Spaní v autě je v poslední době doslova fenomén. Jenže ne každý chce mít doma obytné auto, které mu bude po většinu času bez užitku stát a z nějakého osobního důvodu si na dovolenou nechce takový vůz půjčovat. Pro ty máme řešení.
Vyzkoušeli jsme pro vás řešení, které z automobilu pro běžné použití udělá víkendového parťáka pro nejrůznější výlety a dobrodružství. Těmi jsou zvedací střecha od firmy Westfalia a střešní stan Hussarde Quatro. Jaké má které konkrétní řešení výhody se můžete dočíst v následujících řádcích.
Mercedes-Benz Marco PoloJako první zde máme paket Marco Polo ArtVenture, jenž je volitelnou výbavou pro oblíbené dodávky Stuttgartské automobilky. Tento paket pak obsahuje : Výklopný střešní poklop se střešním lůžkem pro 2 osoby 3místná lavice jako komfortní lůžko s prodloužením a ložnou plochou cca 193x135 cm Prodloužení lůžka se silným čalouněním, v případě potřeby vyjímatelné Rozmanité poličky a úložné možnosti Otočné komfortní sedadlo pro řidiče a spolujezdce Výklopné elektrické okno v prostoru pro cestující vzadu Sklopný stolek (YE2), se 2 sklopnými stolními deskami, díky systému kolejnic flexibilněposouvatelnými Zatmívací závěsy v zadní části a v kokpitu Funkční a robustní plastová TPO podlaha, podlaha s kobercem Osvětlení interiéru LED vpředu se světelnými vodiči, lampičky na čtení LED a osvětlení kokpitu ve spojení s komfortní střešní ovládací jednotkou 12V zásuvky vpravo a vlevo v zadní části
Výhodou tohoto řešení je neuvěřitelná univerzálnost automobilu, kterým v našem případě byl navíc skvělý "užitkáč" od Mercedesu se silným vznětovým motorem. Automobil vybavený zvedací střechou může svým majitelům sloužit jako daily car, který se během pár vteřin promění v pohodlného bydlíka. Pár vteřin je v našem případě 8. Tak dlouho mi trvalo, než jsem odjistil dvojici úchytů, které se nachází nad řidičem a spolujezdcem, pak už jen stačilo lehce strčit do střechy a hotovo. Přeměna z obytňáku na klasický Van trvá přibližně stejně dlouho.
Přístup nahoru přes sedadla v první řadě zprvu vypadá na akrobatický výkon, hodný vrcholového sportovce, avšak není tomu tak. K mému překvapení se nahoru i dolu leze vcelku v pohodě. Nahoře se pohodlně vyspí dva dospělí a v našem případě ještě ani ne tříměsíční dobrodruh. Další dvojice se může vyspat na rozkládacím lůžku ve spodní zadní části.
Mezi výhody tohoto řešení patří rychlost, s jakou se stan postaví a složí. Díky tomu mi nebylo za těžko střechu vyklopit na parkovišti u Lidlu, abych se natáhl než žena koupí svačinu. Propojení s interiérem vozu pak dává další výhody. Máme k dispozici osvětlení, zásuvky pro dobíjení mobilu a co je hlavní, v případě chladného rána si v autě můžeme zatopit. V případě Marca Pola můžeme navíc využít nezávislé topení, které má solidní výkon. Také při deštivém počasí nemusíme po příjezdu do kempu vůz opustit a k lůžku se dostaneme suchou nohou.
Mezi nevýhody bych snad zařadil pouze nutnost mít auto kategorie MPV či dodávku.
Ceny začínají přibližně od 70 000 Kč a využít se dají na velké množství nových i starých užitkových vozů a MPV. Námi testovaný paket Marco Polo ArtVenture vyjde na 122 197 Kč bez DPH. Avšak za své peníze nedostanete pouze spaní pod střechou, ale i další velice rozsáhlé možnosti, které zvyšují komfort při kempování.
Střešní stan Hussarde QuatroJako další zde máme rozkládací stan, jenž je přidělán na střešní nosič. My jsme otestovali stan Hussarde Quatro a jako nosič nám posloužil Peugeot Rifter LONG GT 1.5 BlueHDI.
Na první pohled člověk neznalý věci ani nepozná, že si na autě vezete stan. Ve složeném stavu vypadá, jako byste na střeše měli velkou "rakev". Vnější rozměry uzavřeného stanu jsou 215 × 123 × 28 cm. Zato po rozložení je k dispozici docela slušný "bejvák". Vnitřní rozměry jsou 220 × 170 cm, výška ke stropu je pak 142 cm. Jak je již patrné z názvu Hussarde Quatro, stan poskytuje místo pro 4 nocležníky. Uvádí se 2 dospělí a 2 děti nespecifikovaných rozměrů. My jsme v něm spali 2 dospělí a nemluvně. Místa jsme měli víc, než doma v ložnici. Věřím, že do tohoto stanu by se s trochou tulení vešli i 4 dospělé osoby.
Samotná manipulace se stanem je o poznání zdlouhavější, než v případě integrované zvedací střechy. Když jsem to dělal poprvé, trvalo mi jeho rozložení bezmála 15 minut, přeci jsem chlap a návody nečtu... Přibližně stejně dlouho mi napoprvé trvalo i jeho opětovné složení. Na podruhé je složení i rozložení otázkou asi 5 minut a s trochou tréninku se dá tento čas zkrátit odhadem až ke 2 minutám. V podstatě stačí odjistit 5 zajišťovacích západek, poté přizvednout obě strany , využít žebřík jako páku a překlopit druhou stranu stanu mimo prostory boxu. Pak zbývají jen maličkosti jako přichycení bočnic stanu suchým zipem k podlaze. Výrobce udává, že pro manipulaci se stanem je potřeba dvou lidí, ale když má manželka v rukou rozmrzelé dítě, které je po celodenním cestování přetažené, není problém se stanem manipulovat v jednom.
Výhodou střešního stanu je možné využití na téměř jakýkoliv automobil. Znám případy, kdy s tak velkým stanem jezdí posádka kempovat s krátkou Fabií. Já si umím stan nejlépe představit na expedičním off-roadu. Pak tu máme nižší pořizovací cenu. Náš stan stojí včetně DPH 91 480 Kč. Menší stany se ale dají pořídit již za polovinu této částky. Další plus vidím ve velkém vnitřním prostoru. A jako příjemný plus u našeho velkého stanu vidím i to, že půl podlahy přesahuje půdorys vozu a tak u pravého boku vznikne něco jako pevná markýza.
Mínusy jsou určitě to, že pokud stan nechcete stále vozit na střeše, musíte si pro něj doma najít dostatek místa k uskladnění. Další nevýhodu, kterou jsme zažili na vlastní kůži, je absence topení. Kempovali jsme začátkem října v Jizerských horách a nad ránem bylo jen lehce nad nulou. Tepelný komfort tedy nebyl úplně na jedničku s hvězdičkou. Poslední mínus asi vidím v tom, že se musíte obouvat a zouvat, když si pro něco musíte skočit do auta.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.