S modelovou řadou Octavia je neodmyslitelně spjato několik derivátů, když tedy novou přední část se čtveřicí světlometů dostaly základní liftback a kombi, bylo jasné, že jí neunikne ani sportovní provedení RS. To navíc posílilo o deset koní a stává se tak nejrychlejší sériovou Octavií všech dob.
Zážehový dvoulitrový čtyřválec TSI o výkonu 169 kW (230 k) s točivým momentem 350 Nm. Tyto parametry nejsou pro Octavii RS novinkou, nějakou dobu je totiž nabízelo počtem kusů omezené provedení RS 230. K dispozici je motor se šestistupňovou manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG, dynamické parametry s ručním řazením jsou nepřekvapivě stejné jako u 230 – stovka za 6,7 sekundy a maximální rychlost 250 km/h. Nedivili bychom se, kdyby měl automat zrychlení za 6,8 sekundy a maximální rychlost 249 km/h. Co oproti RS 230 zamrzí, to je absence samosvorného diferenciálu.
Alternativou k benzínu nadále zůstává dvoulitrové TDI, naladěné na 135 kW (184 k) a 380 Nm. Zůstává rovněž možnost volby mezi pohonem přední nápravy a manuální nebo dvouspojkovou převodovkou, respektive pohonem všech kol se šestistupňovým DSG. Základní předokolka s manuálem umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a dostat se na maximálně 232 km/h.
Podvozek obou motorových variant je o 15 milimetrů nižší než u předchůdce, zároveň má také o 30 milimetrů širší rozchod kol. Ve výbavě se objevují elektromechanické řízení s variabilním převodem, volič jízdních režimů, stabilizační systém s funkcí XDS+ nebo adaptivní tlumiče. Volitelně Škoda nabízí umělý generátor zvuku, to kdyby náhodou standardní dvojice koncovek výfuku nevydávala požadovanou hlasitost.
Vizuálně se k výrazným nárazníkům a prahům předchůdce přidala čtveřice full-LED předních světlometů, vybavená diodami pro denní svícení. Onen nárazník má v porovnání s předfaceliftovým provedením o něco větší nasávací otvory a integrované LED mlhovky, vzadu pak zůstal černý difuzor. U zadních partií ještě zůstaneme, skupinové svítilny totiž nově svítí LED diodově, stejně jako osvětlení nad registrační značkou. Liftback i kombi celek dotvářejí decentním spoilerem a standardními 17palcovými koly (volitelně je možné mít 18- nebo 19palcové ráfky).
Uvnitř dominují sportovní sedadla s možností čalounění kompletně Alcantarou, multifunkční sportovní volant je pro změnu potažen perforovanou kůží. Z běžných motorových verzí pochází takzvané Simply Clever prvky, zastoupené například deštníkem umístěným pod sedadlem spolujezdce nebo vyjímatelnou LED svítilnou v zavazadlovém prostoru kombíku. Nic se nezměnilo v otázce multimediálních systémů, základem je Swing s 6,5palcovou obrazovkou a Apple konektivitou, příplatky se ale můžete dostat až k navigaci Columbus s 9,2palcovým displejem, připojením k internetu a WiFi hotspotem.
Bezpečnostní výbava byla rozšířena o asistent pro couvání s přívěsem, sledování mrtvého úhlu a monitorování provozu za vozidlem a vedle něj při couvání. Crew Protect Assist při hrozící nehodě zavře okna a střešní okno, předepne bezpečnostní pásy cestujících vpředu a spolupracuje s vylepšeným systémem Front Assist s funkcí nouzové brzdy a prediktivní ochranou chodců. Rozšířeny byly také funkce parkovacího asistentu. Do prodeje se posílené RS dostane na jaře příštího roku, v nejbližších hodinách a dnech se dá očekávat také představení omlazeného provedení Scout.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?