Škoda Auto si letos připomíná nejen 125 let svých počátků v roce 1895, ale i řadu další jubileí. K nim patří 110 let od startu prvního ročníku Alpské jízdy 1910, mimořádně náročného automobilového závodu. Hvězdou všech pěti ročníků do vypuknutí první světové války byla mladoboleslavská značka Laurin & Klement, v cíli tratě prodlužované z původních 867 km až na 2932 km měla vždy posádku bez trestných bodů.
K nejnáročnějším sportovním podnikům počátku 20. století patřily ty pořádané v alpském terénu. Z dlouhé řady úspěchů zde připomeňme závod do vrchu Semmering: 20. září 1908 zvítězily vozy Laurin & Klement ve všech třech kategoriích, v nichž startovaly, nemluvě o dvou druhých a třech třetích místech. Kromě závodních speciálů se ale dařilo také cestovním automobilům z Mladé Boleslavi. K předchůdkyním dnešních rallye patřila od roku 1910 Rakouská alpská jízda, zkráceně nazývaná Alpská jízda. Poprvé odstartovala 26. června 1910 ve Vídni, kde o tři dny později projelo cílem 14 z 23 startujících automobilů. Během 867 kilometrů se pod jejich koly vystřídaly silnice Dolních Rakous, Štýrska, Korutan a Solnohradska. Pořádající rakouský autoklub vedl trať náročným vysokohorským terénem, zahrnovala četná strmá stoupání včetně obávaného průsmyku Katschberg.
Mladoboleslavský tým tvořily „tři trhové cestovní vozy Laurin & Klement à 20 ks 95 x 130“, tedy vozy blízké sériové produkci, s motorem o výkonu 20 koní (14,7 kW), vrtání válců 95 mm a zdvihu pístů 130 mm. Pro celkové vítězství si dojel Čech, hrabě Saša Kolowrat-Krakowský, který závod absolvoval bez trestných bodů. Další vozy L&K řídili chorvatský hrabě Paul Drašković a Otto Hieronimus, šéfkonstruktér L&K. Mladoboleslavská značka díky nim vyhrála prestižní Týmovou cenu. Pětikilometrovou rychlostní zkoušku u Vídně absolvoval nejlepší z vozů Laurin & Klement skvělým průměrem 104,985 km/h. Zde si pořadatelé ověřili, že automobily nedostaly lehčí stálý převod než měla standardní provedení, který by je zvýhodňoval ve stoupáních.
Roku 1911 značka Laurin & Klement nesměla na Alpské jízdě chybět, tentokrát na trati dlouhé již 1421 km a „okořeněné“ až 30% stoupáním na Loiblpass. Přísné regule vyžadovaly, aby motory automobilů běžely bez přerušení během celé denní etapy. Trestné body se udílely mimo jiné za opravy prováděné během závodu, příliš pomalou jízdu nebo chybné odbočení na trati. V každém voze vše během soutěže ověřoval komisař rakouského autoklubu, důležité součástky a agregáty byly úředně zaplombovány, po skončení denní etapy kontrolovány, načež automobily zaparkovaly v uzamčeném střeženém prostoru, aby k nim neměly přístup posádky ani mechanici. Přesto dosáhlo všech pět vozů Laurin & Klement cíle Alpské jízdy 1911 bez trestných bodů, Otto Hieronimus vybojoval stříbrný štít.
Ve třetím ročníku (1912) „Hiero“ zvítězil, tovární tým tvořený ještě Kolowratem a Draškovićem nenasbíral jediný trestný bod. Alpská jízda 1913 byla pořadateli prodloužena na 2667 km, rozvržených do sedmi etap. Na startu se objevil anglický šestiválec Rolls-Royce Silver Ghost se speciální čtyřstupňovou převodovkou a lehčím stálým převodem, v předchozím ročníku totiž standardní model na strmá alpská stoupání nestačil. Naopak zákazníci L&K se Alpami běžně pohybovali se sériovými vozy. I tentokrát získal Hieronimus stříbrnou plaketu a absolvoval bez trestných bodů.
Posledním velkým automobilovým závodem éry před první světovou válkou se stala Alpská jízda, pořádaná 14. – 23. června 1914. Během 2932 km bylo třeba překonat tři desítky alpských průsmyků. Ze 75 startujících vozů se do Vídně vrátilo 50, z toho 19 bez trestných bodů. Saša Kolowrat patřil k pěti závodníkům, kteří absolvovali ročníky 1912, 1913 i 1914 s čistým štítem. Měli tedy rovnocenný nárok na Velkou alpskou putovní cenu. S tím organizátoři nepočítali, proto dodatečně nechali ve shodném stylu vytvořit pět identických trofejí. Původní po Sašovi Kolowratovi se dochovala ve sbírkách Škoda Muzea. Výjimečné postavení mladoboleslavské značky spočívá v tom, že ve všech ročnících, tedy nikoli „jen“ třikrát, nýbrž hned pětkrát v řadě (1910 – 1914), měla v cíli Alpské jízdy přinejmenším jednu posádku bez trestných bodů. To žádná jiná automobilka nedokázala.
Dva dny po ukončení soutěže následoval Sarajevský atentát a z něj se odvíjející první světová válka, která znamenala i dočasný konec závodů. S Alpskou jízdou jsou však spojeny i pozdější úspěchy automobilky Škoda. Dne 17. června 1955, tedy před 65 lety, se zde odehrál mezinárodní debut sportovního provedení novinky Š 440 „Spartak“ – ve třídě do 1300 cm3 dobyl tovární tým stříbro a bronz. O čtyři léta později dojela trojice vozů do cíle bez trestných bodů. Vítězství ve třídě dosáhla také nová generace vozů s motorem vzadu, a to v Alpské jízdě 1968.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.