Toyota na autosalonu v Šanghaji představila koncept bZ4X. Jde o prvního zástupce rodiny bezemisních elektromobilů s bateriovým pohonem. Toto koncepční SUV střední třídy s pohonem všech kol je součástí proměny Toyoty z výrobce automobilů na firmu poskytující mobilitu pro všechny.
Akronym ‚bZ‘ z názvu konceptu symbolizuje sousloví ‚beyond Zero‘, což symbolizuje snahu Toyoty dosahovat nejen nulových uhlíkových emisí a uhlíkové neutrality, ale jít dokonce nad rámec těchto snah a nabízet výhody pro životní prostředí, jednotlivce i společnost jako takovou.
Toyota jej vyvinula v partnerské spolupráci se Subaru. Produkční verze by se měla začít prodávat přibližně v polovině roku 2022.
Představení koncepčního modelu Toyota bZ4X Concept
Toyota bZ4X Concept je vozidlem, které se nespokojí s obvyklými schopnostmi dopravního prostředku. Poslouží též jako pohodlné prostředí na cesty s funkcemi konektivity.
„Náš typický cílový zákazník oceňuje zejména čas trávený společně s rodinou a přáteli. Chtějí-li si tento čas společně užít, jako místo k jejich setkávání jim dobře poslouží Toyota bZ4X Concept,“ říká hlavní konstruktér Kodži Tojošima.
Design exteriéru spojující dynamiku s užitnými vlastnostmi
Design exteriéru Toyoty bZ4X Concept předjímá vysoká očekávání zákazníků ohledně požitku z jízdy s elektromobilem bez nutnosti uchylovat se ke kompromisům. Z celkové vnější podoby je zřejmé spojení dynamiky a užitných vlastností, SUV si zachovává typickou zvýšenou polohu za volantem, ale přesto budí dojem vozu přikrčeného k vozovce. Karoserie prezentuje smyslné tvary v kombinaci s precizním a technicky pojatým stylistickým ztvárněním.
Přední partie vozu – identifikační znak každého vozidla – se tentokrát obejde bez klasické masky chladiče a namísto ní se chlubí uspořádáním senzorů, světel a aerodynamických prvků v markantní „žraločí“ podobě, čímž hlásá nový postoj a nepřehlédnutelný vzhled v provozu.
Prostorná kabina a „pilotní modul“
Koncepční model Toyota bZ4X Concept je postaven na nové modulární platformě e-TNGA, vyvinuté speciálně pro elektromobily. K vytvoření pozoruhodně prostorné a otevřené kabiny přispěl dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie. Prostor pro nohy vzadu je srovnatelný s ostatními vozy segmentu D.
Srdcem přední části kabiny je „pilotní modul“, jenž v řidiči evokuje dojem přímého propojení s vozovkou a všemi důležitými informacemi. Nízko posazený přístrojový panel neomezuje panoramatický výhled ven, a ještě přispívá k pocitu velkorysé prostornosti. Snadno rozpoznatelné a vysoce funkční ovládací prvky jsou seskupeny kolem středového panelu. Digitální přístrojový štít před řidičem je umístěn nad volantem, aby sledování informací nenutilo ke zbytečnému odklánění zraku od vozovky.
Systém energetického managementu baterie jako klíč k delšímu dojezdu
Vývojový program těžil z přínosů více než 20 let vedoucího postavení Toyoty na poli elektrifikace vozidel a typických atributů kvality, odolnosti a spolehlivosti, kterými je Toyota proslulá. Elektrické hnací ústrojí – tedy elektromotor, řídicí jednotka a systém energetického managementu baterie – tak přináší schopnosti na vrcholu třídy i mimořádně konkurenceschopný jízdní dosah.
K provozní hospodárnosti vozidla ještě přispívá systém palubního nabíjení pomocí sluneční energie v zájmu prodloužení dojezdu vozidla. Toyota čerpala ze svých dlouholetých zkušeností s vývojem bateriových technologií pro hybridní modely a plug-in hybridy, aby konstrukce větší a výkonnější baterie pro Toyota bZ4X Concept dokázala nabídnout dlouhodobě spolehlivý provoz bez zkracování dojezdové vzdálenosti, a to i za chladnějšího počasí.
Nefalšované SUV s vyspělým pohonem všech kol v dané třídě
Zbrusu nový systém pohonu všech kol, zahrnující elektromotory na obou nápravách, vyvinula Toyota společně se Subaru. Dlouholetou tradici a široké expertní zkušenosti Toyoty i Subaru se podařilo přetavit ve vyspělý pohon všech kol v dané třídě, kterým Toyota bZ4X Concept vystupuje z obvyklých měřítek segmentu. Používaný systém pohonu dodává Toyotě bZ4X Concept nefalšované terénní schopnosti, které současně znamenají vyšší bezpečí a pocit jistoty za volantem bez ohledu na stav vozovky.
Vyspělý systém řízení bez mechanické vazby
Toyota bZ4X Concept bude jako první na světě používat vidlicový (nikoli kulatý) volant v kombinaci se systémem řízení bez mechanické vazby (‚steer-by-wire‘). Uvedená technologie poskytuje řidiči vyšší míru kontroly s odfiltrováním ruchů jinak přenášených od nekvalitního povrchu vozovky nebo při brzdění, a přispívá tak k preciznější odezvě sladěné s rychlostí vozidla a úhlu natočení kol. Systém řízení bez mechanické vazby rovněž opouští klasický kulatý volant, který nahrazuje unikátně tvarovaným volantem ve stylu leteckého kniplu. Díky tomu není řidič v zatáčkách nucen přehmatávat na věnci volantu, a drží se tak filozofie co nejpříjemnějšího ovládání vozidla.
Toyota bZ4X Concept je prvním modelem, pro nějž Toyota použila nové označení bZ – beyond Zero. Toyota plánuje do roku 2025 představit 15 elektromobilů s bateriovým pohonem včetně 7 modelů s označením Toyota bZ.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.