Brzdění, nebo setrvačná jízda? Odpověď není vůbec jasná u elektromobilu

Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici
Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici, foto: Volkswagen
AutoRoad.cz 30. prosince 2020 21:07
Sdílej:

Rekuperace, tedy zpětné získávání kinetické energie při zpomalování, u každého elektromobilu významně prodlužuje dojezd. Nový Volkswagen ID.4 používá koncept rekuperace, zaměřený na maximální hospodárnost.

Jedná se o složitou problematiku. Co se má stát, když řidič elektromobilu uvolní pedál plynu a vůz přejde do fáze jízdy bez využívání hnací síly? Má elektromotor pracovat jako generátor a přeměňovat kinetickou energii na elektrickou? Nebo se má volně otáčet s koly bez přívodu elektrického proudu, aby mohla být pro další jízdu vozidla využita jeho setrvačnost?

Odpovědi na tyto otázky se velmi liší výrobce od výrobce a model od modelu. Některé elektromobily přecházejí do režimu rekuperace zásadně při každém uvolnění pedálu plynu, je to podobné, jako když u benzínového motoru pocítíte brzdění motorem. Volkswagen se u svého nového ID.4 – ale i u kompaktního modelu ID.3 – rozhodl pro odlišnou, hospodárnější strategii. Protože je každá přeměna energie doprovázena jejími ztrátami, má přednost setrvačná jízda. To platí pro hlavní provozní režim D (Drive), který se automaticky aktivuje na začátku každé nové jízdy.

Setrvačná jízda a rekuperaceFunkce setrvačné jízdy, při níž řidič s předstihem uvolní pedál plynu, umožňuje klidný a předvídavý styl jízdy. Chce-li řidič zpomalovat intenzivněji, sešlápne pedál brzdy, čímž aktivuje rekuperaci. Zpomalení až cca 0,25 g, což odpovídá většině brzdění v každodenním provozu, zajišťuje pouze elektromotor. Nad uvedenou hranicí aktivuje elektrický brzdový posilovač třecí brzdy. Přechody mezi brzděním generátorem a hydraulickou soustavou probíhají téměř neznatelně – díky bleskurychlému a velmi preciznímu řízení brzdových a poháněcích systémů. Tyto dbají navíc na to, aby zadní kola, jejichž prostřednictvím rekuperace probíhá, měla vždy dobrou trakci.

Hospodárnost sériověVšechny verze modelu ID.4 jsou sériově vybaveny předvídavým systémem Eco Assistent. Asistent pro ekologickou jízdu vyhodnocuje data navigačního systému a senzorů vozidla, aby mohl řidiče účinně podporovat v jeho snaze o hospodárnou a plynulou jízdu. Pokud se ID.4 přibližuje k úseku, který vyžaduje nižší rychlost – například obec, křižovatka nebo zatáčka, signalizuje Eco Assistent řidiči, že má uvolnit pedál plynu. Systém od tohoto okamžiku řídí optimální využívání režimů setrvačné jízdy a rekuperace, aniž by řidič musel zasahovat. Podobně se vůz chová, pokud se přibližuje k pomaleji jedoucímu vozidlu vpředu.

D nebo BŘidič může kolébkovým spínačem provozních režimů na displeji kdykoli přecházet z režimu D do módu B (Brake) a opačně. V provozním režimu B volí poháněcí systém modelu ID.4 rekuperaci po uvolnění pedálu plynu téměř vždy, nedokáže však vůz úplně zastavit. Hranice zpomalení je 0,13 g – to postačuje pro jasně citelné zpomalení, nikoli však pro ovládání zrychlování a zpomalování prostřednictvím jednoho pedálu. Toto řešení je záměrné, protože Volkswagen nechce řidiče modelů ID. iritovat – snadné a intuitivní ovládání patří mezi jejich silné stránky.

Kromě voliče provozních režimů má řidič v některých modelech ID.4 k dispozici druhý nástroj, jímž může ovlivňovat rozhodování mezi setrvačnou jízdou a rekuperací: volič jízdních režimů (součást sportovního paketu „Plus“). Mód „Sport“ podporuje rekuperaci – a to i v provozním režimu D, byť o trochu slaběji než v B. V některých situacích hraje roli také stav nabití akumulátorů. Jsou-li zcela nabité, nemohou samozřejmě přijímat žádnou další energii z rekuperace.

SUV nového formátu. ID.4 umožňuje sportovní a současně i komfortní jízdu. Karoserie s charakterově velmi vytříbeným designem nabízí velkorysý interiér a velmi moderní řešení pro ovládání, zobrazování, informace, zábavu a asistenční funkce. ID.4 je první výhradně elektricky poháněné SUV a první globální elektromobil značky Volkswagen. V prosinci 2020 vstupuje v šesti verzích do celosvětově největšího segmentu trhu, třídy kompaktních SUV. Sada akumulátorů má podle přání zákazníka využitelnou kapacitu 52 nebo 77 kWh, dojezd může být až 520 kilometrů (WLTP)2. V době uvedení na trh budou mít zákazníci na výběr elektromotor o výkonu 125 kW (170 k) nebo 150 kW (204 k). Další varianty elektrického pohonu budou následovat v roce 2021.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.