Sedmým žákovským vozem značky Škoda spojuje 31 žáků renomovaného Středního odborného učiliště Škoda Auto historii se současností. Otevřená Škoda Slavia v jubilejním roce společnosti připomíná svým jménem první jízdní kola, která Václav Laurin a Václav Klement po založení podniku v roce 1895 vyráběli. Škoda Scala v karosářské verzi spider kombinuje jasné a emocionální linie moderního kompaktního modelu s počátky automobilismu, kdy měly vozy většinou otevřenou karoserii. Od prvního výkresu až po stavbu vozu prováděli žáci všechny pracovní kroky sami, za podpory svých pedagogů a odborníků ze společnosti, jmenovitě z oblasti designu, výroby a technického vývoje. Tento již sedmý žákovský vůz značky od roku 2014 znovu dokládá vysokou kvalitu vzdělávání ve Středním odborném učilišti strojírenském Škoda Auto.
Alois Kauer, který je od února 2020 novým vedoucím Škoda Akademie, říká: „Žákovský vůz je stěžejním projektem každého ročníku Středního odborného učiliště Škoda Auto. V tomto již sedmém ročníku naši žáci při plánování, přípravě konstrukce a výrobě působivého modelu dokládají vysoký standard vzdělání v naší společnosti. Mají možnost postavit si své auto snů a současně přitom spolupracují s profesionály z různých oblastí automobilky. Seznamují se tak již v rámci výuky s postupy, které se po skončení studia na učilišti stanou součástí jejich práce v naší společnosti.“
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
V sedmém ročníku projektu žákovského vozu Škoda využilo 26 zapojených žáků a 5 žákyň poprvé jako základ svého vysněného vozu model Škoda Scala. Kompaktní hatchback přitom proměnili v mimořádně sportovní verzi spider. Dali mu jméno Slavia a odkazují se tak v roce 125. výročí založení společnosti na první jízdní kola, vyráběná zakladateli podniku Václavem Laurinem a Václavem Klementem v Mladé Boleslavi.
Stejně jako u sériového modelu Scala dodává i karosářské verzi spider sportovně-emocionální vzhled výrazný design, který se vyznačuje precizními liniemi a propracovanými plochami a který zaujme a nadchne. Odpovídající dynamiku poskytuje vozu Škoda Slavia benzinový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), známý z modelu Scala, a sedmistupňová převodovka DSG. Ze sériového vozu pochází také přední a zadní náprava, řízení, kompletní elektronika včetně kabeláže i asistenční systémy. Nedotčena zůstala také palubní deska, Virtuální Kokpit a infotainment systém.
Při tvorbě žákovského vozu Slavia se žáci nechali inspirovat speciálem Škoda 1100 OHC. Sportovní prototyp, představený v roce 1957, byl otevřený dvoumístný závodní vůz, který Škoda koncipovala pro dálkové závody. Díky své ploché a aerodynamické laminátové karoserii a hmotnosti pouhých 550 kg dosahoval vůz Škoda 1100 OHC, poháněný čtyřválcovým motorem o výkonu 92 k a o objemu 1,1 l, v závislosti na převodových poměrech, maximální rychlosti 190 až 200 km/h. Závodní vůz je jedním z milníků nyní již 119leté sportovní historie automobilky. Jeden ze dvou vyrobených exemplářů dnes stojí ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi.
Aby hatchback Scala po vzoru modelu Škoda 1100 OHC proměnili v otevřený spider Slavia, museli žáci karoserii výrazně pozměnit, některé části nově zkonstruovali a mnohé stávající prvky dále upravili. Zesílili konstrukci podlahy, odstranili střechu, zavařili zadní dveře a z kompaktního hatchbacku s velkorysou nabídkou prostoru pro pět osob tak vytvořili nekompromisní dvoudveřový, dvoumístný vůz. Pro optimalizaci obtékání vzduchu nad zadní částí vozu navrhli speciální kryt, který je za každým sedadlem kapkovitě vyklenutý, jak je pro vozy s karoserií spider typické, a který plynule přechází do nově vyvinutého víka zavazadlového prostoru s integrovaným spoilerem. Velkou pozornost věnovali studenti hladkému přechodu mezi A sloupkem a dveřmi. Mimořádně sportovní vzhled dodávají vozu dvacetipalcová kola z lehké slitiny, která byla převzata z modelu Škoda Kodiaq RS. Brzdy a náboje kol pochází z vozu Octavia RS. Pod přepracovanou podlahou najdeme upravené výfukové potrubí.
Za mimořádný lesk vděčí studie bílému laku v odstínu Crystal Blue, který kontrastuje s černými doplňky na předním a zadním nárazníku a na prazích. Bílý hi-tech lak je složený ze tří vrstev a má namodralý perleťový efekt, podkreslený neonově modrými akcenty na liniích karoserie, typických pro vozy značky, na výrazné masce chladiče a logu značky Škoda na přední kapotě. LED diody umístěné pod bočními prahy, převzatými z verze Scala Monte Carlo, a za koly z lehké slitiny zajišťují individuální nastavení dynamického osvětlení okolí vozu v modré, červené a bílé barvě – tedy v barvách české trikolóry. Osvětlený nápis Škoda plní zároveň funkci brzdového a couvacího světla. Plaketa s nápisem „DRIVE 125 YEARS“ na předních dveřích je připomínkou výročí založení automobilky.
Sportovní akcenty v interiéru vytvářejí čtyřbodové bezpečnostní pásy a speciální závodní sedadla značky SPARCO, jejichž sedáky a opěradla jsou potažené černou perforovanou kůží. Bočnice sedadel jsou potažené černou karbonovou kůží s bílými kontrastními švy. Výrazné švy vytvářejí akcenty také na dalších dílech v interiéru z černé kůže, například na středové loketní opěrce, manžetě řadicí páky, na madle páky ruční brzdy nebo na dělicí stěně za sedadly. Tuto kombinaci nalezneme i na dolních dvou třetinách věnce volantu. Horní třetina volantu je stejně jako hlavice řadicí páky potažená bílou kůží. Pozornost upoutá zejména kožená dělicí stěna v černé barvě za sedadly, ve které jsou zabudovány dva basové reproduktory, které drží dva vyšití lvi. Subwoofer má výkon 2 250 W, ostatní reproduktory pak 320 W. Do zavazadlového prostoru vozu Slavia se vejdou dva elektrické skútry. Tyto sklápěcí elektrické skútry jsou perfektním a ekologickým řešením pro takzvaný „poslední kilometr“ do cíle cesty.
„Již na první pohled působí Škoda Slavia velmi dynamicky. Zadní kryt se dvěma kapkovitými vyvýšeninami, dveře zavazadlového prostoru a velká kola dodávají vozu velice sportovní vzhled, který dále umocňují závodní sedadla a čtyřbodové bezpečnostní pásy. Studentům se podařilo propůjčit vozu osobitý charakter a současně velmi dobře zvládli konstrukční výzvy při přestavbě uzavřené karoserie na karoserii spider,“ říká Zdeněk Stanke, vedoucí týmu Škoda Akademie.
„Pro každého žáka Středního odborného učiliště Škoda Auto je možnost zúčastnit se projektu žákovského vozu velkou ctí a výzvou. Mají možnost zažít vývoj a vznik vozu od bílého listu papíru až po hotový vůz, a především ho můžou sami vytvářet. Je skvělé, že přitom žáky podporují odborníci z různých oblastí, kteří je také zasvětili do malých tajemství jejich práce. Hrozně moc si z toho odnesou pro jejich budoucí práci. Na voze Slavia se mi líbí především to, jak lze hrou se světlem a stíny dosáhnout zcela mimořádných efektů,“ dodává Martin Slabihoudek, ředitel Středního odborného učiliště Škoda Auto.
Technická data vozu Škoda Slavia:Typ karoserie: Spider, otevřená karoserie bez střechyVýchozí model: Škoda Scala Počet dveří/míst k sezení: 2/2
Barva:Bílý lak v odstínu Crystal Blue s doplňky v černé barvě Black MagicSpeciální fosforeskující pigment zajišťující výrazně „svítící“ linie a logo značky Škoda
Karoserie:Délka - 4 362 mmŠířka - 1 793 mmVýška - 1 410 mmRozvor - 2 649 mmSvětlá výška - 180 mmHmotnost - 1 210 kg
Pohon:Motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k)Sedmistupňová převodovka DSG, pohon předních kolUpravené výfukové potrubí
Brzdy (přední/zadní):kotoučové/kotoučové (z vozu Škoda Octavia RS)
Kola:dvacetipalcová kola z lehké slitiny Xtreme (z vozu Škoda Kodiaq RS)pneumatiky 235/30 ZR20 (Continental SportContact 6)
Interiér:Potah černou kůží (perforovaná kůže, hladká kůže, karbonová kůže)Sportovní sedadla se čtyřbodovými bezpečnostními pásy
Zvláštnosti:Upravený přední a zadní nárazníkIntegrovaný spoiler v pátých dveříchPrahové lišty Monte CarloIndividuálně nastavitelné světelné diodyOsvětlený nápis Škoda s funkcí brzdového a couvacího světlaAudiosystém o výkonu 320 W se subwooferem o výkonu 2 250 W
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.
Dvaatřicetiletý jezdec ze Zlína se v rally pohybuje od roku 2014. Letos usedne opět do vozu Opel Corsa Rally 4. Využili jsme pauzu mezi závody a zeptali se jej mimo jiné, na soupeření se svým bratrem Janem Surovičem, který se v rally také pohybuje.
Šestatřicetiletý Michal Srb patři do rallysprintového inventáře. O tom, že je rychlý, přesvědčil už mnohokrát, ale občas mu chybělo potřebné štěstí. Vloni to opět cinklo a „Majkl“ získal cenný skalp do své sbírky.