S prudkým nárůstem cen paliv na celém světě se nyní do popředí zájmu dostává hospodárná jízda, která je klíčem k úsporám na palivu. Podle Mezinárodní agentury pro energii IEA (International Energy Agency) umožní toto opatření snížit spotřebu paliva o 6 až 12 %. Odborník ze společnosti SEAT S.A. proto nabízí 7 tipů pro hospodárnou jízdu, s nimiž spotřebujete méně paliva a ušetříte na výdajích.
1. Jezděte plynule. Náhlé změny rychlosti jízdy, například rychlá akcelerace nebo intenzivní brzdění, zvyšují spotřebu paliva. Proto „je důležité jezdit plynule, předvídat situaci a změny dělat pozvolně“, vysvětluje Ángel Suárez, inženýr technického centra společnosti SEAT S.A. Nízké převodové stupně nechte zařazené jen po prvních několik sekund po rozjezdu a používejte vyšší převodové stupně, kdykoli je to možné. Nejlepší je řídit se pokyny ukazatele vhodného řazení. Pokud vaše vozidlo tento systém nemá, zkuste řadit před dosažením 2500 otáček za minutu. „Vyšší otáčky znamenají vyšší spotřebu paliva,“ říká Ángel.
2. Při delším stání vypněte motor. Necháte-li běžet motor u stojícího vozu, dochází k jeho nadměrnému zahřívání a zvyšuje se spotřeba paliva. Při krátkých zastaveních, například na semaforech, spotřebuje motor běžící na volnoběh přibližně 1 litr paliva za hodinu. „Kompletní produktová řada značky SEAT je vybavena systémem Start&Stop, který tento proces automatizuje samočinným vypnutím motoru po zastavení vozu,“ zdůrazňuje Suárez.
3. Udržujte konstantní rychlost jízdy. Změny rychlosti jízdy ovlivňují spotřebu paliva. Vhodnější je tedy udržovat konstantní rychlost jízdy, pokud to dopravní situace a stav vozovky umožňují. „Adaptivní tempomat ACC, nabízený pro modely SEAT, je ideálním řešením pro nastavení rychlosti jízdy na vozovkách bez výrazného sklonu, například na dálnicích,“ říká Ángel. IEA v tomto ohledu doporučuje jako úsporné opatření snížit rychlost jízdy o 10 km/h. Testy prokázaly, že jen zpomalením na 110 km/h na dálnici klesne spotřeba paliva o 11 %.
4. Brzděte motorem. „Kdykoli je to možné, snažte se před sešlápnutím pedálu brzdy zpomalovat pozvolna uvolněním pedálu plynu a využíváním brzdného účinku motoru,“ radí Ángel. Vůz tímto způsobem zpomaluje postupně, aniž by byl přitom závislý na palivu, a spotřeba paliva klesá. Pro dosažení tohoto cíle je zásadní předvídavé řízení a udržování bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu. „Často se setkáváme s řidiči, kteří při jízdě z kopce zařadí neutrál. To je mylný krok, protože v tomto okamžiku odpojíme motor od převodovky a vůz i nadále nějaké palivo spotřebovává,“ říká inženýr. „Správný postup je využívat brzdění motorem, tzn. se zařazeným převodovým stupněm sundáme nohu z pedálu plynu, a v tomto stavu máme nulovou spotřebu paliva,“ dodává.
5. Zapnout klimatizaci, nebo stáhnout okna? Klimatizace patří mezi systémy nesouvisející se samotnou jízdou, které mají nejvyšší spotřebu paliva, podle IEA mezi 4 % a 10 %, zatímco otevřená okna zvyšují ve středních a vysokých rychlostech aerodynamický odpor vzduchu. Vzduch proudí do interiéru vozu a způsobuje aerodynamický odpor, který vůz zpomaluje a nutí motor pracovat s vyšším zatížením. „U klimatizačního systému je vždy nejlepší používat režim AUTO. Díky němu pracuje kompresor s nejvyšší účinností, a požadované teploty je dosaženo bez zvýšené spotřeby paliva. Od rychlosti jízdy 80 km/h, kdy aerodynamika začíná hrát významnou roli, nechávejte okna vždy zavřená,“ doporučuje Ángel.
6. Kontrolujte tlak v pneumatikách. Jedná se o klíčový aspekt ovlivňující bezpečnost jízdy, ale také její hospodárnost. Podle agentury IEA mohou pravidelné kontroly tlaku v pneumatikách ušetřit nejméně 1,5 % paliva. Ángel Suárez navíc radí „nevozit v zavazadlovém prostoru zbytečný náklad, aby se snížila hmotnost vozu, která má také vliv na provozní hospodárnost, a poté nastavit správný tlak v pneumatikách“. V případě, že musíme dát na střechu zavazadlový box, bychom si měli uvědomit, že tím zvýšíme naši spotřebu paliva.
7. Naplánujte si trasu. Pro úsporu peněz je zásadní naplánovaný itinerář. Nepředvídatelné události, stání v dopravní zácpě nebo bloudění na neznámých silnicích může vaši jízdu zbytečně prodloužit, a v důsledku toho se zvýší spotřeba paliva. Z tohoto důvodu „je lepší naplánovat si trasu, zvolit pro jízdu dobu s nižší intenzitou dopravy a na jedné trase vyřídit několik různých záležitostí,“ dodává Ángel na závěr.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.