I opravdu dobré věci je někdy nutné zásadně změnit, aby mohly být ještě lepší. Právě touto cestou se vydala značka Volkswagen Užitkové vozy a zbavila nový Multivan řadicí páky. Výsledek?
Více komfortu i prostoru! První i druhá generace tohoto bestselleru v segmentu MPV – na základě T3 a T4 – měla klasickou řadicí páku s dlouhým mechanismem pro ovládání převodovky. Ve třetí a čtvrté generaci Multivanu – na základě T5 a T6 – se řadicí páka přestěhovala na přístrojovou desku. Tím vznikl prostor pro optimalizaci uličky do zadní části interiéru, která je pro Multivan typická. Toto řešení však může být ještě lepší, jak brzy ukáže nová generace tohoto modelu.
Souhra elektroniky a softwaru umožňuje nové funkce, které Volkswagen Užitkové vozy u nové generace Multivanu využívá beze zbytku. Řadicí páka se tak proměnila v mnohem menší ovládací prvek, který ponechává ještě více místa pro přístup do zadní části interiéru. Po technické stránce za tím stojí technologie „shift-by-wire“, u níž jsou signály pro převodovku přenášeny elektronicky – stačí kliknout. Předpokladem k tomu je skutečnost, že budoucí Multivan bude sériově vybaven výhradně dvouspojkovou převodovkou, krátce DSG. Prostor pro mechanismus manuálního řazení včetně řadicí páky již proto není potřeba a lze jej využít jinak.
Albert Kirzinger, šéfdesignér značky Volkswagen Užitkové vozy, vysvětluje, čím se vyznačují interiéry vozů Bulli: „Jejich interiéru vládne velkorysost. Řadicí páku jsme odstranili. Prostor uprostřed jsme důkladně uklidili a přiřadili ho řidiči. Nový Multivan je fascinujícím produktem. Máte se na co těšit!“
Místo řadicí páky si Multivan nyní vystačí jen s malým ovládacím prvkem, který je v ergonomicky dokonalé poloze začleněn do nové přístrojové desky vpravo od volantu. Volič převodovky DSG se tak nachází ve stejné úrovni jako 10“ displej informačního a zábavního systému. A i ten nabízí nové funkce – například na něm může být poprvé zobrazováno reálné okolí vozidla v rozsahu 360°, pokud je vůz vybaven na přání dodávaným prostorovým kamerovým systémem „Area View“. Díky němu je parkování a manévrování pro řidiče nového Multivanu mimořádně snadné. Z podlahy vozu byla odklizena také klasická páka parkovací brzdy. I parkovací brzda se totiž nyní ovládá elektronicky – tlačítkem, resp. automaticky. Tím se dále zvětšil prostor mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu. Rodiče se tak po zastavení na odpočívadle mohou rychle přemístit dozadu ke svým dětem. Nebo si vyndají občerstvení z chladicího boxu. Nebo využijí nový multifunkční stolek ze zadní části interiéru jako středovou konzolu mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu. Ale to už je zase jiný příběh o novém Multivanu, který přijde na řadu příště!
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?