Mohl Mercedes-Benz třídy E při své oficiální premiéře vůbec něčím překvapit? Únik v průběhu minulého týdne odhalil, minimálně po vzhledové stránce, vše důležité. Naštěstí si trojcípá hvězda schovala do Detroitu několik trumfů. Třeba volant s dotykovými ovladači.
Překvapivost vnějších tvarů byla nakousnuta hned v úvodu, pravdou ale je, že i kdyby k úniku nedošlo, překvapilo by fanouška značky máloco. Třída E totiž do puntíku kombinuje větší třídu S a naopak menší třídu C, což znamená skoro stejný tvar světlometů, masky chladiče nebo víka kufru. Samotná automobilka upozorňuje například na linii střechy, připomínající kupé, mnohem zajímavější ale nakonec budou full-LED přední světlomety, přičemž každý reflektor se skládá z 84 diod. Podobně jako u odcházející generace budou k dispozici dva designy masky chladiče – linie Exclusive má tři lamely a logo samostatně na kapotě, linie Avantgarde a AMG mají jen dvě lamely a uprostřed masky velkou hvězdu. Mimo masky se jednotlivé verze od sebe liší i v dalších detailech. Vzadu je kromě světel ve stylu třídy S především výrazná chromovaná lišta, dodávající vozu punc luxusu.
Jestliže zvenku si třída E na „eSko“ jen hraje, uvnitř vlajkovou lodí skutečně je. Místa tady možná, při rozvoru náprav 2939 milimetrů, není tolik, ale palubní deska jako by limuzíně z oka vypadla. Nutno však přiznat, že se tak stane jen tehdy, pokud si připlatíte za dvě obrazovky o velikosti 12,3 palce, suplující multimediální systém (ovládá se prostřednictvím touchpadu nebo hlasu) a kapličku přístrojů, umístěné pod jedno sklo. V základu ale ještě stále zůstávají analogové budíky. Středové konzoli dále dominují čtyři kruhové výdechy ventilace, malé analogové hodiny a několik kolébkových přepínačů. Zajímavý je volant s dotykovými plochami pro ovládání multimediálního systému. Podle Mercedesu má toto řešení udržet řidiče soustředěného na řízení. Materiálům dominuje prvotřídní kůže a dřevo, celkově je pak kabina laděna především do několika odstínů hnědé, popřípadě béžové a černé. Špičková jsou rovněž sedadla s unikátním tvarováním, které odpovídá zvolené výbavové linii. Zajímavou novinkou je vyhřívání loketní opěrky ve dveřích a na středovém tunelu. Na závěr prohlídky interiéru nesmí chybět zmínka o ambientním LED osvětlení v 64 barvách a audiosystému Burmester s prostorovým zvukem a 23 reproduktory.
Při vstupu 4923 milimetru dlouhé třídy E na trh budou k dispozici jen dvě motorové varianty. Zážehový dvoulitrový čtyřválec v útrobách modelu E 200 produkuje 184 koní a 300 Nm, vznětový dvoulitrový čtyřválec po kapotou E 220 d má 195 koní a 400 Nm, přičemž normovaná spotřeba je jen 3,9 l/100 km (této hodnotě pomáhá koeficient odporu vzduchu cx = 0,23 i aktivní maska chladiče). Oba motory mají standardně devítistupňový automat 9G-Tronic. V průběhu roku se ke čtyřválcům přidá zážehový šestiválec E 400 4Matic s výkonem 333 koní, točivým momentem 480 Nm a pohonem všech kol, třilitrový vznětový šestiválec E 350 d do výkonu 258 koní s točivým momentem 620 Nm a plug-in hybrid E 350 e se systémovým výkonem 279 koní a točivým momentem 600 Nm, jehož akumulátory mu umožňují elektrický dojezd 30 kilometrů. Také tyto motory dostanou devítistupňovou automatickou převodovku. Kompletní paleta pak bude dále čítat čtyřválcový turbodiesel o výkonu 150 koní a zážehové čtyřválce s až 245 koňmi.
Standardem se stane ocelové odpružení, po němž ale moc zákazníků, troufáme si tvrdit, nesáhne. V nabídce totiž budou hned tři typy adaptivního odpružení – standardní komfortní, komfortní se sportovní charakteristikou a o 15 milimetrů sníženou výškou pro linii Avantgarde a o 15 milimetrů snížené sportovní v kombinaci s adaptivními tlumiči. Třešničkou na dortu je vzduchový podvozek Air Body Control, spolupracující s voličem Dynamic Select, obsahující režimy Comfort, Eco, Sport, Sport+ a Individual.
Bezpečnost má na starosti řada pokrokových asistentů, přičemž v základu každého prodaného vozu se objeví automatický brzdový systém, hlídání bdělosti řidiče a asistent pro jízdu při silném bočním větru. Mezi příplatky najdeme přednárazový systém, detekci chodců, sledování mrtvého úhlu, udržování v jízdním pruhu, komunikaci s dalšími vozy na základě mobilní aplikace nebo parkovací asistent, umožňující ovládat auto i na dálku prostřednictvím aplikace pro chytré telefony. Specialitou je systém Drive Pilot, což je zatím poslední verze autopilota trojcípé hvězdy, který umí sám jet za ostatními auty až do rychlosti 210 km/h. Řidič vůbec nemusí ovládat plynový nebo brzdový pedál, s řízením mu také z velké části pomáhá elektronika. Do 130 km/h rozezná Mercedes špatně čitelné vodorovné dopravní značky, poradí si dokonce i tehdy, pokud na silnici žádné není. Díky „chytrému“ omezovači rychlosti také dokáže vůz sám snížit rychlost při detekci příslušné dopravní značky nebo ve chvíli, kdy je informace o rychlostním limitu obsažena v navigačním systému.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.