Jachta, tahač a nyní i autobus. Výhody vodíkového pohonu pro užitková vozidla opět prokázány

AutoRoad.cz, 17. prosince 2020, 18:39 Google+

Skončí tedy čistá bateriová elektromobilita dříve, než opravdu začne? Určitě ne, vodík je jenom jeden ze zdrojů elektrické energie, rozšiřující technologii BEV a použití vodíkového pohonu v městských autobusech je správným řešením ekologické dopravy ve městech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
CaetanoBUS

CaetanoBUS | foto: Toyota

Sdílejte článek

V únoru letošního roku se sešli při televizní debatě dnes již oba bývalí předsedové představenstva Auto Škody, pan Vratislav Kulhánek a pan Bernhard Maier. Tématem debaty bylo, která z cest alternativních paliv má největší šanci na uplatnění v reálném provozu.

Pan Bernhard Maier obhajoval názor, že pro osobní automobily je ta nejreálnější cesta elektromobil, samozřejmě bateriový, pro užitková vozidla, autobusy a nákladní dopravu to jsou vodíkové automobily. Bývalý předseda představenstva Auto Škody, pan Vratislav Kulhánek uvedl k problematice elektromobility, konkrétně využití bateriových elektromobilů:
• pro použití ve městech a pro kratší cesty je řešení pomocí BEV reálné a smysluplné
• pro delší cesty je to velmi slepá ulička
◦ z hlediska dobíjení samotného
◦ z hlediska ekologičnosti
◦ z hlediska ceny
◦ z hlediska ochoty lidí měnit návyky

img-responsive

CaetanoBUS | foto: Toyota

Dále pan Vratislav Kulhánek uvedl, že elektromobilita řešená bateriovým elektromobilem je nevhodná, protože za rohem již čeká vodíkový pohon, který všechny negativní prvky stávajících elektrických aut vyřeší.

Zdá se, že argumenty obou se nyní potvrzují. Prodej bateriových vozidel bez dotací je zanedbatelný, přestože technicky jsou již na velmi dobré úrovni. Problémem je dvojnásobná cena oproti klasickým "spalovákům" a v porovnání s nejmodernějšími diesely minimální rozdíly v nákladech na energii nutnou pro pohon. U luxusních vozidel a vyšších tříd majitelé odmítají být omezování nedostatečným dojezdem při rychlých přejezdech na delší vzdálenosti.

V segmentu autobusů, užitkových vozidel a nákladní dopravy se však čím dál více objevují řešení s vodíkovým pohonem, u kterých nevadí prostorová náročnost a složitější, tím i dražší pohonná soustava.

img-responsive

CaetanoBUS | foto: Toyota

Taktéž hlavní problém skladování a tankování vodíku je u užitkových vozidel poměrně dobře řešitelný. Je to pochopitelné neboť tankovací stanice vodíku v garážích městské dopravy nebo autodoprav rozvážkových či specializovaných služeb typu policie, hasiči, sanitky nejsou takovou utopií jako u veřejných vodíkových stanic.

Právě pro použití pohonu vodíkem míří projekt firem TOYOTA a výrobce autobusů CaetanoBus. Společnost Toyota Caetano Portugal se stává přímým akcionářem portugalských společností CaetanoBus, výrobce a prodejce autobusů, a Finlog poskytující služby financování osobních automobilů. Cílem posíleného strategického spojenectví je urychlit rozvoj vodíkové mobility.

img-responsive

CaetanoBUS | foto: Toyota

Strategické programy snižování uhlíkových emisí v oblasti mobility vyhlašuje stále vyšší počet evropských zemí i měst, a lze proto předpokládat, že bude docházet k rychlé elektrifikaci užitkových vozidel, zejména pak městských autobusů.

img-responsive

CaetanoBUS | foto: Toyota

Toyota Motor Europe již dnes dodává firmě CaetanoBus technologie palivových článků od Toyoty, které jsou nedílnou součástí prvního vodíkového autobusu s dojezdem 400 km. Toyota nyní posílením tohoto spojenectví zahájí vývoj, výrobu a distribuci autobusů Toyota na palivové články s cílem rozšířit nabídku bezemisní mobility na pozadí rychlejšího rozvoje vodíkové společnosti.

Společnost Finlog pak připraví komplexní program operativního leasingu se zaměřením na autobusy, čímž rozšiřuje portfolio vlastních bezemisních řešení mobility napříč městy Evropy.

Zdá se, že toto komplexní sdílení know-how může vyřešit současné problémy s uváděním technologie vodíkového pohonu do praxe, snad i v České republice.

Vytisknout

Diskuze: Jachta, tahač a nyní i autobus. Výhody vodíkového pohonu pro užitková vozidla opět prokázány

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Galaxy Hybrid

Test Ford Galaxy 2.5 Hybrid Titanium – nejlepší volba pro velikou rodinu?

McLaren GT

McLaren je na prodej? Údajně kolem krouží hned dvě automobilky

Škoda Felicia Pick-up 4x4

Asi úplně nejdrsnější Felicia 4x4 Pick-up, jaká kdy spatřila světlo světa, je na prodej

suzuki s-cross

Suzuki ve světové on-line premiéře představilo zcela nový S-Cross. My jsme si to nenechali ujít

Škoda Afriq

Škoda Afriq, to je hodně drsný koncept žáků. Inspirace je jasná...

Ilustrační foto

Čekalo se, jak dopadne Tesla. Respektovaná Consumer Reports se vyjádřila ke kvalitě vozů

ford ranger

Nový Ford Ranger se dnes oficiálně představil světu a přináší mnoho novinek

Škoda Karoq

Video: Tak atraktivní má být nová Škoda Karoq

toyota mirai

V Kodani už jezdí 100 vodíkových taxíků Toyota Mirai

toyota mirai

První svezení v Toyotě Mirai. Je tohle budoucnost?

Peugeot LCV

100% elektrická řada LCV má značce Peugeot zajistit vedoucí pozici na trhu

Toyota Hilux 2.8D-4D Invincible Sport

Test: Toyota Hilux 2.8D-4D – legenda do těch nejnáročnějších podmínek, která má ovšem veliké ale

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen vyvíjí podvozek budoucnosti. Manažer řekl, co změní nejvíc

Facelift Volkswagenu T-Roc

Facelift Volkswagenu T-Roc: Změny designu malé, technologií větší. Základní cena 544 tisíc

Porsche Taycan GTS

Porsche představilo Taycan GTS s revoluční panoramatickou střechou

reklama

Doporučujeme

Toyota

Toyota významně pokročila s novou levnější baterií pro elektromobily

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Asi úplně nejdrsnější Felicia 4x4 Pick-up, jaká kdy spatřila světlo světa, je na prodej

  2. Video: Tak atraktivní má být nová Škoda Karoq

  3. Škoda Afriq, to je hodně drsný koncept žáků. Inspirace je jasná...

  4. Suzuki ve světové on-line premiéře představilo zcela nový S-Cross. My jsme si to nenechali ujít

  5. V Kodani už jezdí 100 vodíkových taxíků Toyota Mirai

  6. Nový Ford Ranger se dnes oficiálně představil světu a přináší mnoho novinek

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud