Spása pro nákladní dopravu, zkapalněný zemní plyn LNG

Zkapalněný zemní plyn LNG má být spásou pro ekologickou a ekonomicky únosnou nákladní dopravu
Zkapalněný zemní plyn LNG má být spásou pro ekologickou a ekonomicky únosnou nákladní dopravu, foto: Shell
AutoRoad.cz 20. prosince 2020 20:17
Sdílej:

Evropu údajně čeká boom LNG. Popularity nabírá ve státech, kde bychom to čekali jen málo. Počet nákladních vozů s tímto palivem má vzrůst třicetkrát.

Počet čerpacích stanic na zkapalněný zemní plyn LNG v Evropě by se měl do roku 2030 zvýšit ze stávajících 340 na více než 2000. Studie společnosti Eurowag naznačují, že v té době bude na evropských silnicích jezdit okolo 280 000 nákladních vozidel na LNG proti 9 500 v minulém roce.

Lídrem v oblasti LNG je v současnosti Itálie, která má přes 2 300 nákladních vozidel a 82 čerpacích stanic LNG, Německo s 1 100 vozy a 33 čerpacími stanicemi, a Španělsko s více než 1 400 vozy a 58 stanicemi. V Česku jsou zatím dvě čerpací stanice LNG a 15 nákladních vozidel.

Zaměření Evropy na LNG vychází z plánu EU být do roku 2050 prvním klimaticky neutrálním kontinentem. Plán mimo jiné počítá s redukcí emisí v dopravě o 90 procent a nástupem alternativních paliv.

"Během tří let plánujeme zvýšit byznys založený na aktivitách mimo tankování nafty dvakrát rychleji než ten dieselový. Zaměříme se přitom i právě na LNG, kde už existuje rozsáhlá čerpací infrastruktura i dostatečná nabídka výrobců nákladních vozidel," říká Anne Schwier, výkonná ředitelka divize pro novou mobilitu a alternativní paliva.

Liquefied Natural Gas (LNG) umožňuje snížení nákladů na palivo až o 20 procent kombinací nižší ceny paliva a snížení spotřeby. Vozy na LNG mají dojezd až 1 600 km, jsou tišší a mají nižší emise CO2, NOx pevných částic, nebo SOx. Nákladní vozidla na LNG už nabízí velké značky jako Scanie, Volvo nebo Iveco.

V oblasti těžké dálkové nákladní dopravy je v současnosti zkapalněný zemní plyn považován za jedinou dostupnou a ekonomickou alternativu nafty. Navíc, fosilní zemní plyn může být postupně nahrazen biometanem pocházejícím z přírodních zdrojů, který snižuje emise skleníkových plynů již dnes až o 95 procent.

Zatímco LNG je vhodné pro dálkovou nákladní dopravu, v regionální nákladní, osobní a městské a příměstské hromadné dopravě se více prosazuje CNG, tedy stlačený zemní plyn. Podle studií by se počet čerpacích stanic na CNG v Evropě by se měl za deset let zvýšit z 3 900 na 10 000 a počet nákladních aut z 27 000 na 190 000. Počet osobních aut na CNG se má zvýšit z 1,4 na 12,6 milionu aut.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.