S prudkým nárůstem cen paliv na celém světě se nyní do popředí zájmu dostává hospodárná jízda, která je klíčem k úsporám na palivu. Podle Mezinárodní agentury pro energii IEA (International Energy Agency) umožní toto opatření snížit spotřebu paliva o 6 až 12 %. Odborník ze společnosti SEAT S.A. proto nabízí 7 tipů pro hospodárnou jízdu, s nimiž spotřebujete méně paliva a ušetříte na výdajích.
1. Jezděte plynule. Náhlé změny rychlosti jízdy, například rychlá akcelerace nebo intenzivní brzdění, zvyšují spotřebu paliva. Proto „je důležité jezdit plynule, předvídat situaci a změny dělat pozvolně“, vysvětluje Ángel Suárez, inženýr technického centra společnosti SEAT S.A. Nízké převodové stupně nechte zařazené jen po prvních několik sekund po rozjezdu a používejte vyšší převodové stupně, kdykoli je to možné. Nejlepší je řídit se pokyny ukazatele vhodného řazení. Pokud vaše vozidlo tento systém nemá, zkuste řadit před dosažením 2500 otáček za minutu. „Vyšší otáčky znamenají vyšší spotřebu paliva,“ říká Ángel.
2. Při delším stání vypněte motor. Necháte-li běžet motor u stojícího vozu, dochází k jeho nadměrnému zahřívání a zvyšuje se spotřeba paliva. Při krátkých zastaveních, například na semaforech, spotřebuje motor běžící na volnoběh přibližně 1 litr paliva za hodinu. „Kompletní produktová řada značky SEAT je vybavena systémem Start&Stop, který tento proces automatizuje samočinným vypnutím motoru po zastavení vozu,“ zdůrazňuje Suárez.
3. Udržujte konstantní rychlost jízdy. Změny rychlosti jízdy ovlivňují spotřebu paliva. Vhodnější je tedy udržovat konstantní rychlost jízdy, pokud to dopravní situace a stav vozovky umožňují. „Adaptivní tempomat ACC, nabízený pro modely SEAT, je ideálním řešením pro nastavení rychlosti jízdy na vozovkách bez výrazného sklonu, například na dálnicích,“ říká Ángel. IEA v tomto ohledu doporučuje jako úsporné opatření snížit rychlost jízdy o 10 km/h. Testy prokázaly, že jen zpomalením na 110 km/h na dálnici klesne spotřeba paliva o 11 %.
4. Brzděte motorem. „Kdykoli je to možné, snažte se před sešlápnutím pedálu brzdy zpomalovat pozvolna uvolněním pedálu plynu a využíváním brzdného účinku motoru,“ radí Ángel. Vůz tímto způsobem zpomaluje postupně, aniž by byl přitom závislý na palivu, a spotřeba paliva klesá. Pro dosažení tohoto cíle je zásadní předvídavé řízení a udržování bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu. „Často se setkáváme s řidiči, kteří při jízdě z kopce zařadí neutrál. To je mylný krok, protože v tomto okamžiku odpojíme motor od převodovky a vůz i nadále nějaké palivo spotřebovává,“ říká inženýr. „Správný postup je využívat brzdění motorem, tzn. se zařazeným převodovým stupněm sundáme nohu z pedálu plynu, a v tomto stavu máme nulovou spotřebu paliva,“ dodává.
5. Zapnout klimatizaci, nebo stáhnout okna? Klimatizace patří mezi systémy nesouvisející se samotnou jízdou, které mají nejvyšší spotřebu paliva, podle IEA mezi 4 % a 10 %, zatímco otevřená okna zvyšují ve středních a vysokých rychlostech aerodynamický odpor vzduchu. Vzduch proudí do interiéru vozu a způsobuje aerodynamický odpor, který vůz zpomaluje a nutí motor pracovat s vyšším zatížením. „U klimatizačního systému je vždy nejlepší používat režim AUTO. Díky němu pracuje kompresor s nejvyšší účinností, a požadované teploty je dosaženo bez zvýšené spotřeby paliva. Od rychlosti jízdy 80 km/h, kdy aerodynamika začíná hrát významnou roli, nechávejte okna vždy zavřená,“ doporučuje Ángel.
6. Kontrolujte tlak v pneumatikách. Jedná se o klíčový aspekt ovlivňující bezpečnost jízdy, ale také její hospodárnost. Podle agentury IEA mohou pravidelné kontroly tlaku v pneumatikách ušetřit nejméně 1,5 % paliva. Ángel Suárez navíc radí „nevozit v zavazadlovém prostoru zbytečný náklad, aby se snížila hmotnost vozu, která má také vliv na provozní hospodárnost, a poté nastavit správný tlak v pneumatikách“. V případě, že musíme dát na střechu zavazadlový box, bychom si měli uvědomit, že tím zvýšíme naši spotřebu paliva.
7. Naplánujte si trasu. Pro úsporu peněz je zásadní naplánovaný itinerář. Nepředvídatelné události, stání v dopravní zácpě nebo bloudění na neznámých silnicích může vaši jízdu zbytečně prodloužit, a v důsledku toho se zvýší spotřeba paliva. Z tohoto důvodu „je lepší naplánovat si trasu, zvolit pro jízdu dobu s nižší intenzitou dopravy a na jedné trase vyřídit několik různých záležitostí,“ dodává Ángel na závěr.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.