Toyota přichází s revolucí v hromadné dopravě. Autobus Sora je prostorný, výkonný a ekologický

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 20. října 2017, 14:42 Google+

Společnost Toyota Motor Corporation oznámila uvedení svého koncepčního autobusu Toyota „Sora“, poháněného palivovými články (FC Bus). Toyota plánuje, že v roce 2018 zahájí prodej sériové verze modelu založeného na uvedeném konceptu s tím, že ještě před Olympijskými a Paralympijskými hrami Tokio 2020 pravděpodobně připraví přes 100 autobusů Sora, určených zejména pro metropolitní oblast Tokia.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Sora

Toyota Sora | foto: Toyota

Sdílejte článek

Vozidlo poskytující služby celé komunitě
Cílem Toyoty je vytvořit autobus pro svět a jeho obyvatele, šetrný k životnímu prostředí, schopný přispět komunitám i nad rámec své základní role, kterou je poskytování služeb mobility.

  • Systém pohonu TFCS (Toyota Fuel Cell System) na bázi palivových článků, vyvinutý pro vodíkový elektromobil Mirai (FCV), byl upraven tak, aby nabídl příkladné ekologické parametry, což znamená nulové provozní emise CO2 a jiných škodlivých látek.
  • Autobus Sora je vybaven vysokokapacitním systémem externího napájení, který zajišťuje vysoký výkon i kapacitu dodávané elektrické energie (max. výkon 9 kW, elektrická kapacita 235 kWh), a může tak být využíván jako nouzový zdroj energie např. při přírodních katastrofách.

Univerzální design a funkčnost se zaměřením na člověka

Jelikož se předpokládá využití autobusu vysokým počtem osob, jejichž množství v různé době silně kolísá, věnovala Toyota velkou pozornost otázkám funkčnosti, bezpečnosti a pocitu bezpečí na palubě, s cílem zajistit pasažérům příjemné cestování, aby byli lidé motivováni využívat autobusovou dopravu pravidelně.

Horizontální sedadla s mechanizmem automatického sklápění

Autobus používá horizontální sedadla s mechanizmem automatického sklápění, čímž se uvolňuje více místa pro dětské kočárky nebo invalidní vozíky. Použité řešení znamená více místa pro běžné cestující v době, kdy tento prostor není pro kočárky nebo invalidní vozíky zapotřebí.

Vyšší úroveň bezpečnosti díky funkci monitorování okolí autobusu 

Chodce a jízdní kola kolem autobusu rozpoznává osm kamer o vysokém rozlišení, namontovaných uvnitř i zvenčí vozidla. Tyto kamery monitorují okolí vozidla a upozorňují řidiče zvukem a obrazem na možná nebezpečí.

Vyšší úroveň bezpečnosti díky funkci řízení akcelerace

Funkce řízení akcelerace zamezuje náhlému zrychlování a umožňuje autobusu jemný rozjezd ze zastávky s ohledem na bezpečnost stojících pasažérů. Jelikož používaný systém pohonu nevyžaduje řazení, nedochází ani k žádným trhavým pohybům.

Snazší nastupování a vystupování díky funkci automatického řízení příjezdu

Funkce automatického řízení příjezdu detekuje vodicí čáru na povrchu vozovky a využívá podporu automatického řízení a zpomalování k zastavení autobusu s odstupem přibližně 3 až 6 cm od samotné zastávky a v rozsahu 10 cm před/za polohou autobusové zastávky. Uvedená funkce usnadňuje nastupování a vystupování cestujících s kočárky nebo uživatelů upoutaných na vozík.

Vyšší pohodlí s technologií ITS Connect

Kvalitu autobusové přepravy v otázkách funkčnosti, rychlosti, dochvilnosti a pohodlí zvyšuje technologie inteligentního dopravního systému (ITS Connect), využívající komunikaci mezi vozidly (vehicle-to-vehicle) a spolupráci mezi vozidly a infrastrukturou (vehicle-to-infrastructure) na podporu bezpečné jízdy, stejně tak jako systémy usnadňující provoz kolon autobusů vč. přednostního odbavení na semaforech (PTPS5).

Design

Design autobusu staví na plastickém (stereoskopickém) tvarování, jímž se výrazně odlišuje od klasického šestistěnu běžných autobusů. Rovněž používá přední a zadní světla s LED zdroji. Autobus na vodíkové palivové články je díky výraznému designu okamžitě rozpoznatelný. 

Toyota plánuje svůj koncepční model Sora představit veřejnosti během 45. ročníku Tokijského autosalonu 2017 v prostorách výstavního centra Tokyo Big Sight. Tématem letošního autosalonu, pořádaného od 25. října do 5. listopadu), je motto „Beyond the Motor“ (Za hranicemi motorů).

Vytisknout

Diskuze: Toyota přichází s revolucí v hromadné dopravě. Autobus Sora je prostorný, výkonný a ekologický

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici

Jak chce Volkswagen zařídit, aby těžké a vysoké ID.4 skvěle jezdilo? Kdekoliv...

Peugeot 2008 GT Line

Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

Sbarro Super Eight

Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

Peugeot 4008 a 5008

S čím se Peugeot pochlubí na autosalonu v Číně? My už to vime

Ford u nás nabídne špičkový Mustang Mach 1 s osmiválcem 5,0 l a manuální převodovkou za 1 649 900 Kč

Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

Výroba modelu ŠKODA OCTAVIA v Mladé Boleslavi

VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Může nám být na silnici mnohem příjemněji?

Toyota 2000 GT

Toyota 2000GT se prodala za pořádný balík. Proč by verze pro Bonda Coneryho změnila historii?

Přepracované Subaru BRZ dostalo opět atmosférický boxer s větším objemem a nižší těžiště

Světová premiéra dlouho očekávaného Subaru BRZ

Hyundai Tucson ADVENTURE

Test Hyundai Tucson ADVENTURE 1,6 CRDI DTC7, pro výlety jako stvořený

Honda e

Německým autem roku nečekaně cizinec. Čím přesvědčil porotu proti domácím premiantům?

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým plně funkčním žákovským vozem automobilky

Škoda Slavia nečekaně v Británii. Za volant usedli novináři. A výsledek?

Největší hybridní SUV Toyota Highlander přichází na český trh

V sedmimístném SUV Toyota Highlander králem. Navíc se terénu nebojí a spotřebou nešokuje

Škoda Enyaq iV se osvědčila jako ředitelský vůz při cyklistickém závodě La Vuelta kolem Španělska

Škoda Enyaq iV se osvědčila jako ředitelský vůz

Honda použila u nového Jazzu jako první ve třídě přední středový airbag

Honda Jazz e:HEV zářila při zpřísněných testech Euro NCAP

reklama

Doporučujeme

Mercedes-AMG G65 Final Edition

Mercedes se loučí s legendárním G-čkem. Poslední hold mu vzdá exkluzivní…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

  2. VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

  3. Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

  4. Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

  5. Toyota 2000GT se prodala za pořádný balík. Proč by verze pro Bonda Coneryho změnila historii?

  6. Světová premiéra dlouho očekávaného Subaru BRZ

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud