Toyota přichází s revolucí v hromadné dopravě. Autobus Sora je prostorný, výkonný a ekologický

Toyota Sora
Toyota Sora, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 20. října 2017 14:42
Sdílej:

Společnost Toyota Motor Corporation oznámila uvedení svého koncepčního autobusu Toyota „Sora“, poháněného palivovými články (FC Bus). Toyota plánuje, že v roce 2018 zahájí prodej sériové verze modelu založeného na uvedeném konceptu s tím, že ještě před Olympijskými a Paralympijskými hrami Tokio 2020 pravděpodobně připraví přes 100 autobusů Sora, určených zejména pro metropolitní oblast Tokia.

Vozidlo poskytující služby celé komunitěCílem Toyoty je vytvořit autobus pro svět a jeho obyvatele, šetrný k životnímu prostředí, schopný přispět komunitám i nad rámec své základní role, kterou je poskytování služeb mobility.

Systém pohonu TFCS (Toyota Fuel Cell System) na bázi palivových článků, vyvinutý pro vodíkový elektromobil Mirai (FCV), byl upraven tak, aby nabídl příkladné ekologické parametry, což znamená nulové provozní emise CO2 a jiných škodlivých látek. Autobus Sora je vybaven vysokokapacitním systémem externího napájení, který zajišťuje vysoký výkon i kapacitu dodávané elektrické energie (max. výkon 9 kW, elektrická kapacita 235 kWh), a může tak být využíván jako nouzový zdroj energie např. při přírodních katastrofách.

Univerzální design a funkčnost se zaměřením na člověka

Jelikož se předpokládá využití autobusu vysokým počtem osob, jejichž množství v různé době silně kolísá, věnovala Toyota velkou pozornost otázkám funkčnosti, bezpečnosti a pocitu bezpečí na palubě, s cílem zajistit pasažérům příjemné cestování, aby byli lidé motivováni využívat autobusovou dopravu pravidelně.

Horizontální sedadla s mechanizmem automatického sklápění

Autobus používá horizontální sedadla s mechanizmem automatického sklápění, čímž se uvolňuje více místa pro dětské kočárky nebo invalidní vozíky. Použité řešení znamená více místa pro běžné cestující v době, kdy tento prostor není pro kočárky nebo invalidní vozíky zapotřebí. Vyšší úroveň bezpečnosti díky funkci monitorování okolí autobusu 

Chodce a jízdní kola kolem autobusu rozpoznává osm kamer o vysokém rozlišení, namontovaných uvnitř i zvenčí vozidla. Tyto kamery monitorují okolí vozidla a upozorňují řidiče zvukem a obrazem na možná nebezpečí.

Vyšší úroveň bezpečnosti díky funkci řízení akcelerace

Funkce řízení akcelerace zamezuje náhlému zrychlování a umožňuje autobusu jemný rozjezd ze zastávky s ohledem na bezpečnost stojících pasažérů. Jelikož používaný systém pohonu nevyžaduje řazení, nedochází ani k žádným trhavým pohybům.

Snazší nastupování a vystupování díky funkci automatického řízení příjezdu

Funkce automatického řízení příjezdu detekuje vodicí čáru na povrchu vozovky a využívá podporu automatického řízení a zpomalování k zastavení autobusu s odstupem přibližně 3 až 6 cm od samotné zastávky a v rozsahu 10 cm před/za polohou autobusové zastávky. Uvedená funkce usnadňuje nastupování a vystupování cestujících s kočárky nebo uživatelů upoutaných na vozík.

Vyšší pohodlí s technologií ITS Connect

Kvalitu autobusové přepravy v otázkách funkčnosti, rychlosti, dochvilnosti a pohodlí zvyšuje technologie inteligentního dopravního systému (ITS Connect), využívající komunikaci mezi vozidly (vehicle-to-vehicle) a spolupráci mezi vozidly a infrastrukturou (vehicle-to-infrastructure) na podporu bezpečné jízdy, stejně tak jako systémy usnadňující provoz kolon autobusů vč. přednostního odbavení na semaforech (PTPS5).

Design

Design autobusu staví na plastickém (stereoskopickém) tvarování, jímž se výrazně odlišuje od klasického šestistěnu běžných autobusů. Rovněž používá přední a zadní světla s LED zdroji. Autobus na vodíkové palivové články je díky výraznému designu okamžitě rozpoznatelný. 

Toyota plánuje svůj koncepční model Sora představit veřejnosti během 45. ročníku Tokijského autosalonu 2017 v prostorách výstavního centra Tokyo Big Sight. Tématem letošního autosalonu, pořádaného od 25. října do 5. listopadu), je motto „Beyond the Motor“ (Za hranicemi motorů).

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.