Někdejší výrobce krásných vozů, který dnes dělá automobily s ledvinami přes "půl" auta, představil koncept kompaktního městského elektromobilu pro rok 2040. Na konci své životnosti prý půjde 100 % recyklovat.
U BMW věří, a já jim dávám za pravdu, že způsob výroby automobilu je stejně důležitý, jako jeho úroveň emisí. Můžeme si vzít takovou Teslu, která je EU vnímána jako zachránce ledních medvědů, ale už nikoho nezajímá, že jezdí na elektřinu vyrobenou z uhlí a že se k nám musí dovézt přes oceán, kdežto malý hatchback se spotřebou okolo 5 litrů je přes limit, a i když má emise CO2 na výrobku, dovoz i při provozu nižší, než taková Tesla, je vnímán jako ničitel planety a budoucnosti našich dětí.
Nechal jsem se trochu unést z připravované Euro 7. Ale zpět k BMW i Vision Circular. Jak již bylo napsáno, u BMW věří, že způsob výroby automobilu je stejně důležitý, jako jeho úroveň emisí za jízdy. Proto usiluje o zajištění klimatické neutrality po celou dobu životnosti vozu. Zajistit to má zaměření se na nové materiály a výrobní procesy. Společnost BMW hodlá do roku 2030 snížit emise z životního cyklu vozu o 40%.
Kovové části vozu budou vyrobeny z již recyklovaného a znovu recyklovatelného hliníku a oceli. Stejně tak baterie budou z recyklovaných materiálů a na konci životnosti půjdou dále recyklovat. Také pneumatiky jsou vyrobeny z ekologického přírodního kaučuku.
Interiér se vyznačuje absencí viditelných obrazovek. Cestující v něm sedí na recyklovaných sedadlech individuálního barevného provedení. Řídič má před sebou volant vyrobený na 3D tiskárně z dřevěného prášku.
Ač je vzhled vnímán individuálně a každému se líbí něco jiného, tak právě v tomto případě i samotní tvůrci i Vision Circular přiznali, že šlo o způsob výroby a ne o design vozu. Pohled na ledního medvěda, jenž plave mezi krami ledu je smutný, ale dle mého názoru je ještě smutnější vidět, jaké výtvory nám předkládá výrobce kdysi nejlepších automobilů pro opravdové řidiče.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?