S prudkým nárůstem cen paliv na celém světě se nyní do popředí zájmu dostává hospodárná jízda, která je klíčem k úsporám na palivu. Podle Mezinárodní agentury pro energii IEA (International Energy Agency) umožní toto opatření snížit spotřebu paliva o 6 až 12 %. Odborník ze společnosti SEAT S.A. proto nabízí 7 tipů pro hospodárnou jízdu, s nimiž spotřebujete méně paliva a ušetříte na výdajích.
1. Jezděte plynule. Náhlé změny rychlosti jízdy, například rychlá akcelerace nebo intenzivní brzdění, zvyšují spotřebu paliva. Proto „je důležité jezdit plynule, předvídat situaci a změny dělat pozvolně“, vysvětluje Ángel Suárez, inženýr technického centra společnosti SEAT S.A. Nízké převodové stupně nechte zařazené jen po prvních několik sekund po rozjezdu a používejte vyšší převodové stupně, kdykoli je to možné. Nejlepší je řídit se pokyny ukazatele vhodného řazení. Pokud vaše vozidlo tento systém nemá, zkuste řadit před dosažením 2500 otáček za minutu. „Vyšší otáčky znamenají vyšší spotřebu paliva,“ říká Ángel.
2. Při delším stání vypněte motor. Necháte-li běžet motor u stojícího vozu, dochází k jeho nadměrnému zahřívání a zvyšuje se spotřeba paliva. Při krátkých zastaveních, například na semaforech, spotřebuje motor běžící na volnoběh přibližně 1 litr paliva za hodinu. „Kompletní produktová řada značky SEAT je vybavena systémem Start&Stop, který tento proces automatizuje samočinným vypnutím motoru po zastavení vozu,“ zdůrazňuje Suárez.
3. Udržujte konstantní rychlost jízdy. Změny rychlosti jízdy ovlivňují spotřebu paliva. Vhodnější je tedy udržovat konstantní rychlost jízdy, pokud to dopravní situace a stav vozovky umožňují. „Adaptivní tempomat ACC, nabízený pro modely SEAT, je ideálním řešením pro nastavení rychlosti jízdy na vozovkách bez výrazného sklonu, například na dálnicích,“ říká Ángel. IEA v tomto ohledu doporučuje jako úsporné opatření snížit rychlost jízdy o 10 km/h. Testy prokázaly, že jen zpomalením na 110 km/h na dálnici klesne spotřeba paliva o 11 %.
4. Brzděte motorem. „Kdykoli je to možné, snažte se před sešlápnutím pedálu brzdy zpomalovat pozvolna uvolněním pedálu plynu a využíváním brzdného účinku motoru,“ radí Ángel. Vůz tímto způsobem zpomaluje postupně, aniž by byl přitom závislý na palivu, a spotřeba paliva klesá. Pro dosažení tohoto cíle je zásadní předvídavé řízení a udržování bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu. „Často se setkáváme s řidiči, kteří při jízdě z kopce zařadí neutrál. To je mylný krok, protože v tomto okamžiku odpojíme motor od převodovky a vůz i nadále nějaké palivo spotřebovává,“ říká inženýr. „Správný postup je využívat brzdění motorem, tzn. se zařazeným převodovým stupněm sundáme nohu z pedálu plynu, a v tomto stavu máme nulovou spotřebu paliva,“ dodává.
5. Zapnout klimatizaci, nebo stáhnout okna? Klimatizace patří mezi systémy nesouvisející se samotnou jízdou, které mají nejvyšší spotřebu paliva, podle IEA mezi 4 % a 10 %, zatímco otevřená okna zvyšují ve středních a vysokých rychlostech aerodynamický odpor vzduchu. Vzduch proudí do interiéru vozu a způsobuje aerodynamický odpor, který vůz zpomaluje a nutí motor pracovat s vyšším zatížením. „U klimatizačního systému je vždy nejlepší používat režim AUTO. Díky němu pracuje kompresor s nejvyšší účinností, a požadované teploty je dosaženo bez zvýšené spotřeby paliva. Od rychlosti jízdy 80 km/h, kdy aerodynamika začíná hrát významnou roli, nechávejte okna vždy zavřená,“ doporučuje Ángel.
6. Kontrolujte tlak v pneumatikách. Jedná se o klíčový aspekt ovlivňující bezpečnost jízdy, ale také její hospodárnost. Podle agentury IEA mohou pravidelné kontroly tlaku v pneumatikách ušetřit nejméně 1,5 % paliva. Ángel Suárez navíc radí „nevozit v zavazadlovém prostoru zbytečný náklad, aby se snížila hmotnost vozu, která má také vliv na provozní hospodárnost, a poté nastavit správný tlak v pneumatikách“. V případě, že musíme dát na střechu zavazadlový box, bychom si měli uvědomit, že tím zvýšíme naši spotřebu paliva.
7. Naplánujte si trasu. Pro úsporu peněz je zásadní naplánovaný itinerář. Nepředvídatelné události, stání v dopravní zácpě nebo bloudění na neznámých silnicích může vaši jízdu zbytečně prodloužit, a v důsledku toho se zvýší spotřeba paliva. Z tohoto důvodu „je lepší naplánovat si trasu, zvolit pro jízdu dobu s nižší intenzitou dopravy a na jedné trase vyřídit několik různých záležitostí,“ dodává Ángel na závěr.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.