Kdykoliv se na trhu objeví nějakým způsobem převratná novinka, je to jen otázka několika hodin, než se o projekt začne zajímat armáda, nebo než se výrobce pokusí svůj výrobek armádně nabídnout. A jinak tomu není ani u zcela novýé nákladní platformy SURUS z produkce GM.
Se svým projektem SURUS, což je zkratka pro "Silent Utility Rover Universal Superstructure" se společnost GM vydala naproti budoucnosti dopravy a dost možná i armádních náklaďáků. Tento projekt je totiž moderní nejen svým pohonným ústrojím využívajícím palivové články, ale také možností autonomního řízení. Díky své stavbě by navíc SURUS měl být schopen poskytnout mimořádné jízdní výkony jak na silnici, tak ve skutečném terénu. A to vše s takřka nulovým hlukem a nulovými emisemi.
Ačkoliv GM již uveřejnilo několik fotografií, oficiální premiéra se bude konat až v tomto týdnu na akci "Association of the United States Army", kde bude mít GM možnost oslovit jak zájemce z civilního sektoru, tak ze sektoru armádního, od které si jistě slibuje zajímavější možnosti.
Americká armáda se totiž nových pohonných systémů pro své stroje nebojí, ostatně není to tak dávno, co jsme vás informovali o testování nového Pick-upu Chevy Colorado ZH2, který byl také vybaven pohonem využívající palivové články. Ačkoliv ZH2 podléhá testování už poměrně dlouho, výsledky budou dostupné pro veřejnost nejdříve začátkem příštího roku.
Pojďme se ale vrátit k SURUSu, který podobně jako ZH2 využívá ke svému pohonu palivové články, díky čemuž je jeho provoz nejen ekologický, ale také takřka neslyšný a zanechává jen minimální tepelnou stopu. Jednotky vybavené tímto strojem by se tak mohly snadno dostat až na místo určení, aniž by je nepřítel zpozoroval.
Kromě toho však platforma SURUS nabízí dvě elektrické pohonné jednotky, pohon a natáčení všech kol, Li-Ion baterie, druhou generaci palivových článků a úložného vodíkového systému a také dojezd přesahující 400 mil na jedno natankování, tedy cca 644 kilometrů. Surus je navíc vybaven pokročilým a robustním podvozkem i pohonným systémem, díky čemuž zvládá pohyb na většině povrchů.
Jak už jsme výše avizovali, s nasazením SURUSu se počítá jak v armádním, tak v civilním sektoru. A zatímco v armádě by jeho úkoly mohly zahrnovat přepravu jednotek, materiálů či zraněných, v civilním sektoru by mohl SURUS posloužit v přístavech, na překladištích, jako pojízdná ošetřovna v zapadlých oblastech, nouzový generátor elektrické energie, atd.
Možností je takřka neomezené množství, takže nezbývá než počkat, jak se situace kolem celého konceptu GM SURUS vyvine.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?