Spaní v autě je v poslední době doslova fenomén. Jenže ne každý chce mít doma obytné auto, které mu bude po většinu času bez užitku stát a z nějakého osobního důvodu si na dovolenou nechce takový vůz půjčovat. Pro ty máme řešení.
Vyzkoušeli jsme pro vás řešení, které z automobilu pro běžné použití udělá víkendového parťáka pro nejrůznější výlety a dobrodružství. Těmi jsou zvedací střecha od firmy Westfalia a střešní stan Hussarde Quatro. Jaké má které konkrétní řešení výhody se můžete dočíst v následujících řádcích.
Mercedes-Benz Marco PoloJako první zde máme paket Marco Polo ArtVenture, jenž je volitelnou výbavou pro oblíbené dodávky Stuttgartské automobilky. Tento paket pak obsahuje : Výklopný střešní poklop se střešním lůžkem pro 2 osoby 3místná lavice jako komfortní lůžko s prodloužením a ložnou plochou cca 193x135 cm Prodloužení lůžka se silným čalouněním, v případě potřeby vyjímatelné Rozmanité poličky a úložné možnosti Otočné komfortní sedadlo pro řidiče a spolujezdce Výklopné elektrické okno v prostoru pro cestující vzadu Sklopný stolek (YE2), se 2 sklopnými stolními deskami, díky systému kolejnic flexibilněposouvatelnými Zatmívací závěsy v zadní části a v kokpitu Funkční a robustní plastová TPO podlaha, podlaha s kobercem Osvětlení interiéru LED vpředu se světelnými vodiči, lampičky na čtení LED a osvětlení kokpitu ve spojení s komfortní střešní ovládací jednotkou 12V zásuvky vpravo a vlevo v zadní části
Výhodou tohoto řešení je neuvěřitelná univerzálnost automobilu, kterým v našem případě byl navíc skvělý "užitkáč" od Mercedesu se silným vznětovým motorem. Automobil vybavený zvedací střechou může svým majitelům sloužit jako daily car, který se během pár vteřin promění v pohodlného bydlíka. Pár vteřin je v našem případě 8. Tak dlouho mi trvalo, než jsem odjistil dvojici úchytů, které se nachází nad řidičem a spolujezdcem, pak už jen stačilo lehce strčit do střechy a hotovo. Přeměna z obytňáku na klasický Van trvá přibližně stejně dlouho.
Přístup nahoru přes sedadla v první řadě zprvu vypadá na akrobatický výkon, hodný vrcholového sportovce, avšak není tomu tak. K mému překvapení se nahoru i dolu leze vcelku v pohodě. Nahoře se pohodlně vyspí dva dospělí a v našem případě ještě ani ne tříměsíční dobrodruh. Další dvojice se může vyspat na rozkládacím lůžku ve spodní zadní části.
Mezi výhody tohoto řešení patří rychlost, s jakou se stan postaví a složí. Díky tomu mi nebylo za těžko střechu vyklopit na parkovišti u Lidlu, abych se natáhl než žena koupí svačinu. Propojení s interiérem vozu pak dává další výhody. Máme k dispozici osvětlení, zásuvky pro dobíjení mobilu a co je hlavní, v případě chladného rána si v autě můžeme zatopit. V případě Marca Pola můžeme navíc využít nezávislé topení, které má solidní výkon. Také při deštivém počasí nemusíme po příjezdu do kempu vůz opustit a k lůžku se dostaneme suchou nohou.
Mezi nevýhody bych snad zařadil pouze nutnost mít auto kategorie MPV či dodávku.
Ceny začínají přibližně od 70 000 Kč a využít se dají na velké množství nových i starých užitkových vozů a MPV. Námi testovaný paket Marco Polo ArtVenture vyjde na 122 197 Kč bez DPH. Avšak za své peníze nedostanete pouze spaní pod střechou, ale i další velice rozsáhlé možnosti, které zvyšují komfort při kempování.
Střešní stan Hussarde QuatroJako další zde máme rozkládací stan, jenž je přidělán na střešní nosič. My jsme otestovali stan Hussarde Quatro a jako nosič nám posloužil Peugeot Rifter LONG GT 1.5 BlueHDI.
Na první pohled člověk neznalý věci ani nepozná, že si na autě vezete stan. Ve složeném stavu vypadá, jako byste na střeše měli velkou "rakev". Vnější rozměry uzavřeného stanu jsou 215 × 123 × 28 cm. Zato po rozložení je k dispozici docela slušný "bejvák". Vnitřní rozměry jsou 220 × 170 cm, výška ke stropu je pak 142 cm. Jak je již patrné z názvu Hussarde Quatro, stan poskytuje místo pro 4 nocležníky. Uvádí se 2 dospělí a 2 děti nespecifikovaných rozměrů. My jsme v něm spali 2 dospělí a nemluvně. Místa jsme měli víc, než doma v ložnici. Věřím, že do tohoto stanu by se s trochou tulení vešli i 4 dospělé osoby.
Samotná manipulace se stanem je o poznání zdlouhavější, než v případě integrované zvedací střechy. Když jsem to dělal poprvé, trvalo mi jeho rozložení bezmála 15 minut, přeci jsem chlap a návody nečtu... Přibližně stejně dlouho mi napoprvé trvalo i jeho opětovné složení. Na podruhé je složení i rozložení otázkou asi 5 minut a s trochou tréninku se dá tento čas zkrátit odhadem až ke 2 minutám. V podstatě stačí odjistit 5 zajišťovacích západek, poté přizvednout obě strany , využít žebřík jako páku a překlopit druhou stranu stanu mimo prostory boxu. Pak zbývají jen maličkosti jako přichycení bočnic stanu suchým zipem k podlaze. Výrobce udává, že pro manipulaci se stanem je potřeba dvou lidí, ale když má manželka v rukou rozmrzelé dítě, které je po celodenním cestování přetažené, není problém se stanem manipulovat v jednom.
Výhodou střešního stanu je možné využití na téměř jakýkoliv automobil. Znám případy, kdy s tak velkým stanem jezdí posádka kempovat s krátkou Fabií. Já si umím stan nejlépe představit na expedičním off-roadu. Pak tu máme nižší pořizovací cenu. Náš stan stojí včetně DPH 91 480 Kč. Menší stany se ale dají pořídit již za polovinu této částky. Další plus vidím ve velkém vnitřním prostoru. A jako příjemný plus u našeho velkého stanu vidím i to, že půl podlahy přesahuje půdorys vozu a tak u pravého boku vznikne něco jako pevná markýza.
Mínusy jsou určitě to, že pokud stan nechcete stále vozit na střeše, musíte si pro něj doma najít dostatek místa k uskladnění. Další nevýhodu, kterou jsme zažili na vlastní kůži, je absence topení. Kempovali jsme začátkem října v Jizerských horách a nad ránem bylo jen lehce nad nulou. Tepelný komfort tedy nebyl úplně na jedničku s hvězdičkou. Poslední mínus asi vidím v tom, že se musíte obouvat a zouvat, když si pro něco musíte skočit do auta.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.