, kdežto jejich partneři ve větší míře volí typ pohonu nebo konkrétní položky výbavy.
Rozpolcené jsou řidičky pro změnu v otázce, kdo má zajišťovat servisní prohlídky. Zatímco tři čtvrtiny si je zařizují samy, ať už v autorizovaných (24 %) nebo neautorizovaných servisech (21 %), u známých (27 %) nebo vlastníma rukama (6 %), zbytek přenechává starosti spojené s výměnou pneumatik, prohlídkou kapalin a pravidelnými prohlídkami na partnerovi nebo známých.
Poznámka k metodice: Výzkum proběhl v létě letošního roku na reprezentativním vzorku 500 českých řidiček. Výzkum proběhl prostřednictvím nástroje Instant Research.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?