Spolu s bohatou nabídkou nejrůznějších forem financování, i tím, jak se půjčky stávají standardem, si čím dál více lidí může dovolit pořízení nového vozu. Není však nic horšího, než si během prvních, rozhodujících kilometrů, špatně zajet motor nového vozu. A nebo si myslíte, že je již v dnešní, technologicky vyspělé době, zajíždění motoru pasé? Na to jsme se zeptali odborníků ze Škody Auto.
Důležitost procesu správného zajetí nového motoru si uvědomovali již naši dědové, a je jedno, zda se jednalo o motor pohánějící automobil či motocykl. Prvních tisíc kilometrů musel být řidič maximálně opatrný tak, aby si všechny dosedací a třecí plochy uvnitř motoru správně sedly. Po prvním tisíci ujetých kilometrů se vždy vyměnil motorový olej pro případ, že by se v něm nacházely nějaké špony či jiný nežádoucí materiál. Poté měla přijít fáze postupného zvyšování zátěže tak, aby pohonná jednotka poznala své limity.
Jak je to ale dnes? Na otázku nám odpověděla Alžběta Šťastná, tisková mluvčí komunikace produktu: "Lze říci, že přestože se jednotlivé součásti motorů vyrábějí nejmodernější technologií, tak stále mikrogeometrie povrchu je v určitém výrobním rozptylu. U navzájem se pohybujících součástí dochází při záběhu motoru k přizpůsobení kontaktních povrchů součástek navzájem, a tím k dosažení optimálních funkčních vlastností."
Po prostudování technické dokumentace zjišťujeme, že se stále prvních 1500 kilometrů označuje jako záběh motoru, během kterých je způsob jízdy rozhodující. Nehraje přitom roli, zda se jedná o motor vznětový nebo zážehový, přeplňovaný či nepřeplňovaný. V každém případě bychom během prvních 1000 kilometrů neměli jezdit rychleji, než na 3/4 nejvyšších přípustných otáček motoru. Stejně tak bychom neměli jezdit na plný plyn, a ani s vozíkem, nebo alespoň ne příliš těžkým.
Mezi 1000 a 1500 ujetými kilometry bychom měli postupně zvyšovat zátěž motoru až na nejvyšší přípustné otáčky motoru. Opatrnou jízdu, především prvních několik set kilometrů, bychom měli aplikovat i s ohledem na novou brzdovou soustavu a nové pneumatiky - i tyto komponenty potřebují svůj správný proces zajetí tak, aby si vše správně sedlo. I z těchto důvodů je tedy doporučeno jet prvních 500 kilometrů obzvláště opatrně.
A co se tedy oproti starým, osvědčeným metodám změnilo? Vypadla nám první výměna oleje, která již po prvních 1000, resp. 2000 km neprobíhá. Může se stát, že vám ji výrobce u některého konkrétního modelu či motoru doporučí (nebo přímo nařídí), u většiny dnes vyráběných pohonných jednotek se však již neřeší.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.