ŠKODA AUTO si letos připomíná 125 let svých počátků v roce 1895 i řadu dalších významných jubileí. 25. června 1905 zvítězil Václav Vondřich na motocyklu Laurin & Klement v šampionátu mezinárodní federace FICM, předchůdkyně FIM. Těsně před nástupem automobilů L&K tak vytvořil jeden z největších milníků mladoboleslavské značky na poli motorsportu.
Úspěšné angažmá automobilky ŠKODA v motoristickém sportu se datuje již od června 1901. Závodník Narcis Podsedníček, zkušený mechanik a vedoucí dílen továrny Laurin & Klement, byl tehdy nejrychlejším motocyklistou v cíli 1196 km dlouhého závodu z Paříže do Berlína. Motocyklům L&K se dařilo také v českých i zahraničních závodech do vrchu a na okruzích. Kromě výkonu a rychlosti vynikaly i vysokou spolehlivostí: z 87 strojů startujících ve 34 závodech sezony 1903 dojely všechny až na jediný do cíle, navíc dobyly 32 vítězství.
Vrchol motocyklové éry značky Laurin & Klement je spojen s vítězstvím v neoficiálním mistrovství světa, pořádaném 25. června 1905 Mezinárodní federací klubů motocyklistů FICM (Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes), předchůdkyní současné FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme). Nejprestižnější závod sezony 1905 se konal u města Dourdanu, asi 50 km jihozápadně od centra Paříže. Silniční okruh o délce 54 km se jel pětkrát. Měl tři tzv. neutralizační úseky, kde musel jezdec motocykl vést, poté jej na pokyn pořadatelů opět roztlačit a rozjet se.
Ve startovním poli dourdanského závodu byly v roce 1905 zastoupeny země patřící k absolutní špičce motocyklové branže. Po vylučovacím závodě v Pacově se pro reprezentaci Rakousko-Uherska kvalifikoval tým: 1. František Toman (L&K), 2. Eduard Nikodém (Puch), 3. Václav Vondřich (L&K). Velkou Británii zastupovaly značky Ariel, Matchless a JAP, Francii stroje Griffon a Peugeot, Německo trojice motocyklů Progress. Regule FICM vyžadovaly domácí původ všech podstatných částí motocyklů, včetně pneumatik. Tehdejší pláště přitom mívaly krátkou životnost, jezdci byli nuceni provádět opravy defektů svépomocí.
Po zkušenostech z Dourdanu 1904, kdy organizátoři nezajistili regulérní podmínky závodu a trať byla poseta tisíci hřebíky, Václav Vondřich tentokrát odstartoval obtížen koženou brašnou se dvěma popruhy přes ramena. Obsahovala základní nářadí a náhradní díly a vysloužila Vondřichovi u diváků přezdívku „Cestující kovář“. Přes zvýšenou hmotnosti těžiště začal český závodník brzy stahovat náskok vedoucího Demestera a po čtvrtém kole, tedy absolvování 216 km, byl již Vondřich s motocyklem Laurin & Klement v čele. V pátém kole Vondřich na dvouválci L&K CCR své vedení upevnil a v čase 3:05.15 vítězně projel cílem. Druhý Demester (3:13.17) byl diskvalifikován pro nepovolenou výměnu zadního kola. Z dvanácti startujících mimořádně náročný závod dokončili pouze tři.
Triumf v Dourdanu dále posílil prestiž mladoboleslavské značky Laurin & Klement. Výroba motocyklů sice ještě několik let pokračovala, ale hlavním výrobním sortimentem se brzy staly automobily. Byly výsledkem čtyřleté práce týmu vývojářů pod vedením Václava Laurina. První model Laurin & Klement Voiturette A se představil již 29. října 1905.
Václav Vondřich (1874 – 1943) pocházel z početné cyklistické rodiny z Libně, nyní součásti Prahy. Vůdčí list (řidičský průkaz) získal v roce 1902 a brzy začal úspěšně závodit s motocykly L&K. Na počest vítězství v Dourdanu 1905 složil populární kolínský kapelník František Kmoch kvapík „Na motoru“. Václav Vondřich, přezdívaný též „Král karburace“, působil od roku 1906 jako vedoucí pražské prodejny Laurin & Klement. Závodní činnost přerušenou kvůli tuberkulóze definitivně ukončil před první světovou válkou. Dirigentem neboli vedoucím prodejny ŠKODA zůstal do počátku 40. let.
Příběh „Cestujícího kováře“ Vondřicha a jeho kolegů z továrního týmu přiblížil pozdější film Alfréda Radoka „Dědeček automobil“ podle stejnojmenné knihy Adolfa Branalda (premiéra 29. března 1957). Výběr a úpravy historických vozidel měl na starosti výtvarník a vášnivý motocyklista Kamil Lhoták. Za řidítka či volanty závodních strojů před kamerou usedli profesionální závodníci mladoboleslavské automobilky, Dourdan našli filmaři u Poděbrad. Na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastianu (1958) získal „Dědeček automobil“ Zlatou mušli, ocenění pro nejlepší snímek roku.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.