BMW 2002 Turbo se vrací, poctu mu skládá koncept Hommage

BMW 2002 Hommage odkazuje na slavné kupé 2002 Turbo.
BMW 2002 Hommage odkazuje na slavné kupé 2002 Turbo., foto: BMW
ar6 21. května 2016 04:00
Sdílej:

Loni složilo BMW na Concorso d’Eleganza Villa d’Este poctu kupé 3.0 CSL. Koncept 3.0 CSL Hommage navíc zaznamenal takový úspěch, že vedl nejen k variantě v závodním kabátku, ale i dalšímu hold vzdávajícímu modelu. Už ze jména 2002 Hommage je přitom jasné, ke komu nový koncept patří.

BMW 2002 Turbo se objevilo poprvé v roce 1973 a stalo se nejen prvním přeplňovaným modelem mnichovské automobilky, ale také vůbec prvním sériovým vozem s přeplňovaným motorem v Evropě. To, že bylo úžasné ho řídit asi zmiňovat nemusím. Není se tedy co divit, že i v moderní historii se na toto auto vzpomíná, tím spíše, že dnes BMW na přeplňovaných motorech staví své portfolio.

Na základech jakého modelu je koncept 2002 Hommage postaven lze tak trochu odhadnout z tvaru karosérie. Kdo tipoval kupé M2, tipoval správně. Jednotlivé panely karosérie, ale i její detaily jsou však zcela svébytné a odkazující na tradici. Ostatně, tak tomu bylo i u 3.0 CSL Hommage. Typická je pro 2002 Turbo skloněná „žraločí“ příď a krátké převisy na obou koncích vozu. Hommage je tedy samozřejmě má také.

Jeden by mohl novinku označit jako auto dvou polovin. Zatímco ta vrchní je lakována matně šedým lakem a tvarována velice jemně a minimalisticky, spodní s lesklou barvou (v obou případech odstín Space Race Metal) a výraznými blatníky i nárazníky přidává na agresivitě. Ony svalnaté blatníky vyplňují dvacetipalcová vícepaprsková kola ve dvoubarevném provedení, evokující spolu se zlatými třmeny brzd závodní vozy minulosti.

Tvar blatníků zasahuje až do přední i zadní části vozu, které jsou jím vizuálně ohraničené. Chybět nemohou ledvinky s černým žebrováním, uprostřed navíc propojené, což je mimo jiné další odkaz na minulost. O tvarování do špičky již byla řeč a nutné není určitě zmiňovat ani vyboulenou kapotu motoru. Světla mají zlaté pozadí a ctitelé tradic jistě zaregistrují zakomponování blinkrů do horizontálně vedeného proužku z uhlíkových kompozitů, který obepíná celý vůz. Přední nárazník využívá velkého nasávacího otvoru i výrazného splitteru, spolu se zrcátkem řidiče pak rámeček nasávání zdobí typická mnichovská trikolóra.

V zadní části zaujmou především čtyři koncovky výfuku, umístěné v difuzoru z uhlíkových kompozitů. Samo BMW ale spíše upozorňuje na zadní svítilny, překryté černým panelem, u nichž vždy svítí pouze v daném okamžiku aktivní plocha. Logo automobilky není tradičně uprostřed víka kufru, ale vpravo od registrační značky, což je další z mnoha odkazů na původní model. Stejně jako BMW 3.0 CSL Hommage si i 2002 Hommage odbude premiéru na přehlídce Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.