BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Vision Driving Experience (VDX)
BMW Vision Driving Experience (VDX), foto: BMW Group
Petr Landovský VČERA 13:35
Sdílej:

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

BMW Group udělala s novou generací technologie BMW eDrive (Gen6) zásadní technologický skok. Vysokonapěťové baterie přinášejí o 30 % vyšší nabíjecí výkon a delší dojezd, přičemž využívají novou 800V technologii. Díky plošší konstrukci se baterie snadno integruje do různých modelů včetně výkonných BMW M. Nové cylindrické články mají o 20 % vyšší hustotu energie a umožní obousměrné nabíjení jako standard.

Klíčovým prvkem systému je BMW Energy Master – inteligentní řídicí jednotka, která optimalizuje provoz baterie a umožňuje aktualizace softwaru na dálku.

Výroba baterií bude probíhat v pěti moderních závodech v Evropě, Číně a USA, což zajistí stabilní dodávky i v případě geopolitických krizí.

Automobilka zavádí nové konstrukční principy „cell-to-pack“ a „pack-to-open-body“ pro vysokonapěťové baterie 6. generace. Cylindrické články jsou vkládány přímo do pouzdra baterie bez potřeby modulů, což zjednodušuje výrobu. Zároveň baterie získává strukturální roli v karoserii vozu, čímž zvyšuje pevnost celé konstrukce.

Před zahájením globální sériové výroby se baterie testují v Bavorsku, kde BMW vyvíjí i klíčové komponenty, včetně řídicí jednotky Energy Master. Elektromotory pak vznikají v rakouském Steyru, kde se soustředí i vývoj elektrických hnacích jednotek.

V německém Landshutu vzniká nejmodernější výrobní systém pro řídicí jednotky Energy Master, s plánovaným startem sériové výroby v srpnu 2025. Do roku 2026 se počet zaměstnanců rozšíří až na 700. BMW do rozvoje elektromobility v závodě investovalo stovky milionů eur.

Součástí strategie je také uzavřený recyklační řetězec, který umožní znovuvyužití surovin z použitých baterií. BMW rovněž zavádí inovativní přímou recyklaci v Dolním Bavorsku, kde bude suroviny získávat přímo z výrobního procesu a vracet je zpět do produkce.

6. generace elektromotorů BMW: vyšší efektivita a modularita

U 6. generace elektromotorů BMW sází na synchronní stroje s elektricky buzeným rotorem (SSM), které nabízejí vyšší účinnost a konstantní výkon. Nově však využívá i asynchronní motory (ASM) pro přední nápravu modelů s pohonem všech kol.

Technologie prošla zásadními inovacemi – nový měnič s 800V architekturou, vylepšené chlazení a lehčí konstrukce vedou k nižším energetickým ztrátám o 40 %, snížení nákladů o 20 % a poklesu hmotnosti o 10 %. Modulární systém umožní výrobu variant s až čtyřmi elektromotory, což zvyšuje flexibilitu výroby i nabídky pro zákazníky.

BMW Group spustí v rakouském Steyru sériovou výrobu elektromotorů 6. generace v létě 2025, předsériová výroba probíhá od září 2024. Do roku 2030 zde BMW investuje přes miliardu eur a polovina zaměstnanců se bude věnovat elektromobilitě. Výroba pokryje všechny klíčové komponenty elektromotorů s kapacitou 600 000 kusů ročně.

Důraz se klade i na tepelný management, klíčový pro výkon, dojezd a nabíjení. Vývoj a výroba měniče probíhá ve Steyru, zatímco továrna v Landshutu dodává inovativní lehké hliníkové skříně motorů. Do projektu Neue Klasse investuje 200 milionů eur na rozšíření kapacit.

Témata:
Stalo se
Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – jak jezdí ve městě, na dálnici či okresce?

Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?