Loni složilo BMW na Concorso d’Eleganza Villa d’Este poctu kupé 3.0 CSL. Koncept 3.0 CSL Hommage navíc zaznamenal takový úspěch, že vedl nejen k variantě v závodním kabátku, ale i dalšímu hold vzdávajícímu modelu. Už ze jména 2002 Hommage je přitom jasné, ke komu nový koncept patří.
BMW 2002 Turbo se objevilo poprvé v roce 1973 a stalo se nejen prvním přeplňovaným modelem mnichovské automobilky, ale také vůbec prvním sériovým vozem s přeplňovaným motorem v Evropě. To, že bylo úžasné ho řídit asi zmiňovat nemusím. Není se tedy co divit, že i v moderní historii se na toto auto vzpomíná, tím spíše, že dnes BMW na přeplňovaných motorech staví své portfolio.
Na základech jakého modelu je koncept 2002 Hommage postaven lze tak trochu odhadnout z tvaru karosérie. Kdo tipoval kupé M2, tipoval správně. Jednotlivé panely karosérie, ale i její detaily jsou však zcela svébytné a odkazující na tradici. Ostatně, tak tomu bylo i u 3.0 CSL Hommage. Typická je pro 2002 Turbo skloněná „žraločí“ příď a krátké převisy na obou koncích vozu. Hommage je tedy samozřejmě má také.
Jeden by mohl novinku označit jako auto dvou polovin. Zatímco ta vrchní je lakována matně šedým lakem a tvarována velice jemně a minimalisticky, spodní s lesklou barvou (v obou případech odstín Space Race Metal) a výraznými blatníky i nárazníky přidává na agresivitě. Ony svalnaté blatníky vyplňují dvacetipalcová vícepaprsková kola ve dvoubarevném provedení, evokující spolu se zlatými třmeny brzd závodní vozy minulosti.
Tvar blatníků zasahuje až do přední i zadní části vozu, které jsou jím vizuálně ohraničené. Chybět nemohou ledvinky s černým žebrováním, uprostřed navíc propojené, což je mimo jiné další odkaz na minulost. O tvarování do špičky již byla řeč a nutné není určitě zmiňovat ani vyboulenou kapotu motoru. Světla mají zlaté pozadí a ctitelé tradic jistě zaregistrují zakomponování blinkrů do horizontálně vedeného proužku z uhlíkových kompozitů, který obepíná celý vůz. Přední nárazník využívá velkého nasávacího otvoru i výrazného splitteru, spolu se zrcátkem řidiče pak rámeček nasávání zdobí typická mnichovská trikolóra.
V zadní části zaujmou především čtyři koncovky výfuku, umístěné v difuzoru z uhlíkových kompozitů. Samo BMW ale spíše upozorňuje na zadní svítilny, překryté černým panelem, u nichž vždy svítí pouze v daném okamžiku aktivní plocha. Logo automobilky není tradičně uprostřed víka kufru, ale vpravo od registrační značky, což je další z mnoha odkazů na původní model. Stejně jako BMW 3.0 CSL Hommage si i 2002 Hommage odbude premiéru na přehlídce Concorso d’Eleganza Villa d’Este.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.