Aston Martin končí s výrobou V12 Vantage. Jako finále si pro zákazníky připravil limitovanou edici nejrychlejšího a nejvýkonnějšího Vantage, jaký byl kdy vyroben.
Pod dlouhou karbonovou kapotou kupé je twin-turbo V12 o objemu 5,2 litru, který vyvine výkon ohromných 690 koní. Díky němu a snížené hmotnosti dokáže Aston Martin zrychlit z 0 na 96 km/h (0-60 MPH) jen za 3,4 sekundy a maximální dosažitelná rychlost je 322 km/h.
Pojďme se podívat na úpravy:
Snížení hmotnosti:
Řada opatření na snížení hmotnosti dává novému Vantage poměr výkonu a hmotnosti 390 koní na tunu, což je o 20 % více než u standardního modelu.
K dosažení tohoto čísla byl vůz vybaven řadou komponentů z uhlíkových vláken včetně kapoty, předního nárazníku, předních blatníků a bočních prahů. Spojuje je kompozitový zadní nárazník a víko kufru, odlehčená baterie a zakázkový výfukový systém s centrálně umístěnými koncovkami.
Převodovka:
Nová limitovaná verze je k dispozici s osmistupňovým automatem, který obsahuje prvky z V12 Speedster a Vantage F1 Edition. Tato převodovka má speciální nastavení, které zkracuje časy řazení. Dle vyjádření z Aston Martinu je tato převodovka pokročilejší než dvouspojková.
Podvozek:
Vůz dostal nové odpružení s adaptivním tlumením, které pomáhá poskytovat „skvělé ovládání“.
Změny zahrnují nová pouzdra a také tužší pružiny (50 % vpředu a 40 % vzadu). K nim se připojují nové stabilizátory, které jsou o 5 % tužší vpředu a o 41 % měkčí vzadu. Zadní odpružení má přídavné pružiny, které jsou méně tuhé než hlavní pružiny, což by mělo zlepšit jízdní komfort v běžných podmínkách bez kompromisů v ovladatelnosti. Tuhost karoserie vzrostla o 8 % a boční tuhost o 6,7 %. Zvýšená tuhost byla dosažena přidáním vzpěry zadního zavěšení a vzpěry palivové nádrže.
Mezi další vlastnosti patří samosvorný diferenciál a překalibrovaný systém řízení, který poskytuje lepší odezvu. Aston Martin V12 Vantage je vybaven karbon-keramickým brzdovým systémem, který snižuje hmotnost oproti standardním brzdám o ohromných 23 kg neodpružené hmotnosti a je odolný vůči vadnutí při teplotách až 800 stupňů. Využívá šestipístkové třmeny s kotouči o průměru 410 mm vpředu a čtyřpístkové třmeny s kotouči o průměru 360 mm vzadu.
Design:
Vůz má o 25 % větší mřížku chladiče pro lepší přívod vzduchu. Spojuje ho výrazný přední splitter a větrací otvory v kapotě. Můžete si také všimnout širokého bodykitu a masivního zadního křídla, které přispívá k maximálnímu přítlaku až 200 kg. I přesto že je křídlo funkční, nemusí se líbit každému, a tak Aston Martin nechá kupce, aby si sami zvolili, zda ho chtějí, či nikoliv. Vzhled dotvářejí 21palcová matně černá kola. Zákazníci si mohou objednat i sadu o 8 kg lehčích ráfků.
Seznam volitelných doplňků zahrnuje lakované třmeny, tónovaná zadní světla a tmavé koncovky výfuku. Zákazníci, kteří hledají jedinečnější vzhled, se mohou obrátit na Q by Aston Martin. Služba personalizace nabídne „jasnou exteriérovou grafiku a nátěry“ a také barevné laky pro exponované karbonové díly v zelené, modré nebo červené barvě.
Pokud se vám tento Aston Martin V12 Vantage líbí, pak vás musím zklamat. Všech 333 kusů z limitované edice již našlo své kupce. Ti se dočkají dodání svého Aston Martinu v druhém čtvrtletí tohoto roku.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.