Letošní autosalon v Ženevě čeká velkolepá premiéra. Vůbec poprvé se zde totiž představí tzv. "létající automobil", který není pouze dalším z řady konceptů. Podle Společnosti PAL-V už je totiž model Liberty plně připraven k výrobě.
PAL-V Liberty, který má být "historickým průlomem v evoluci tzv. létajících aut" je ve skutečnosti tříkolovým vozidlem, které může být během 5 až 10 minut transformováno v tzv. gyrokoptéru. Společnost prozatím nezveřejnila žádné technické specifikace, nicméně pod karoserií by se měly ukrývat dva letecké motory Rotax a stroj by měl být navržen tak, aby splňoval požadavky pro provoz na silnicích i ve vzdušném prostoru Evropy a USA.
Samotná certifikace by měla probíhat již není, nicméně její poslední část, kterou je představení schopností ve vzduchu i na silnici, proběhne až po autosalonu v Ženevě. Pokud vše proběhne bez problémů, společnost PAL-V očekává, že kompletní certifikace bude ukončena v roce 2019.
Práce na konceptu přitom začaly již před deseti lety, neboť první zmínky o konceptu se datují již od roku 2008. Zkoušky leteckých dovedností stroje by pak měly probíhat od roku 2011. Robert Dingemanse, ředitel společnosti PAL-V, ve svém prohlášení uvedl, že "produkční model bude momentem pravdy", neboť všechny certifikace budou záležet právě na tomto stroji.
Společnost však již nyní přijímá rezervace, které vyjdou na 2500 dolarů (50 900 Kč), přičemž základní model Liberty Sport by měl vyjít na 399 000 dolarů (8.1 milionu korun). Zákazníci toužící být prvními majiteli těchto vozidel si však mohou připlatit za "Pioneer Edition", která vyjde na těžko uvěřitelných 599 000 dolarů (12.1 milionu Kč).
Pokud se ale nemůžete ubránit pocitu, že už jste něco takového viděli, máte pravdu. Není to totiž úplně tak dlouho, co jsme psali o prvním českém létajícím automobilu, který funguje na zcela stejném principu.
Tzv. GyroDrive, za kterým stojí Pavel Březina, funguje na stejném principu jako PAL-V Liberty. Na rozdíl od něj však nedokáže maskovat svůj původ skládáním rotoru, upravováním světlé výšky ani ničím podobným. Jeho maximální povolená rychlost je navíc pouze 40 km/h. Na druhou stranu se však mluví o ceně cca 1.5 milionu, což dokáže mnoho ústupků na komfortu vykoupit.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?