Škoda Slavia je již druhý vůz určený pro indický trh, který česká automobilka představuje v rámci projektu INDIA 2.0. Během finálních testovacích jízd tohoto sedanu ze segmentu A0 zakrývá poslední detaily vozu velmi speciální kamufláž. K jejímu vytvoření uspořádala ŠKODA AUTO soutěž s názvem „Camouflage with ŠKODA.“ Ke sdílení svých nápadů byli vyzváni také externí indičtí profesionální designéři i mladí talenti. Shreyas Karambelkar, z města Badlapur v indickém státě Maháráštra, zvítězil se svým nápadem nad více než 200 dalšími návrhy. Vítězný designér vyhrál cestu do Prahy a také osobní setkání s šéfdesignérem ŠKODA AUTO Oliverem Stefanim.
Zac Hollis, vedoucí ŠKODA AUTO India, říká: „Gratulujeme Shreyasi Karambelkarovi k jeho vítězství v soutěži Camouflage with ŠKODA. Jeho návrh je skvělou kombinací indické a české kultury. Děkujeme také ostatním finalistům, jejichž návrhy donutily porotu dlouho přemýšlet, a všem účastníkům, kteří se zasloužili o úspěch této kampaně.“
Designérská soutěž s názvem „Camouflage with ŠKODA“, která byla vypsána v srpnu, byla určena designérským studiím, firmám, univerzitám, ale i studentům designu a profesionálním designérům. Do uzávěrky soutěže 18. srpna došlo z celé Indie více než 200 návrhů kamufláže vozu ŠKODA SLAVIA. Do finálového kola pak postoupilo pět návrhů. Konečné rozhodnutí vyřkla porota ve složení Gurpratap Boparai, generální ředitel společnosti ŠKODA AUTO Volkswagen India Private Limited, Zac Hollis, vedoucí ŠKODA AUTO India, a Oliver Stefani, šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO. Porota hodnotila mimo jiné kreativitu a technické znalosti. Přihlížela zejména k aspektům, jako jsou estetika, inovace, funkčnost, celkový dojem nebo emotivnost.
Vítězný design kombinuje indické motivy a české umění
Shreyas Karambelkar porazil svým návrhem konkurenci. Indickou kulturu reprezentují použité teplé odstíny barev a motivy páva a lotosu. Návrh designu rovněž přebírá prvky českého sklářství a kubismu. Jako vítěz soutěže nyní Shreyas Karambelkar poletí do Prahy, kde se setká s šéfdesignérem ŠKODA AUTO Oliverem Stefanim. Návrh, který obsadil druhé místo, se držel palety barev vozů ŠKODA a zaujal základními tvary i výrazným vzorem viditelným na první pohled. Tento nápad odměnila porota designérským tabletem. Ostatní finalisté obdrželi věcné ceny od společnosti ŠKODA AUTO.
SLAVIA je po SUV modelu KUSHAQ již druhým vozem ŠKODA v rámci modelové ofenzívy na indickém trhu. Prostřednictvím projektu INDIA 2.0 je ŠKODA AUTO v Indii zodpovědná za všechny aktivity koncernu Volkswagen. Cílem je dlouhodobé posílení pozice značek ŠKODA a Volkswagen na indickém trhu a do roku 2025 v závislosti na vývoji trhu a konkrétního segmentu dosažení společného tržního podílu ve výši 5 %.
Celkem byla do projektu INDIA 2.0 investována jedna miliarda eur, z toho 275 milionů eur do výzkumu a vývoje nových modelů určených pro objemové segmenty indického trhu. ŠKODA AUTO zřídila v závodě v Púně novou výrobní linku platforem MQB-A0-IN. Stupeň lokalizace díky tomu dosahuje až 95 %, což znamená, že téměř všechny komponenty vozů jsou vyráběny v Indii.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.