Volkswagen Bora není Čechům neznámé jméno. Mezi lety 1998 a 2005 jej totiž nesl sedan na základech Golfu čtvrté generace, doplněný na vybraných trzích také o praktické kombi. Po návratu sedanu k označení Jetta ale Bora nezmizela. Přesunula se (mimo jiné) do Číny, kde je aktuálně nabízena tamní druhá generace. A ta prošla nedávno docela výrazným faceliftem.
Oficiálně nese Bora jméno New Bora a jejím technickým základem je Jetta páté generace. Pokud tedy čekáte platformu MQB, musíte si nechat zajít chuť. Bora má vpředu vzpěry MacPherson a vzadu torzní tyč. Jinak jde ale, i kvůli faceliftu, o velice moderně vypadající stroj. Zásadní změnou je nová přední část, obsahující nejen jiná světla (ve vyšších výbavových specifikacích s LED diodami denního svícení), ale především trojdimenzionální masku chladiče a přepracovaný nárazník. Auto už si tak nespletete s jiným modelem značky.
Vzadu jsou taktéž nová světla a stejně jako na druhém konci vozu už nečekejte vizuální příbuznost s jinými modely značky. Umístění poznávací značky se z nárazníku přesunulo doprostřed víka kufru, to tak dostalo také výraznější prolis. Škálu změn uzavírají jiný zadní nárazník a prahy dveří. Kvůli provedeným změnám je nová Bora celkově větší. Na délku má 4562 milimetrů, na šířku 1793 milimetrů a mezi nápravami je 2614 milimetrů. Jen výška klesla na 1468 milimetrů.
Nenechte se ale těmito rozměrovými změnami zmást, nejde o novou generaci, což mimo jiné prozrazuje již zmiňovaný technický základ. A částečně také interiér vozu. I když v něm naleznete nový volant, lepší infotainment s maximálně pětipalcovou obrazovkou nebo upravené ovladače nejdůležitějších funkcí, jejich rozvržení, ale také celková stylizace skutečnou povahu vozu rychle prozradí. Kufr pojme 490 litrů, což znamená nárůst o 40 litrů, vzadu je potom hodně místa pro nohy cestujících.
Zásadní změnu představuje zvýšený podíl vysokopevnostní oceli na konstrukci karosérie. Na kritických místech karosérie je rovněž použito laserové svařování, zvyšující celkovou tuhost vozu. Podvozek potom vykazuje větší míru komfortu, zatímco bezpečnější zastavení mají na starosti větší kotouče brzd. Pod kapotou se objevují dvě jednotky řady EA211. Atmosférická šestnáctistovka má 110 koní a 155 Nm, přičemž ji lze kombinovat s manuálním pětikvaltem nebo automatickou šestistupňovou převodovkou. Přeplňovaná čtrnáctistovka má 131 koní a 225 Nm a na vozovku přenáší v tomto případě výkon výhradně sedmistupňový dvouspojkový automat.
Ceník omlazené Bory startuje na 107 800 junanech a končí u cifry 153 800 juanů (cca 396 000 - 565 000 korun). Ve výbavě se přitom může objevit šest airbagů, čalounění kůží a semišem, automatická klimatizace, již zmíněný multimediální systém nebo parkovací senzory vpředu i vzadu.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?