Toyota na autosalonu v Šanghaji představila koncept bZ4X. Jde o prvního zástupce rodiny bezemisních elektromobilů s bateriovým pohonem. Toto koncepční SUV střední třídy s pohonem všech kol je součástí proměny Toyoty z výrobce automobilů na firmu poskytující mobilitu pro všechny.
Akronym ‚bZ‘ z názvu konceptu symbolizuje sousloví ‚beyond Zero‘, což symbolizuje snahu Toyoty dosahovat nejen nulových uhlíkových emisí a uhlíkové neutrality, ale jít dokonce nad rámec těchto snah a nabízet výhody pro životní prostředí, jednotlivce i společnost jako takovou.
Toyota jej vyvinula v partnerské spolupráci se Subaru. Produkční verze by se měla začít prodávat přibližně v polovině roku 2022.
Představení koncepčního modelu Toyota bZ4X Concept
Toyota bZ4X Concept je vozidlem, které se nespokojí s obvyklými schopnostmi dopravního prostředku. Poslouží též jako pohodlné prostředí na cesty s funkcemi konektivity.
„Náš typický cílový zákazník oceňuje zejména čas trávený společně s rodinou a přáteli. Chtějí-li si tento čas společně užít, jako místo k jejich setkávání jim dobře poslouží Toyota bZ4X Concept,“ říká hlavní konstruktér Kodži Tojošima.
Design exteriéru spojující dynamiku s užitnými vlastnostmi
Design exteriéru Toyoty bZ4X Concept předjímá vysoká očekávání zákazníků ohledně požitku z jízdy s elektromobilem bez nutnosti uchylovat se ke kompromisům. Z celkové vnější podoby je zřejmé spojení dynamiky a užitných vlastností, SUV si zachovává typickou zvýšenou polohu za volantem, ale přesto budí dojem vozu přikrčeného k vozovce. Karoserie prezentuje smyslné tvary v kombinaci s precizním a technicky pojatým stylistickým ztvárněním.
Přední partie vozu – identifikační znak každého vozidla – se tentokrát obejde bez klasické masky chladiče a namísto ní se chlubí uspořádáním senzorů, světel a aerodynamických prvků v markantní „žraločí“ podobě, čímž hlásá nový postoj a nepřehlédnutelný vzhled v provozu.
Prostorná kabina a „pilotní modul“
Koncepční model Toyota bZ4X Concept je postaven na nové modulární platformě e-TNGA, vyvinuté speciálně pro elektromobily. K vytvoření pozoruhodně prostorné a otevřené kabiny přispěl dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie. Prostor pro nohy vzadu je srovnatelný s ostatními vozy segmentu D.
Srdcem přední části kabiny je „pilotní modul“, jenž v řidiči evokuje dojem přímého propojení s vozovkou a všemi důležitými informacemi. Nízko posazený přístrojový panel neomezuje panoramatický výhled ven, a ještě přispívá k pocitu velkorysé prostornosti. Snadno rozpoznatelné a vysoce funkční ovládací prvky jsou seskupeny kolem středového panelu. Digitální přístrojový štít před řidičem je umístěn nad volantem, aby sledování informací nenutilo ke zbytečnému odklánění zraku od vozovky.
Systém energetického managementu baterie jako klíč k delšímu dojezdu
Vývojový program těžil z přínosů více než 20 let vedoucího postavení Toyoty na poli elektrifikace vozidel a typických atributů kvality, odolnosti a spolehlivosti, kterými je Toyota proslulá. Elektrické hnací ústrojí – tedy elektromotor, řídicí jednotka a systém energetického managementu baterie – tak přináší schopnosti na vrcholu třídy i mimořádně konkurenceschopný jízdní dosah.
K provozní hospodárnosti vozidla ještě přispívá systém palubního nabíjení pomocí sluneční energie v zájmu prodloužení dojezdu vozidla. Toyota čerpala ze svých dlouholetých zkušeností s vývojem bateriových technologií pro hybridní modely a plug-in hybridy, aby konstrukce větší a výkonnější baterie pro Toyota bZ4X Concept dokázala nabídnout dlouhodobě spolehlivý provoz bez zkracování dojezdové vzdálenosti, a to i za chladnějšího počasí.
Nefalšované SUV s vyspělým pohonem všech kol v dané třídě
Zbrusu nový systém pohonu všech kol, zahrnující elektromotory na obou nápravách, vyvinula Toyota společně se Subaru. Dlouholetou tradici a široké expertní zkušenosti Toyoty i Subaru se podařilo přetavit ve vyspělý pohon všech kol v dané třídě, kterým Toyota bZ4X Concept vystupuje z obvyklých měřítek segmentu. Používaný systém pohonu dodává Toyotě bZ4X Concept nefalšované terénní schopnosti, které současně znamenají vyšší bezpečí a pocit jistoty za volantem bez ohledu na stav vozovky.
Vyspělý systém řízení bez mechanické vazby
Toyota bZ4X Concept bude jako první na světě používat vidlicový (nikoli kulatý) volant v kombinaci se systémem řízení bez mechanické vazby (‚steer-by-wire‘). Uvedená technologie poskytuje řidiči vyšší míru kontroly s odfiltrováním ruchů jinak přenášených od nekvalitního povrchu vozovky nebo při brzdění, a přispívá tak k preciznější odezvě sladěné s rychlostí vozidla a úhlu natočení kol. Systém řízení bez mechanické vazby rovněž opouští klasický kulatý volant, který nahrazuje unikátně tvarovaným volantem ve stylu leteckého kniplu. Díky tomu není řidič v zatáčkách nucen přehmatávat na věnci volantu, a drží se tak filozofie co nejpříjemnějšího ovládání vozidla.
Toyota bZ4X Concept je prvním modelem, pro nějž Toyota použila nové označení bZ – beyond Zero. Toyota plánuje do roku 2025 představit 15 elektromobilů s bateriovým pohonem včetně 7 modelů s označením Toyota bZ.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?