Německo s Norskem vybudují potrubí na přepravu vodíku

Lukáš Suchý / AutoRoad.cz, 25. ledna 2023, 09:26 Google+

Německo se opět přiblížilo k dlouhodobé ekologičtější náhradě za ruský zemní plyn a uhlí. Německá energetická společnost RWE s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva, uvedla to CNN.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Mirai

Toyota Mirai | foto: Toyota

Sdílejte článek

Dohoda je součástí německé snahy do roku 2030 postupně vyřadit všechny uhelné elektrárny a dekarbonizovat celé energetické odvětví. Od Ruské invaze na Ukrajinu se Berlín zásadně odklání od ruských dodávek energií a potřebuje tak najít spolehlivé alternativní dodavatele.

Elektrárny ve společném vlastnictví firem RWE a Equinor budou zpočátku využívat zemní plyn původem z Norska a následně přejdou na takzvaný modrý vodík taktéž vyráběný v Norsku za použití zemního plynu a dodávaný prostřednictvím podvodního potrubí, uvedly obě společnosti.

Přes 95 procent oxidu uhličitého produkovaného při výrobě vodíku se bude zachytávat a ukládat pod mořské dno, doplnili zástupci firem. Equinor má v plánu do roku 2030 zajistit kapacitu pro výrobu takzvaného modrého vodíku v objemu 2 GW.

img-responsive

Toyota vvyvíjí vodíkový Hilux | foto: Toyota

Cílem je zelený vodík

Konečným cílem je produkovat takzvaný zelený vodík za použití obnovitelné energie vyráběné v pobřežních větrných farmách, uvedly firmy bez uvedení konkrétního cílového data.

Cílem Evropské unie je do roku 2030 zajistit prostředky k výrobě obnovitelného vodíku o celkové kapacitě 40 GW.

„Je zde naléhavá potřeba urychlit vodíkovou ekonomiku. Pro začátek to může být modrý vodík ve velkých objemech s následným přechodem k dodávkám zeleného vodíku,“ uvedl generální ředitel RWE Markus Krebber.

Společnosti neuvedly, kolik elektráren mají v plánu postavit ani jak vysoké společné investice budou. Podle oficiálních statistik EU je dnes Norsko největším evropským dodavatelem zemního plynu. Od doby, kdy Rusko začalo prudce snižovat vývoz do EU v odplatě vůči evropským sankcím v souvislosti s válkou na Ukrajině, zvýšila skandinávská země vlastní export do EU, aby prázdné místo pomohla vyplnit.

img-responsive

Toyota Mirai - plnění vodíkové nádrže netrvá o mnoho déle, než u spalovacích motorů | foto: Toyota

Více obnovitelných energií

„Uprostřed energetické krize vnímáme, jak důležité je Norsko v roli spolehlivého dodavatele plynu do Evropy, ale současně vidíme, jak zásadní je rychleji přejít na více obnovitelných energií,“ uvedl podle Reuters norský premiér Jonas Gahr Stoere.

Těsně předtím, než Rusko koncem února vtrhlo na Ukrajinu, ustoupilo Německo od plánovaného spuštění plynovodu Nord Stream 2, vybudovaného společností Gazprom s cílem dodávat až 55 mld. m3 zemního plynu ročně, což je více než polovina německé roční spotřeby.

V následujících měsících pak Rusko zásadně přiškrtilo dodávky zemního plynu prostřednictvím plynovou Nord Stream 1. V srpnu byl tento plynovod odstaven úplně kvůli opravám. A jeho provoz již nebyl obnoven.

img-responsive

Toyota vvyvíjí vodíkový Hilux | foto: Toyota

Na vodík sází i Toyota

Vodík je už teď všeobecně považován za energetickou alternativu pro budoucnost, mimo jiné i v dopravě. Automobilka Toyota na vodík sází jako na palivo velmi brzké budoucnosti. Nedávno uvedla na trh druhou generaci auta na vodík, Toyotu Mirai. V Česku se zatím prodalo 10 kusů. Chystá se zde také výstavba prvních veřejných vodíkových čerpacích stanic.

img-responsive

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

Vytisknout

Diskuze: Německo s Norskem vybudují potrubí na přepravu vodíku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Toyota Yaris GR

Toyota znovu nejvyhledávanější automobilovou značkou

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud