I opravdu dobré věci je někdy nutné zásadně změnit, aby mohly být ještě lepší. Právě touto cestou se vydala značka Volkswagen Užitkové vozy a zbavila nový Multivan řadicí páky. Výsledek?
Více komfortu i prostoru! První i druhá generace tohoto bestselleru v segmentu MPV – na základě T3 a T4 – měla klasickou řadicí páku s dlouhým mechanismem pro ovládání převodovky. Ve třetí a čtvrté generaci Multivanu – na základě T5 a T6 – se řadicí páka přestěhovala na přístrojovou desku. Tím vznikl prostor pro optimalizaci uličky do zadní části interiéru, která je pro Multivan typická. Toto řešení však může být ještě lepší, jak brzy ukáže nová generace tohoto modelu.
Souhra elektroniky a softwaru umožňuje nové funkce, které Volkswagen Užitkové vozy u nové generace Multivanu využívá beze zbytku. Řadicí páka se tak proměnila v mnohem menší ovládací prvek, který ponechává ještě více místa pro přístup do zadní části interiéru. Po technické stránce za tím stojí technologie „shift-by-wire“, u níž jsou signály pro převodovku přenášeny elektronicky – stačí kliknout. Předpokladem k tomu je skutečnost, že budoucí Multivan bude sériově vybaven výhradně dvouspojkovou převodovkou, krátce DSG. Prostor pro mechanismus manuálního řazení včetně řadicí páky již proto není potřeba a lze jej využít jinak.
Albert Kirzinger, šéfdesignér značky Volkswagen Užitkové vozy, vysvětluje, čím se vyznačují interiéry vozů Bulli: „Jejich interiéru vládne velkorysost. Řadicí páku jsme odstranili. Prostor uprostřed jsme důkladně uklidili a přiřadili ho řidiči. Nový Multivan je fascinujícím produktem. Máte se na co těšit!“
Místo řadicí páky si Multivan nyní vystačí jen s malým ovládacím prvkem, který je v ergonomicky dokonalé poloze začleněn do nové přístrojové desky vpravo od volantu. Volič převodovky DSG se tak nachází ve stejné úrovni jako 10“ displej informačního a zábavního systému. A i ten nabízí nové funkce – například na něm může být poprvé zobrazováno reálné okolí vozidla v rozsahu 360°, pokud je vůz vybaven na přání dodávaným prostorovým kamerovým systémem „Area View“. Díky němu je parkování a manévrování pro řidiče nového Multivanu mimořádně snadné. Z podlahy vozu byla odklizena také klasická páka parkovací brzdy. I parkovací brzda se totiž nyní ovládá elektronicky – tlačítkem, resp. automaticky. Tím se dále zvětšil prostor mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu. Rodiče se tak po zastavení na odpočívadle mohou rychle přemístit dozadu ke svým dětem. Nebo si vyndají občerstvení z chladicího boxu. Nebo využijí nový multifunkční stolek ze zadní části interiéru jako středovou konzolu mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu. Ale to už je zase jiný příběh o novém Multivanu, který přijde na řadu příště!
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.