Zimní dny už jsou za námi a mnoho řidičů netuší, co vše je nezbytné udělat pro přípravu svého vozu na jaro. Odborníci ze společnosti ProfiAuto doporučují provést 10 následujících nezbytných kroků k tomu, aby bylo vaše auto bezpečně připraveno vyjet na silnice.
#1 Prevence je základNe každý řidič dbá na nezbytnost jarních kontrol. Faktem zůstává, že pokud ji majitelé vozidel nedělají pravidelně, pak se mohou problémy způsobené nedostatečnou prevencí sčítat nebo dokonce i násobit. A následná oprava může být mnohonásobně dražší.
#2 Vzduch je čistýZa to, co v autě dýcháme, vděčíme klimatizaci. Nejméně jednou za dva roky ji musíme dát na celkovou údržbu do rukou odborníků. - „Technici v servisu provedou výměnu chladiva. Základní ošetření je sice možné i pomocí speciálního dezinfekčního spreje, který je volně v prodeji, ale důkladného zneškodnění všech mikroorganismů docílí řidiči pouze odborným zásahem v autoservisu," říká Jindřich Krejčí, ředitel projektů pro ČR a SK společnosti ProfiAuto.
Dodává, že u používání klimatizace platí, že by měla být v chodu celý rok. Nejen v létě, ale i v zimních měsících. Funguje totiž na bázi promazávání kompresoru. Na jaře je proto nutné zkontrolovat, zda v ní není potřeba doplnit olej, aby se kompresor nezadřel a klimatizace hladce běžela.
#3 Stěrače stírajíŽivotnost stěrače je v průměru půl roku a pokud se zdá v pořádku, postačí občasná výměna břitů – což vyjde na pár korun. Na jejich životnost mají vliv náhlé změny teplot i delší mrazy. Bez dobře fungujících stěračů nevidíme při dešti na cestu a ohrožujeme sebe i ostatní řidiče. Platí, že jejich životnost nelze prodloužit a stává se, že je občas potřeba vyměnit celý stěrač, včetně ramena. S tím vám ochotně pomůže právě váš ProfiAuto Servis.
#4 Raz, dva, tři – výměny filtrůOlejový filtr se mění souběžně s výměnou oleje. Po najetí dvaceti tisíc kilometrů přichází na řadu vzduchový. Zhruba po patnácti tisících si zaslouží pozornost i filtr pylový – na jaře totiž zachraňuje pasažérům s alergiemi zdraví, jelikož brání pylům v průchodu do klimatizace. Pokud ho neměníme, množí se plísně.
#5 Jako doma – čisto a útulnoJarní detox se netýká jen těla, šatníku a úklidu domácnosti. I interiér vašeho auta je nutné zvelebit. Zaschlé kusy bahna, kamínky, jehličky – všechno musí pryč. Vzpomínky na zimu už není třeba na jaře z podrážek umývat. I tento krok je možné pohodlně svěřit do rukou odborníků, jsou ale tací, kteří hodinku nebo dvě u benzinové pumpy rádi stráví luxováním svého auta. Rovnou se hodí zkontrolovat, zda nevržou panty u dveří. Pokud ano, stačí je promazat.
#6 Brzdy v kondiciJarní nezbytností je i kontrola brzdového obložení. ABS bylo v zimním období velmi namáháno. Sjeté destičky, zvlněné kotouče, špína v čidlech? V podstatě samozřejmost po zimním provozu. Kontrolu ocení i tlumiče a jejich kryty. Hodně podceňovanou záležitostí je i výměna brzdové kapaliny.
#7 Ať se leskne a nerezavíCo se týče myčky, jednou za čas je opravdu potřeba pořádně auto vymýt – včetně podvozku a kol, vysušit a dopřát mu speciální přípravky. Zbytky zimních plískanic a soli prostě musí pryč. Díky tomu nebude koroze zbytečně auto ohrožovat.
#8 Letní rally Při výměně pneumatik na letní je dobré si nechat odborníky ProfiAuto ověřit, zda není nerovnoměrně sjetý jejich dezén. Pokud ano, je načase seřídit geometrii. Ta by se měla kontrolovat alespoň jednou ročně a právě jaro je ideální příležitostí pro tento úkon. Výměna pneumatik je důležitá povinnost proto, že jinak sedí jednotlivé typy (zimní vs. letní) na různých površích. Nejedna zatáčka za deště vás pak, dbalé řidiče, nemůže nemile zaskočit nebo překvapit.
#9 Výfuk v pořádkuKdyž už budete v servisu, máte možnost také kontroly výfukového systému. Některé výfuky časem rezaví a zima v tomto ohledu celý proces pouze urychluje. Vizuální kontrola a kontrola těsnosti jsou proto na místě.
#10 Gumové díly nejsou věčnéManžety poloos, ale třeba i silentbloky náprav, uložení stabilizátorů a další díly z gumy mohou být po zimě ve výrazně horším stavu, než v jakém byly ještě na podzim. Hydraulické silentbloky mají tendence začít téct, gumová uložení mohou způsobovat mlácení a protržená manžeta nechrání ložiska a poloosy. Následné škody by mohly být vysoké.
A jeden # TIP navíc Nahlédnutí do motorového prostoru může odhalit zpuchřené a popraskané řemeny, které dostaly přes zimu zabrat velkými výkyvy. Díky včasné výměně starý řemen nepraskne a auto nepřestane dobíjet, klimatizovat nebo posilovat řízení. Poškozený klínový řemen se může dostat do rozvodu, což způsobí okamžité zničení motoru. Náklady u těchto oprav by vás jistě nepotěšily.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.