Automobilka Toyota představuje na olympijských a paralympijských hrách svá speciálně vyvinutá vozítka a nové technologie. Zejména vodík, s ním spojenou technologii čištění vzduchu, autonomní vozidla, která vozí sportovce během her v Tokiu, nebo využívá roboty coby pomocníky člověka v každodenním životě.
Japonská automobilka si stanovila cíl dosáhnout nejnižší úrovně emisí v rámci všech vozových parků olympijských a paralympijských her v historii. Pomoci jí v tom má například vodíková Toyota Mirai, vůz jezdící na palivové články. Inovativní pohon kombinuje vodík a kyslík k pohonu elektromotoru. Jedinou vyprodukovanou emisí je voda. Nová generace Mirai navíc i čistí vzduch – každých 10 000 ujetých km vyčistí vzduch pro jednoho člověka na jeden rok.
Dalším zapojeným vozem je Toyota e-Palette, nízkopodlažní vůz vybavený elektrickou rampou. Pochází z nové generace elektromobilu s bateriovým pohonem a je vybaven technologií elektrifikace a autonomního řízení s konektivitou. Cílem je do budoucna usnadnit život zákazníků v dopravních a obchodních službách. Nabízí prostor až pro 20 pasažérů.
Největší přepravní kapacitu poskytuje cestujícím elektrifikovaný autobus Sora. Jde o ekologický vodíkový autobus na palivové články, který podporuje mobilitu veřejnosti s důrazem na ochranu životního prostředí před emisemi CO2.
Láska k vozidlu s novým rozměrem
Láska k autům s modelem LQ nabývá dalšího rozměru. Toto koncepční vozidlo totiž díky vyspělým technologiím buduje citovou vazbu mezi automobilem a řidičem. V souladu s filozofií vývoje – učit se, růst, milovat - disponuje funkcemi autonomního řízení a jeho součástí je i interaktivní agent. Tato umělá inteligence se dokáže učit od řidiče, nabídnout osobní zážitky spojené s mobilitou a pěstovat tak vztah mezi automobilem a řidičem.
U modelu JPN Taxi se snoubí duch japonské pohostinnosti s bezpečím a důstojností. Je vyrobeno v tradičním inkoustově modrém odstínu koiai. Za posuvnými dveřmi se skrývá všestranně využitelný interiér vozidla pro pasažéry ze všech koutů světa.
Na poslední kilometr cesty s vozítky od Toyoty
Speciálně pro olympijské a paralympijské hry v Tokiu byl navržený přepravník APM. Jeho cílem je přepravit co nejvíce osob na místa konání soutěží bez ohledu na to, zda jde o sportovce nebo organizátory her.
Tři řady sedadel umožňují variabilní změnu sklopení, např. pro potřeby převozu osob upoutaných na invalidní vozík. Sedadlo řidiče je záměrně vyvýšeno a umístěno doprostřed. Kromě bezpečnostních důvodů to poskytuje řidiči přehled a možnost řešit individuální potřeby nastupujících a vystupujících cestujících.
Navrženy ke zdolání posledního kilometru v pěších zónách byly i prostředky osobní mobility. Ve variantě na stání jde o stylové a ekologické elektromobily určené bezpečnostním pracovníkům a zdravotníkům. Pro lidi upoutané na vozík, nebo uživatele s omezenými schopnostmi pohybu je určena verze k sezení. S dobou dobíjení kolem 2 až 2,5 hodin se stávají neocenitelným pomocníkem pro hendikepované.
Vozidla i vozítka se pohybují v dějišti sportovních soutěží i olympijských vesničkách. Část vozového parku je vyhraněna na pomoc v průběhu celého konání her.
Roboti nezůstávají pozadu
Robot pro virtuální mobilitu. Tak by se dal nazvat koncepční robot T-TR1, jehož hlavním posláním je udržovat spojení mezi lidmi a místy, ať už jste od sebe jakkoliv daleko. Robot T- HR3 je zase schopen napodobovat jemné pohyby lidského těla a zlepšovat tím mobilitu osob v domácnosti nebo bezpečnost zaměstnanců na pracovišti.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.