Společnost Toyota Motor Corporation oznámila uvedení svého koncepčního autobusu Toyota „Sora“, poháněného palivovými články (FC Bus). Toyota plánuje, že v roce 2018 zahájí prodej sériové verze modelu založeného na uvedeném konceptu s tím, že ještě před Olympijskými a Paralympijskými hrami Tokio 2020 pravděpodobně připraví přes 100 autobusů Sora, určených zejména pro metropolitní oblast Tokia.
Vozidlo poskytující služby celé komunitěCílem Toyoty je vytvořit autobus pro svět a jeho obyvatele, šetrný k životnímu prostředí, schopný přispět komunitám i nad rámec své základní role, kterou je poskytování služeb mobility.
Systém pohonu TFCS (Toyota Fuel Cell System) na bázi palivových článků, vyvinutý pro vodíkový elektromobil Mirai (FCV), byl upraven tak, aby nabídl příkladné ekologické parametry, což znamená nulové provozní emise CO2 a jiných škodlivých látek. Autobus Sora je vybaven vysokokapacitním systémem externího napájení, který zajišťuje vysoký výkon i kapacitu dodávané elektrické energie (max. výkon 9 kW, elektrická kapacita 235 kWh), a může tak být využíván jako nouzový zdroj energie např. při přírodních katastrofách.Univerzální design a funkčnost se zaměřením na člověka
Jelikož se předpokládá využití autobusu vysokým počtem osob, jejichž množství v různé době silně kolísá, věnovala Toyota velkou pozornost otázkám funkčnosti, bezpečnosti a pocitu bezpečí na palubě, s cílem zajistit pasažérům příjemné cestování, aby byli lidé motivováni využívat autobusovou dopravu pravidelně.
Horizontální sedadla s mechanizmem automatického sklápění
Autobus používá horizontální sedadla s mechanizmem automatického sklápění, čímž se uvolňuje více místa pro dětské kočárky nebo invalidní vozíky. Použité řešení znamená více místa pro běžné cestující v době, kdy tento prostor není pro kočárky nebo invalidní vozíky zapotřebí. Vyšší úroveň bezpečnosti díky funkci monitorování okolí autobusu
Chodce a jízdní kola kolem autobusu rozpoznává osm kamer o vysokém rozlišení, namontovaných uvnitř i zvenčí vozidla. Tyto kamery monitorují okolí vozidla a upozorňují řidiče zvukem a obrazem na možná nebezpečí.
Vyšší úroveň bezpečnosti díky funkci řízení akcelerace
Funkce řízení akcelerace zamezuje náhlému zrychlování a umožňuje autobusu jemný rozjezd ze zastávky s ohledem na bezpečnost stojících pasažérů. Jelikož používaný systém pohonu nevyžaduje řazení, nedochází ani k žádným trhavým pohybům.
Snazší nastupování a vystupování díky funkci automatického řízení příjezdu
Funkce automatického řízení příjezdu detekuje vodicí čáru na povrchu vozovky a využívá podporu automatického řízení a zpomalování k zastavení autobusu s odstupem přibližně 3 až 6 cm od samotné zastávky a v rozsahu 10 cm před/za polohou autobusové zastávky. Uvedená funkce usnadňuje nastupování a vystupování cestujících s kočárky nebo uživatelů upoutaných na vozík.
Vyšší pohodlí s technologií ITS Connect
Kvalitu autobusové přepravy v otázkách funkčnosti, rychlosti, dochvilnosti a pohodlí zvyšuje technologie inteligentního dopravního systému (ITS Connect), využívající komunikaci mezi vozidly (vehicle-to-vehicle) a spolupráci mezi vozidly a infrastrukturou (vehicle-to-infrastructure) na podporu bezpečné jízdy, stejně tak jako systémy usnadňující provoz kolon autobusů vč. přednostního odbavení na semaforech (PTPS5).
Design
Design autobusu staví na plastickém (stereoskopickém) tvarování, jímž se výrazně odlišuje od klasického šestistěnu běžných autobusů. Rovněž používá přední a zadní světla s LED zdroji. Autobus na vodíkové palivové články je díky výraznému designu okamžitě rozpoznatelný.
Toyota plánuje svůj koncepční model Sora představit veřejnosti během 45. ročníku Tokijského autosalonu 2017 v prostorách výstavního centra Tokyo Big Sight. Tématem letošního autosalonu, pořádaného od 25. října do 5. listopadu), je motto „Beyond the Motor“ (Za hranicemi motorů).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?