Letošní autosalon v Ženevě čeká velkolepá premiéra. Vůbec poprvé se zde totiž představí tzv. "létající automobil", který není pouze dalším z řady konceptů. Podle Společnosti PAL-V už je totiž model Liberty plně připraven k výrobě.
PAL-V Liberty, který má být "historickým průlomem v evoluci tzv. létajících aut" je ve skutečnosti tříkolovým vozidlem, které může být během 5 až 10 minut transformováno v tzv. gyrokoptéru. Společnost prozatím nezveřejnila žádné technické specifikace, nicméně pod karoserií by se měly ukrývat dva letecké motory Rotax a stroj by měl být navržen tak, aby splňoval požadavky pro provoz na silnicích i ve vzdušném prostoru Evropy a USA.
Samotná certifikace by měla probíhat již není, nicméně její poslední část, kterou je představení schopností ve vzduchu i na silnici, proběhne až po autosalonu v Ženevě. Pokud vše proběhne bez problémů, společnost PAL-V očekává, že kompletní certifikace bude ukončena v roce 2019.
Práce na konceptu přitom začaly již před deseti lety, neboť první zmínky o konceptu se datují již od roku 2008. Zkoušky leteckých dovedností stroje by pak měly probíhat od roku 2011. Robert Dingemanse, ředitel společnosti PAL-V, ve svém prohlášení uvedl, že "produkční model bude momentem pravdy", neboť všechny certifikace budou záležet právě na tomto stroji.
Společnost však již nyní přijímá rezervace, které vyjdou na 2500 dolarů (50 900 Kč), přičemž základní model Liberty Sport by měl vyjít na 399 000 dolarů (8.1 milionu korun). Zákazníci toužící být prvními majiteli těchto vozidel si však mohou připlatit za "Pioneer Edition", která vyjde na těžko uvěřitelných 599 000 dolarů (12.1 milionu Kč).
Pokud se ale nemůžete ubránit pocitu, že už jste něco takového viděli, máte pravdu. Není to totiž úplně tak dlouho, co jsme psali o prvním českém létajícím automobilu, který funguje na zcela stejném principu.
Tzv. GyroDrive, za kterým stojí Pavel Březina, funguje na stejném principu jako PAL-V Liberty. Na rozdíl od něj však nedokáže maskovat svůj původ skládáním rotoru, upravováním světlé výšky ani ničím podobným. Jeho maximální povolená rychlost je navíc pouze 40 km/h. Na druhou stranu se však mluví o ceně cca 1.5 milionu, což dokáže mnoho ústupků na komfortu vykoupit.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.