VODÍK A ELEKTŘINA! BMW má řešení, jak opět stavět auta s pořádným výkonem i dojezdem

AutoRoad.cz, 30. března 2020, 12:52 Google+

BMW Group potvrzuje svoji důvěru v technologii vodíkových palivových článků. Představilo první technické detaily poháněcí soustavy BMW i Hydrogen NEXT a potvrdilo pokračování velmi úspěšné spolupráce s Toyotou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW přináší první virtuální pohled na pohon budoucího vozu BMW i Hydrogen NEXT

BMW přináší první virtuální pohled na pohon budoucího vozu BMW i Hydrogen NEXT | foto: BMW Group

Sdílejte článek

Pro BMW Group je hlavní prioritou vývoj alternativních technologií poháněcích systémů. Výrobce prémiových automobilů přináší první virtuální pohled na poháněcí soustavu vozu BMW i Hydrogen NEXT, současně znovu potvrzuje svůj závazek k postupnému systematickému vývoji systémů pro bezemisní mobilitu. Tento přístup zároveň vhodně zapadá do strategie společnosti, jež se označuje jako Power of Choice a spočívá v nabízení možností volby pro různé druhy zákazníků na různých světových trzích. Právě zaměření na zákazníka a současně potřebná flexibilita jsou základními prvky pro zajištění průlomové odpovědné mobility na globální úrovni.

Klaus Fröhlich, člen představenstva BMW AG odpovědný za výzkum a vývoj: „Jsme přesvědčeni, že v budoucnu budou vedle sebe existovat různé alternativní systémy pohonu, protože neexistuje jediné řešení, které by uspokojilo celé spektrum požadavků zákazníků na mobilitu po celém světě. V dlouhodobém horizontu je velmi pravděpodobné, že právě technologie vodíkových palivových článků se stane čtvrtým pilířem naší nabídky pohonných systémů. Vhodnými kandidáty pro tento druh pohonu jsou nejvyšší modely naší extrémně oblíbené rodiny modelů X.“ BMW Group pracuje ve spolupráci se společností Toyota Motor Corporation na technologii palivových článků od roku 2013.

img-responsive

BMW přináší první virtuální pohled na pohon budoucího vozu BMW i Hydrogen NEXT | foto: BMW Group

Budoucnost technologie vodíkových palivových článků
Přestože BMW Group nepochybuje o dlouhodobém potenciálu pohonných systémů s palivovými články, bude to ještě nějakou dobu trvat, než společnost nabídne svým zákazníkům sériový vůz poháněný technologií vodíkových palivových článků. Důvodem je především skutečnost, že ještě nejsou splněné zásadní rámcové podmínky. „Z našeho pohledu je zásadní, aby byl vodík jako palivo nejdříve v dostatečném množství a za konkurenceschopnou cenu s využitím zelené energie vyráběn. Potom bude primárně používán tam, kde nelze využít přímo elektrifikaci, jako je například dálková nákladní doprava,“ řekl Klaus Fröhlich.

V současné době také chybí potřebná infrastrukturav podobě rozsáhlé celoevropské sítě vodíkových čerpacích stanic. BMW Group však ve vývoji technologie vodíkových palivových článků nepolevuje. Společnost využívá čas do vystavení potřebné infrastruktury a udržitelné výroby vodíku k vývoji dostupných vodíkových palivových systémů. BMW Group již nyní má na trhu automobily s pohonem na baterie a již brzy bude k dispozici velmi široká nabídka elektrifikovaných vozidel. Do roku 2023 vstoupí na trh 25 elektrifikovaných modelů, z nichž nejméně dvanáct bude mít čistě elektrický pohon.

img-responsive

BMW přináší první virtuální pohled na pohon budoucího vozu BMW i Hydrogen NEXT | foto: BMW Group

První technické detaily poháněcí soustavy BMW i Hydrogen NEXT
„Palivový článek poháněcí soustavy BMW i Hydrogen NEXT disponuje elektrickým výkonem až 125 kW (170 k),vznikajícím na základě chemické reakce mezi vodíkem a kyslíkem z okolního vzduchu,“ vysvětluje Jürgen Guldner, viceprezident oddělení technologie vodíkových palivových článků a nových automobilových projektů u BMW Group.

Vozidla s vodíkovým palivovým článkem nevypouštějí nic jiného než vodní páru. Pod palivovým článkem je umístěn elektrický měnič, který upravuje napětí tak, aby jím byl poháněn elektrický motor a přebytky zadržela baterie. Ta je nabíjena rekuperací kinetické energie a současně právě elektřinou z palivových článků. Vozidlo disponuje také dvojicí nádrží s tlakem 700 bar, které společně pojmou šest kilogramů vodíku. „Tato zásoba zajišťuje dlouhý dojezd bez ohledu na klimatické podmínky,“ dodává Guldner. „Doplnění paliva navíc zabere jen asi tři až čtyři minuty.“

BMW i Hydrogen NEXT pohání elektromotor páté generace technologie eDrive, který již využívá také BMW iX3. Dodatečný výkon baterie umístěné vzadu nad elektromotorem dodává elektromotoru dodatečnou energii pro působivou dynamiku při předjíždění nebo akceleraci. Celkový výkon vozu tak činí 275 kW (374 k), což je zárukou BMW pověstné dynamiky. Tato poháněcí soustava s vodíkovým palivovým článkem bude instalována do malé pilotní série vozů aktuální generace BMW X5, BMW Group ji plánuje představit v roce 2022. V závislosti na světových trzích a jejich požadavcích BMW Group předpokládá, že pro zákazníky představí první vůz s technologií vodíkových palivových článků nejdříve ve druhé polovině tohoto desetiletí.

img-responsive

BMW přináší první virtuální pohled na pohon budoucího vozu BMW i Hydrogen NEXT | foto: BMW Group

Spolupráce s Toyotou pokračuje
Aby byl pohon s vodíkovým palivovým článkem pro druhou polovinu tohoto desetiletí technicky plně připraven, spolupracuje BMW Group v rámci velmi úspěšného partnerství již od roku 2013 se společností Toyota Motor Corporation. Oba výrobci spojili své síly a v rámci uzavřené smlouvy o spolupráci v rámci vývoje nových produktů pracují na pohonných systémech s palivovými články, které jsou škálovatelné a jsou tvořené modulárními komponenty. Palivové články vzniklé ze spolupráce s Toyotou budou v BMW i Hydrogen NEXT spojeny s dalšími systémy vyvinutými BMW Group. Kromě partnerství v oblasti vývoje a industrializace technologie palivových článků pro masový trh jsou obě společnosti také zakládajícími členy Rady pro vodík. Od roku 2017 se k Radě pro vodík připojilo velké množství dalších předních společností v energetických, dopravních a průmyslových odvětvích, díky čemuž se počet jejích členů zvýšil na více než 80.

img-responsive

BMW přináší první virtuální pohled na pohon budoucího vozu BMW i Hydrogen NEXT | foto: BMW Group

BMW Group se angažuje ve výzkumném projektu BRYSON
Účast BMW Group na výzkumném projektu BRYSON (německá zkratka pro „prostorově úsporné nádrže na vodík se zlepšenou využitelností“) podtrhuje její víru v budoucnost a potenciál technologie vodíkových palivových článků. Tato aliance mezi společností BMW AG, Mnichovskou univerzitou aplikovaných věd, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH, Technickou univerzitou v Drážďanech a WELA Handelsgesellschaft mbH usiluje o rozvoj průkopnických vysokotlakých zásobníků vodíku. Ty mají být navrženy tak, aby umožňovaly snadnou integraci do budoucích univerzálních architektur vozidel. Cílem projektu je vývoj nádrží s plochým tvarem. Tento projekt, který bude probíhat po dobu tři a půl roku a bude financován Spolkovým ministerstvem hospodářství a energetiky, pomůže také snížit náklady na výrobu vodíkových nádrží pro vozidla s palivovými články, což jim umožní efektivně konkurovat vozům poháněným bateriemi.

Vytisknout

Diskuze: VODÍK A ELEKTŘINA! BMW má řešení, jak opět stavět auta s pořádným výkonem i dojezdem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Laurin & Klement / Škoda 110 již v roce 1925 prokázal inovativnost značky. Zákaznící si mohli vybrat z pěti karosérií

Slavné "Simply Clever". Znáte všech 60 prvků? Úplně prvním nebyl deštník v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud