U vlajkového sedanu LS je pohodlí během jízdy zcela zásadní a každá další verze legendárního manažerského vozu musí ještě překonat tu předcházející. Pojďme se podívat na detaily, díky nimž se to povedlo i tentokrát.
Pro vlajkový sedan Lexus LS bylo už od premiéry před 30 lety, kdy pomáhal značku zakládat, typické bezchybné jízdní pohodlí. Laťka nastavená původním modelem nutila vývojové týmy s každou novou generací usilovat o ještě lepší výsledky a hledat možnosti zdokonalování všech detailů, které by mohly přispět k ještě vyššímu pohodlí.
Nové LS v modelovém provedení 2021 se proto chlubí výrazným posunem jízdních kvalit, za které nemůže jen jedna průlomová inovace, ale komplexní posouzení komponent a funkcí souvisejících s jízdními schopnostmi, pohodlím a provozní kultivovaností.
Změny přesahují pouhé odlaďování systému odpružení a zahrnují také úpravu obutí, materiálů a technik používaných v konstrukci nebo čalounění sedadel. Pro ještě větší jízdní pohodlí tak nebylo třeba obětovat příjemný dynamický charakter vozu.
Návrat ke kořenům
Pátá generace modelu LS, představená roku 2018, znamenala vývojový skok v otázkách designu vozidla a byla první, kde Lexus uplatnil novou platformu GA-L. Jejím bezprostředním přínosem bylo vynikající vyvážení podvozku, nízké těžiště a znatelně vyšší tuhost karoserie. Použita byla nová geometrie zavěšení typu multi-link, přičemž revoluční změnu prodělalo i adaptivní odpružení AVS s přechodem od relativně jednoduchého devítiúrovňového systému k prakticky zcela plynulé regulaci se 650 úrovněmi nastavení.
„Rok co rok jsme zaváděli vylepšení, abychom podpořili nepřetržitý vývoj modelu LS coby vlajkové lodi značky Lexus. Co se jízdních schopností nového LS týče, rozhodl jsem se, že bychom se měli zaměřit na ‚kultivované jízdní schopnosti‘, které jsou součástí genetické výbavy tohoto modelu a skutečným výchozím bodem naší značky. Proto jsme se vrátili až ke kořenům a klíčové jízdní schopnosti odladili skutečně od samotných základů,“ vysvětluje Tošio Asahi, hlavní konstruktér modelu LS.
Pro pohodlí je samozřejmě zásadní otázka tlumení, které musí pohltit všechny nedokonalosti povrchu vozovky. Propracovaný systém adaptivního odpružení AVS byl vylepšen novým lineárním elektromagnetem a zvýšením průtoku uvnitř regulačního ventilu. Odráží se to nejen v kvalitě jízdy, ale i v lepších reakcích řízení a stabilitě.
Kvůli potlačení nárazů a vibrací je teď LS vybaveno hydraulickým zavěšením motoru a pouzdry zavěšení zadních kol. Rovněž se zvětšila tloušťka předních i zadních stabilizátorů ve prospěch lepší regulace náklonů karoserie v zatáčkách.
Speciální role pneumatik i švů sedadel
Na jízdní pohodlí mají velký vliv i pneumatiky, které jsou jediným místem kontaktu vozidla s vozovkou. LS standardně obouvá pneumatiky typu run-flat, které jsou méně poddajné než běžné obutí. Lexus nicméně dokázal snížit jejich tuhost ve svislém směru pro lepší regulaci svislých pohybů bočních stěn pneumatik. Kvůli potlačení vysokofrekvenčních vibrací byla dokonce upravena materiálová směs pneumatik a jejich vnitřní konstrukce.
Klíčovou roli ve vnímání pohodlí ze strany cestujících mají samozřejmě i sedadla vozu. LS používá nejpropracovanější sedadla, jaká se kdy ve vozech Lexus objevila, včetně bezkonkurenčních možností nastavení ve všech směrech, integrovaného vyhřívání, odvětrávání a různých masážních funkcí s přesnou regulací.
Kvůli co největšímu pohodlí bylo prioritou nového modelu vnímání dotykem při usednutí do vozidla, kdy cestující zaznamenají silnější čalounění, které lépe rozloží tělesnou hmotnost.
Tým vývojářů provedl celou řadu testů, kdy pro čalounění sedáku vybral nový optimální uretan s nízkou objemovou pružností, aby byl zaručen příjemný a pohodlný posez při zachování
podobných materiálových vlastností bez ohledu na teplotu. Kromě toho se používají hlubší švy čalounění sedáků, což je drobný detail, který pomáhá pohlcovat vibrace a přispívá k pocitu měkkosti. Nové švy byly v duchu řemeslného zpracování takumi navrženy tak, aby v kůži nevznikaly žádné nevzhledné přehyby.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?