Automobilka Rolls-Royce sice nedokázala uhlídat tajemství svého prvního SUV až do oficiální premiéry, ovšem dnes se konečně můžeme podívat na kompletní specifikace a rozsáhlou fotogalerii, která odhaluje nejnovějšího, nejluxusnějšího a zřejmě nejdražšího hráče na trhu luxusních SUV
Cullinan je vůbec prvním pokusem automobilky Roll-Royce o vozidlo typu SUV. Současně je vůbec prvním Rollsem, který pod kapotou ukrývá pohon všech kol. Po vlně spekulací si tak tento model nakonec vysloužil jméno Cullinan, které sdílí s největším kdy objeveným diamantem, který je součástí Britských královských šperků.
Sama automobilka popisuje Cullinan jako terénní vozidlo s vyšší stavbou karoserie, které dělá z myšlenky luxusního cestování mimo zpevněné cesty vůbec poprvé realitu. Ostatně byli to právě dotazy zákazníků, které přiměly tradiční britskou automobilku k výrobě prvního SUV.
Nový Cullinan je po nové generaci Phantomu teprve druhým modelem, jehož základem se stala hliníková platforma nazvaná "Architecture of Luxury." Pod kapotou se ukrývá přepracovaný twin-turbo 6.75 litrový motor V12, který disponuje výkonem 571 koní a točivým momentem 850 Nm, který je dostupný již při 1600 ot./min..
U automobilů značky Rolls-Royce je vcelku pochopitelné, že automobilka během výčtu parametrů vynechala schopnost akcelerace z 0 na 100 km/h. Údaje o maximální rychlosti však nechybí, takže Cullinan by měl být schopen rychlosti až 250 km/h.
Podstatně zajímavější jsou však informace o podvozku, který bude jistě zajímat všechny zákazníky toužící po komfortu mimo cesty. Šasi vozu bylo vybaveno přepracovaným samo-vyrovnávacím vzduchovým podvozkem, který má nyní podstatně větší vzduchové měchy. Další části podvozku, včetně těch pohonných, byly zesíleny, takže zákazníci se mohou těšit na nezvykle komfortní jízdu (Magic Carpet Ride) i v tom nejnáročnějším terénu.
Vůz je vybaven zcela novým systémem pohonu všech kol, který disponuje tlačítkem "Kamkoliv." Po jeho stisknutí dostává řidič k dispozici plných 850 Nm točivého momentu, takže může s lehkostí překonávat všechny typy terénu. Automobilka navíc dodává, že Cullinan zvládá i brodění až do hloubky 540 mm, což je nejvíc mezi všemi luxusními SUV.
K jízdě v terénu se však vztahuje ještě jedna zajímavá novinka. Pokud totiž systémy vozu zjistí, že jedno z kol se protáčí ve vzduchu, systém aktivního podvozku aktivuje vzduchový kompresor, který kolo přitlačí až k zemi, takže opět získá důležitou trakci. S novým Cullinanem tak bude skutečně těžké neprojet.
Od novinek určených pro jízdu v terénu se však vraťme ke klasice, kterou je v případě značky Rolls-Royce luxus. Posádka nového SUV si rozhodně nebude moci stěžovat na prostor, protože vůz měří 5341 mm na délku, 2164 na šířku, 1835 mm na výšku a jeho rozvor se pohybuje okolo 2 992 milimetrů. Váha nenaloženého vozu je cca 2660 kilogramů. Pokud srovnáme nový Cullinan například s modelem Bentayga, pak záhy zjistíme, že Bentley je o 200 mm kratší, 166 mm užší a jeho rozvor je o 303 mm kratší.
Posádka v zadní části vozu si bude moci zvolit, zda si žádá tradiční sedací lavici, nebo zda touží po dvoumístné konfiguraci s luxusními křesly. Zavazadlový prostor nabídne buď 560 litrů (v případě rozdělení), nebo cca 560 litrů. Poprvé v historii automobilky se také dočkáváme možnosti sklopení zadních sedadel, čímž vznikne plocha s kapacitou 1930 litrů a ložnou plochou o délce 2 245 milimetrů. Jedná se tak o dosud nejpraktičtější Rolls v historii.
Rolls-Royce nazývá zadní dveře vozu "The Clasp," což je dokaz na dobu, kdy se zavazadla montovala právě na jejich místo. Opomenout bychom však neměli, že zadní dveře Cullinanu jsou dvoudílné, přičemž dolní část obsahuje dvojici sedaček pro komfortní výhled.
K dalším zvláštnostem patří sklo, kterým se dá oddělit kabina vozu od zavazadlového prostoru. I v případě cestování s plně naloženým kufrem tak automobilka podstatně zvyšuje komfort a hlavně dojem vozu. Současně může sklo posloužit i jako tepelná a zvuková izolace v případě, kdy chce část posádky zůstat ve voze a část operuje u otevřeného kufru.
A zapomenout bychom neměli ani na důležitý detail, který podstatně zvyšuje úroveň uživatelského komfortu. Pokud totiž vlastníte SUV, jistě dobře víte, jak snadné je umazat si při nastupování nohavice. Někomu je navíc nepříjemné šplhat se do kabiny tak vysoko. Rolls-Royce proto přišel se systémem, díky kterému se vůz v blízkosti posádky automaticky sníží až o 40 milimetrů. Kabina má navíc zcela plochou podlahu a díky zadním sebevražedným dveřím nabízí Rolls až neskutečně komfortní nastupování.
Interiér vozu je vyplněn nejmodernější technikou a technologiemi. Volant je sice menší a silnější než v ostatních Rolls-Roycech, ovšem uprostřed palubní desky nalezneme dotykový infotainment panel. Současně je vůz doslova přehlcen bezpečnostními a asistenčními systémy, včetně systému nočního vidění.
Cullinan tak dokáže řidiče varovat před srážkou se zvířetem či chodcem, nabízí 4 kamery s panoramatickým módem a režimem pohledu z vrtulníku a samozřejmostí je i adaptivní tempomat, předkolizní asistent, hlídání jízdy v pruzích nebo sledování provozu za vozem. Řidiče pak potěší i Head-Up display s vysokým rozlišením, zatím co posádka si může užívat WiFi hotspot, nebo řadu zábavních systémů.
Poněkud méně veselou kapitolou je však cena, která začíná na částce 325 000 dolarů, tedy cca 6,97 milionu korun. Pokud však zákazníci nahlédnou do pořádně dlouhého seznamu příplatkové výbavy, cena opět poroste raketovým tempem.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.