Automobilka Toyota představuje na olympijských a paralympijských hrách svá speciálně vyvinutá vozítka a nové technologie. Zejména vodík, s ním spojenou technologii čištění vzduchu, autonomní vozidla, která vozí sportovce během her v Tokiu, nebo využívá roboty coby pomocníky člověka v každodenním životě.
Japonská automobilka si stanovila cíl dosáhnout nejnižší úrovně emisí v rámci všech vozových parků olympijských a paralympijských her v historii. Pomoci jí v tom má například vodíková Toyota Mirai, vůz jezdící na palivové články. Inovativní pohon kombinuje vodík a kyslík k pohonu elektromotoru. Jedinou vyprodukovanou emisí je voda. Nová generace Mirai navíc i čistí vzduch – každých 10 000 ujetých km vyčistí vzduch pro jednoho člověka na jeden rok.
Dalším zapojeným vozem je Toyota e-Palette, nízkopodlažní vůz vybavený elektrickou rampou. Pochází z nové generace elektromobilu s bateriovým pohonem a je vybaven technologií elektrifikace a autonomního řízení s konektivitou. Cílem je do budoucna usnadnit život zákazníků v dopravních a obchodních službách. Nabízí prostor až pro 20 pasažérů.
Největší přepravní kapacitu poskytuje cestujícím elektrifikovaný autobus Sora. Jde o ekologický vodíkový autobus na palivové články, který podporuje mobilitu veřejnosti s důrazem na ochranu životního prostředí před emisemi CO2.
Láska k vozidlu s novým rozměrem
Láska k autům s modelem LQ nabývá dalšího rozměru. Toto koncepční vozidlo totiž díky vyspělým technologiím buduje citovou vazbu mezi automobilem a řidičem. V souladu s filozofií vývoje – učit se, růst, milovat - disponuje funkcemi autonomního řízení a jeho součástí je i interaktivní agent. Tato umělá inteligence se dokáže učit od řidiče, nabídnout osobní zážitky spojené s mobilitou a pěstovat tak vztah mezi automobilem a řidičem.
U modelu JPN Taxi se snoubí duch japonské pohostinnosti s bezpečím a důstojností. Je vyrobeno v tradičním inkoustově modrém odstínu koiai. Za posuvnými dveřmi se skrývá všestranně využitelný interiér vozidla pro pasažéry ze všech koutů světa.
Na poslední kilometr cesty s vozítky od Toyoty
Speciálně pro olympijské a paralympijské hry v Tokiu byl navržený přepravník APM. Jeho cílem je přepravit co nejvíce osob na místa konání soutěží bez ohledu na to, zda jde o sportovce nebo organizátory her.
Tři řady sedadel umožňují variabilní změnu sklopení, např. pro potřeby převozu osob upoutaných na invalidní vozík. Sedadlo řidiče je záměrně vyvýšeno a umístěno doprostřed. Kromě bezpečnostních důvodů to poskytuje řidiči přehled a možnost řešit individuální potřeby nastupujících a vystupujících cestujících.
Navrženy ke zdolání posledního kilometru v pěších zónách byly i prostředky osobní mobility. Ve variantě na stání jde o stylové a ekologické elektromobily určené bezpečnostním pracovníkům a zdravotníkům. Pro lidi upoutané na vozík, nebo uživatele s omezenými schopnostmi pohybu je určena verze k sezení. S dobou dobíjení kolem 2 až 2,5 hodin se stávají neocenitelným pomocníkem pro hendikepované.
Vozidla i vozítka se pohybují v dějišti sportovních soutěží i olympijských vesničkách. Část vozového parku je vyhraněna na pomoc v průběhu celého konání her.
Roboti nezůstávají pozadu
Robot pro virtuální mobilitu. Tak by se dal nazvat koncepční robot T-TR1, jehož hlavním posláním je udržovat spojení mezi lidmi a místy, ať už jste od sebe jakkoliv daleko. Robot T- HR3 je zase schopen napodobovat jemné pohyby lidského těla a zlepšovat tím mobilitu osob v domácnosti nebo bezpečnost zaměstnanců na pracovišti.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.