Virová epidemie výrazně změnila svět, jak jsme ho znali do konce roku 2019. V řadě oblastí se jeho nepříznivý vliv projevil okamžitě, v jiných se očekává dopad s menším nebo větším zpožděním. Existuje však minimálně jedna skutečnost, na niž měla vliv jen nepatrný. Tipnete si? Jistě, má co do činění s automobily...
Koronavirová epidemie ovlivnila rozhodování o pořízení nového vozu u 14 procent Čechů, na 86 procent naopak žádný vliv neměla. Zhruba desetina se rozhodla vyčkat, až auta zlevní, dvě procenta naopak nákup uspíšila, aby se vyhnula zdražení. Vyplývá to z červencového průzkumu NMS Research pro automobilku Toyota mezi 1060 respondenty.
U jednoho procenta dotazovaných lidí hrály roli obavy z cestování do zahraničí, a proto nové auto koupili rychleji a další procento nechtělo jezdit MHD, a proto lidé raději volili pořízení vozu. Automobil vlastní 73 procent Čechů a 6 procent si jej půjčuje, 21 procent lidí v tuzemsku auto nemá.
U nového vozu by více než třetina (37 procent) respondentů sáhla po benzinové motorizaci, 23 procent by volilo diesel. Pro hybridní pohon by se rozhodlo 15 procent Čechů a sedm procent by dalo přednost elektromobilu.
Pro tu zhruba desetinu Čechů, kteří nákup odložili s nadějí na pokles cen asi nemají automobilky dobré zprávy. Už kvůli oslabení koruny vůči euru od začátku roku se ceny vydaly opačným směrem.
„Roste například zájem o hybridy, které se naopak s cenou dnes již přibližují konvenčním dieselovým motorizacím," říká PR manažerka Toyota a Lexus ČR Jitka Jechová.
Na dovolenou autem se letos chystá 65 procent Čechů. Zajímavý je nový trend, kdy se šest procent lidí chystá přespávat ve voze. Dosud tzv. vanlife vyzkoušelo 12 procent lidí. Znamená to tedy zvýšení zájmu o tento způsob cestování o 50 procent, což se může projevit i při výběru vhodného modelu.
„Dnes je na trhu řada zajímavých alternativ, kdy obytnou vestavbu do vozu můžete umístit jen na víkend a přes týden ji vyndat a vůz používat běžně při práci,“ dodává Jechová.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?