Už notně přesluhující Aston Martin DB9 potřeboval náhradu jako sůl. Místo ní se mu ale pořád dostávalo více či méně výrazných faceliftů. Až letos v Ženevě odhalila britská automobilka model DB11, sedící na úplně nové platformě, kterou pohání dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec.
Vzhled karosérie jako by napovídal, že se chce DB11 úplně odstřihnout od svého předchůdce. Design vytvořil tým vedený Markem Reichmanem, jejichž cílem byla evidentně nová interpretace klasických prvků Aston Martinu. Proto tu máme širší masku chladiče, dlouhou přední kapotu s výraznými „boulemi“ nebo střechu se dvěma sloupky, protaženými až do zadní části. Vůbec poprvé bylo u britské automobilky použito denní svícení, zakomponované do hlavních LED světel. Hodně stylové jsou zadní reflektory, vizuálně „objímající“ poměrně výrazný spoiler. Sérii zajímavých řešení uzavírají nasávací otvory Curlicue v předních blatnících, pomáhající usměrňovat vzduch od předních kol. Ta (stajně jako vzadu) mají dvacet palců a pneumatiky Bridgestone.
Na rozdíl od mnohých dalších supersportů, jejichž premiéru hostilo ženevské Palexpo, je DB11 uvnitř nečekaně luxusní. Znamená to mimo jiné osmipalcovou obrazovku multimediálního systému s vylepšenou navigací a dvanáctipalcovou TFT obrazovku místo přístrojového panelu. Operování s infotainmentem je možné přes sdružený otočný ovladač, za příplatek bude dostupný touchpad nebo ovládání gesty. Volant s netradičním tvarem v sobě ukrývá vedle voliče jízdních režimů také páčky řazení automatické převodovky. Oproti předchůdci bude uvnitř více místa, v řeči čísel to znamená 10 milimetrů navíc pro hlavy cestujících vpředu a 54 milimetrů pro hlavy, respektive 87 milimetrů pro kolena, cestujících vzadu (konfigurace kabiny je oficiálně 2+2). Kufr pojme 270 litrů.
Pod kabátkem se ukrývá zcela nová platforma, využívající především hliník. DB11 kvůli ní měří 4739 milimetrů na délku, 2060 milimetrů na šířku a jen 1279 milimetrů na výšku. Rozvor byl prodloužen o 65 milimetrů, což dovolilo posunout dvanáctiválec více dozadu a zlepšit tak rozložení hmotnosti do poměru 51:49. Onen motor má objem 5.2 litru, dvě turbodmychadla a byl vyvinut vlastními silami. Celkem má V12 608 koní a 700 Nm, což ve spojení s osmistupňovým automatem ZF a pohonem zadních kol stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a maximální rychlosti 322 km/h.
Automatu pomáhá s přenosem výkonu mechanický samosvor s aktivním vektorováním točivého momentu. Druhé řešení přitom slaví ve vozech Aston Martinu premiéru. Ústupkem emisním limitům je instalace systému stop & start a deaktivace až poloviny válců, na papíře je tak DB11 o 20 procent úspornější než DB9. Hodně se pracovalo na naladění podvozku, řízení a elektroniky. Tuto oblast měl na starosti bývalý zaměstnanec Lotusu Matt Becker, což už je samo o sobě zárukou jisté kvality. O voliči jízdních jízdních režimů na volantu s módy GT, Sport a Sport Plus již byla řeč, každý z nich přitom upravuje odezvu motoru, převodovky, elektrického posilovače řízení nebo vektorování točivého momentu. Jiným tlačítkem lze pro změnu nastavit tuhost tlumičů Bilstein.
Z aerodynamického hlediska je nejdůležitější řešení AeroBlade, využívající obtékající vzduch jako „virtuální“ spoiler, čímž dochází ke zvýšení stability zadní části vozu. V opravdu vysokých rychlostech pak pomáhá aktivní spoiler, vysouvající se z víka kufru. Moderní elektronické „hračky“ zastupují třeba bezklíčkový vstup a startování, panoramatický kamerový systém nebo elektricky stavitelný sloupek řízení. Cena DB11 začíná na 154 900 librách (cca 5,4 milionu korun).
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.