Na veletrhu CES, který v současnosti probíhá v Las Vegas, se kromě řady zajímavých technologických novinek představují i novinky ze světa elektromobility. Po včerejším fenomenálním odhalení prvního elektrického SUV značky Byton dnes došla řada na představení konceptu elektrického crossoveru Kia Niro EV.
Volbu karoserie typu SUV jistě není potřeba zdlouhavě vysvětlovat, ovšem co za vysvětlení stojí je nový designový jazyk. Ten by měl reprezentovat cestu automobilky k elektrifikaci a stojí za ním firemní designové studio sídlící v Jižní Korei, které tvary elektrického konceptu značně pozměnilo.
Oproti klasické produkční verzi si můžeme všimnout hned několika výrazných rozdílů, přičemž tím nejvýraznějším je přepracovaná maska chladiče, která je u elektromobilů vcelku zbytečná. Místo ní se tak do přídě vozu nastěhoval interaktivní displej, který umí zobrazovat různé vzkazy - například "Hello, CES", jak můžeme vidět na snímcích.
Kromě toho designéři upravili světlomety, nárazníku propůjčili sportovnější tvary a celkově přepracovali zadní část vozu. Ta má nyní mnohem čistší a ostřejší rysy, které by měly pomoci snadnějšímu proudění vzduchu a tím zlepšit celkovou aerodynamiku a prodloužit dojezd.
Unikátní designový styl se přenesl i do kabiny, která je nyní čistší, minimalistická a doplněná novými technologiemi. Řidič tak sedí před netradičně pojatým volantem obšívaným kůží, který je vybaven i senzorem schopným rozeznávat gesta. Řidiči tak mohou upravovat hlasitost, přeskakovat mezi skladbami či ovládat klimatizaci, aniž by se museli příliš rozptylovat, což je rozhodně chytré řešení.
Navíc je vůz vybaven plně digitálním přístrojovým štítem, elegantně uloženým infotainment systémem a poměrně unikátním způsobem řazení. Bezesporu zajímavým technologickým prvkem je i rozhraní HMI (Human Machine Interface), díky kterému se může řidič doslova "přihlásit" do vozu jen díky svému obličeji a hlasu. Jakmile vůz pozná řidiče, přizpůsobí mu veškeré nastavení podle jeho dříve nastavených pozic.
Co se týče pohonné stránky, nový crossover by měl být poháněn Li-Pol bateriemi o kapacitě 64 kWh a elektromotorem o výkonu 150 kW (204 k). Na jedno nabití by tak Niro mělo být schopné urazit až 238 mil, tedy cca 383 kilometrů, což není úplně špatná hodnota.
Automobilka už v současnosti pracuje na produkční verzi tohoto elektromobilu a na dalších 16 elektrifikovaných vozidlech, které by chtěla představit do roku 2025. Do roku 2020 bychom se pak měli dočkat pěti nových hybridních a plug-in hybridních vozidel, pěti nových elektromobilů a nového a dostupného vozidla z kategorie FCEV, tedy vybaveného technologií vodíkových článků.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?