Kdykoliv se na trhu objeví nějakým způsobem převratná novinka, je to jen otázka několika hodin, než se o projekt začne zajímat armáda, nebo než se výrobce pokusí svůj výrobek armádně nabídnout. A jinak tomu není ani u zcela novýé nákladní platformy SURUS z produkce GM.
Se svým projektem SURUS, což je zkratka pro "Silent Utility Rover Universal Superstructure" se společnost GM vydala naproti budoucnosti dopravy a dost možná i armádních náklaďáků. Tento projekt je totiž moderní nejen svým pohonným ústrojím využívajícím palivové články, ale také možností autonomního řízení. Díky své stavbě by navíc SURUS měl být schopen poskytnout mimořádné jízdní výkony jak na silnici, tak ve skutečném terénu. A to vše s takřka nulovým hlukem a nulovými emisemi.
Ačkoliv GM již uveřejnilo několik fotografií, oficiální premiéra se bude konat až v tomto týdnu na akci "Association of the United States Army", kde bude mít GM možnost oslovit jak zájemce z civilního sektoru, tak ze sektoru armádního, od které si jistě slibuje zajímavější možnosti.
Americká armáda se totiž nových pohonných systémů pro své stroje nebojí, ostatně není to tak dávno, co jsme vás informovali o testování nového Pick-upu Chevy Colorado ZH2, který byl také vybaven pohonem využívající palivové články. Ačkoliv ZH2 podléhá testování už poměrně dlouho, výsledky budou dostupné pro veřejnost nejdříve začátkem příštího roku.
Pojďme se ale vrátit k SURUSu, který podobně jako ZH2 využívá ke svému pohonu palivové články, díky čemuž je jeho provoz nejen ekologický, ale také takřka neslyšný a zanechává jen minimální tepelnou stopu. Jednotky vybavené tímto strojem by se tak mohly snadno dostat až na místo určení, aniž by je nepřítel zpozoroval.
Kromě toho však platforma SURUS nabízí dvě elektrické pohonné jednotky, pohon a natáčení všech kol, Li-Ion baterie, druhou generaci palivových článků a úložného vodíkového systému a také dojezd přesahující 400 mil na jedno natankování, tedy cca 644 kilometrů. Surus je navíc vybaven pokročilým a robustním podvozkem i pohonným systémem, díky čemuž zvládá pohyb na většině povrchů.
Jak už jsme výše avizovali, s nasazením SURUSu se počítá jak v armádním, tak v civilním sektoru. A zatímco v armádě by jeho úkoly mohly zahrnovat přepravu jednotek, materiálů či zraněných, v civilním sektoru by mohl SURUS posloužit v přístavech, na překladištích, jako pojízdná ošetřovna v zapadlých oblastech, nouzový generátor elektrické energie, atd.
Možností je takřka neomezené množství, takže nezbývá než počkat, jak se situace kolem celého konceptu GM SURUS vyvine.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.