Nové armádní náklaďáky budou úplně jiné. GM prozradilo své velké plány

GM SURUS
GM SURUS, foto: General Motors
Antonín Marek , AutoRoad.cz 9. října 2017 16:55 | akt. 10. října 2017 09:24
Sdílej:

Kdykoliv se na trhu objeví nějakým způsobem převratná novinka, je to jen otázka několika hodin, než se o projekt začne zajímat armáda, nebo než se výrobce pokusí svůj výrobek armádně nabídnout. A jinak tomu není ani u zcela novýé nákladní platformy SURUS z produkce GM.

Se svým projektem SURUS, což je zkratka pro "Silent Utility Rover Universal Superstructure" se společnost GM vydala naproti budoucnosti dopravy a dost možná i armádních náklaďáků. Tento projekt je totiž  moderní nejen svým pohonným ústrojím využívajícím palivové články, ale také možností autonomního řízení. Díky své stavbě by navíc SURUS měl být schopen poskytnout mimořádné jízdní výkony jak na silnici, tak ve skutečném terénu. A to vše s takřka nulovým hlukem a nulovými emisemi.

Ačkoliv GM již uveřejnilo několik fotografií, oficiální premiéra se bude konat až v tomto týdnu na akci "Association of the United States Army", kde bude mít GM možnost oslovit jak zájemce z civilního sektoru, tak ze sektoru armádního, od které si jistě slibuje zajímavější možnosti.

Americká armáda se totiž nových pohonných systémů pro své stroje nebojí, ostatně není to tak dávno, co jsme vás informovali o testování nového Pick-upu Chevy Colorado ZH2, který byl také vybaven pohonem využívající palivové články. Ačkoliv ZH2 podléhá testování už poměrně dlouho, výsledky budou dostupné pro veřejnost nejdříve začátkem příštího roku.

Pojďme se ale vrátit k SURUSu, který podobně jako ZH2 využívá ke svému pohonu palivové články, díky čemuž je jeho provoz nejen ekologický, ale také takřka neslyšný a zanechává jen minimální tepelnou stopu. Jednotky vybavené tímto strojem by se tak mohly snadno dostat až na místo určení, aniž by je nepřítel zpozoroval.

Kromě toho však platforma SURUS nabízí dvě elektrické pohonné jednotky, pohon a natáčení všech kol, Li-Ion baterie, druhou generaci palivových článků a úložného vodíkového systému a také dojezd přesahující 400 mil na jedno natankování, tedy cca 644 kilometrů. Surus je navíc vybaven pokročilým a robustním podvozkem i pohonným systémem, díky čemuž zvládá pohyb na většině povrchů.

Jak už jsme výše avizovali, s nasazením SURUSu se počítá jak v armádním, tak v civilním sektoru. A zatímco v armádě by jeho úkoly mohly zahrnovat přepravu jednotek, materiálů či zraněných, v civilním sektoru by mohl SURUS posloužit v přístavech, na překladištích, jako pojízdná ošetřovna v zapadlých oblastech, nouzový generátor elektrické energie, atd.

Možností je takřka neomezené množství, takže nezbývá než počkat, jak se situace kolem celého konceptu GM SURUS vyvine.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.