Skončí tedy čistá bateriová elektromobilita dříve, než opravdu začne? Určitě ne, vodík je jenom jeden ze zdrojů elektrické energie, rozšiřující technologii BEV a použití vodíkového pohonu v městských autobusech je správným řešením ekologické dopravy ve městech.
V únoru letošního roku se sešli při televizní debatě dnes již oba bývalí předsedové představenstva Auto Škody, pan Vratislav Kulhánek a pan Bernhard Maier. Tématem debaty bylo, která z cest alternativních paliv má největší šanci na uplatnění v reálném provozu.
Pan Bernhard Maier obhajoval názor, že pro osobní automobily je ta nejreálnější cesta elektromobil, samozřejmě bateriový, pro užitková vozidla, autobusy a nákladní dopravu to jsou vodíkové automobily. Bývalý předseda představenstva Auto Škody, pan Vratislav Kulhánek uvedl k problematice elektromobility, konkrétně využití bateriových elektromobilů:• pro použití ve městech a pro kratší cesty je řešení pomocí BEV reálné a smysluplné• pro delší cesty je to velmi slepá ulička ◦ z hlediska dobíjení samotného ◦ z hlediska ekologičnosti ◦ z hlediska ceny ◦ z hlediska ochoty lidí měnit návyky
Dále pan Vratislav Kulhánek uvedl, že elektromobilita řešená bateriovým elektromobilem je nevhodná, protože za rohem již čeká vodíkový pohon, který všechny negativní prvky stávajících elektrických aut vyřeší.
Zdá se, že argumenty obou se nyní potvrzují. Prodej bateriových vozidel bez dotací je zanedbatelný, přestože technicky jsou již na velmi dobré úrovni. Problémem je dvojnásobná cena oproti klasickým "spalovákům" a v porovnání s nejmodernějšími diesely minimální rozdíly v nákladech na energii nutnou pro pohon. U luxusních vozidel a vyšších tříd majitelé odmítají být omezování nedostatečným dojezdem při rychlých přejezdech na delší vzdálenosti.
V segmentu autobusů, užitkových vozidel a nákladní dopravy se však čím dál více objevují řešení s vodíkovým pohonem, u kterých nevadí prostorová náročnost a složitější, tím i dražší pohonná soustava.
Taktéž hlavní problém skladování a tankování vodíku je u užitkových vozidel poměrně dobře řešitelný. Je to pochopitelné neboť tankovací stanice vodíku v garážích městské dopravy nebo autodoprav rozvážkových či specializovaných služeb typu policie, hasiči, sanitky nejsou takovou utopií jako u veřejných vodíkových stanic.
Právě pro použití pohonu vodíkem míří projekt firem TOYOTA a výrobce autobusů CaetanoBus. Společnost Toyota Caetano Portugal se stává přímým akcionářem portugalských společností CaetanoBus, výrobce a prodejce autobusů, a Finlog poskytující služby financování osobních automobilů. Cílem posíleného strategického spojenectví je urychlit rozvoj vodíkové mobility.
Strategické programy snižování uhlíkových emisí v oblasti mobility vyhlašuje stále vyšší počet evropských zemí i měst, a lze proto předpokládat, že bude docházet k rychlé elektrifikaci užitkových vozidel, zejména pak městských autobusů.
Toyota Motor Europe již dnes dodává firmě CaetanoBus technologie palivových článků od Toyoty, které jsou nedílnou součástí prvního vodíkového autobusu s dojezdem 400 km. Toyota nyní posílením tohoto spojenectví zahájí vývoj, výrobu a distribuci autobusů Toyota na palivové články s cílem rozšířit nabídku bezemisní mobility na pozadí rychlejšího rozvoje vodíkové společnosti.
Společnost Finlog pak připraví komplexní program operativního leasingu se zaměřením na autobusy, čímž rozšiřuje portfolio vlastních bezemisních řešení mobility napříč městy Evropy.
Zdá se, že toto komplexní sdílení know-how může vyřešit současné problémy s uváděním technologie vodíkového pohonu do praxe, snad i v České republice.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?