Evropu údajně čeká boom LNG. Popularity nabírá ve státech, kde bychom to čekali jen málo. Počet nákladních vozů s tímto palivem má vzrůst třicetkrát.
Počet čerpacích stanic na zkapalněný zemní plyn LNG v Evropě by se měl do roku 2030 zvýšit ze stávajících 340 na více než 2000. Studie společnosti Eurowag naznačují, že v té době bude na evropských silnicích jezdit okolo 280 000 nákladních vozidel na LNG proti 9 500 v minulém roce.
Lídrem v oblasti LNG je v současnosti Itálie, která má přes 2 300 nákladních vozidel a 82 čerpacích stanic LNG, Německo s 1 100 vozy a 33 čerpacími stanicemi, a Španělsko s více než 1 400 vozy a 58 stanicemi. V Česku jsou zatím dvě čerpací stanice LNG a 15 nákladních vozidel.
Zaměření Evropy na LNG vychází z plánu EU být do roku 2050 prvním klimaticky neutrálním kontinentem. Plán mimo jiné počítá s redukcí emisí v dopravě o 90 procent a nástupem alternativních paliv.
"Během tří let plánujeme zvýšit byznys založený na aktivitách mimo tankování nafty dvakrát rychleji než ten dieselový. Zaměříme se přitom i právě na LNG, kde už existuje rozsáhlá čerpací infrastruktura i dostatečná nabídka výrobců nákladních vozidel," říká Anne Schwier, výkonná ředitelka divize pro novou mobilitu a alternativní paliva.
Liquefied Natural Gas (LNG) umožňuje snížení nákladů na palivo až o 20 procent kombinací nižší ceny paliva a snížení spotřeby. Vozy na LNG mají dojezd až 1 600 km, jsou tišší a mají nižší emise CO2, NOx pevných částic, nebo SOx. Nákladní vozidla na LNG už nabízí velké značky jako Scanie, Volvo nebo Iveco.
V oblasti těžké dálkové nákladní dopravy je v současnosti zkapalněný zemní plyn považován za jedinou dostupnou a ekonomickou alternativu nafty. Navíc, fosilní zemní plyn může být postupně nahrazen biometanem pocházejícím z přírodních zdrojů, který snižuje emise skleníkových plynů již dnes až o 95 procent.
Zatímco LNG je vhodné pro dálkovou nákladní dopravu, v regionální nákladní, osobní a městské a příměstské hromadné dopravě se více prosazuje CNG, tedy stlačený zemní plyn. Podle studií by se počet čerpacích stanic na CNG v Evropě by se měl za deset let zvýšit z 3 900 na 10 000 a počet nákladních aut z 27 000 na 190 000. Počet osobních aut na CNG se má zvýšit z 1,4 na 12,6 milionu aut.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?