BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
BMW Group udělala s novou generací technologie BMW eDrive (Gen6) zásadní technologický skok. Vysokonapěťové baterie přinášejí o 30 % vyšší nabíjecí výkon a delší dojezd, přičemž využívají novou 800V technologii. Díky plošší konstrukci se baterie snadno integruje do různých modelů včetně výkonných BMW M. Nové cylindrické články mají o 20 % vyšší hustotu energie a umožní obousměrné nabíjení jako standard.
Klíčovým prvkem systému je BMW Energy Master – inteligentní řídicí jednotka, která optimalizuje provoz baterie a umožňuje aktualizace softwaru na dálku.
Výroba baterií bude probíhat v pěti moderních závodech v Evropě, Číně a USA, což zajistí stabilní dodávky i v případě geopolitických krizí.
Automobilka zavádí nové konstrukční principy „cell-to-pack“ a „pack-to-open-body“ pro vysokonapěťové baterie 6. generace. Cylindrické články jsou vkládány přímo do pouzdra baterie bez potřeby modulů, což zjednodušuje výrobu. Zároveň baterie získává strukturální roli v karoserii vozu, čímž zvyšuje pevnost celé konstrukce.
Před zahájením globální sériové výroby se baterie testují v Bavorsku, kde BMW vyvíjí i klíčové komponenty, včetně řídicí jednotky Energy Master. Elektromotory pak vznikají v rakouském Steyru, kde se soustředí i vývoj elektrických hnacích jednotek.
V německém Landshutu vzniká nejmodernější výrobní systém pro řídicí jednotky Energy Master, s plánovaným startem sériové výroby v srpnu 2025. Do roku 2026 se počet zaměstnanců rozšíří až na 700. BMW do rozvoje elektromobility v závodě investovalo stovky milionů eur.
Součástí strategie je také uzavřený recyklační řetězec, který umožní znovuvyužití surovin z použitých baterií. BMW rovněž zavádí inovativní přímou recyklaci v Dolním Bavorsku, kde bude suroviny získávat přímo z výrobního procesu a vracet je zpět do produkce.
U 6. generace elektromotorů BMW sází na synchronní stroje s elektricky buzeným rotorem (SSM), které nabízejí vyšší účinnost a konstantní výkon. Nově však využívá i asynchronní motory (ASM) pro přední nápravu modelů s pohonem všech kol.
Technologie prošla zásadními inovacemi – nový měnič s 800V architekturou, vylepšené chlazení a lehčí konstrukce vedou k nižším energetickým ztrátám o 40 %, snížení nákladů o 20 % a poklesu hmotnosti o 10 %. Modulární systém umožní výrobu variant s až čtyřmi elektromotory, což zvyšuje flexibilitu výroby i nabídky pro zákazníky.
BMW Group spustí v rakouském Steyru sériovou výrobu elektromotorů 6. generace v létě 2025, předsériová výroba probíhá od září 2024. Do roku 2030 zde BMW investuje přes miliardu eur a polovina zaměstnanců se bude věnovat elektromobilitě. Výroba pokryje všechny klíčové komponenty elektromotorů s kapacitou 600 000 kusů ročně.
Důraz se klade i na tepelný management, klíčový pro výkon, dojezd a nabíjení. Vývoj a výroba měniče probíhá ve Steyru, zatímco továrna v Landshutu dodává inovativní lehké hliníkové skříně motorů. Do projektu Neue Klasse investuje 200 milionů eur na rozšíření kapacit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.