Německo se opět přiblížilo k dlouhodobé ekologičtější náhradě za ruský zemní plyn a uhlí. Německá energetická společnost RWE s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva, uvedla to CNN.
Dohoda je součástí německé snahy do roku 2030 postupně vyřadit všechny uhelné elektrárny a dekarbonizovat celé energetické odvětví. Od Ruské invaze na Ukrajinu se Berlín zásadně odklání od ruských dodávek energií a potřebuje tak najít spolehlivé alternativní dodavatele.
Elektrárny ve společném vlastnictví firem RWE a Equinor budou zpočátku využívat zemní plyn původem z Norska a následně přejdou na takzvaný modrý vodík taktéž vyráběný v Norsku za použití zemního plynu a dodávaný prostřednictvím podvodního potrubí, uvedly obě společnosti.
Přes 95 procent oxidu uhličitého produkovaného při výrobě vodíku se bude zachytávat a ukládat pod mořské dno, doplnili zástupci firem. Equinor má v plánu do roku 2030 zajistit kapacitu pro výrobu takzvaného modrého vodíku v objemu 2 GW.
Cílem je zelený vodík
Konečným cílem je produkovat takzvaný zelený vodík za použití obnovitelné energie vyráběné v pobřežních větrných farmách, uvedly firmy bez uvedení konkrétního cílového data.
Cílem Evropské unie je do roku 2030 zajistit prostředky k výrobě obnovitelného vodíku o celkové kapacitě 40 GW.
„Je zde naléhavá potřeba urychlit vodíkovou ekonomiku. Pro začátek to může být modrý vodík ve velkých objemech s následným přechodem k dodávkám zeleného vodíku,“ uvedl generální ředitel RWE Markus Krebber.
Společnosti neuvedly, kolik elektráren mají v plánu postavit ani jak vysoké společné investice budou. Podle oficiálních statistik EU je dnes Norsko největším evropským dodavatelem zemního plynu. Od doby, kdy Rusko začalo prudce snižovat vývoz do EU v odplatě vůči evropským sankcím v souvislosti s válkou na Ukrajině, zvýšila skandinávská země vlastní export do EU, aby prázdné místo pomohla vyplnit.
Více obnovitelných energií
„Uprostřed energetické krize vnímáme, jak důležité je Norsko v roli spolehlivého dodavatele plynu do Evropy, ale současně vidíme, jak zásadní je rychleji přejít na více obnovitelných energií,“ uvedl podle Reuters norský premiér Jonas Gahr Stoere.
Těsně předtím, než Rusko koncem února vtrhlo na Ukrajinu, ustoupilo Německo od plánovaného spuštění plynovodu Nord Stream 2, vybudovaného společností Gazprom s cílem dodávat až 55 mld. m3 zemního plynu ročně, což je více než polovina německé roční spotřeby.
V následujících měsících pak Rusko zásadně přiškrtilo dodávky zemního plynu prostřednictvím plynovou Nord Stream 1. V srpnu byl tento plynovod odstaven úplně kvůli opravám. A jeho provoz již nebyl obnoven.
Na vodík sází i Toyota
Vodík je už teď všeobecně považován za energetickou alternativu pro budoucnost, mimo jiné i v dopravě. Automobilka Toyota na vodík sází jako na palivo velmi brzké budoucnosti. Nedávno uvedla na trh druhou generaci auta na vodík, Toyotu Mirai. V Česku se zatím prodalo 10 kusů. Chystá se zde také výstavba prvních veřejných vodíkových čerpacích stanic.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?