Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžké nákladní auto na vodík míří do Evropy

AutoRoad.cz, 13. července 2020, 00:28 Google+

Hyundai minulý čtvrtek odeslala lodní dopravou prvních 10 vozidel Hyundai XCIENT Fuel Cell na cestu do Švýcarska. XCIENT Fuel Cell je první velkosériově vyráběné těžké nákladní vozidlo na světě, poháněné palivovými články. Společnost plánuje dovézt do Švýcarska v letošním roce celkem 50 vozidel. První budou předána zákazníkům z řad provozovatelů vozových parků v září. Hyundai počítá s tím, že do roku 2025 uvede na trh celkem 1600 nákladních vozidel XCIENT Fuel Cell.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžká nákladní auta na vodík míří do Evropy

Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžká nákladní auta na vodík míří do Evropy | foto: Hyundai

Sdílejte článek

„XCIENT Fuel Cell je současnou realitou, nikoli pouhým projektem budoucnosti na rýsovacím prkně. Hyundai brzy uvede toto průkopnické vozidlo do běžného provozu, což bude významným milníkem v historii užitkových vozidel a vývoji vodíkové společnosti,“ řekl In Cheol Lee, výkonný viceprezident a vedoucí divize užitkových vozidel ve společnosti Hyundai Motor. „Vybudování komplexního vodíkového ekosystému, v němž budou zásadní přepravní potřeby uspokojovány vozidly, jakým je XCIENT Fuel Cell, povede ke změně paradigmat, která odstraní emise produkované automobily z výčtu faktorů ovlivňujících životní prostředí.“

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

„Hyundai již představil jako první na světě velkosériově vyráběný osobní elektromobil napájený palivovými články, model ix35, a druhou generaci vozidel s palivovými články, model NEXO, a nyní využívá desetiletí zkušeností, nejprogresivnější technologii palivových článků a možnosti velkosériové výroby k zavedení vodíku do segmentu užitkových vozidel prostřednictvím modelu XCIENT Fuel Cell,“ dodal In Cheol Lee.

img-responsive

Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžká nákladní auta na vodík míří do Evropy | foto: Hyundai

XCIENT Fuel Cell

XCIENT je poháněn systémem palivových článků na vodík. Jedná se o dvě sady palivových článků, každá s výkonem 95 kW. Celkový nejvyšší výkon systému je tedy 190 kW. Do sedmi rozměrných nádrží lze uložit celkem 32,09 kg vodíku. Dojezd modelu XCIENT Fuel Cell na jednu náplň nádrží je cca 400 km*. Vozidlo bylo vyvinuto a optimalizováno s ohledem na specifické požadavky potenciálních provozovatelů vozových parků a infrastruktury čerpacích stanic ve Švýcarsku. Doplňování paliva do nákladního vozidla trvá cca 8 až 20 minut.

Technika palivových článků je mimořádně vhodná pro nákladní dopravu a logistiku díky dlouhému dojezdu a rychlému doplňování paliva. Dvojitý systém palivových článků poskytuje dostatek energie k pohonu těžkých nákladních vozidel v horském terénu alpského regionu. Hyundai Motor kromě modelu XCIENT Fuel Cell vyvíjí také tahač pro dálkovou dopravu, který ujede na jednu náplň nádrží na vodík až 1000 kilometrů. Toto vozidlo bude vybaveno vylepšeným systémem palivových článků s dlouhou životností a vysokými výkony. Inovativní tahač je určen pro globální trhy včetně Severní Ameriky a Evropy.

img-responsive

Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžká nákladní auta na vodík míří do Evropy | foto: Hyundai

„Zelený“ vodíkový ekosystém

Společnost Hyundai Motor Company založila v roce 2019 společný podnik Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), v němž je podílníkem také švýcarská firma H2 Energy. Hyundai Hydrogen Mobility bude poskytovat nákladní vozidla provozovatelům vozových parků na základě leasingových splátek v závislosti na jejich využívání. Dopravci tedy nemusejí podstupovat žádná rizika, ani vynakládat počáteční investice.

Hyundai si vybral Švýcarsko jako první zemi pro spuštění svého projektu z více různých důvodů. Jedním z nich je švýcarská legislativa a její formy zdanění v oblasti užitkových vozidel, LSVA, které se nevztahují na nákladní vozidla s nulovými emisemi. Přepravní náklady na kilometr se tak u nákladních vozidel s palivovými články dostávají na úroveň porovnatelnou s konvenčními nákladními vozidly, poháněnými vznětovými motory.

Obchodní projekt značky Hyundai počítá výhradně s používáním čistého vodíku, vyráběného pomocí elektrické energie z vodních elektráren. Všechna nákladní vozidla musí být totiž provozována výhradně na ekologicky získávaný vodík, aby opravdu došlo ke snížení emisí oxidu uhličitého. Švýcarsko patří mezi země s globálně nejvyšším podílem vodních elektráren, a proto dokáže dodávat dostatek „zelené“ energie pro výrobu vodíku. Hyundai plánuje, že po spuštění projektu ve Švýcarsku jej rozšíří i do ostatních evropských zemí.

img-responsive

Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžká nákladní auta na vodík míří do Evropy | foto: Hyundai

Obchodní projekt pro vodíkovou infrastrukturu

Hyundai předpokládá, že používáním vozidel s pohonem na vodík v nákladní dopravě vyvolá trvalou poptávku po vodíku. Trvalé zásobování tímto palivem zabezpečí společnost Hydrospider provozující průmyslovou výrobu vodíku. Na těchto základech stojí nový obchodní projekt, který činí vodíkovou mobilitu ekonomicky realizovatelnou, se zajímavým potenciálem růstu. Hyundai v rámci tohoto procesu postupně vybuduje vodíkovou infrastrukturu ve Švýcarsku.

Vytvoření infrastruktury plnicích stanic pro nákladní vozidla, používajících ve Švýcarsku tlak 350 barů, otvírá prostor k rozšíření sítě také pro osobní vozy s palivovými články. Osobní vozy s palivovými články jsou plněny vodíkem pod tlakem 700 barů. Rozšíření existující sítě o tento druh plnicích stanic bude možné uskutečnit s poměrně nízkými náklady. Přístup k dostatečné infrastruktuře vodíkových plnicích stanic sníží obavy z nedostatečného dojezdu a přesvědčí větší počet zákazníků, aby si pořídili osobní vozy s vodíkovými palivovými články. Čím více lidí přejde na ekologickou mobilitu, tím více poklesnou emise oxidu uhličitého, zlepší se kvalita ovzduší, a tím i kvalita života v budoucnosti.

img-responsive

Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžká nákladní auta na vodík míří do Evropy | foto: Hyundai

Hyundai je lídrem v oblasti vodíku

Mobilita s nulovými emisemi bude hrát v budoucí strategii společnosti Hyundai významnou roli. Hyundai je kromě nákladních vozidel XCIENT Fuel Cell také výrobcem SUV NEXO, druhé generace osobních vozů Hyundai s pohonem na vodík. Cílem společnosti Hyundai je prodávat do roku 2025 cca 670 000 elektromobilů ročně včetně 110 000 elektromobilů s palivovými články.

Koncern Hyundai Motor Group oznámil v prosinci 2018 svůj dlouhodobý plán „Fuel Cell Vision 2030“ a znovu potvrdil své úsilí o intenzivní urychlování vývoje vodíkové společnosti využíváním svého vedoucího globálního postavení v oblasti techniky palivových článků. Cílem společnosti Hyundai Motor Group v rámci tohoto plánu je zajistit do roku 2030 kapacitu výroby 700 000 systémů palivových článků pro automobily, lodě, kolejová vozidla, drony a generátory elektrické energie.

* Dojezd cca 400 km platí pro nákladní vozidlo 4x2 s mrazírenskou nástavbou provozované jako souprava s přívěsem o celkové hmotnosti 34 tun

Vytisknout

Diskuze: Hyundai XCIENT Fuel Cell, první těžké nákladní auto na vodík míří do Evropy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Delage D12

Značka Delage se vrací ve velkém stylu

VLF Force 1

Na prodej je super vzácný VLF Force 1, jeden z pouhých pěti vyrobených

Autobazary

Čeho se zájemci o ojetý automobil bojí nejvíc? Stočený tachometr to kupodivu není

Lexus NX 300h

Test Lexus NX 300h 4x4 E-FOUR, prémiové SUV jde vlastní cestou

Lexus zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích

PŘÍMO OD VÝROBCE. Prémiové vozy za lákavou cenu na internetu? Předváděcí, skladové i použité

Britským policistům došla trpělivost, ujíždějící motorkáře začala srážet

Co dělat, když máme dopravní přestupek v zahraničí? Výše pokut v Čechy oblíbených zemích

Závod Babet

Mezinárodní dvanáctihodinový závod Babett

Uber

Nová jednoduše fungující aplikace Uberu zvyšuje bezpečnost pasažérů

BYD Han EV

BYD přiváží do Evropy svůj prémiový sedan Han EV, z 0 na 100 km/h umí za 3,9 s

SUV Peugeot 3008 Hybrid4 nabízí výkon 300 koní

Registrace nových vozů prozradily změny. Jak se tedy v Česku díváme na ekologii aut?

Laurin & Klement Voiturette A, první automobil s Mladé Boleslavi.

Cesta časem s dvanácti milníky historie Škody

Ilustrační foto

Virtuální prohlídky vozů šetří klientům čas

Thomas Schäfer se ujímá funkce předsedy představenstva společnosti Škoda Auto

Konec spekulací. Thomas Schäfer byl potvrzen novým předsedou představenstva Škoda Auto

Volkswagen Arteon

Zákazníci již mohou objednávat nové modely Volkswagen Arteon a Arteon Shooting Brake

UAZ Buchanka

Oblíbená Buchanka s obytnou vestavbou od firmy Moltomeno

reklama

Doporučujeme

Rodinné vozy SEAT

Podívejte se, jak se za padesát let změnily populární kombi od Seatu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. BYD přiváží do Evropy svůj prémiový sedan Han EV, z 0 na 100 km/h umí za 3,9 s

  2. Co dělat, když máme dopravní přestupek v zahraničí? Výše pokut v Čechy oblíbených zemích

  3. Registrace nových vozů prozradily změny. Jak se tedy v Česku díváme na ekologii aut?

  4. Mezinárodní dvanáctihodinový závod Babett

  5. Test Lexus NX 300h 4x4 E-FOUR, prémiové SUV jde vlastní cestou

  6. Nová jednoduše fungující aplikace Uberu zvyšuje bezpečnost pasažérů

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud