Ve více než stoleté historii ještě Maserati nepředstavilo žádné sériové SUV. Změna nastala před několika dny s modelem Levante. To rozhodně nebude trhat rekordy v akceleraci nebo maximální rychlosti, stylu a luxusu má ale pořád na rozdávání.
První fotografie z poloviny února nabídly pohled na velmi povedenou přední část s výraznou maskou chladiče a úzkými světlomety, a naopak lehce diskutabilní zadní partie, které z určitých úhlů mohou připomínat Porsche Cayenne. Tato charakteristika samozřejmě za pár týdnů nezmizela, živě ale vůz vypadá hodně zajímavě a celkem dobře doplňuje zavedené modely Ghibli, Quattroporte, GranCabrio a GranCoupé. Typická je především dlouhá kapota a tři nasávací otvory v předních blatnících. Zajímavý je koeficient odporu vzduchu cx = 0,31.
Délku 5003 milimetrů by autu hádal z fotek asi jen málokdo. Stejné je to se šířkou 1968 milimetrů a výškou 1679 milimetrů. Protože je ale Levante tím nepraktičtějším sériovým Maserati, bude potenciální zákazníky nejvíce zajímat rozvor náprav s délkou 3004 milimetrů. Zavazadlový prostor pojme v základní konfiguraci celkem 580 litrů, Italové navíc upozorňují na některá specifická řešení, usnadňující každodenní život s autem. V příplatkové výbavě budou rovněž střešní nosiče v několika různých designech nebo tažné zařízení.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Maserati Levante BMW X6 M-B GLE Coupé Porsche Cayenne Délka: 5003 mm 4909 mm 4900 mm 4855 mm Šířka: 1968 mm 1989 mm 2003 mm 1939 mm Výška: 1679 mm 1702 mm 1699 mm 1705 mm Rozvor: 3004 mm 2933 mm 2915 mm 2895 mm Kufr: 580 l 580/1525 l 650/1720 l 670/1780 lInteriér je všechno, jenom ne nudný a obyčejný. Zvláště potom při výběru červené kůže v kombinaci s černou středovou konzolí a karbonovými dekoračními plochami. Ve vrchní části palubní desky nechybí analogové hodiny s modrým ciferníkem, jen o něco málo níže je 8,4palcová dotyková obrazovka multimediálního systému, jejíž ovládání zajišťuje také otočný ovladač na středovém tunelu. Tam byste marně hledali páku ruční brzdy, místo ní je pouze tlačítko. Před sportovním volantem je dvojice analogových budíků, mezi nimiž „trůní“ obrazovka palubního počítače. Vedle prémiové kůže dokáže Maserati nabídnout například také čalounění hedvábím Ermenegildo Zegna, obložení kabiny může být například ze dřeva.
Podkovek má vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvkové zavěšení, už v základu jsou elektronicky ovládané tlumiče a vzduchové odpružení s celkem šesti režimy nastavení (nejvyšší poloha se hodí do terénu, nejnižší pro změnu ke sportovním výkonům). Váha je rozdělena mezi nápravy v poměru 50:50, což mimo jiné dovolilo umístit těžiště nejníže v celém segmentu. Na výběr budou varianty Levante, Levante S a Levante Diesel, přičemž ve všech třech případech dostanete mechanický samosvor na zadní nápravě, pohon všech kol Q4 a osmistupňový automat se systémem Stop & Start.
Nejslabší Levante Diesel má pod kapotou třílitrový šestiválec o výkonu 275 koní a točivém momentu 600 Nm, s nimiž akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy, rozjede se na 230 km/h a spotřebuje 7,2 l/100 km. Levante s dvakrát přeplňovaným třílitrovým šestiválcem má 350 koní a 500 Nm, zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 6 sekund, maximální rychlost je 251 km/h a průměrná spotřeba se pohybuje kolem 10,7 l/100 km. Konečně nejsilnější Levante S má stejný motor jako Levante, jen naladěný na 430 koní a 580 Nm, stačících ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, maximální rychlosti 264 km/h a průměrné spotřebě 10,9 l/100 km. V budoucnu se dostane na plug-in hybridní ústrojí z Chrysleru Pacifica, obsahující 3.6litrový šestiválec Pentastar a lithium-iontové akumulátory s kapacitou 16 kWh.
Z bezpečnostních prvků nebudou chybět adaptivní tempomat, přednárazový systém, varování při opuštění jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo panoramatický kamerový systém. Alespoň tedy na pohled budou zajímavější balíčky Luxury a Sport. Výrobu zajišťuje turínská továrna Mirafiori, první vyrobený kousek vyjede z jejich bran na jaře. Ceny startují v sousedním Německu na 70 500 eurech (cca 1 906 000 korun) za Levante Diesel, respektive na 88 000 eurech (cca 2 379 000 korun) za Levante S. Slabší benzínové provedení zatím není v nabídce.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.