Na veletrhu CES, který v současnosti probíhá v Las Vegas, se kromě řady zajímavých technologických novinek představují i novinky ze světa elektromobility. Po včerejším fenomenálním odhalení prvního elektrického SUV značky Byton dnes došla řada na představení konceptu elektrického crossoveru Kia Niro EV.
Volbu karoserie typu SUV jistě není potřeba zdlouhavě vysvětlovat, ovšem co za vysvětlení stojí je nový designový jazyk. Ten by měl reprezentovat cestu automobilky k elektrifikaci a stojí za ním firemní designové studio sídlící v Jižní Korei, které tvary elektrického konceptu značně pozměnilo.
Oproti klasické produkční verzi si můžeme všimnout hned několika výrazných rozdílů, přičemž tím nejvýraznějším je přepracovaná maska chladiče, která je u elektromobilů vcelku zbytečná. Místo ní se tak do přídě vozu nastěhoval interaktivní displej, který umí zobrazovat různé vzkazy - například "Hello, CES", jak můžeme vidět na snímcích.
Kromě toho designéři upravili světlomety, nárazníku propůjčili sportovnější tvary a celkově přepracovali zadní část vozu. Ta má nyní mnohem čistší a ostřejší rysy, které by měly pomoci snadnějšímu proudění vzduchu a tím zlepšit celkovou aerodynamiku a prodloužit dojezd.
Unikátní designový styl se přenesl i do kabiny, která je nyní čistší, minimalistická a doplněná novými technologiemi. Řidič tak sedí před netradičně pojatým volantem obšívaným kůží, který je vybaven i senzorem schopným rozeznávat gesta. Řidiči tak mohou upravovat hlasitost, přeskakovat mezi skladbami či ovládat klimatizaci, aniž by se museli příliš rozptylovat, což je rozhodně chytré řešení.
Navíc je vůz vybaven plně digitálním přístrojovým štítem, elegantně uloženým infotainment systémem a poměrně unikátním způsobem řazení. Bezesporu zajímavým technologickým prvkem je i rozhraní HMI (Human Machine Interface), díky kterému se může řidič doslova "přihlásit" do vozu jen díky svému obličeji a hlasu. Jakmile vůz pozná řidiče, přizpůsobí mu veškeré nastavení podle jeho dříve nastavených pozic.
Co se týče pohonné stránky, nový crossover by měl být poháněn Li-Pol bateriemi o kapacitě 64 kWh a elektromotorem o výkonu 150 kW (204 k). Na jedno nabití by tak Niro mělo být schopné urazit až 238 mil, tedy cca 383 kilometrů, což není úplně špatná hodnota.
Automobilka už v současnosti pracuje na produkční verzi tohoto elektromobilu a na dalších 16 elektrifikovaných vozidlech, které by chtěla představit do roku 2025. Do roku 2020 bychom se pak měli dočkat pěti nových hybridních a plug-in hybridních vozidel, pěti nových elektromobilů a nového a dostupného vozidla z kategorie FCEV, tedy vybaveného technologií vodíkových článků.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?