Koncept Toyota bZ4X šokuje volantem i finálním zpracováním. Jak se tím bude řídit?

AutoRoad.cz / Pavel Stavebník, 24. dubna 2021, 00:55 Google+

Toyota na autosalonu v Šanghaji představila koncept bZ4X. Jde o prvního zástupce rodiny bezemisních elektromobilů s bateriovým pohonem. Toto koncepční SUV střední třídy s pohonem všech kol je součástí proměny Toyoty z výrobce automobilů na firmu poskytující mobilitu pro všechny.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota bZ4X - koncept čistě bateriového SUV v téměř produkčním zpracování

Toyota bZ4X - koncept čistě bateriového SUV v téměř produkčním zpracování | foto: Toyota

Sdílejte článek

Akronym ‚bZ‘ z názvu konceptu symbolizuje sousloví ‚beyond Zero‘, což symbolizuje snahu Toyoty dosahovat nejen nulových uhlíkových emisí a uhlíkové neutrality, ale jít dokonce nad rámec těchto snah a nabízet výhody pro životní prostředí, jednotlivce i společnost jako takovou.

Toyota jej vyvinula v partnerské spolupráci se Subaru. Produkční verze by se měla začít prodávat přibližně v polovině roku 2022.

img-responsive

Toyota bZ4X - koncept čistě bateriového SUV v téměř produkčním zpracování | foto: Toyota

Představení koncepčního modelu Toyota bZ4X Concept

Toyota bZ4X Concept je vozidlem, které se nespokojí s obvyklými schopnostmi dopravního prostředku. Poslouží též jako pohodlné prostředí na cesty s funkcemi konektivity.

„Náš typický cílový zákazník oceňuje zejména čas trávený společně s rodinou a přáteli. Chtějí-li si tento čas společně užít, jako místo k jejich setkávání jim dobře poslouží Toyota bZ4X Concept,“ říká hlavní konstruktér Kodži Tojošima.

img-responsive

Toyota bZ4X - koncept čistě bateriového SUV v téměř produkčním zpracování | foto: Toyota

Design exteriéru spojující dynamiku s užitnými vlastnostmi

Design exteriéru Toyoty bZ4X Concept předjímá vysoká očekávání zákazníků ohledně požitku z jízdy s elektromobilem bez nutnosti uchylovat se ke kompromisům. Z celkové vnější podoby je zřejmé spojení dynamiky a užitných vlastností, SUV si zachovává typickou zvýšenou polohu za volantem, ale přesto budí dojem vozu přikrčeného k vozovce. Karoserie prezentuje smyslné tvary v kombinaci s precizním a technicky pojatým stylistickým ztvárněním.

img-responsive

Toyota bZ4X - koncept čistě bateriového SUV v téměř produkčním zpracování | foto: Toyota

Přední partie vozu – identifikační znak každého vozidla – se tentokrát obejde bez klasické masky chladiče a namísto ní se chlubí uspořádáním senzorů, světel a aerodynamických prvků v markantní „žraločí“ podobě, čímž hlásá nový postoj a nepřehlédnutelný vzhled v provozu.

img-responsive

Toyota bZ4X - namísto klasické masky senzory, světla a aerodynamické prvky v údajně „žraločí“ podobě | foto: Toyota

Prostorná kabina a „pilotní modul“

Koncepční model Toyota bZ4X Concept je postaven na nové modulární platformě e-TNGA, vyvinuté speciálně pro elektromobily. K vytvoření pozoruhodně prostorné a otevřené kabiny přispěl dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie. Prostor pro nohy vzadu je srovnatelný s ostatními vozy segmentu D.

Srdcem přední části kabiny je „pilotní modul“, jenž v řidiči evokuje dojem přímého propojení s vozovkou a všemi důležitými informacemi. Nízko posazený přístrojový panel neomezuje panoramatický výhled ven, a ještě přispívá k pocitu velkorysé prostornosti. Snadno rozpoznatelné a vysoce funkční ovládací prvky jsou seskupeny kolem středového panelu. Digitální přístrojový štít před řidičem je umístěn nad volantem, aby sledování informací nenutilo ke zbytečnému odklánění zraku od vozovky.

img-responsive

Toyota bZ4X dostala jako první na světě vidlicový (nikoli kulatý) volant v kombinaci se systémem řízení bez mechanické vazby | foto: Toyota

img-responsive

Sedadla konceptu Toyota bZ4X | foto: Toyota

img-responsive

Sedadla konceptu Toyota bZ4X | foto: Toyota

Systém energetického managementu baterie jako klíč k delšímu dojezdu

Vývojový program těžil z přínosů více než 20 let vedoucího postavení Toyoty na poli elektrifikace vozidel a typických atributů kvality, odolnosti a spolehlivosti, kterými je Toyota proslulá. Elektrické hnací ústrojí – tedy elektromotor, řídicí jednotka a systém energetického managementu baterie – tak přináší schopnosti na vrcholu třídy i mimořádně konkurenceschopný jízdní dosah.

K provozní hospodárnosti vozidla ještě přispívá systém palubního nabíjení pomocí sluneční energie v zájmu prodloužení dojezdu vozidla. Toyota čerpala ze svých dlouholetých zkušeností s vývojem bateriových technologií pro hybridní modely a plug-in hybridy, aby konstrukce větší a výkonnější baterie pro Toyota bZ4X Concept dokázala nabídnout dlouhodobě spolehlivý provoz bez zkracování dojezdové vzdálenosti, a to i za chladnějšího počasí.

Nefalšované SUV s vyspělým pohonem všech kol v dané třídě

Zbrusu nový systém pohonu všech kol, zahrnující elektromotory na obou nápravách, vyvinula Toyota společně se Subaru. Dlouholetou tradici a široké expertní zkušenosti Toyoty i Subaru se podařilo přetavit ve vyspělý pohon všech kol v dané třídě, kterým Toyota bZ4X Concept vystupuje z obvyklých měřítek segmentu. Používaný systém pohonu dodává Toyotě bZ4X Concept nefalšované terénní schopnosti, které současně znamenají vyšší bezpečí a pocit jistoty za volantem bez ohledu na stav vozovky.

Vyspělý systém řízení bez mechanické vazby

Toyota bZ4X Concept bude jako první na světě používat vidlicový (nikoli kulatý) volant v kombinaci se systémem řízení bez mechanické vazby (‚steer-by-wire‘). Uvedená technologie poskytuje řidiči vyšší míru kontroly s odfiltrováním ruchů jinak přenášených od nekvalitního povrchu vozovky nebo při brzdění, a přispívá tak k preciznější odezvě sladěné s rychlostí vozidla a úhlu natočení kol. Systém řízení bez mechanické vazby rovněž opouští klasický kulatý volant, který nahrazuje unikátně tvarovaným volantem ve stylu leteckého kniplu. Díky tomu není řidič v zatáčkách nucen přehmatávat na věnci volantu, a drží se tak filozofie co nejpříjemnějšího ovládání vozidla.

img-responsive

Toyota bZ4X dostala jako první na světě vidlicový (nikoli kulatý) volant v kombinaci se systémem řízení bez mechanické vazby | foto: Toyota

Toyota bZ4X Concept je prvním modelem, pro nějž Toyota použila nové označení bZ – beyond Zero. Toyota plánuje do roku 2025 představit 15 elektromobilů s bateriovým pohonem včetně 7 modelů s označením Toyota bZ.

Vytisknout

Diskuze: Koncept Toyota bZ4X šokuje volantem i finálním zpracováním. Jak se tím bude řídit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se stal nejdražším prodaným automobilem všech dob

Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

MG EHS

Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

Brabus Marine Shadow 300 Edition One

Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

Ford Ranger Raptor

Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Ilustrační foto

Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

Hyundai i20 N

TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

on-line prodej

Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

renault kangoo

Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Lexus UX představuje stylový a všestranný městský crossover

Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

e-skútr HECHT

Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

Ilustrační foto

Jak vybrat havarijní pojistku?

Honda ZR-V

První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

Legendy

Už máte vstupenky na Legendy 2022? Můžete si je zakoupit nyní z pohodlí domova

reklama

Doporučujeme

Honda HR-V e:HEV

EXKLUZIVNĚ! Honda představila zcela nový HR-V e:HEV, přinášíme vše podstatné

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

  2. Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

  3. Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

  4. Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

  5. Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

  6. Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud