Peugeot e-Expert má vynikající parametry srovnatelné s osobními elektromobily
Peugeot e-Expert má vynikající parametry srovnatelné v dojezdu s osobními elektromobily, může tak v segmentu lehkých užitkových vozidel, kde se v Evropě ročně prodá více než 750 000 vozidel ročně, zaznamenat výrazné prodeje. Prodeji může velmi pomoci fakt, že mezi podnikateli a firmami je vůz znám svou praktičností a možnosti sestavit si vozidlo dle potřeb. Zákazníci si tak opět budou vybírat vozidlo ve třech verzích délek L1/460 cm, L2/495 cm a L3/530 cm.
Trojmístné uspořádání s přepážkou Moduwork nabízí možnosti modularity, které jsou v segmentu furgonů zcela exkluzivní. Díky velkým otvoru v přepážce a možnosti nadzvednout pravé boční sedadlo je možné současně:- vepředu usadit 3 osoby: tuto praktickou vlastnost velmi oceňují firemní zákazníci, kteří potřebují převážet zaměstnance i s nářadím z jednoho místa na druhé a mohou tak počet jízd optimalizovat;- získat rovnou podlahu s prodloužením užitečné délky o 116 cm nebo větším prostorem vepředu a přepravovat 2 osoby;- použít funkci mobilní kanceláře díky otočnému stolku zabudovanému ve sklopitelném opěradle středového sedadla;- využít odkládací přihrádku pod středovým sedadlem.
Nechybí ani plošina s kabinou pro karosářské přestavby v délce L2. Kromě již zmíněného nepřeberného množství kombinace sedaček, dveří, úrovní budou nabídnuty úrovně výbav od zákkladní pracovní verze po specifikaci připomínající výbavou osobní automobil.
Schopnost táhnout náklad až 1 000 kg je doslova ohromující hodnota v této disciplíně, zvláště po doslova tristních výsledcích u osobních elektromobilů. Praktičnost je završena maximální hodnotou užitečného objem 6,6 m³ a užitečného zatížení 1275 kg.
Zdá se, že Peugeot nezapomněl na to, že u elektromobilu jsou nejdůležitější 2 základní komponenty, to je baterie a systém nabíjení. Přitom mnoho jiných výrobců se při návrhu elektrické verze lehkého užitkového vozidla nechala unést myšlenkou, že takové vozidlo ujede v denním provozu cca 100 km a noc stráví na nabíječce ve firemní garáži. Proto tyto prvotiny vybavili v rámci finančních úspor baterii s nedostatečnou kapacitou a především levným a neefektivním systémem dobíjení bez řádné regulace teploty baterie při nabíjení.
Parametry Peugeotu e-Expert napovídají, že francouzský výrobce na to šel jinak. Vozidlo je postaveno na modulární platformě EMP2 (Efficient Modular Platform), která je schopná pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie. Současný Peugeot e-Expert nabízí elektromotor s maximálním výkonem 100 kW. Baterie jsou umístěny pod podlahou, takže nijak nezmenšují objem nákladového prostoru.
Maximální točivý moment dosahuje 260 Nm a je k dispozici ihned po nastartování pro okamžitou reaktivitu. Motor má nulové vibrace, je tichý, odpadá řazení rychlostí a samozřejmě neprodukuje žádné emise.
Výkony (v režimu POWER) jsou pro lehký užitkový vůz dostatečné. Maximální rychlost je 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,1 s, zrychlení s pevným startem 1000 m za 35,8 s, zrychlení z 80 na 120 km/h za 12,1 s.
Nový e-Expert nabízí dva různé dojezdy v závislosti na kapacitě lithium-iontových baterií. Verze L1, L2, L3, které jsou k dispozici s baterií o kapacitě 50 kWh, umožňují dosahovat dojezdu až 230 km dle certifikačního protokolu WLTP. Verze L2 a L3 mohou být také vybaveny baterií o kapacitě 75 kWh umožňující dosahovat podle stejného certifikačního protokolu dojezdu až 330 km.
Tepelná regulace baterie spojená s chladicím okruhem kabiny umožňuje rychlé dobíjení, optimalizovaný dojezd a vyšší životnost. K dispozici jsou dva typy palubních nabíječek, které pokrývají všechny způsoby použití a všechna řešení nabíjení.
Standardně jde o zařízení pro nabíjení přes jednofázový proud 7,4 kW a za příplatek je k dispozici zařízení pro nabíjení přes třífázový proud 11 kW. Režimy nabíjení jsou flexibilní. K dispozici jsou následující alternativy:- standardní zásuvka (8A): plné nabití během 31 hodin (baterie 50 kWh) nebo 47 hodin (baterie 75 kWh);- zesílená zásuvka (16A): plné nabití během 15 hodin (baterie 50 kWh) nebo 23 hodin (baterie 75 kWh);- Wall Box 7,4 kW: plné nabití během 7,5 hodiny (baterie 50 kWh) nebo 11 hod. 20 min. (baterie 75 kWh) pomocí jednofázové palubní nabíječky (7,4 kW);- Wall Box 11 kW: plné nabití během 5 hodin (baterie 50 kWh) nebo 7,5 hodiny (baterie 75 kWh) pomocí třífázové palubní nabíječky (11 kW);- veřejná rychlodobíjecí stanice: tepelná regulace baterie umožňuje používat nabíječky 100 kW a dosáhnout 80% nabití během 30 minut (baterie 50 kWh) nebo 45 minut (baterie 75 kWh).
Nabíjení lze naprogramovat přes displej on-line navigace nebo pomocí aplikace v telefonu MyPeugeot® (v závislosti na úrovni výbavy). Tento systém také umožňuje dobíjení kdykoli spustit nebo odložit nabíjení a zkontrolovat stav nabití.
Šetření elektrickou energii na úkor komfortu zde není. Nový Peugeot e-Expert poskytuje cestujícím nejvyšší úroveň tepelného komfortu zásluhou vysoce výkonného elektrického ohřívače (5 kW), vyhřívaných sedadel, přednastavení teploty programovatelné prostřednictvím dotykového displeje nebo na dálku pomocí aplikace v telefonu MyPeugeot®, samozřejmě vše v závislosti na úrovni výbavy. Tato programovatelná aplikace je velmi praktická, protože umožňuje kromě komfortu i optimalizovat dojezd (rychlejší dosažení nastavené teploty během fáze startování) a rychleji dosáhnout optimální teploty pro baterii.
Nový Peugeot e-Expert nabízí 3 režimy jízdy, které lze přepínačem měnit:- Eco (60 kW, 190 Nm): optimalizace dojezdu;- Normal (80 kW, 210 Nm): optimální pro každodenní provoz;- Power (100 kW, 260 Nm): optimalizace výkonu při přepravě těžkých nákladů.
K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění s příslušným typem regenerace baterie:- mírný, odpovídající používání vozu se spalovacím motorem;- vyšší, (přístupný přes „B“ pro „Brake/Brzda“ na ovladači převodovky), pro silnější brzdění při uvolnění pedálu akcelerace.
Zdá se, že se jedná o velmi praktický, ve třídě lehkých užitkových vozidel v současnosti bezkonkurenční elektromobil. Spotřeba elektrické energie zatím není uvedena, podléhá homologaci, ale dá se odhadnout, že se bude pohybovat při provozu mezi 20 - 27 kWh/100 km, což by znamenalo při cenách 3 - 6 Kč/kWh elektrické energie náklady na energii v hodnotě 0,60 – 1,50 Kč na 1 ujetý km. Dle pořizovací ceny, ročních kilometrových nájezdů si firmy udělají kalkulaci, zda se tohoto elektrického pracanta pro město a příměstský provoz vyplatí pořídit.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.