Ruský dálný východ je oblastí bohatou na přírodní zdroje, jejich dobývání však vždy komplikovala odlehlost, náročnost místního terénu a extrémní klimatické podmínky. V sedmdesátých letech se však vedení sovětského svazu rozhodlo tuto oblast prozkoumat, což si žádalo adekvátní techniku. A tou se stal právě Ural-5920, jeden z nejpodivnějších pásových náklaďáků světa.
Oblast označovaná jako ruský Dálný východ se často označuje za velmi bohatou za nerostné bohatství. Před plundrováním těchto zdrojů se však příroda chrání velice náročným terénem a mnohdy extrémními podnebními podmínkami. I proto zde žije jen velmi málo lidí a většina se jich soustředí kolem oblastí Transsibiřské magistrály a Severní mořské cesty. Do odlehlejších míst je totiž často nemožné se dostat jinak, než letecky.
V sedmdesátých letech se však sovětské vedení rozhodlo prozkoumat místní zásoby ropy a dalších nerostných surovin. K tomu však potřebovalo stroje, které budou schopny přepravit na odlehlá místa kromě lidí i desítky tun vybavení a to i přes náročný terén, mokřady a v zimě přes sněhové závěje a v teplotách padajících desítky stupňů pod bod mrazu.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Řešením tohoto problému byli pověřeni konstruktéři ze závodu UralAZ a technici moskevského automobilového výzkumného institutu NAMI, kteří byli pověřeni stavbou speciálního pásového náklaďáku, který bude schopen přepravit velké množství nákladu i přes extrémně náročný terén. Stroj měl být navíc jednoduchý, aby se urychlila a usnadnila jeho výroba i případný servis. Výsledkem se stal v roce 1973 prototyp označovaný jako NAMI-0157.
Kabina nákladního vozu a některé části karoserie pocházely z nákladního vozu Ural 357. Pod šasi však byly uloženy dva pásové podvozky s celkem čtyřmi pásy. Váha celého kolosu se pohybovala okolo 22 tun a maximální nosnost činila 8 tun. Na délku měřil náklaďák 10 metrů, na šířku 3 metry a na výšku 3.7.
Pod kapotou byl údajně uložen osmiválcový dieselový motor Kamaz 740.10 o objemu 10.8 litru. Točivý moment sice neznáme, ovšem výkon se měl pohybovat okolo 210 koní, jiné zdroje uvádí 220 koní. V každém případě to stačilo k maximální rychlosti jen 30 km/h. Na každých 100 kilometrů si navíc tenhle cvalík řekl o 100 litrů paliva a fungovat byl schopen v teplotách od +50 °C do -40 °C.
Největší předností náklaďáku je však jeho konstrukce pásů. Díky využití dvou podvozků se čtyřmi pásy, namísto jednoho se dvěma, nabídl stroj lepší manévrovatelnost. Pásy navíc skvěle rozkládají jeho hmotnost na větší plochu, díky čemuž může snadno projet i mokřady, blátem či hlubokým sněhem bez obav ze zapadnutí.
Prototyp se sice dočkal schválení, ovšem jeho testování probíhalo až do roku 1976. Poté následovala testovací výroba pěti kusů a to již pod označením Ural-5920. Až další rok dostal výrobní závod oficiální posvěcení sériové výroby, která se však rozjela teprve v roce 1981 a trvala pouze 10 let.
V devadesátých letech, po rozpadu sovětského svazu, se výrobce dostal do ekonomických potíží a výroba byla zastavena. Do té doby se ročně vyráběla cca 150 kusů. V roce 2002 se však společnost UralAZ k jedinečnému stroji vrátila, modernizovala ho a výrobu obnovila.
Modernizovaný stroj, nesoucí označení TS-1, dostal například výkonnější naftový motor, novější kabinu, vyztužení rámu, silnější hydrauliku a pásy z novějších materiálů, díky čemuž stoupla jeho nosnost na deset tun. Nijak přitom neutrpěla jeho prostupnost terénem a dokonce se ani nezvýšil jeho tlak působící na zem, jak uvádí web Pусская Cила (Ruská-síla).
V současnosti slouží stroje Ural 5920 a TS-1 převážně ke svému původnímu účelu, což je přeprava materiálu do odlehlých oblastí. Některé kusy se však dočkaly i speciálních nástaveb - na fotografiích je vidět například hasičský speciál, plošina a výjimkou neměl být ani jednoduchý bagr.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.