Jízda v noci, zejména na neznámé silnici s mnoha zatáčkami, může být stresující. Řada lidí se takové zkušenosti raději zcela vyhne. Ford nicméně hledá nové způsoby, jak řízení za tmy usnadnit a zpříjemnit.
Nejprve společnost přišla s nastavováním světelného paprsku podle dopravního značení. Výsledkem je lepší nasvícení prostoru před vozem, zejména na křižovatkách.
Nyní technici z evropského výzkumného a vývojového střediska Fordu testují technologii, která fakticky ukazuje vozu cestu na základě údajů o poloze v reálném čase. Inteligentní prediktivní světlomety svítí do blížících se zatáček ještě předtím, než si jich všimne řidič. Rychle a efektivně tak odhalí potenciální nebezpečí nebo ostatní účastníky provozu.
Jak to funguje
K přesné identifikaci blížících se zatáček využívají pokročilé světlomety polohové údaje GPS, moderní technologie a vysoce přesné údaje o geometrii vozovky.
Algoritmus počítá trajektorii i rychlost vozu a proaktivně upravuje směr světelného kuželu tak, aby optimálně nasvítil zatáčky a křižovatky.
Na úsecích, kde nejsou údaje o poloze k dispozici, využívá systém k inteligentnímu osvětlení vozovky stávajících technických řešení adaptivního osvětlení na bázi kamery a údajů o natočení volantu.
Výzkumníci široce využívali digitální simulace, které ve virtuálním prostředí napodobují reálný svět. Simulátor přesně vypočítá dopady a odrazy světla ve skutečném světě, což technikům pomáhá optimalizovat technologii pro potřeby řidičů.
„Díky technologii prediktivního osvětlení, kterou vyvíjíme, by jízda za tmy mohla někdy v budoucnu spočívat jednoduše v tom, že pojedete tam, kam svítí vaše světlomety. Tento nový systém na bázi mapových a polohových údajů je dalším krokem k naplnění našeho cíle, aby jízda v noci nebyla o nic složitější a více stresující než ve dne,“ vysvětlil Michael Koherr, inženýr výzkumu světlometů, Ford of Europe.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?