BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
BMW Group udělala s novou generací technologie BMW eDrive (Gen6) zásadní technologický skok. Vysokonapěťové baterie přinášejí o 30 % vyšší nabíjecí výkon a delší dojezd, přičemž využívají novou 800V technologii. Díky plošší konstrukci se baterie snadno integruje do různých modelů včetně výkonných BMW M. Nové cylindrické články mají o 20 % vyšší hustotu energie a umožní obousměrné nabíjení jako standard.
Klíčovým prvkem systému je BMW Energy Master – inteligentní řídicí jednotka, která optimalizuje provoz baterie a umožňuje aktualizace softwaru na dálku.
Výroba baterií bude probíhat v pěti moderních závodech v Evropě, Číně a USA, což zajistí stabilní dodávky i v případě geopolitických krizí.
Automobilka zavádí nové konstrukční principy „cell-to-pack“ a „pack-to-open-body“ pro vysokonapěťové baterie 6. generace. Cylindrické články jsou vkládány přímo do pouzdra baterie bez potřeby modulů, což zjednodušuje výrobu. Zároveň baterie získává strukturální roli v karoserii vozu, čímž zvyšuje pevnost celé konstrukce.
Před zahájením globální sériové výroby se baterie testují v Bavorsku, kde BMW vyvíjí i klíčové komponenty, včetně řídicí jednotky Energy Master. Elektromotory pak vznikají v rakouském Steyru, kde se soustředí i vývoj elektrických hnacích jednotek.
V německém Landshutu vzniká nejmodernější výrobní systém pro řídicí jednotky Energy Master, s plánovaným startem sériové výroby v srpnu 2025. Do roku 2026 se počet zaměstnanců rozšíří až na 700. BMW do rozvoje elektromobility v závodě investovalo stovky milionů eur.
Součástí strategie je také uzavřený recyklační řetězec, který umožní znovuvyužití surovin z použitých baterií. BMW rovněž zavádí inovativní přímou recyklaci v Dolním Bavorsku, kde bude suroviny získávat přímo z výrobního procesu a vracet je zpět do produkce.
U 6. generace elektromotorů BMW sází na synchronní stroje s elektricky buzeným rotorem (SSM), které nabízejí vyšší účinnost a konstantní výkon. Nově však využívá i asynchronní motory (ASM) pro přední nápravu modelů s pohonem všech kol.
Technologie prošla zásadními inovacemi – nový měnič s 800V architekturou, vylepšené chlazení a lehčí konstrukce vedou k nižším energetickým ztrátám o 40 %, snížení nákladů o 20 % a poklesu hmotnosti o 10 %. Modulární systém umožní výrobu variant s až čtyřmi elektromotory, což zvyšuje flexibilitu výroby i nabídky pro zákazníky.
BMW Group spustí v rakouském Steyru sériovou výrobu elektromotorů 6. generace v létě 2025, předsériová výroba probíhá od září 2024. Do roku 2030 zde BMW investuje přes miliardu eur a polovina zaměstnanců se bude věnovat elektromobilitě. Výroba pokryje všechny klíčové komponenty elektromotorů s kapacitou 600 000 kusů ročně.
Důraz se klade i na tepelný management, klíčový pro výkon, dojezd a nabíjení. Vývoj a výroba měniče probíhá ve Steyru, zatímco továrna v Landshutu dodává inovativní lehké hliníkové skříně motorů. Do projektu Neue Klasse investuje 200 milionů eur na rozšíření kapacit.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.