Automobilka Toyota představuje na olympijských a paralympijských hrách svá speciálně vyvinutá vozítka a nové technologie. Zejména vodík, s ním spojenou technologii čištění vzduchu, autonomní vozidla, která vozí sportovce během her v Tokiu, nebo využívá roboty coby pomocníky člověka v každodenním životě.
Japonská automobilka si stanovila cíl dosáhnout nejnižší úrovně emisí v rámci všech vozových parků olympijských a paralympijských her v historii. Pomoci jí v tom má například vodíková Toyota Mirai, vůz jezdící na palivové články. Inovativní pohon kombinuje vodík a kyslík k pohonu elektromotoru. Jedinou vyprodukovanou emisí je voda. Nová generace Mirai navíc i čistí vzduch – každých 10 000 ujetých km vyčistí vzduch pro jednoho člověka na jeden rok.
Dalším zapojeným vozem je Toyota e-Palette, nízkopodlažní vůz vybavený elektrickou rampou. Pochází z nové generace elektromobilu s bateriovým pohonem a je vybaven technologií elektrifikace a autonomního řízení s konektivitou. Cílem je do budoucna usnadnit život zákazníků v dopravních a obchodních službách. Nabízí prostor až pro 20 pasažérů.
Největší přepravní kapacitu poskytuje cestujícím elektrifikovaný autobus Sora. Jde o ekologický vodíkový autobus na palivové články, který podporuje mobilitu veřejnosti s důrazem na ochranu životního prostředí před emisemi CO2.
Láska k vozidlu s novým rozměrem
Láska k autům s modelem LQ nabývá dalšího rozměru. Toto koncepční vozidlo totiž díky vyspělým technologiím buduje citovou vazbu mezi automobilem a řidičem. V souladu s filozofií vývoje – učit se, růst, milovat - disponuje funkcemi autonomního řízení a jeho součástí je i interaktivní agent. Tato umělá inteligence se dokáže učit od řidiče, nabídnout osobní zážitky spojené s mobilitou a pěstovat tak vztah mezi automobilem a řidičem.
U modelu JPN Taxi se snoubí duch japonské pohostinnosti s bezpečím a důstojností. Je vyrobeno v tradičním inkoustově modrém odstínu koiai. Za posuvnými dveřmi se skrývá všestranně využitelný interiér vozidla pro pasažéry ze všech koutů světa.
Na poslední kilometr cesty s vozítky od Toyoty
Speciálně pro olympijské a paralympijské hry v Tokiu byl navržený přepravník APM. Jeho cílem je přepravit co nejvíce osob na místa konání soutěží bez ohledu na to, zda jde o sportovce nebo organizátory her.
Tři řady sedadel umožňují variabilní změnu sklopení, např. pro potřeby převozu osob upoutaných na invalidní vozík. Sedadlo řidiče je záměrně vyvýšeno a umístěno doprostřed. Kromě bezpečnostních důvodů to poskytuje řidiči přehled a možnost řešit individuální potřeby nastupujících a vystupujících cestujících.
Navrženy ke zdolání posledního kilometru v pěších zónách byly i prostředky osobní mobility. Ve variantě na stání jde o stylové a ekologické elektromobily určené bezpečnostním pracovníkům a zdravotníkům. Pro lidi upoutané na vozík, nebo uživatele s omezenými schopnostmi pohybu je určena verze k sezení. S dobou dobíjení kolem 2 až 2,5 hodin se stávají neocenitelným pomocníkem pro hendikepované.
Vozidla i vozítka se pohybují v dějišti sportovních soutěží i olympijských vesničkách. Část vozového parku je vyhraněna na pomoc v průběhu celého konání her.
Roboti nezůstávají pozadu
Robot pro virtuální mobilitu. Tak by se dal nazvat koncepční robot T-TR1, jehož hlavním posláním je udržovat spojení mezi lidmi a místy, ať už jste od sebe jakkoliv daleko. Robot T- HR3 je zase schopen napodobovat jemné pohyby lidského těla a zlepšovat tím mobilitu osob v domácnosti nebo bezpečnost zaměstnanců na pracovišti.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.