Letošní autosalon v Ženevě čeká velkolepá premiéra. Vůbec poprvé se zde totiž představí tzv. "létající automobil", který není pouze dalším z řady konceptů. Podle Společnosti PAL-V už je totiž model Liberty plně připraven k výrobě.
PAL-V Liberty, který má být "historickým průlomem v evoluci tzv. létajících aut" je ve skutečnosti tříkolovým vozidlem, které může být během 5 až 10 minut transformováno v tzv. gyrokoptéru. Společnost prozatím nezveřejnila žádné technické specifikace, nicméně pod karoserií by se měly ukrývat dva letecké motory Rotax a stroj by měl být navržen tak, aby splňoval požadavky pro provoz na silnicích i ve vzdušném prostoru Evropy a USA.
Samotná certifikace by měla probíhat již není, nicméně její poslední část, kterou je představení schopností ve vzduchu i na silnici, proběhne až po autosalonu v Ženevě. Pokud vše proběhne bez problémů, společnost PAL-V očekává, že kompletní certifikace bude ukončena v roce 2019.
Práce na konceptu přitom začaly již před deseti lety, neboť první zmínky o konceptu se datují již od roku 2008. Zkoušky leteckých dovedností stroje by pak měly probíhat od roku 2011. Robert Dingemanse, ředitel společnosti PAL-V, ve svém prohlášení uvedl, že "produkční model bude momentem pravdy", neboť všechny certifikace budou záležet právě na tomto stroji.
Společnost však již nyní přijímá rezervace, které vyjdou na 2500 dolarů (50 900 Kč), přičemž základní model Liberty Sport by měl vyjít na 399 000 dolarů (8.1 milionu korun). Zákazníci toužící být prvními majiteli těchto vozidel si však mohou připlatit za "Pioneer Edition", která vyjde na těžko uvěřitelných 599 000 dolarů (12.1 milionu Kč).
Pokud se ale nemůžete ubránit pocitu, že už jste něco takového viděli, máte pravdu. Není to totiž úplně tak dlouho, co jsme psali o prvním českém létajícím automobilu, který funguje na zcela stejném principu.
Tzv. GyroDrive, za kterým stojí Pavel Březina, funguje na stejném principu jako PAL-V Liberty. Na rozdíl od něj však nedokáže maskovat svůj původ skládáním rotoru, upravováním světlé výšky ani ničím podobným. Jeho maximální povolená rychlost je navíc pouze 40 km/h. Na druhou stranu se však mluví o ceně cca 1.5 milionu, což dokáže mnoho ústupků na komfortu vykoupit.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.