Automobilka Rolls-Royce sice nedokázala uhlídat tajemství svého prvního SUV až do oficiální premiéry, ovšem dnes se konečně můžeme podívat na kompletní specifikace a rozsáhlou fotogalerii, která odhaluje nejnovějšího, nejluxusnějšího a zřejmě nejdražšího hráče na trhu luxusních SUV
Cullinan je vůbec prvním pokusem automobilky Roll-Royce o vozidlo typu SUV. Současně je vůbec prvním Rollsem, který pod kapotou ukrývá pohon všech kol. Po vlně spekulací si tak tento model nakonec vysloužil jméno Cullinan, které sdílí s největším kdy objeveným diamantem, který je součástí Britských královských šperků.
Sama automobilka popisuje Cullinan jako terénní vozidlo s vyšší stavbou karoserie, které dělá z myšlenky luxusního cestování mimo zpevněné cesty vůbec poprvé realitu. Ostatně byli to právě dotazy zákazníků, které přiměly tradiční britskou automobilku k výrobě prvního SUV.
Nový Cullinan je po nové generaci Phantomu teprve druhým modelem, jehož základem se stala hliníková platforma nazvaná "Architecture of Luxury." Pod kapotou se ukrývá přepracovaný twin-turbo 6.75 litrový motor V12, který disponuje výkonem 571 koní a točivým momentem 850 Nm, který je dostupný již při 1600 ot./min..
U automobilů značky Rolls-Royce je vcelku pochopitelné, že automobilka během výčtu parametrů vynechala schopnost akcelerace z 0 na 100 km/h. Údaje o maximální rychlosti však nechybí, takže Cullinan by měl být schopen rychlosti až 250 km/h.
Podstatně zajímavější jsou však informace o podvozku, který bude jistě zajímat všechny zákazníky toužící po komfortu mimo cesty. Šasi vozu bylo vybaveno přepracovaným samo-vyrovnávacím vzduchovým podvozkem, který má nyní podstatně větší vzduchové měchy. Další části podvozku, včetně těch pohonných, byly zesíleny, takže zákazníci se mohou těšit na nezvykle komfortní jízdu (Magic Carpet Ride) i v tom nejnáročnějším terénu.
Vůz je vybaven zcela novým systémem pohonu všech kol, který disponuje tlačítkem "Kamkoliv." Po jeho stisknutí dostává řidič k dispozici plných 850 Nm točivého momentu, takže může s lehkostí překonávat všechny typy terénu. Automobilka navíc dodává, že Cullinan zvládá i brodění až do hloubky 540 mm, což je nejvíc mezi všemi luxusními SUV.
K jízdě v terénu se však vztahuje ještě jedna zajímavá novinka. Pokud totiž systémy vozu zjistí, že jedno z kol se protáčí ve vzduchu, systém aktivního podvozku aktivuje vzduchový kompresor, který kolo přitlačí až k zemi, takže opět získá důležitou trakci. S novým Cullinanem tak bude skutečně těžké neprojet.
Od novinek určených pro jízdu v terénu se však vraťme ke klasice, kterou je v případě značky Rolls-Royce luxus. Posádka nového SUV si rozhodně nebude moci stěžovat na prostor, protože vůz měří 5341 mm na délku, 2164 na šířku, 1835 mm na výšku a jeho rozvor se pohybuje okolo 2 992 milimetrů. Váha nenaloženého vozu je cca 2660 kilogramů. Pokud srovnáme nový Cullinan například s modelem Bentayga, pak záhy zjistíme, že Bentley je o 200 mm kratší, 166 mm užší a jeho rozvor je o 303 mm kratší.
Posádka v zadní části vozu si bude moci zvolit, zda si žádá tradiční sedací lavici, nebo zda touží po dvoumístné konfiguraci s luxusními křesly. Zavazadlový prostor nabídne buď 560 litrů (v případě rozdělení), nebo cca 560 litrů. Poprvé v historii automobilky se také dočkáváme možnosti sklopení zadních sedadel, čímž vznikne plocha s kapacitou 1930 litrů a ložnou plochou o délce 2 245 milimetrů. Jedná se tak o dosud nejpraktičtější Rolls v historii.
Rolls-Royce nazývá zadní dveře vozu "The Clasp," což je dokaz na dobu, kdy se zavazadla montovala právě na jejich místo. Opomenout bychom však neměli, že zadní dveře Cullinanu jsou dvoudílné, přičemž dolní část obsahuje dvojici sedaček pro komfortní výhled.
K dalším zvláštnostem patří sklo, kterým se dá oddělit kabina vozu od zavazadlového prostoru. I v případě cestování s plně naloženým kufrem tak automobilka podstatně zvyšuje komfort a hlavně dojem vozu. Současně může sklo posloužit i jako tepelná a zvuková izolace v případě, kdy chce část posádky zůstat ve voze a část operuje u otevřeného kufru.
A zapomenout bychom neměli ani na důležitý detail, který podstatně zvyšuje úroveň uživatelského komfortu. Pokud totiž vlastníte SUV, jistě dobře víte, jak snadné je umazat si při nastupování nohavice. Někomu je navíc nepříjemné šplhat se do kabiny tak vysoko. Rolls-Royce proto přišel se systémem, díky kterému se vůz v blízkosti posádky automaticky sníží až o 40 milimetrů. Kabina má navíc zcela plochou podlahu a díky zadním sebevražedným dveřím nabízí Rolls až neskutečně komfortní nastupování.
Interiér vozu je vyplněn nejmodernější technikou a technologiemi. Volant je sice menší a silnější než v ostatních Rolls-Roycech, ovšem uprostřed palubní desky nalezneme dotykový infotainment panel. Současně je vůz doslova přehlcen bezpečnostními a asistenčními systémy, včetně systému nočního vidění.
Cullinan tak dokáže řidiče varovat před srážkou se zvířetem či chodcem, nabízí 4 kamery s panoramatickým módem a režimem pohledu z vrtulníku a samozřejmostí je i adaptivní tempomat, předkolizní asistent, hlídání jízdy v pruzích nebo sledování provozu za vozem. Řidiče pak potěší i Head-Up display s vysokým rozlišením, zatím co posádka si může užívat WiFi hotspot, nebo řadu zábavních systémů.
Poněkud méně veselou kapitolou je však cena, která začíná na částce 325 000 dolarů, tedy cca 6,97 milionu korun. Pokud však zákazníci nahlédnou do pořádně dlouhého seznamu příplatkové výbavy, cena opět poroste raketovým tempem.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.