Jízda v noci, zejména na neznámé silnici s mnoha zatáčkami, může být stresující. Řada lidí se takové zkušenosti raději zcela vyhne. Ford nicméně hledá nové způsoby, jak řízení za tmy usnadnit a zpříjemnit.
Nejprve společnost přišla s nastavováním světelného paprsku podle dopravního značení. Výsledkem je lepší nasvícení prostoru před vozem, zejména na křižovatkách.
Nyní technici z evropského výzkumného a vývojového střediska Fordu testují technologii, která fakticky ukazuje vozu cestu na základě údajů o poloze v reálném čase. Inteligentní prediktivní světlomety svítí do blížících se zatáček ještě předtím, než si jich všimne řidič. Rychle a efektivně tak odhalí potenciální nebezpečí nebo ostatní účastníky provozu.
Jak to funguje
K přesné identifikaci blížících se zatáček využívají pokročilé světlomety polohové údaje GPS, moderní technologie a vysoce přesné údaje o geometrii vozovky.
Algoritmus počítá trajektorii i rychlost vozu a proaktivně upravuje směr světelného kuželu tak, aby optimálně nasvítil zatáčky a křižovatky.
Na úsecích, kde nejsou údaje o poloze k dispozici, využívá systém k inteligentnímu osvětlení vozovky stávajících technických řešení adaptivního osvětlení na bázi kamery a údajů o natočení volantu.
Výzkumníci široce využívali digitální simulace, které ve virtuálním prostředí napodobují reálný svět. Simulátor přesně vypočítá dopady a odrazy světla ve skutečném světě, což technikům pomáhá optimalizovat technologii pro potřeby řidičů.
„Díky technologii prediktivního osvětlení, kterou vyvíjíme, by jízda za tmy mohla někdy v budoucnu spočívat jednoduše v tom, že pojedete tam, kam svítí vaše světlomety. Tento nový systém na bázi mapových a polohových údajů je dalším krokem k naplnění našeho cíle, aby jízda v noci nebyla o nic složitější a více stresující než ve dne,“ vysvětlil Michael Koherr, inženýr výzkumu světlometů, Ford of Europe.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?