ELEKTRICKÁ DODÁVKA pomůže rozjet elektromobilitu

Peugeot
Peugeot, foto: Peugeot
AutoRoad.cz 14. května 2020 17:39
Sdílej:

Peugeot e-Expert má vynikající parametry srovnatelné s osobními elektromobily

Peugeot e-Expert má vynikající parametry srovnatelné v dojezdu s osobními elektromobily, může tak v segmentu lehkých užitkových vozidel, kde se v Evropě ročně prodá více než 750 000 vozidel ročně, zaznamenat výrazné prodeje. Prodeji může velmi pomoci fakt, že mezi podnikateli a firmami je vůz znám svou praktičností a možnosti sestavit si vozidlo dle potřeb. Zákazníci si tak opět budou vybírat vozidlo ve třech verzích délek L1/460 cm, L2/495 cm a L3/530 cm.

Trojmístné uspořádání s přepážkou Moduwork nabízí možnosti modularity, které jsou v segmentu furgonů zcela exkluzivní. Díky velkým otvoru v přepážce a možnosti nadzvednout pravé boční sedadlo je možné současně:- vepředu usadit 3 osoby: tuto praktickou vlastnost velmi oceňují firemní zákazníci, kteří potřebují převážet zaměstnance i s nářadím z jednoho místa na druhé a mohou tak počet jízd optimalizovat;- získat rovnou podlahu s prodloužením užitečné délky o 116 cm nebo větším prostorem vepředu a přepravovat 2 osoby;- použít funkci mobilní kanceláře díky otočnému stolku zabudovanému ve sklopitelném opěradle středového sedadla;- využít odkládací přihrádku pod středovým sedadlem.

Nechybí ani plošina s kabinou pro karosářské přestavby v délce L2. Kromě již zmíněného nepřeberného množství kombinace sedaček, dveří, úrovní budou nabídnuty úrovně výbav od zákkladní pracovní verze po specifikaci připomínající výbavou osobní automobil.

Schopnost táhnout náklad až 1 000 kg je doslova ohromující hodnota v této disciplíně, zvláště po doslova tristních výsledcích u osobních elektromobilů. Praktičnost je završena maximální hodnotou užitečného objem 6,6 m³ a užitečného zatížení 1275 kg.

Zdá se, že Peugeot nezapomněl na to, že u elektromobilu jsou nejdůležitější 2 základní komponenty, to je baterie a systém nabíjení. Přitom mnoho jiných výrobců se při návrhu elektrické verze lehkého užitkového vozidla nechala unést myšlenkou, že takové vozidlo ujede v denním provozu cca 100 km a noc stráví na nabíječce ve firemní garáži. Proto tyto prvotiny vybavili v rámci finančních úspor baterii s nedostatečnou kapacitou a především levným a neefektivním systémem dobíjení bez řádné regulace teploty baterie při nabíjení.

Parametry Peugeotu e-Expert napovídají, že francouzský výrobce na to šel jinak. Vozidlo je postaveno na modulární platformě EMP2 (Efficient Modular Platform), která je schopná pojmout motor s jakýmkoliv zdrojem energie. Současný Peugeot e-Expert nabízí elektromotor s maximálním výkonem 100 kW. Baterie jsou umístěny pod podlahou, takže nijak nezmenšují objem nákladového prostoru.

Maximální točivý moment dosahuje 260 Nm a je k dispozici ihned po nastartování pro okamžitou reaktivitu. Motor má nulové vibrace, je tichý, odpadá řazení rychlostí a samozřejmě neprodukuje žádné emise.

Výkony (v režimu POWER) jsou pro lehký užitkový vůz dostatečné. Maximální rychlost je 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,1 s, zrychlení s pevným startem 1000 m za 35,8 s, zrychlení z 80 na 120 km/h za 12,1 s.

Nový e-Expert nabízí dva různé dojezdy v závislosti na kapacitě lithium-iontových baterií. Verze L1, L2, L3, které jsou k dispozici s baterií o kapacitě 50 kWh, umožňují dosahovat dojezdu až 230 km dle certifikačního protokolu WLTP. Verze L2 a L3 mohou být také vybaveny baterií o kapacitě 75 kWh umožňující dosahovat podle stejného certifikačního protokolu dojezdu až 330 km.

Tepelná regulace baterie spojená s chladicím okruhem kabiny umožňuje rychlé dobíjení, optimalizovaný dojezd a vyšší životnost. K dispozici jsou dva typy palubních nabíječek, které pokrývají všechny způsoby použití a všechna řešení nabíjení.

Standardně jde o zařízení pro nabíjení přes jednofázový proud 7,4 kW a za příplatek je k dispozici zařízení pro nabíjení přes třífázový proud 11 kW. Režimy nabíjení jsou flexibilní. K dispozici jsou následující alternativy:- standardní zásuvka (8A): plné nabití během 31 hodin (baterie 50 kWh) nebo 47 hodin (baterie 75 kWh);- zesílená zásuvka (16A): plné nabití během 15 hodin (baterie 50 kWh) nebo 23 hodin (baterie 75 kWh);- Wall Box 7,4 kW: plné nabití během 7,5 hodiny (baterie 50 kWh) nebo 11 hod. 20 min. (baterie 75 kWh) pomocí jednofázové palubní nabíječky (7,4 kW);- Wall Box 11 kW: plné nabití během 5 hodin (baterie 50 kWh) nebo 7,5 hodiny (baterie 75 kWh) pomocí třífázové palubní nabíječky (11 kW);- veřejná rychlodobíjecí stanice: tepelná regulace baterie umožňuje používat nabíječky 100 kW a dosáhnout 80% nabití během 30 minut (baterie 50 kWh) nebo 45 minut (baterie 75 kWh).

Nabíjení lze naprogramovat přes displej on-line navigace nebo pomocí aplikace v telefonu MyPeugeot® (v závislosti na úrovni výbavy). Tento systém také umožňuje dobíjení kdykoli spustit nebo odložit nabíjení a zkontrolovat stav nabití.

Šetření elektrickou energii na úkor komfortu zde není. Nový Peugeot e-Expert poskytuje cestujícím nejvyšší úroveň tepelného komfortu zásluhou vysoce výkonného elektrického ohřívače (5 kW), vyhřívaných sedadel, přednastavení teploty programovatelné prostřednictvím dotykového displeje nebo na dálku pomocí aplikace v telefonu MyPeugeot®, samozřejmě vše v závislosti na úrovni výbavy. Tato programovatelná aplikace je velmi praktická, protože umožňuje kromě komfortu i optimalizovat dojezd (rychlejší dosažení nastavené teploty během fáze startování) a rychleji dosáhnout optimální teploty pro baterii.

Nový Peugeot e-Expert nabízí 3 režimy jízdy, které lze přepínačem měnit:- Eco (60 kW, 190 Nm): optimalizace dojezdu;- Normal (80 kW, 210 Nm): optimální pro každodenní provoz;- Power (100 kW, 260 Nm): optimalizace výkonu při přepravě těžkých nákladů.

K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění s příslušným typem regenerace baterie:- mírný, odpovídající používání vozu se spalovacím motorem;- vyšší, (přístupný přes „B“ pro „Brake/Brzda“ na ovladači převodovky), pro silnější brzdění při uvolnění pedálu akcelerace.

Zdá se, že se jedná o velmi praktický, ve třídě lehkých užitkových vozidel v současnosti bezkonkurenční elektromobil. Spotřeba elektrické energie zatím není uvedena, podléhá homologaci, ale dá se odhadnout, že se bude pohybovat při provozu mezi 20 - 27 kWh/100 km, což by znamenalo při cenách 3 - 6 Kč/kWh elektrické energie náklady na energii v hodnotě 0,60 – 1,50 Kč na 1 ujetý km. Dle pořizovací ceny, ročních kilometrových nájezdů si firmy udělají kalkulaci, zda se tohoto elektrického pracanta pro město a příměstský provoz vyplatí pořídit.

Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.