BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
BMW Group udělala s novou generací technologie BMW eDrive (Gen6) zásadní technologický skok. Vysokonapěťové baterie přinášejí o 30 % vyšší nabíjecí výkon a delší dojezd, přičemž využívají novou 800V technologii. Díky plošší konstrukci se baterie snadno integruje do různých modelů včetně výkonných BMW M. Nové cylindrické články mají o 20 % vyšší hustotu energie a umožní obousměrné nabíjení jako standard.
Klíčovým prvkem systému je BMW Energy Master – inteligentní řídicí jednotka, která optimalizuje provoz baterie a umožňuje aktualizace softwaru na dálku.
Výroba baterií bude probíhat v pěti moderních závodech v Evropě, Číně a USA, což zajistí stabilní dodávky i v případě geopolitických krizí.
Automobilka zavádí nové konstrukční principy „cell-to-pack“ a „pack-to-open-body“ pro vysokonapěťové baterie 6. generace. Cylindrické články jsou vkládány přímo do pouzdra baterie bez potřeby modulů, což zjednodušuje výrobu. Zároveň baterie získává strukturální roli v karoserii vozu, čímž zvyšuje pevnost celé konstrukce.
Před zahájením globální sériové výroby se baterie testují v Bavorsku, kde BMW vyvíjí i klíčové komponenty, včetně řídicí jednotky Energy Master. Elektromotory pak vznikají v rakouském Steyru, kde se soustředí i vývoj elektrických hnacích jednotek.
V německém Landshutu vzniká nejmodernější výrobní systém pro řídicí jednotky Energy Master, s plánovaným startem sériové výroby v srpnu 2025. Do roku 2026 se počet zaměstnanců rozšíří až na 700. BMW do rozvoje elektromobility v závodě investovalo stovky milionů eur.
Součástí strategie je také uzavřený recyklační řetězec, který umožní znovuvyužití surovin z použitých baterií. BMW rovněž zavádí inovativní přímou recyklaci v Dolním Bavorsku, kde bude suroviny získávat přímo z výrobního procesu a vracet je zpět do produkce.
U 6. generace elektromotorů BMW sází na synchronní stroje s elektricky buzeným rotorem (SSM), které nabízejí vyšší účinnost a konstantní výkon. Nově však využívá i asynchronní motory (ASM) pro přední nápravu modelů s pohonem všech kol.
Technologie prošla zásadními inovacemi – nový měnič s 800V architekturou, vylepšené chlazení a lehčí konstrukce vedou k nižším energetickým ztrátám o 40 %, snížení nákladů o 20 % a poklesu hmotnosti o 10 %. Modulární systém umožní výrobu variant s až čtyřmi elektromotory, což zvyšuje flexibilitu výroby i nabídky pro zákazníky.
BMW Group spustí v rakouském Steyru sériovou výrobu elektromotorů 6. generace v létě 2025, předsériová výroba probíhá od září 2024. Do roku 2030 zde BMW investuje přes miliardu eur a polovina zaměstnanců se bude věnovat elektromobilitě. Výroba pokryje všechny klíčové komponenty elektromotorů s kapacitou 600 000 kusů ročně.
Důraz se klade i na tepelný management, klíčový pro výkon, dojezd a nabíjení. Vývoj a výroba měniče probíhá ve Steyru, zatímco továrna v Landshutu dodává inovativní lehké hliníkové skříně motorů. Do projektu Neue Klasse investuje 200 milionů eur na rozšíření kapacit.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.