Někdejší výrobce krásných vozů, který dnes dělá automobily s ledvinami přes "půl" auta, představil koncept kompaktního městského elektromobilu pro rok 2040. Na konci své životnosti prý půjde 100 % recyklovat.
U BMW věří, a já jim dávám za pravdu, že způsob výroby automobilu je stejně důležitý, jako jeho úroveň emisí. Můžeme si vzít takovou Teslu, která je EU vnímána jako zachránce ledních medvědů, ale už nikoho nezajímá, že jezdí na elektřinu vyrobenou z uhlí a že se k nám musí dovézt přes oceán, kdežto malý hatchback se spotřebou okolo 5 litrů je přes limit, a i když má emise CO2 na výrobku, dovoz i při provozu nižší, než taková Tesla, je vnímán jako ničitel planety a budoucnosti našich dětí.
Nechal jsem se trochu unést z připravované Euro 7. Ale zpět k BMW i Vision Circular. Jak již bylo napsáno, u BMW věří, že způsob výroby automobilu je stejně důležitý, jako jeho úroveň emisí za jízdy. Proto usiluje o zajištění klimatické neutrality po celou dobu životnosti vozu. Zajistit to má zaměření se na nové materiály a výrobní procesy. Společnost BMW hodlá do roku 2030 snížit emise z životního cyklu vozu o 40%.
Kovové části vozu budou vyrobeny z již recyklovaného a znovu recyklovatelného hliníku a oceli. Stejně tak baterie budou z recyklovaných materiálů a na konci životnosti půjdou dále recyklovat. Také pneumatiky jsou vyrobeny z ekologického přírodního kaučuku.
Interiér se vyznačuje absencí viditelných obrazovek. Cestující v něm sedí na recyklovaných sedadlech individuálního barevného provedení. Řídič má před sebou volant vyrobený na 3D tiskárně z dřevěného prášku.
Ač je vzhled vnímán individuálně a každému se líbí něco jiného, tak právě v tomto případě i samotní tvůrci i Vision Circular přiznali, že šlo o způsob výroby a ne o design vozu. Pohled na ledního medvěda, jenž plave mezi krami ledu je smutný, ale dle mého názoru je ještě smutnější vidět, jaké výtvory nám předkládá výrobce kdysi nejlepších automobilů pro opravdové řidiče.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.