ELEKTRICKÁ DODÁVKA pomůže rozjet elektromobilitu

Peugeot
Peugeot, foto: Peugeot
AutoRoad.cz 14. května 2020 17:39
Sdílej:

Peugeot e-Expert má vynikající parametry srovnatelné s osobními elektromobily

Peugeot e-Expert má vynikající parametry srovnatelné v dojezdu s osobními elektromobily, může tak v segmentu lehkých užitkových vozidel, kde se v Evropě ročně prodá více než 750 000 vozidel ročně, zaznamenat výrazné prodeje. Prodeji může velmi pomoci fakt, že mezi podnikateli a firmami je vůz znám svou praktičností a možnosti sestavit si vozidlo dle potřeb. Zákazníci si tak opět budou vybírat vozidlo ve třech verzích délek L1/460 cm, L2/495 cm a L3/530 cm.

Trojmístné uspořádání s přepážkou Moduwork nabízí možnosti modularity, které jsou v segmentu furgonů zcela exkluzivní. Díky velkým otvoru v přepážce a možnosti nadzvednout pravé boční sedadlo je možné současně:- vepředu usadit 3 osoby: tuto praktickou vlastnost velmi oceňují firemní zákazníci, kteří potřebují převážet zaměstnance i s nářadím z jednoho místa na druhé a mohou tak počet jízd optimalizovat;- získat rovnou podlahu s prodloužením užitečné délky o 116 cm nebo větším prostorem vepředu a přepravovat 2 osoby;- použít funkci mobilní kanceláře díky otočnému stolku zabudovanému ve sklopitelném opěradle středového sedadla;- využít odkládací přihrádku pod středovým sedadlem.

Nechybí ani plošina s kabinou pro karosářské přestavby v délce L2. Kromě již zmíněného nepřeberného množství kombinace sedaček, dveří, úrovní budou nabídnuty úrovně výbav od zákkladní pracovní verze po specifikaci připomínající výbavou osobní automobil.

Schopnost táhnout náklad až 1 000 kg je doslova ohromující hodnota v této disciplíně, zvláště po doslova tristních výsledcích u osobních elektromobilů. Praktičnost je završena maximální hodnotou užitečného objem 6,6 m³ a užitečného zatížení 1275 kg.

Zdá se, že Peugeot nezapomněl na to, že u elektromobilu jsou nejdůležitější 2 základní komponenty, to je baterie a systém nabíjení. Přitom mnoho jiných výrobců se při návrhu elektrické verze lehkého užitkového vozidla nechala unést myšlenkou, že takové vozidlo ujede v denním provozu cca 100 km a noc stráví na nabíječce ve firemní garáži. Proto tyto prvotiny vybavili v rámci finančních úspor baterii s nedostatečnou kapacitou a především levným a neefektivním systémem dobíjení bez řádné regulace teploty baterie při nabíjení.

Parametry Peugeotu e-Expert napovídají, že francouzský výrobce na to šel jinak. Vozidlo je postaveno na modulární platformě EMP2 (Efficient Modular Platform), která je schopná pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie. Současný Peugeot e-Expert nabízí elektromotor s maximálním výkonem 100 kW. Baterie jsou umístěny pod podlahou, takže nijak nezmenšují objem nákladového prostoru.

Maximální točivý moment dosahuje 260 Nm a je k dispozici ihned po nastartování pro okamžitou reaktivitu. Motor má nulové vibrace, je tichý, odpadá řazení rychlostí a samozřejmě neprodukuje žádné emise.

Výkony (v režimu POWER) jsou pro lehký užitkový vůz dostatečné. Maximální rychlost je 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,1 s, zrychlení s pevným startem 1000 m za 35,8 s, zrychlení z 80 na 120 km/h za 12,1 s.

Nový e-Expert nabízí dva různé dojezdy v závislosti na kapacitě lithium-iontových baterií. Verze L1, L2, L3, které jsou k dispozici s baterií o kapacitě 50 kWh, umožňují dosahovat dojezdu až 230 km dle certifikačního protokolu WLTP. Verze L2 a L3 mohou být také vybaveny baterií o kapacitě 75 kWh umožňující dosahovat podle stejného certifikačního protokolu dojezdu až 330 km.

Tepelná regulace baterie spojená s chladicím okruhem kabiny umožňuje rychlé dobíjení, optimalizovaný dojezd a vyšší životnost. K dispozici jsou dva typy palubních nabíječek, které pokrývají všechny způsoby použití a všechna řešení nabíjení.

Standardně jde o zařízení pro nabíjení přes jednofázový proud 7,4 kW a za příplatek je k dispozici zařízení pro nabíjení přes třífázový proud 11 kW. Režimy nabíjení jsou flexibilní. K dispozici jsou následující alternativy:- standardní zásuvka (8A): plné nabití během 31 hodin (baterie 50 kWh) nebo 47 hodin (baterie 75 kWh);- zesílená zásuvka (16A): plné nabití během 15 hodin (baterie 50 kWh) nebo 23 hodin (baterie 75 kWh);- Wall Box 7,4 kW: plné nabití během 7,5 hodiny (baterie 50 kWh) nebo 11 hod. 20 min. (baterie 75 kWh) pomocí jednofázové palubní nabíječky (7,4 kW);- Wall Box 11 kW: plné nabití během 5 hodin (baterie 50 kWh) nebo 7,5 hodiny (baterie 75 kWh) pomocí třífázové palubní nabíječky (11 kW);- veřejná rychlodobíjecí stanice: tepelná regulace baterie umožňuje používat nabíječky 100 kW a dosáhnout 80% nabití během 30 minut (baterie 50 kWh) nebo 45 minut (baterie 75 kWh).

Nabíjení lze naprogramovat přes displej on-line navigace nebo pomocí aplikace v telefonu MyPeugeot® (v závislosti na úrovni výbavy). Tento systém také umožňuje dobíjení kdykoli spustit nebo odložit nabíjení a zkontrolovat stav nabití.

Šetření elektrickou energii na úkor komfortu zde není. Nový Peugeot e-Expert poskytuje cestujícím nejvyšší úroveň tepelného komfortu zásluhou vysoce výkonného elektrického ohřívače (5 kW), vyhřívaných sedadel, přednastavení teploty programovatelné prostřednictvím dotykového displeje nebo na dálku pomocí aplikace v telefonu MyPeugeot®, samozřejmě vše v závislosti na úrovni výbavy. Tato programovatelná aplikace je velmi praktická, protože umožňuje kromě komfortu i optimalizovat dojezd (rychlejší dosažení nastavené teploty během fáze startování) a rychleji dosáhnout optimální teploty pro baterii.

Nový Peugeot e-Expert nabízí 3 režimy jízdy, které lze přepínačem měnit:- Eco (60 kW, 190 Nm): optimalizace dojezdu;- Normal (80 kW, 210 Nm): optimální pro každodenní provoz;- Power (100 kW, 260 Nm): optimalizace výkonu při přepravě těžkých nákladů.

K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění s příslušným typem regenerace baterie:- mírný, odpovídající používání vozu se spalovacím motorem;- vyšší, (přístupný přes „B“ pro „Brake/Brzda“ na ovladači převodovky), pro silnější brzdění při uvolnění pedálu akcelerace.

Zdá se, že se jedná o velmi praktický, ve třídě lehkých užitkových vozidel v současnosti bezkonkurenční elektromobil. Spotřeba elektrické energie zatím není uvedena, podléhá homologaci, ale dá se odhadnout, že se bude pohybovat při provozu mezi 20 - 27 kWh/100 km, což by znamenalo při cenách 3 - 6 Kč/kWh elektrické energie náklady na energii v hodnotě 0,60 – 1,50 Kč na 1 ujetý km. Dle pořizovací ceny, ročních kilometrových nájezdů si firmy udělají kalkulaci, zda se tohoto elektrického pracanta pro město a příměstský provoz vyplatí pořídit.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.