Skončí tedy čistá bateriová elektromobilita dříve, než opravdu začne? Určitě ne, vodík je jenom jeden ze zdrojů elektrické energie, rozšiřující technologii BEV a použití vodíkového pohonu v městských autobusech je správným řešením ekologické dopravy ve městech.
V únoru letošního roku se sešli při televizní debatě dnes již oba bývalí předsedové představenstva Auto Škody, pan Vratislav Kulhánek a pan Bernhard Maier. Tématem debaty bylo, která z cest alternativních paliv má největší šanci na uplatnění v reálném provozu.
Pan Bernhard Maier obhajoval názor, že pro osobní automobily je ta nejreálnější cesta elektromobil, samozřejmě bateriový, pro užitková vozidla, autobusy a nákladní dopravu to jsou vodíkové automobily. Bývalý předseda představenstva Auto Škody, pan Vratislav Kulhánek uvedl k problematice elektromobility, konkrétně využití bateriových elektromobilů:• pro použití ve městech a pro kratší cesty je řešení pomocí BEV reálné a smysluplné• pro delší cesty je to velmi slepá ulička ◦ z hlediska dobíjení samotného ◦ z hlediska ekologičnosti ◦ z hlediska ceny ◦ z hlediska ochoty lidí měnit návyky
Dále pan Vratislav Kulhánek uvedl, že elektromobilita řešená bateriovým elektromobilem je nevhodná, protože za rohem již čeká vodíkový pohon, který všechny negativní prvky stávajících elektrických aut vyřeší.
Zdá se, že argumenty obou se nyní potvrzují. Prodej bateriových vozidel bez dotací je zanedbatelný, přestože technicky jsou již na velmi dobré úrovni. Problémem je dvojnásobná cena oproti klasickým "spalovákům" a v porovnání s nejmodernějšími diesely minimální rozdíly v nákladech na energii nutnou pro pohon. U luxusních vozidel a vyšších tříd majitelé odmítají být omezování nedostatečným dojezdem při rychlých přejezdech na delší vzdálenosti.
V segmentu autobusů, užitkových vozidel a nákladní dopravy se však čím dál více objevují řešení s vodíkovým pohonem, u kterých nevadí prostorová náročnost a složitější, tím i dražší pohonná soustava.
Taktéž hlavní problém skladování a tankování vodíku je u užitkových vozidel poměrně dobře řešitelný. Je to pochopitelné neboť tankovací stanice vodíku v garážích městské dopravy nebo autodoprav rozvážkových či specializovaných služeb typu policie, hasiči, sanitky nejsou takovou utopií jako u veřejných vodíkových stanic.
Právě pro použití pohonu vodíkem míří projekt firem TOYOTA a výrobce autobusů CaetanoBus. Společnost Toyota Caetano Portugal se stává přímým akcionářem portugalských společností CaetanoBus, výrobce a prodejce autobusů, a Finlog poskytující služby financování osobních automobilů. Cílem posíleného strategického spojenectví je urychlit rozvoj vodíkové mobility.
Strategické programy snižování uhlíkových emisí v oblasti mobility vyhlašuje stále vyšší počet evropských zemí i měst, a lze proto předpokládat, že bude docházet k rychlé elektrifikaci užitkových vozidel, zejména pak městských autobusů.
Toyota Motor Europe již dnes dodává firmě CaetanoBus technologie palivových článků od Toyoty, které jsou nedílnou součástí prvního vodíkového autobusu s dojezdem 400 km. Toyota nyní posílením tohoto spojenectví zahájí vývoj, výrobu a distribuci autobusů Toyota na palivové články s cílem rozšířit nabídku bezemisní mobility na pozadí rychlejšího rozvoje vodíkové společnosti.
Společnost Finlog pak připraví komplexní program operativního leasingu se zaměřením na autobusy, čímž rozšiřuje portfolio vlastních bezemisních řešení mobility napříč městy Evropy.
Zdá se, že toto komplexní sdílení know-how může vyřešit současné problémy s uváděním technologie vodíkového pohonu do praxe, snad i v České republice.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.