Koncept Toyota bZ4X šokuje volantem i finálním zpracováním. Jak se tím bude řídit?

Toyota bZ4X - koncept čistě bateriového SUV v téměř produkčním zpracování
Toyota bZ4X - koncept čistě bateriového SUV v téměř produkčním zpracování, foto: Toyota
AutoRoad.cz , Pavel Stavebník 24. dubna 2021 00:55
Sdílej:

Toyota na autosalonu v Šanghaji představila koncept bZ4X. Jde o prvního zástupce rodiny bezemisních elektromobilů s bateriovým pohonem. Toto koncepční SUV střední třídy s pohonem všech kol je součástí proměny Toyoty z výrobce automobilů na firmu poskytující mobilitu pro všechny.

Akronym ‚bZ‘ z názvu konceptu symbolizuje sousloví ‚beyond Zero‘, což symbolizuje snahu Toyoty dosahovat nejen nulových uhlíkových emisí a uhlíkové neutrality, ale jít dokonce nad rámec těchto snah a nabízet výhody pro životní prostředí, jednotlivce i společnost jako takovou.

Toyota jej vyvinula v partnerské spolupráci se Subaru. Produkční verze by se měla začít prodávat přibližně v polovině roku 2022.

Představení koncepčního modelu Toyota bZ4X Concept

Toyota bZ4X Concept je vozidlem, které se nespokojí s obvyklými schopnostmi dopravního prostředku. Poslouží též jako pohodlné prostředí na cesty s funkcemi konektivity.

„Náš typický cílový zákazník oceňuje zejména čas trávený společně s rodinou a přáteli. Chtějí-li si tento čas společně užít, jako místo k jejich setkávání jim dobře poslouží Toyota bZ4X Concept,“ říká hlavní konstruktér Kodži Tojošima.

Design exteriéru spojující dynamiku s užitnými vlastnostmi

Design exteriéru Toyoty bZ4X Concept předjímá vysoká očekávání zákazníků ohledně požitku z jízdy s elektromobilem bez nutnosti uchylovat se ke kompromisům. Z celkové vnější podoby je zřejmé spojení dynamiky a užitných vlastností, SUV si zachovává typickou zvýšenou polohu za volantem, ale přesto budí dojem vozu přikrčeného k vozovce. Karoserie prezentuje smyslné tvary v kombinaci s precizním a technicky pojatým stylistickým ztvárněním.

Přední partie vozu – identifikační znak každého vozidla – se tentokrát obejde bez klasické masky chladiče a namísto ní se chlubí uspořádáním senzorů, světel a aerodynamických prvků v markantní „žraločí“ podobě, čímž hlásá nový postoj a nepřehlédnutelný vzhled v provozu.

Prostorná kabina a „pilotní modul“

Koncepční model Toyota bZ4X Concept je postaven na nové modulární platformě e-TNGA, vyvinuté speciálně pro elektromobily. K vytvoření pozoruhodně prostorné a otevřené kabiny přispěl dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie. Prostor pro nohy vzadu je srovnatelný s ostatními vozy segmentu D.

Srdcem přední části kabiny je „pilotní modul“, jenž v řidiči evokuje dojem přímého propojení s vozovkou a všemi důležitými informacemi. Nízko posazený přístrojový panel neomezuje panoramatický výhled ven, a ještě přispívá k pocitu velkorysé prostornosti. Snadno rozpoznatelné a vysoce funkční ovládací prvky jsou seskupeny kolem středového panelu. Digitální přístrojový štít před řidičem je umístěn nad volantem, aby sledování informací nenutilo ke zbytečnému odklánění zraku od vozovky.

Systém energetického managementu baterie jako klíč k delšímu dojezdu

Vývojový program těžil z přínosů více než 20 let vedoucího postavení Toyoty na poli elektrifikace vozidel a typických atributů kvality, odolnosti a spolehlivosti, kterými je Toyota proslulá. Elektrické hnací ústrojí – tedy elektromotor, řídicí jednotka a systém energetického managementu baterie – tak přináší schopnosti na vrcholu třídy i mimořádně konkurenceschopný jízdní dosah.

K provozní hospodárnosti vozidla ještě přispívá systém palubního nabíjení pomocí sluneční energie v zájmu prodloužení dojezdu vozidla. Toyota čerpala ze svých dlouholetých zkušeností s vývojem bateriových technologií pro hybridní modely a plug-in hybridy, aby konstrukce větší a výkonnější baterie pro Toyota bZ4X Concept dokázala nabídnout dlouhodobě spolehlivý provoz bez zkracování dojezdové vzdálenosti, a to i za chladnějšího počasí.

Nefalšované SUV s vyspělým pohonem všech kol v dané třídě

Zbrusu nový systém pohonu všech kol, zahrnující elektromotory na obou nápravách, vyvinula Toyota společně se Subaru. Dlouholetou tradici a široké expertní zkušenosti Toyoty i Subaru se podařilo přetavit ve vyspělý pohon všech kol v dané třídě, kterým Toyota bZ4X Concept vystupuje z obvyklých měřítek segmentu. Používaný systém pohonu dodává Toyotě bZ4X Concept nefalšované terénní schopnosti, které současně znamenají vyšší bezpečí a pocit jistoty za volantem bez ohledu na stav vozovky.

Vyspělý systém řízení bez mechanické vazby

Toyota bZ4X Concept bude jako první na světě používat vidlicový (nikoli kulatý) volant v kombinaci se systémem řízení bez mechanické vazby (‚steer-by-wire‘). Uvedená technologie poskytuje řidiči vyšší míru kontroly s odfiltrováním ruchů jinak přenášených od nekvalitního povrchu vozovky nebo při brzdění, a přispívá tak k preciznější odezvě sladěné s rychlostí vozidla a úhlu natočení kol. Systém řízení bez mechanické vazby rovněž opouští klasický kulatý volant, který nahrazuje unikátně tvarovaným volantem ve stylu leteckého kniplu. Díky tomu není řidič v zatáčkách nucen přehmatávat na věnci volantu, a drží se tak filozofie co nejpříjemnějšího ovládání vozidla.

Toyota bZ4X Concept je prvním modelem, pro nějž Toyota použila nové označení bZ – beyond Zero. Toyota plánuje do roku 2025 představit 15 elektromobilů s bateriovým pohonem včetně 7 modelů s označením Toyota bZ.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.