Spaní v autě je v poslední době doslova fenomén. Jenže ne každý chce mít doma obytné auto, které mu bude po většinu času bez užitku stát a z nějakého osobního důvodu si na dovolenou nechce takový vůz půjčovat. Pro ty máme řešení.
Vyzkoušeli jsme pro vás řešení, které z automobilu pro běžné použití udělá víkendového parťáka pro nejrůznější výlety a dobrodružství. Těmi jsou zvedací střecha od firmy Westfalia a střešní stan Hussarde Quatro. Jaké má které konkrétní řešení výhody se můžete dočíst v následujících řádcích.
Mercedes-Benz Marco PoloJako první zde máme paket Marco Polo ArtVenture, jenž je volitelnou výbavou pro oblíbené dodávky Stuttgartské automobilky. Tento paket pak obsahuje : Výklopný střešní poklop se střešním lůžkem pro 2 osoby 3místná lavice jako komfortní lůžko s prodloužením a ložnou plochou cca 193x135 cm Prodloužení lůžka se silným čalouněním, v případě potřeby vyjímatelné Rozmanité poličky a úložné možnosti Otočné komfortní sedadlo pro řidiče a spolujezdce Výklopné elektrické okno v prostoru pro cestující vzadu Sklopný stolek (YE2), se 2 sklopnými stolními deskami, díky systému kolejnic flexibilněposouvatelnými Zatmívací závěsy v zadní části a v kokpitu Funkční a robustní plastová TPO podlaha, podlaha s kobercem Osvětlení interiéru LED vpředu se světelnými vodiči, lampičky na čtení LED a osvětlení kokpitu ve spojení s komfortní střešní ovládací jednotkou 12V zásuvky vpravo a vlevo v zadní části
Výhodou tohoto řešení je neuvěřitelná univerzálnost automobilu, kterým v našem případě byl navíc skvělý "užitkáč" od Mercedesu se silným vznětovým motorem. Automobil vybavený zvedací střechou může svým majitelům sloužit jako daily car, který se během pár vteřin promění v pohodlného bydlíka. Pár vteřin je v našem případě 8. Tak dlouho mi trvalo, než jsem odjistil dvojici úchytů, které se nachází nad řidičem a spolujezdcem, pak už jen stačilo lehce strčit do střechy a hotovo. Přeměna z obytňáku na klasický Van trvá přibližně stejně dlouho.
Přístup nahoru přes sedadla v první řadě zprvu vypadá na akrobatický výkon, hodný vrcholového sportovce, avšak není tomu tak. K mému překvapení se nahoru i dolu leze vcelku v pohodě. Nahoře se pohodlně vyspí dva dospělí a v našem případě ještě ani ne tříměsíční dobrodruh. Další dvojice se může vyspat na rozkládacím lůžku ve spodní zadní části.
Mezi výhody tohoto řešení patří rychlost, s jakou se stan postaví a složí. Díky tomu mi nebylo za těžko střechu vyklopit na parkovišti u Lidlu, abych se natáhl než žena koupí svačinu. Propojení s interiérem vozu pak dává další výhody. Máme k dispozici osvětlení, zásuvky pro dobíjení mobilu a co je hlavní, v případě chladného rána si v autě můžeme zatopit. V případě Marca Pola můžeme navíc využít nezávislé topení, které má solidní výkon. Také při deštivém počasí nemusíme po příjezdu do kempu vůz opustit a k lůžku se dostaneme suchou nohou.
Mezi nevýhody bych snad zařadil pouze nutnost mít auto kategorie MPV či dodávku.
Ceny začínají přibližně od 70 000 Kč a využít se dají na velké množství nových i starých užitkových vozů a MPV. Námi testovaný paket Marco Polo ArtVenture vyjde na 122 197 Kč bez DPH. Avšak za své peníze nedostanete pouze spaní pod střechou, ale i další velice rozsáhlé možnosti, které zvyšují komfort při kempování.
Střešní stan Hussarde QuatroJako další zde máme rozkládací stan, jenž je přidělán na střešní nosič. My jsme otestovali stan Hussarde Quatro a jako nosič nám posloužil Peugeot Rifter LONG GT 1.5 BlueHDI.
Na první pohled člověk neznalý věci ani nepozná, že si na autě vezete stan. Ve složeném stavu vypadá, jako byste na střeše měli velkou "rakev". Vnější rozměry uzavřeného stanu jsou 215 × 123 × 28 cm. Zato po rozložení je k dispozici docela slušný "bejvák". Vnitřní rozměry jsou 220 × 170 cm, výška ke stropu je pak 142 cm. Jak je již patrné z názvu Hussarde Quatro, stan poskytuje místo pro 4 nocležníky. Uvádí se 2 dospělí a 2 děti nespecifikovaných rozměrů. My jsme v něm spali 2 dospělí a nemluvně. Místa jsme měli víc, než doma v ložnici. Věřím, že do tohoto stanu by se s trochou tulení vešli i 4 dospělé osoby.
Samotná manipulace se stanem je o poznání zdlouhavější, než v případě integrované zvedací střechy. Když jsem to dělal poprvé, trvalo mi jeho rozložení bezmála 15 minut, přeci jsem chlap a návody nečtu... Přibližně stejně dlouho mi napoprvé trvalo i jeho opětovné složení. Na podruhé je složení i rozložení otázkou asi 5 minut a s trochou tréninku se dá tento čas zkrátit odhadem až ke 2 minutám. V podstatě stačí odjistit 5 zajišťovacích západek, poté přizvednout obě strany , využít žebřík jako páku a překlopit druhou stranu stanu mimo prostory boxu. Pak zbývají jen maličkosti jako přichycení bočnic stanu suchým zipem k podlaze. Výrobce udává, že pro manipulaci se stanem je potřeba dvou lidí, ale když má manželka v rukou rozmrzelé dítě, které je po celodenním cestování přetažené, není problém se stanem manipulovat v jednom.
Výhodou střešního stanu je možné využití na téměř jakýkoliv automobil. Znám případy, kdy s tak velkým stanem jezdí posádka kempovat s krátkou Fabií. Já si umím stan nejlépe představit na expedičním off-roadu. Pak tu máme nižší pořizovací cenu. Náš stan stojí včetně DPH 91 480 Kč. Menší stany se ale dají pořídit již za polovinu této částky. Další plus vidím ve velkém vnitřním prostoru. A jako příjemný plus u našeho velkého stanu vidím i to, že půl podlahy přesahuje půdorys vozu a tak u pravého boku vznikne něco jako pevná markýza.
Mínusy jsou určitě to, že pokud stan nechcete stále vozit na střeše, musíte si pro něj doma najít dostatek místa k uskladnění. Další nevýhodu, kterou jsme zažili na vlastní kůži, je absence topení. Kempovali jsme začátkem října v Jizerských horách a nad ránem bylo jen lehce nad nulou. Tepelný komfort tedy nebyl úplně na jedničku s hvězdičkou. Poslední mínus asi vidím v tom, že se musíte obouvat a zouvat, když si pro něco musíte skočit do auta.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?