Škoda tvrdí, že elektromobily jsou stejně bezpečné, jako auta s tradičním pohonem

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 14. června 2021, 00:02 Google+

Čistě elektrické vozy, jako je nová ŠKODA ENYAQ iV, nijak nezaostávají v oblasti bezpečnosti oproti automobilům s konvenčními pohony. Vyplývá to z výsledku studií a testů provedených pojišťovnami a odborníky na dopravní nehody. Díky celé řadě ochranných opatření nepředstavují elektrické komponenty vozů riziko úrazu elektrickým proudem ani za mokra – ať už při jízdě či stání, ani při nabíjení u dobíjecí stanice nebo v případě nehody. Nebezpečí požáru není u elektromobilů vyšší než u modelů s klasickými spalovacími motory, zejména proto, že na palubě není vysoce hořlavé palivo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Pracovníci servisu a záchranáři jsou cíleně školeni na manipulaci s moderními elektrickými vozy. Řidiči elektromobilů, jako je nový vůz ŠKODA ENYAQ iV, se nemusí obávat bezpečnostních rizik ani úrazu elektrickým proudem. Výzkumy prováděné odborníky na dopravní nehody a pojišťovnami ukazují, že bezpečnost elektromobilů není v žádném případě nižší než bezpečnost automobilů s běžnými spalovacími motory.

Elektromobily jsou stejně bezpečné jako vozy s naftovým či benzínovým motorem
Navzdory občasným mylným představám nepředstavuje vysokonapěťová soustava elektromobilu žádné riziko úrazu elektrickým proudem, a to ani během jízdy ani během nabíjení. Bezpečnost zaručuje sofistikovaná technologie s ochrannými jističi a rozsáhlou senzorovou technikou. Veškeré elektrické komponenty jsou chráněny tak, aby nehrozilo nebezpečí úrazu elektrickým proudem ani v myčce, při nabíjení v dešti nebo v případě povodní. Proces dobíjení se například spustí až poté, co automatická kontrola systému zjistí bezpečné spojení mezi vozidlem a dobíjecí stanicí. V případě závady se tok proudu k baterii okamžitě přeruší. Kromě toho četné studie prokázaly, že nebezpečí vzniku požáru je u elektromobilu stejně nízké jako u vozidel se spalovacími motory. Koncepce elektromobilu navíc znamená, že na palubě není žádné hořlavé palivo. Z technického hlediska považují odborníci samovznícení neporušené lithium-iontové baterie nebo explozi hořícího elektromobilu za prakticky nemožné.

Umístění baterie pohonu je zabezpečeno před nárazy
Baterie pohonu vozu ŠKODA ENYAQ iV je uložena v podvozku odolném proti nárazu, kde je rovněž účinně chráněna proti deformaci. Nárazové testy dokazují, že moderní elektromobily si při nehodě vedou stejně dobře jako vozy se spalovacím motorem. Například model ENYAQ iV získal v referenčním bezpečnostním testu Euro NCAP nejvyšší hodnocení pěti hvězdiček za bezpečnost při nárazu, stejně jako řada dalších modelů ŠKODA. Vysokonapěťový systé m automobilu nepředstavuje v případě nehody žádné zvýšené riziko: Elektrické komponenty se při kolizi během milisekund automaticky odpojí od baterie, takže již nejsou pod napětím. Řidič, cestující, účastníci dopravní nehody i záchranné složky jsou tak chráněni před zásahem elektrickým proudem. Při nárazové  zkoušce zůstal bateriový modul, který je dobře chráněn v podlaze vozu, i přes zdeformovanou karoserii nepoškozen.

ŠKODA AUTO podporuje další vzdělávání záchranných složek
Pokud by i navzdory všem bezpečnostním opatřením došlo k požáru, postupuje se při hašení elektrického vozu jinak než při hašení automobilu se spalovacím motorem. Hasiči jsou proto speciálně školeni a dále vzděláváni, aby si rozšířili své znalosti v oboru. ŠKODA AUTO podporuje tato školení a poskytuje záchranným složkám specifické informace a bezpečnostní listy, aby byla při manipulaci s havarovanými elektromobily zajištěna co nejvyšší odbornost.. Hasiči tak mohou například termokamerou prověřit stav vysokonapěťového modulu a v případě potřeby jej ochladit, aby se zabránilo požáru baterie pohonu. Vzhledem k tomu, že k požáru baterie může dojít i opětovně, jsou elektromobily po nehodě z bezpečnostních důvodů odstaveny na k tomu určeném místě nebo v nádrži s vodou, dokud se nevyloučí riziko samovznícení nebo opětovného vznícení poškozené baterie.

Na druhou stranu je ale dle mého názoru potřeba spravedlivě uvést, že vůz s naftovým či benzínovým motorem, navrátivší se po nehodě a opravě majiteli, si udrží svoji cenu výrazně lépe, než vůz, který strávil po nehodě několik dnů po střechu v nádrži s vodou...

Vytisknout

Diskuze: Škoda tvrdí, že elektromobily jsou stejně bezpečné, jako auta s tradičním pohonem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Dynamika, komfort, praktičnost, hospodárnost, kompletně nový Lexus NX představen

Dynamika, komfort, praktičnost, hospodárnost, kompletně nový Lexus NX představen

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud