S modelovou řadou Octavia je neodmyslitelně spjato několik derivátů, když tedy novou přední část se čtveřicí světlometů dostaly základní liftback a kombi, bylo jasné, že jí neunikne ani sportovní provedení RS. To navíc posílilo o deset koní a stává se tak nejrychlejší sériovou Octavií všech dob.
Zážehový dvoulitrový čtyřválec TSI o výkonu 169 kW (230 k) s točivým momentem 350 Nm. Tyto parametry nejsou pro Octavii RS novinkou, nějakou dobu je totiž nabízelo počtem kusů omezené provedení RS 230. K dispozici je motor se šestistupňovou manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG, dynamické parametry s ručním řazením jsou nepřekvapivě stejné jako u 230 – stovka za 6,7 sekundy a maximální rychlost 250 km/h. Nedivili bychom se, kdyby měl automat zrychlení za 6,8 sekundy a maximální rychlost 249 km/h. Co oproti RS 230 zamrzí, to je absence samosvorného diferenciálu.
Alternativou k benzínu nadále zůstává dvoulitrové TDI, naladěné na 135 kW (184 k) a 380 Nm. Zůstává rovněž možnost volby mezi pohonem přední nápravy a manuální nebo dvouspojkovou převodovkou, respektive pohonem všech kol se šestistupňovým DSG. Základní předokolka s manuálem umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a dostat se na maximálně 232 km/h.
Podvozek obou motorových variant je o 15 milimetrů nižší než u předchůdce, zároveň má také o 30 milimetrů širší rozchod kol. Ve výbavě se objevují elektromechanické řízení s variabilním převodem, volič jízdních režimů, stabilizační systém s funkcí XDS+ nebo adaptivní tlumiče. Volitelně Škoda nabízí umělý generátor zvuku, to kdyby náhodou standardní dvojice koncovek výfuku nevydávala požadovanou hlasitost.
Vizuálně se k výrazným nárazníkům a prahům předchůdce přidala čtveřice full-LED předních světlometů, vybavená diodami pro denní svícení. Onen nárazník má v porovnání s předfaceliftovým provedením o něco větší nasávací otvory a integrované LED mlhovky, vzadu pak zůstal černý difuzor. U zadních partií ještě zůstaneme, skupinové svítilny totiž nově svítí LED diodově, stejně jako osvětlení nad registrační značkou. Liftback i kombi celek dotvářejí decentním spoilerem a standardními 17palcovými koly (volitelně je možné mít 18- nebo 19palcové ráfky).
Uvnitř dominují sportovní sedadla s možností čalounění kompletně Alcantarou, multifunkční sportovní volant je pro změnu potažen perforovanou kůží. Z běžných motorových verzí pochází takzvané Simply Clever prvky, zastoupené například deštníkem umístěným pod sedadlem spolujezdce nebo vyjímatelnou LED svítilnou v zavazadlovém prostoru kombíku. Nic se nezměnilo v otázce multimediálních systémů, základem je Swing s 6,5palcovou obrazovkou a Apple konektivitou, příplatky se ale můžete dostat až k navigaci Columbus s 9,2palcovým displejem, připojením k internetu a WiFi hotspotem.
Bezpečnostní výbava byla rozšířena o asistent pro couvání s přívěsem, sledování mrtvého úhlu a monitorování provozu za vozidlem a vedle něj při couvání. Crew Protect Assist při hrozící nehodě zavře okna a střešní okno, předepne bezpečnostní pásy cestujících vpředu a spolupracuje s vylepšeným systémem Front Assist s funkcí nouzové brzdy a prediktivní ochranou chodců. Rozšířeny byly také funkce parkovacího asistentu. Do prodeje se posílené RS dostane na jaře příštího roku, v nejbližších hodinách a dnech se dá očekávat také představení omlazeného provedení Scout.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.