Jméno Town & Country je již od konce osmdesátých let neodmyslitelně spjato s velkým MPV značky Chrysler. Každá éra však jednou končí a nová generace jednoho ze zakladatelů segmentu ponese jméno Pacifica. To taky není úplnou novinkou, jelikož se takto jmenoval už nepříliš úspěšný crossover z let 2004 až 2008. Bude tedy velkoprostorový model trefou do černého?
Jestliže jsme byli u Town & Country zvyklí na krabicovitý tvar karosérie, bude nováček se svými čtyřmi sty hodinami ve větrném tunelu velkým překvapením. Pořád sice hraje prim praktičnost, krása už ale není jen jakousi podřadnou veličinou. Celková stylizace připomíná dříve představený sedan 200, na nějž asi nejvíce upozorňuje několika oblinami zdobená přední část. Maska chladiče (odlišná pro benzínové a hybridní verze) tak plynule navazuje na hlavní světlomety, příplatkové LED mlhovky jsou s nasávacím otvorem propojeny stříbrnou linkou. Z profilu zaujme především negativně skloněný D-sloupek a chromovaný rám kolem oken. Zadní LED světla vizuálně vytváří jeden celek s oknem, sportovní punc dodává maličký spoiler na víku kufru. Na výběr bude celkem deset laků karosérie, litá kola mají 17, 18 nebo 20 palců.
Pod karosérií je nová platforma koncernu FCA pro velkoprostorová vozidla se vzpěrami MacPherson vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu, jež, v souladu s dalšími díly, zajistila úsporu více než 136 kilogramů. Nejlehčí Pacifica tak váží 1964 kilogramů a to i navzdory faktu, že vnější rozměry jsou prakticky stejné jako u předchůdce. Zachována zůstala také pověstná variabilita až osmimístného interiéru, včetně systému sklápění sedadel do podlahy, s označením Stow 'n Go, pro druhou a třetí řadu. Během několika okamžiků tak lze do auta naložit až 3978 litrů nákladu. Nechybí ani tradiční porovnávání s konkurencí, takže nový Chrysler má nejvíce místa pro nohy cestujících vpředu a také vůbec největší prostor ve třetí řadě sedadel. Po celé kabině je pak rozmístěno velké množství úložných prostorů, poliček či praktických háčků včetně boxu mezi předními sedadly, který obsahuje speciálně navržené přihrádky pro drobnou elektroniku. Přístup k tak bohatému prostoru probíhá přes dvojici bočních posuvných dveří, jež lze ovládat i bezdotykově. Stačí mít u sebe klíč a kopnout do vymezeného prostoru pod autem. Totéž platí i pro víko zavazadlového prostoru.
Pracoviště řidiče zaznamenalo mezigeneračně obrovský posun, což je vidět nejen na jeho rozvržení, ale údajně to poznáme také při kontaktu s jednotlivými materiály. K dispozici bude celkem pět různých barevných kombinací palubní desky a výplní dveří, hlavním prvkem je nicméně multimediální systém Uconnect s pěti- nebo 8,4palcovou dotykovou obrazovkou. Přístrojová deska kombinuje analogové budíky se sedmipalcovým displejem, v hybridní verzi se na něm zobrazuje třeba stav nabití akumulátoru. Za příplatek bude dostupná trojdílná panoramatická střecha, zábavní systém pro druhou řadu sedadel se dvěma desetipalcovými obrazovkami nebo audio Harman Kardon s dvaceti reproduktory.
O pohon se budou od začátku starat dvě jednotky. Konvečnější volbou bude 3.6litrový šestiválec Pentastar o výkonu 291 koní s točivým momentem 355 Nm, který má oproti předchůdci přepracované časování ventilů, recirkulaci ochlazených výfukových plynů a především kompresní poměr zvýšený na 11,3:1. O přenos výkonu na silnici se stará devítistupňový automat, přičemž klasický volič nahradil kruhový ovladač e-shift. Ekology vítanější bude plug-in hybridní provedení, užívající stejný šestiválec jako konvenční Pacifica, jen s výkonem 251 koní a točivým momentem 312 Nm. O přísun elektrické energie se starají lithium-iontové akumulátory o kapacitě 16 kWh, které jsou umístěné pod podlahou druhé řady sedadel, s nimiž ujede Pacifica Hybrid 48 kilometrů bez jakýchkoliv emisí. Nabití z 240 V zásuvky zabere jen dvě hodiny. Jelikož hodně majitelů předchůdce jezdilo hlavně po městě, chlubí se Chrysler kombinovanou spotřebou jen 2,94 l/100 km právě v tomto prostředí. Přenos výkonu na vozovku má na starosti automat s elektronicky měnitelným převodem, do nějž jsou integrovány dva elektromotory, přičemž oba jsou schopny roztáčet kola tohoto MPV.
Bezpečnostní výbava obsahuje více než 100 standardních nebo příplatkových položek, mezi nimiž nechybí panoramatický kamerový systém, adaptivní tempomat, přednárazový systém, varování při opuštění jízdního pruhu nebo parkovací asistent. Celkem se v nabídce objeví šest výbavových linií pro běžný model a dvě pro plug-in hybrid. Prodej se rozběhne letos na jaře, respektive ve druhé polovině roku, pokud máte zájem o ekologické provedení.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.