Škoda tvrdí, že elektromobily jsou stejně bezpečné, jako auta s tradičním pohonem

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou
Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou, foto: Škoda Auto
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 14. června 2021 00:02
Sdílej:

Čistě elektrické vozy, jako je nová ŠKODA ENYAQ iV, nijak nezaostávají v oblasti bezpečnosti oproti automobilům s konvenčními pohony. Vyplývá to z výsledku studií a testů provedených pojišťovnami a odborníky na dopravní nehody. Díky celé řadě ochranných opatření nepředstavují elektrické komponenty vozů riziko úrazu elektrickým proudem ani za mokra – ať už při jízdě či stání, ani při nabíjení u dobíjecí stanice nebo v případě nehody. Nebezpečí požáru není u elektromobilů vyšší než u modelů s klasickými spalovacími motory, zejména proto, že na palubě není vysoce hořlavé palivo.

Pracovníci servisu a záchranáři jsou cíleně školeni na manipulaci s moderními elektrickými vozy. Řidiči elektromobilů, jako je nový vůz ŠKODA ENYAQ iV, se nemusí obávat bezpečnostních rizik ani úrazu elektrickým proudem. Výzkumy prováděné odborníky na dopravní nehody a pojišťovnami ukazují, že bezpečnost elektromobilů není v žádném případě nižší než bezpečnost automobilů s běžnými spalovacími motory.

Elektromobily jsou stejně bezpečné jako vozy s naftovým či benzínovým motoremNavzdory občasným mylným představám nepředstavuje vysokonapěťová soustava elektromobilu žádné riziko úrazu elektrickým proudem, a to ani během jízdy ani během nabíjení. Bezpečnost zaručuje sofistikovaná technologie s ochrannými jističi a rozsáhlou senzorovou technikou. Veškeré elektrické komponenty jsou chráněny tak, aby nehrozilo nebezpečí úrazu elektrickým proudem ani v myčce, při nabíjení v dešti nebo v případě povodní. Proces dobíjení se například spustí až poté, co automatická kontrola systému zjistí bezpečné spojení mezi vozidlem a dobíjecí stanicí. V případě závady se tok proudu k baterii okamžitě přeruší. Kromě toho četné studie prokázaly, že nebezpečí vzniku požáru je u elektromobilu stejně nízké jako u vozidel se spalovacími motory. Koncepce elektromobilu navíc znamená, že na palubě není žádné hořlavé palivo. Z technického hlediska považují odborníci samovznícení neporušené lithium-iontové baterie nebo explozi hořícího elektromobilu za prakticky nemožné.

Umístění baterie pohonu je zabezpečeno před nárazyBaterie pohonu vozu ŠKODA ENYAQ iV je uložena v podvozku odolném proti nárazu, kde je rovněž účinně chráněna proti deformaci. Nárazové testy dokazují, že moderní elektromobily si při nehodě vedou stejně dobře jako vozy se spalovacím motorem. Například model ENYAQ iV získal v referenčním bezpečnostním testu Euro NCAP nejvyšší hodnocení pěti hvězdiček za bezpečnost při nárazu, stejně jako řada dalších modelů ŠKODA. Vysokonapěťový systé m automobilu nepředstavuje v případě nehody žádné zvýšené riziko: Elektrické komponenty se při kolizi během milisekund automaticky odpojí od baterie, takže již nejsou pod napětím. Řidič, cestující, účastníci dopravní nehody i záchranné složky jsou tak chráněni před zásahem elektrickým proudem. Při nárazové  zkoušce zůstal bateriový modul, který je dobře chráněn v podlaze vozu, i přes zdeformovanou karoserii nepoškozen.

ŠKODA AUTO podporuje další vzdělávání záchranných složekPokud by i navzdory všem bezpečnostním opatřením došlo k požáru, postupuje se při hašení elektrického vozu jinak než při hašení automobilu se spalovacím motorem. Hasiči jsou proto speciálně školeni a dále vzděláváni, aby si rozšířili své znalosti v oboru. ŠKODA AUTO podporuje tato školení a poskytuje záchranným složkám specifické informace a bezpečnostní listy, aby byla při manipulaci s havarovanými elektromobily zajištěna co nejvyšší odbornost.. Hasiči tak mohou například termokamerou prověřit stav vysokonapěťového modulu a v případě potřeby jej ochladit, aby se zabránilo požáru baterie pohonu. Vzhledem k tomu, že k požáru baterie může dojít i opětovně, jsou elektromobily po nehodě z bezpečnostních důvodů odstaveny na k tomu určeném místě nebo v nádrži s vodou, dokud se nevyloučí riziko samovznícení nebo opětovného vznícení poškozené baterie.

Na druhou stranu je ale dle mého názoru potřeba spravedlivě uvést, že vůz s naftovým či benzínovým motorem, navrátivší se po nehodě a opravě majiteli, si udrží svoji cenu výrazně lépe, než vůz, který strávil po nehodě několik dnů po střechu v nádrži s vodou...

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?